Paylaş
tikTok’un Instagram’ın tahtını salladığını biliyorduk fakat kendi eliyle kendi temelini sarsmasını hiç beklemiyorduk. Geçen hafta olan bitenden habersiz milyonlarca kullanıcı gördüğü ‘yeni’ Instagram karşısında adeta titreme geçirdi! Bugüne kadar izlediklerinizle, takip ettiğiniz profillerle hiç bağlantısı olmayan, hatta rahatsız edici derecede alakasız ‘önerilerle’ çok sık karşılaşmış olmalısınız. Instagram’ın yeni radikal güncellemelerinin yan etkisi olan öneriler kısa sürede sosyal medyada gündem konusu oldu. Seçili gruplara gösterilen tam ekran ‘feed’ özelliği de hemen benimsenmedi. Dünyanın dört bir yanından şikâyetler yükseldi. Aynı esnada New York’ta bir grup influencer Instagram’ın kısıtlayıcı içerik politikalarına yönelik protestolar düzenledi. Sonunda Instagram CEO’su Adam Mosseri, Twitter’dan bir videoyla açıklama yapma durumunda kaldı. Güncellemelerin henüz rayına oturmadığını, geliştirmeye devam ettiklerini anlattı. “Instagram giderek daha fazla ve daha fazla videoya dönüşecek” ifadesini özellikle vurguladı ve fakat uygulamanın fotoğrafları tamamen kaldırmayacağını, ‘desteklemeye devam edeceğini’ bildirdi! Durum açık: Instagram, TikTok’a dönüşmeye çalışıyordu.
Instagram’ın bir şeylere dönüşme çabasının yeni olmadığını biliyoruz. Bugün artık bir klasik haline gelen story özelliği de Snapchat’ten bire bir kopyalanıp yapıştırılmıştı. TikTok ise ezber bozan bir platform olarak ortaya çıktı ve insanların kendilerinden çok yaptıklarını sergiledikleri, imajlarından daha fazla yaratıcılıklarıyla değer kazandıkları bir âleme dönüştü. Hiçbir şeyi umursamaz göründüğü kadar kendi belirlediği değer normlarına sımsıkı sahip çıkan Z Kuşağı’nın kendini istediği gibi ifade ettiği bir dünya yaratıldı. Bu kuşak henüz çocuk yaştayken Instagram çıkmıştı, TikTok ise kendilerini ifade etme arzularının yükseldiği çağlarına denk geldi... Dolayısıyla Instagram, marifeti TikTok’un formatında sanıyor olabilir...
“Kısa video formatı, istatistiklere göre her platformda en yüksek dikkat çekme oranına sahip.”
Aslında çağ değişiyor, fotoğrafın tılsımını bilenler yaş alıyor. Kısa video formatı, istatistiklere göre her platformda en yüksek dikkat çekme oranına sahip. Ancak format bir amaç değil, var olanı dönüştürmeye yarayan bir ifade aracıdır yalnızca. Instagram’ın özgün formatı hayatın güzel yüzünü göstermek için biçilmiş kaftandı. Şimdi ruhunu taşımadığı bir surete dönüşürse... Bize kimin dünyasını aksettirir ve o dünyada biz kendimize dair neler buluruz, kaydırıp göreceğiz...
364 milyon takipçili Kylie Jenner da birçok influencer gibi videodan çok fotoğraf paylaşıyor. Zaten güncellemeyi eleştirdiği ‘hikâyesi’, “Instagram’ı tekrar Instagram yapın” sözleriyle başlayıp “Sadece arkadaşlarımın tatlı fotoğraflarını görmek istiyorum” diye bitiyordu.
Öneriler ‘kültür şoku’ yarattı
Hepimiz Instagram’da, sosyal medyada kendi fanusumuzda yaşıyoruz. Birbiriyle ilgili şeyleri gösteren algoritmanın marifeti... Dünyaya açılan penceremize dönüşen sosyal medyayı gerçek hayatın kendisi sanmaya iyice alıştık. Instagram’a bakınca, çevremizde hep kendimize benzeyen,en azından rahat iletişim kurabileceğimiz insanlarla dolu bir dünya varmış gibi gelebiliyor. Halbuki bir fanusun içinde yaşadığınızda ister istemez aynı köşelerden dolanıyorsunuz, yolunuz aynı manzaralara çıkıveriyor. Instagram’ın yeni önerileriyle plansız yaşattığı durumsa kusursuz bir kültür şokuydu... Bambaşka çevrelere, yaşam tarzlarına ait önerilerin karşıma getirdiği, bazılarına ancak ‘garip’ demeye elimin vardığı paylaşımlar. Anlamsızlığın ötesinde bir mizah, ötekileştirmekten çekinerek tarifine kalkışmayacağım insan tavırları, tuhaflıklar, diyaloglar... Sizin deneyiminiz nasıl oldu bilemiyorum ama benimki sosyal medya ‘balonumun’ illüzyon perdesini aralamaya yetti de arttı!
Influencer’lar ne diyor?
İlk önce 364 milyon takipçileriyle sosyal medyanın kült isimleri Kylie Jenner ve Kim Kardashian ‘Make Instagram Instagram Again’ (Instagram’ı tekrar Instagram yapın) sloganıyla fark edilir bir mesaj verdiler. Tepkilerin büyümesinin ardından geri adım beklenirken Meta CEO’su Mark Zuckerberg tam tersi yönde bir açıklamayla öneri paylaşım oranlarının giderek arttırılabileceğini söyleyerek şaşkınlık yarattı. Influencer’larsa seslerini yükseltmeye devam ediyor. İşte Mashable tarafından derlenen tweet’lerden birkaçı...
* Instagram, reklamcıları (video bazlı) ve kreatörleri (arkadaşımız olmayanlar) memnun etmeye yarayan bir uygulamaya evrildi. İnsanlar fotoğraf istiyor, TikTok reel’leri değil.
(Greg Isenberg, teknoloji influencer’ı)
* Instagram TikTok’la öylesine rekabet etmeye uğraşıyor ki sanki başka bir TikTok olmaya çabalıyor. Takip etmediğim sayfalardan video üstüne video izlemek isteseydim Instagram’da olmazdım. Gerçek arkadaşlarımızın fotoğraflarını geri getirin!
(Toni Tone, ABD’li yazar)
* Instagram bizi talep etmediğimiz insanların reels’larını seyretmeye zorladı ve sonra da “Reels’a öncelik veriyoruz çünkü insanlar bunu izliyor” deme basiretsizliğini gösterdi. SİZSİNİZ BİZİ ZORLAYAN!
(Matt Vix, LGBT aktivisti)
* Instagram şu an çok anlamsız. Anasayfa takip etmek veya görmek istediğin insanlar için ve keşfet sayfası diğer saçmalıklar için. İkisini birleştirmeyi bırakın!!! (Mina Le, influencer)
Paylaş