Paylaş
- Boru makinemizi size verelim, borcumuzu kapatalım.
Ömer Faruk Berksan başlangıçta itiraz etti:
- Biz plastik boru üretimi yapmıyoruz. Bu makine işimize yaramaz.
Borçlu şirketin sahibi ısrarlıydı:
- Kusura bakmayın, borcumu başka türlü ödeyecek durumum yok.
Kar Şirketler Topluluğu, alacağına karşılık eline geçen plastik boru makinesiyle birlikte bu alanda üretime kafa yormaya başladı. İlk ürünlerini, “Mavi Boru” adıyla çıkarmak istedi, ancak marka tescilini alamadı. Çünkü, “mavi boru” neredeyse jenerik isim olmuş, piyasada bu tür ürünler yaygınlaşmıştı.
Kar Şirketler Topluluğu, bunun üzerine fizibilite çalışmalarını sürdürdü, 1992’de Novaplast’ı kurup, vestolen ve borudan yola çıkarak kendine “Vesbo”yu marka adı olarak seçti. İstanbul Eyüp’te küçük bir fabrikada başlayan üretim katlamalı büyümeye başlayınca önce Yenibosna’ya taşındı, sonra da 2003 yılında İzmit’te bugün yıllık üretimi 100 bin tonu bulan bir fabrikaya dönüştü.
İnşaat sektörü plastik borunun pratikliğini, düşük maliyet avantajını görünce, Novaplast’ın ve rakiplerinin üretimi arttı. Novaplast bir fabrika da Niğde’de kurdu. Bir yandan iç pazarda büyüyen şirket, ihracata asılmayı da ihmal etmedi. Kısa sürede 73 ülkeye plastik boru satar hale geldi.
Başta Vietnam olmak üzere Uzakdoğu pazarına yerleşmeye başlayınca geçen yıl Malezya’da da üretime geçti. Böylece 20 yıl önce Vesbo markasıyla başlayan plastik boru üretimi, geçen sürede 3 fabrikalı bir zincire ulaştı.
Ömer Faruk Berksan’la Vietnam’ın en büyük kenti Ho Chi Minh’de (eski adı Saygon) sohbet ederken sorduk:
- Novaplast’ın ihracatı ve cirosu
ne kadar?
- İhracatımız bu yıl 60 milyon dolara ulaşacak. 40 milyon dolarlık iç pazar satışlarımızı da dikkate alırsak, bu yıl 100
milyon dolarlık ciroyu rahat yakalarız.
- En büyük ihracat pazarınız hangi ülke?
Vesbo İhracat Müdürü Sami Kutlu ile İş Geliştirme Müdürü Nevra Işık’a döndü. Kutlu yanıtladı:
- İhracatımızın 20 milyon doları Rusya’ya gerçekleşiyor.
Ömer Faruk Berksan, başka sektörlerde olduğu gibi boru üretiminde de teknolojinin giderek geliştiğini vurguladı:
- Başlangıçta bir plastik boru makinesi 2 milyon dolara kurulurdu. Şimdi 200 bin dolara indi.
- Kaç çeşit ürününüz var?
Nevra Işık yanıt verdi:
- Yelpazemizde 3 bin 800’ü bulan farklı ürün var.
Ömer Faruk Berksan, şu ayrıntıya dikkat çekti:
- 14 ülkeden 40 dolayında kalite belgemiz var. Kalite departmanımızda 24 kişi çalışıyor.
- Verilen dökumanlarda Novaplast’ın internet sitesinde 10 ayrı dil seçeneği olduğunu gördük.
- Bu şirketimizde 10 ayrı dil konuşulur. Uzakdoğu’dan Güney Amerika’ya uzanan ihracatımız varsa, şirketimizde 10 dilin konuşulması da doğal.
1989’da alacağın tahsiliyle gündeme gelen plastik boru üretimi, 1992’de ciddiye binince 20 yılda Kar Şirketler Topluluğu’nun önemli iş kollarından biri oldu...
60 milyon doları ihracattan, 100 milyon dolarlık ciro ve biri Malezya’da 3 fabrika, plastik borunun Kar Şirketler Topluluğu’ndaki yerini ortaya koyuyor.
20 milyon dolarlık ithalata karşılık 60 milyon dolarlık ihracat, Novaplast’ın çarklarının cari fazlayla döndüğünü de gösteriyor...
Çoğu Hanoi ve Ho Chi Minh’de olan 800 Vesbo dükkanı var
VİETNAM’ın başkenti Hanoi’deki inşaat malzemeleri fuarını gezdikten sonra kentte kısa bir Vesbo turu da attık. Novaplast Malezya ve Vesbo Asya Genel Müdürü Andy Soh, önünden geçtiğimiz her Vesbo dükkanını heyecanla gösterip, ekledi:
- Hanoi’deki ana bayimiz 60 kişilik satış ekibiyle hizmet veriyor. Çoğu Hanoi ve Ho Chi Minh’de olmak üzere tüm Vietnam’da 800 noktada Vesbo satışı yapılıyor.
Malezya’ya 5 milyon dolar yatırdı 2 yılda bir yeni fabrika hedefledi
ÖMER Faruk Berksan, Kar Şirketler Topluluğu’nda işleri artık İcra Kurulu Başkanı olan oğlu Sinan Berksan’ın yürüttüğünü vurguladı:
- Vietnam’da 10’uncu yılımızı kutluyoruz ama ben ilk kez gelmiş oldum.
- Malezya’daki yatırımınızın boyutu nedir?
- 5 milyon dolarlık yatırım yaptık.
- Yurtdışında başka fabrika düşünüyor musunuz?
- 2 yılda bir yurtdışında
bizim açımızdan stratejik olabilecek yerlerde plastik
boru fabrikası kurmayı planlıyoruz.
Galvaniz boru bir haftada plastik bir günde döşenir
ÖMER Faruk Berksan, başta konutlar olmak üzere altyapıda plastik borunun giderek galvanizin önüne geçtiğini belirtti:
- Galvaniz borunun paslanma ve yıpranma riski daha yüksek. İyi bir plastik boru, galvanize göre daha sağlıklı.
- Plastiğe de sağlık açısından şüpheyle bakılır.
- Galvaniz boruda risk daha yüksek.
Berksan, plastik borunun pratik yönüne de dikkat çekti:
- 100 metrekarelik daireye galvaniz borunun döşenmesi bir hafta sürebilir. Plastik boru ise bir günde döşenir. Üstelik plastik borunun maliyeti daha düşüktür.
Vietnam dış ticarette bize 1 milyar dolar fark atıyor
VİETNAM’daki Dış Ticaret Müşavirimiz Nedim Eliuz’a sorduk:
- Vietnam’la ne kadar dış ticaretimiz var?
- 1.1 milyar dolar dolayında. Maalesef bunun 1 milyar dolarını Vietnam’dan ithalatımız oluşturuyor.
Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Yavuz Özutku, araya girdi:
- Bazı ünlü spor ayakkabısı markaları burada üretim yapıyor.
Bu ithalatta onların da büyük payı olmalı.
Bunun üzerine bazı verilere baktım ve şunlar dikkatimi çekti:
- Türkiye, Vietnam’dan 156 milyon dolarlıklık Samsung ürünü, 24 milyon dolarlık Adidas ve 11 milyon dolarlık Puma ithal ediyor.
Nedim Eliuz, bir hatırlatma yaptı:
- Vietnam’da daha önce Ticaret Müşavirliği yoktu. Ben de 9 ay önce atandım. Bundan sonra Vietnam’a ihracatımızı artırmak için çaba harcayacağız.
Turquality ivme kazandırdı, Vietnam’a 10 yılda 51 bin kilometre boruyla uzandı
VİETNAM’ın başkenti Hanoi’de Vesbo’nun pazardaki 10’uncu yıl kutlamasına katıldık. Novaplast Malezya ile Vesbo Asya’nın Genel Müdürü Singapurlu Andy Soh’un ev sahipliğinde gerçekleşen gecede Vesbo İş Geliştirme Müdürü Nevra Işık, 10 yılda Vietnam’da ulaştıkları boyuta ilişkin verileri aktardı:
- 10 yılda Vietnam’a 90 milyon adet ürün, 51 bin kilometreye ulaşan plastik boru sattık. Vietnam’dan 10 yıllık ihracat gelirimiz 20 milyon doları buldu.
Kar Şirketler Topluluğu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Faruk Berksan, Vesbo’nun Hanoi’de gerçekleşen inşaat malzemeleri fuarındaki standında Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Yavuz Özutku, Vietnam’daki Ticaret Müşavirimiz Nedim Eliuz ve Dış Ticaret Uzmanı Mehmet Fatih Yüce’ye Turquality programının katkılarını anlattı:
- Kürşad Tüzmen’in bakanlığı döneminde başlattığı, Ekonomi Bakanımız Zafer Çağlayan’ın sizlerle birlikte daha doğru bir modele dönüştürdüğü Turquality’nin çok faydasını gördük. Vesbo, 5 yıldır Turquality kapsamında. Bu programdan aldığımız destek Vesbo’ya ivme kazandırdı. Vietnam’a yıllık ihracatımız geçen yıl 4.2 milyon dolar oldu.
Nedim Eliuz, bu rakamın toplam ihracattaki yerine dikkat çekti:
- Türkiye’nin Vietnam’a ihracatı geçen yıl 106 milyon dolar düzeyindeydi. Bunun yüzde 4’ünü Vesbo tek başına gerçekleştirmiş oldu.
Berksan, Turquality kapsamında kalmak istediklerini vurguladı:
- Biz şu anda plastik boruyla Çin pazarında da küçük çaplı da olsa varız. Turquality destekleri parasal anlamda küçük görülebilir... Ancak, ihracata kazandırdığı ivme çok büyük...
Berksan, 10’uncu yıl kutlama gecesinde bir üzüntüsünü de paylaşmadan edemedi:
- Hanoi’deki Büyükelçimiz Mehmet Akif Oktay’ın da kutlamaya katılmasını bekliyorduk. Hanoi dışında bir işi çıkmış. Katılamamasına çok üzüldüm.
Vietnam gibi ülkelere Türkiye’den tavuk bacağı ve kanadı ile kurbağa gibi ürünlerin ihraç edildiğini biliyordum...
Vesbo’nun plastik boruyla bu pazara 10 yılda yerleşmesi, Türk işadamlarının ihracatta neleri başarabildiğini ortaya koyuyor...
Paylaş