Paylaş
İnci Akü, Ar-Ge’si için 2007’de kolları sıvadığı sosyal sorumluluk projesi “Mavi Deniz, Özgür Caretta”da önemli yol almış, dönüm noktasında durumu kamuoyuyla paylaşmak istemişti.
Projenin ilk günlerini Göksel Paker’den dinledik:
- Dalyan, Türkiye’nin ilk özel çevre koruma kapsamına alınmış bölgelerinin başında yer alıyor. Burada Caretta Caretta’ların korunması için azami özen gösteriliyor. Ancak, Köyceğiz Gölü ve kanallarda dolaşan tur tekneleri, çıkardıkları gürültü, saldıkları sintine suyuna karışan mazot, yağ ve egsoz dumanıyla bu ortama uymuyor.
Ardından verdikleri kararı anlattı:
- Turmepa’nın (Deniz Temiz Derneği) çağrısıyla 2007’de Ar-Ge çalışmalarına başladık. Hedefimiz buradaki teknelerin elektrikle çalışır hale dönüştürülmesiydi. Motor için Femsan’la işbirliğine yaptık. 2008’de bu bölgede ilk elektrikle çalışan tekne dönüşümünü gerçekleştirdik.
Paker, bu noktada Dalyan Deniz Tekne Kooperatifi’ne kayıtlı 491 teknenin durumuna dikkat çekti:
- Çoğu ikinci el kamyon motorlarıyla çalışıyor. Dolayısıyla suya, çevreye verdiği zarar daha fazla oluyor. İlk adımda kooperatif üyelerinden birinin teknesini dönüştürdük. 2010’da da İnci akü olarak bir “Caretta Bot”a imza attık.
- Bir teknenin elektrikli motora dönüşü kaça mal oluyor?
- 30 bin lirayı buluyor.
Sonra şu hesabı ortaya koydu:
- Bir tur teknesi sezonda 12 bin lira kazanabiliyor. Dolayısıyla 30 bin liralık elektrikliye dönüşüm maliyeti ilk aşamada tekne sahibine ağır geliyor. Aslında dönüşümden sonra yakıttan 10 kat tasarruf edebiliyor ama ilk dönüşüm maliyetini karşılamakta zorlanıyor.
İnci Akü, işin Ar-Ge’sine 500 bin lira harcamış, projeye 200 bin liralık kaynak ayırmış, kendi adına dönüştürdüğü tekneyi de kooperatife bağışlama aşamasına gelmiş:
- Biz, kooperatif üyelerine örnek olsun diye “Caretta Bot”umuzu bağışlayacağız. Ancak, 491 teknenin dönüşümü hem bizi, hem de kooperatifin boyunu aşıyor.
- 491 teknenin elektrikliye dönüşümü için ne kadar kaynak gerekiyor?
- 8.5 milyon liralık kaynağa ihtiyaç var. 2011 hedefi, 20 tekneyi elektrikliye dönüştürmek. 5 yıl sonra tamamının elektrikliye dönüşmesi hedefleniyor.
Konuyu Dalyan Tekne Koopretifi Başkanı Atilla Gültekin’e de sordum:
- Kaynak desteği olsa tüm üyelerimiz teknelerini elektrikli motora dönüştürmeye hazır.
Göksel Paker’e döndüm:
- Tekneleri elektrikli motora dönüştürmek için hangi teknolojiyi kullandınız?
- Kurşun-asit tekniğiyle devam ettik.
- Teknelerde lityum devrede değil yani?
- Yok, o ayrı bir teknoloji. Zaten biz bu dönüşümü ticariden çok sosyal sorumluluk projesi olarak gördük. O yüzden hükümetten bu proje için KDV indirimi, diğer şirketlerden destek bekliyoruz.
- Elektrikli otomobil için vergiyi yüzde 3’e kadar indiren hükümet, bunu 491 tekneden mi sakınacak?
Atilla Gültekin bu noktada devreye girdi:
- Hükümetimiz vergi indirimi desteği verirse, dönüşüm nispeten kolaylaşır.
491 teknenin Dalyan’da Caretta Caretta’lar başta olmak üzere kimseyi rahatsız etmeden, suya mazot-yağ bulaştırmadan dolaşması için 8.5 milyon liralık dönüşüme ihtiyacı var.
İnci Akü, Ukrayna ve Romanya’ya ulaşan fabrikalarıyla, 67 ülkeye ulaşan ihracatıyla bölge liderliğine oynuyor. “Caretta Bot” modeli için de Dalyan’daki tekne kooperatifine destek bekliyor.
Bu projeye hükümetin vergiyle, bankaların ucuz krediyle, şirketlerin bağışlarıyla destek vermeleri zor olmasa gerek...
67 ülkeye uzandı, ihracat lideri oldu
GÖKSEL Paker, İnci Akü’nün 2010 cirosunun 209 milyon lira olduğunu anımsattı:
- Ciromuzun yüzde 65’i ihracat gelirlerinden oluşuyor. 67 ülkeye ihracat yapıyoruz. İç pazarda değil ama ihracatta lideriz. Kendimize dışarda büyüme yolunu seçtik.
Paker, markalarına dikkat çekti:
- İnci akü, EAS Akü, Hugel, Blizzaro.
Akülerini sıfır araçta kullanan markalara vurgu yaptı:
- Yurt içinde, Ford Otosan, Tofaş, Hyundai, Mercedes, BMC, Temsa, Otokar... Dışarda Peugeot gibi bazı markalar...
Özel koruma bölgesindeki vatandaşa ‘Dokunmadın al paranı’ dense yeri var
İNCİ Akü’nün gerçekleştirdiği “Mavi Deniz, Özgür Caretta” buluşmasında Köyceğiz Kaymakamı Yücel Gemici ve Dalyan Belediye Başkanı Arif Sarı’yla da sohbet ettik.
Kaymakam Gemici, Mardin Nusaybin’den 11 ay önce Köyceğiz’e atanmış:
- Özel çevre koruma bölgelerinde yaşayan vatandaşlar aslında önemli fedakarlıklarda bulunuyorlar. Evine bir oda ekleyemiyor, binasına izinsiz dokunamıyor. Belki de zamanla bu vatandaşlarımıza, “Dokunmadın, çevreyi korudun, sana bunun için aylık gelir katkısı vereceğiz” denilebilir.
Gemici, bunun dünyada örnekleri olduğuna değindi:
- Devletimizin bütçesi şu anda buna uygun olmayabilir ama dünyada bunun örnekleri var.
Özel Çevre Koruma (ÖÇK) Kurumu Çevre Koruma Araştırma ve İnceleme Dairesi Başkanı Mehmet Menengiç’in verdiği bilgiye göre, Türkiye’de 15 bölge ÖÇK kapsamında:
- 3 bin kilometrekarelik alan özel koruma kapsamında. Türkiye’nin yüzölçümünün yüzde 1.5’ine denk düşüyor.
- Vatandaşlar bu durumdan şikayetçi değil mi?
- Başlangıçta sıkıntı oluyor ama sonra kabullenip, çok destek veriyorlar. Hem özel koruma bölgelerinin turistik açıdan değeri de yükseliyor.
Yine de Köyceğiz Kaymakamı’nın aklından geçen model, ÖÇK kapsamındaki yörelerde yaşayan vatandaşlar açısından önem taşıyor...
Manisa’daki yeni fabrika BREEAM sertifikalı olacak
İNCİ Akü CEO’su Göksel Paker, bulundukları sektörde geri kazanım oranının oldukça yüksek olduğunu vurguladı:
- Eski aküler ve piller toplanıp, hammadde olarak yeniden kullanılacak hale getiriliyor.
İnci Akü Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, Manisa’da yapımı süren yeni fabrikalarına dikkat çekti:
- Yeni fabrika, çevreye saygılı anlayışla yapılıyor. Türkiye’nin ilk BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) sertifikalı üretim tesisi olacak. İlk etap tamamlandı. 2013’te tümü bitmiş olacak. Enerji verimliliği en üst düzeye çıkacak. Su tüketiminde tasarruf olacak. Yağmur suyu depolanıp, değerlen-dirilecek.
Paylaş