Asıl 3. köprü bu

Yapımı süren Kahta (Adıyaman) ile Siverek’i (Şanlıurfa) kucaklaştıracak Nissibi Köprüsü’nün orta açıklığı 400 metre.

Haberin Devamı

Boğaziçi Köprüsü’nün orta açıklığı 1074, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nünki ise 1090 metre. Nissibi hizmete gireceği gün itibariyle Türkiye’nin 3’üncü büyük köprüsü olacak. Asıl 3. köprü bu

1985 yılında dönemin Karayolları 17. Bölge Müdür Yardımcısı Süleyman Maden, hakediş imzası için karşısında duran Gülsan İnşaat’ın ortağı Mehmet Gül’e odasının penceresinden görünen Boğaziçi Köprüsü’nü gösterdi:
- Böyle bir köprüyü sizler neden yapmıyorsunuz?
Evrakları Ankara’ya yetiştirme telaşı yaşayan Gül, dinlemekle yetindi. Maden, Boğaz’ın iki yakasını bir kez daha birleştirecek Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü Türkler’in tasarlayıp yapması gerektiği ısrarla tekrarlarken, Gül imzalanacak evraklara gözünü dikti. Maden, durumu anladı:
- Sen bir an önce bu evrakların imzalanmasını bekliyorsun değil mi?
- Müsade edin böyle bir köprüyü şimdilik biz yapmayalım. İmzanızı alıp gideyim.
O gün evrakları Ankara’ya yetiştiren Gül, birkaç ay sonra Boğaziçi Köprüsü’nden geçerken tam ortada aracını sağa çekip indi. Halatları yakından inceledi:
- Süleyman Bey haklı. Köprü işine yoğunlaşmamız lazım.
Gülsan Grubu Başkanvekili Mehmet Gül, Atatürk Barajı’nda tekne-feribotla ulaşım sağlayan Kahta (Adıyaman) ile Siverek’i (Şanlıurfa) kucaklaştıracak Nissibi Köprüsü’nün şantiyesinde ODTÜ, İTÜ, Yıldız Teknik ve Boğaziçi Üniversitesi’nden bir grup öğretim üyesiyle buluşunca Maden’i anımsadı:
- Köprü ve viyadük işine yoğunlaşmamızda Süleyman Bey’in sözlerinin büyük payı var. Bugüne kadar 500 dolayında köprü ve viyadük inşa ettik.
Ardından Gülsan İnşaat Teknik Direktörü Altok Kurşun, yapımını üstlendikleri köprüyle ilgili sunuma geçti:
- Boğaziçi Köprüsü’nün orta açıklığı 1074, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün orta açıklığı da 1090 metredir. Nissibi Köprüsü’nün orta açıklığı 400 metre. Hizmete gireceği gün itibariyle Türkiye’nin 3’üncü büyük köprüsü olacak.
İzmit Körfez Geçiş Köprüsü ile 3’üncü Boğaz Köprüsü’ne işaret etti:
- Körfez Köprüsü’nün orta açıklığı 1500 metre olacak. Bitince en büyük köprü unvanı oraya geçecek. 3’üncü Boğaz Köprüsü de aynı zamanda raylı sistem içermesi açısından önem taşıyor.
Nissibi Köprüsü’ne döndü:
- Tasarımı dahil herşeyi ile Türk mühendis ve işçisinin ürünü. Türkiye’de ilk kez böyle bir köprü tümüyle “yerli” ekip tarafından yapılıyor.
Şu noktanın altını çizdi:
- 3’üncü Köprü ve Körfez Geçiş Köprüsü, herşeyiyle Türk inşaat şirketleri, mühendis ve işçileri tarafından yapılabilirdi. Finansman sorunu işin içine yabancıların da girmesini gerektiriyor.
Nissibi Köprüsü’nün tasarım ve teknik yönüne değindi:
- Türkiye’de ilk kez bu köprüde gergin eğik askı yöntemi kullanılıyor. Bu teknik, köprünün ömrünü daha da uzatacak.
Maliyetini sorduk, Gül yanıtladı:
- İşi anahtar teslimi 40 milyon dolara üstlendik.
Bitiş tarihini Gülsan Şirketler Grubu Proje Müdürü Arif Erdiş aktardı:
- Ekim 2014’te hizmete girebilir.
3’üncü büyük köprü Kahta ile Siverek’i buluştururken, “yerli”lik de öne çıkıyor.
Daha “bayrak krizi”ni tartışırken patlayan Musul işgali, Nissibi Köprüsü gibi işleri gölgeliyor...

Haberin Devamı


2 bin 475 yıllık deprem senaryosu

Haberin Devamı

GÜLSAN Şirketler Grubu Teknik Koordinatörü Altok Kurşun, Nissibi Köprüsü’nün deprem riski olan bölgede bulunduğuna dikkat çekti:
- Çeşitli senaryoları çalıştık. Hesaplarımıza göre, bu köprü 475 yıl olası bir depremden zarar görmeyecek.
Süreyi daha da uzattı:
- Ondan sonraki 2 bin yıl, olası depremlerde biraz hasar görse de, o an üstünde bulunanlar arasında can kaybı olmayacak.


Kömürhan Köprüsü ‘tek ayaklı’ olacak

GÜLSAN Şirketler Grubu Başkanvekili Mehmet Gül, Nissibi Köprüsü’nün maliyetine işare etti:
Asıl 3. köprü bu- 40 milyon dolar Türkiye için artık büyük para değil. Fırat Nehri’nin üzerine 10 tane böyle köprü yapıp, bölge insanının yaşamını kolaylaştırmak gerekiyor.
Ardından Elazığ’la Malatya’yı birbirine bağlayan Kömürhan Köprüsü’ne dikkat çekti:
- Mevcut köprüye yakın noktada yeni köprünün yapımını üstlendik.
Grubun Teknik Direktörü Altok Kurşun, tek ayaklı asma köprünün Türkiye’de ilk örnek olacağını vurguladı:
- Söz konusu tek ayak Malatya tarafında 165 metre yükselecek. Nissibi’de ayakların yüksekliği 96 metredir.
Karakaya Barajı, tek şeritli ilk Kömürhan Köprüsü’nü yuttu, üstüne yenisi yapıldı...
En yenisi ise sembol köprüler arasına girecek gibi görünüyor.

Yazarın Tüm Yazıları