Paylaş
Bombardier İtalya’nın Genel Müdürü Luiji Corradi, 8 vagonlu setin hız kapasitesine değindi:
- Aslında bu tren saatte 400 kilometre hız yapabiliyor. Ancak, ticari kullanımda çıkabileceği en yüksek hız saatte 360 kilometre olarak saptandı.
600 kilometreye yakın yolu 3 saatte tamamlayacağımızı belirtip ekledi:
- Roma-Floransa demiryolu hattı, 1970’li yıllarda yapıldı. Bu hatta 250 kilometrenin üzerine çıkmamak gerekiyor. Floransa’dan sonra hızımız 300’e kadar yükselecek.
Floransa’dan sonra ilk 300 kilometre hızı ekranda görünce 32 ülkeden sorumlu Bomdardier Kuzey Avrupa Satış Başkanı ve Türkiye Genel Müdürü Furio Rossi’ye döndüm:
- Türkiye’de gireceğiniz 80 setlik
tren ihalesinde teklif edeceğiniz
V300Zefiro mu olacak?
- Hayır. Bunun bir benzeri olacak. Hükümetiniz saatte 250 kilometre hızdan fazlasını şu anda istemiyor.
80 setlik tren ihalesinin parasal
değerini sordum:
- 3 milyar Euro’ya yakın olabilir.
Eski Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan’ın şu sözlerini anımsattım:
- 80 yüksek hızlı tren setinde minimum yüzde 53 yerlilik şartı arıyoruz. Minimum yüzde 20 hisseye sahip yerli ortakla işe girilmesini istiyoruz.
Rossi, Elvan’dan aktardığım mesaj üzerine şu değerlendirmeyi yaptı:
- 80 setlik bir tren işinde yerli deneyime sahip olmamak, felaket anlamına gelir. Doğru olan, 80 tren setinin üretimi aşamasında yerli deneyimin de devreye girmesi ve know-how’ın artması. Çünkü, bakım-onarım konusunda da birikim sahibi olmak gerekiyor. İhalede 7 yıllık bakım-onarım garantisi istenecek gibi görünüyor.
Yatırım ve yerli ortak konusuna işaret etti:
- Bu ihale vesilesiyle Türkiye’de 100 milyon Euro’luk yatırım planımızı duyurduk. Bunu yerel bir ortakla birlikte yapacağız.
- 100 milyon Euro’ya kurulan tesis
3 milyar Euro’luk üretim için yeterli olur mu?
- 100 milyon Euro sadece tesisin kurulması için öngörülen kaynak.
Yerli ortağın kim olacağını öğrenmek istedim:
- Henüz açıklayamıyoruz. Ancak, fabrika Ankara’ya yakın bir noktada olacak.
Lütfi Elvan’ın bu yılın ilk çeyreğindeki sözlerine yeniden baktım:
- Tümüyle yerli, tasarımı Türk mühendislerine ait yüksek milli hızlı treni 2019’da raylara indirmeyi planlıyoruz.
AK Parti’nin yeni hükümeti 3 milyar Euro’luk ihaleyi yakın zamanda gündeme alacak mı?
80 setlik tren üretimindeki yerli ortak “milli hızlı tren” için yeterince deneyim sahibi olabilecek mi?
Yoksa Durmazlar gibi bazı yerli üreticiler “milli hızlı tren” için daha önce kolları
sıvar mı?
Türkiye’ye 1 milyar Euro’luk satış yaptık
BOMBARDIER Kuzey Avrupa Satış Başkanı ve Türkiye Genel Müdürü Furio Rossi, Türkiye’de tren veya vagonlarının hizmet verdiği metroları sıraladı:
- Kayseri, Eskişehir, Bursa hafif raylı sistemleri ile İstanbul, Ankara ve İzmir metrolarında bizim vagon veya trenlerimiz var. Ayrıca sinyalizasyon sistemi de yapıyoruz.
- Türkiye’ye satışınız ne düzeyde?
- 10 yılda 1 milyar Euro’luk satış yaptık.
Bu satış, Bombardier’i daha önce yatırıma getiremez miydi?
2023’e kadar 100 milyar dolarlık yatırım planı var
AK Parti’nin önceki hükümetleri döneminde kent içi ulaşımlar dahil raylı sistemlere yatırım planlarına baktım:
- 2023’e kadar raylı sistemlere 100 milyar dolar yatırılacak. Bunun 49 milyar doları tren taşımacılığına yönelik olacak. 2021’e kadar 106 adet hızlı tren seti alınacak.
Bu projelerden Ankara-Eskişehir Mart 2009, Ankara-Konya Yüksek Hızlı Tren Hattı Ağustos 2011’de açıldı. Ankara-İstanbul YHT hattı çalışmaları sürüyor. Ankara-Sivas ve Ankara-İzmir YHT projeleri inşaat-altyapı çalışmaları devam ediyor.
TCDD halen Ankara-İstanbul, Ankara-Konya, Ankara-Eskişehir ve Konya-Eskişehir arasında günde 40 hızlı tren seferi düzenliyor. Filoda 10 hızlı tren seti aktif çalışıyor.
Paylaş