Dijital mecralarda ‘sesler’ yükseliyor!

Podcast’ler, sesli kitaplar, kalabalık sohbet odaları... Sosyal medyada ses platformları büyük bir hızla yükselişe geçti. Gözleri serbest bırakan bu uygulamalar, araba kullanırken, spor yaparken, evi süpürürken de sosyalleşmeye, öğrenmeye, eğlenmeye olanak tanıyor.

Haberin Devamı

Dijital mecralarda ‘sesler’ yükseliyor

“Önce söz vardı...” Yaratılışın her şeyden evvel sözle ve sesle başladığını söyleyen, hatta Tanrıyı sözle bağdaştıran bu ünlü kutsal metin İncil’de yer alır (John 1.1). Bilim feylesoflarıysa ‘Big Bang’in ardından önce ses mi geldi, yoksa ışık mı’ argümanını yıllarca tartışabilir. Oysa modern devrin iletişim araçlarını düşününce yanıttan eminiz: Önce ses vardı. Sesi ve sözü uzak mesafelere bir çırpıda taşıyan radyo insanlık için teknolojik bilgi çağının başlangıcı sayılabilir. İtalyan Marconi, radyonun patentini alalı 125 yıl oldu. Şimdi, TV, video ve internetin bile tahtından indiremediği bir fenomenin yeniden yükselişine şahit oluyoruz: Sesli yayınlar.

Haberin Devamı

Geçen ayların en taze ve en heyecan verici mecrası kuşkusuz Clubhouse olmuştu. Halen de dinamizmini koruyor. Videonun her şeyden popüler olduğu, fotoğraf paylaşmanın sosyal reflekse dönüştüğü bir dönemde, insanların sadece sesleriyle var oldukları bir platformun bu kadar ‘ses getirmesi’ gerçekten beklenmedik bir sürprizdi.

Facebook da kendi Clubhouse’unu açıyor. ‘Live Audio Rooms’ adıyla hayata geçecek platform, bire bir kopya suretinde Clubhouse ile sosyal medya rekabetine başlayacak. Facebook ayrıca Soundbites adlı kullanıcı feed’ine ses lokmaları dahil eden yeni özelliğini de test ediyor.

Sosyal medyada ses platformları hızlı bir yükselişte. Sesli sohbet odalarıyla popüler Clubhouse aslında sebepten ziyade, sonuç.

Sesin hayal gücünü ve vizyonları önemli ölçüde etkilediği bir gerçek. Masal dinlerken gözlerimizi kapatırız. Çünkü bize hiç görmediğimiz bir dünyayı hayal etmek için gerekli atmosferi sunar. 

YALNIZLIĞA DA DEVA

Görüntülü konuşma beden dili ve ifadeler sayesinde telefona nazaran daha etkili iletişim olabilir. Ama kaliteli bir kulaklıkla telefonda konuşurken gözlerinizi kapatınca o insanın yanınızda olduğuna dair beyne bir bilgi gider. Böylece videoya göre çok daha yakın ve samimi görüşmeler yapabilirsiniz. Sesin insan zihnine tesir gücü, bu sayede, pandemiyle hayatımıza hâkim olan yalnızlık hissine bile derman oldu.

Haberin Devamı

Sesle öne çıkan bir diğer önemli mecra, internetin radyo programları olarak bildiğimiz podcast’ler.

Ekran başında uzun uzun video seyretmeye vakti kalmayanlara hitap eden podcast’ler, insanların gözlerini serbest bırakarak hayatımızda eşsiz bir konuma ulaştı. Araba kullanırken, ev işleriyle uğraşırken, sporda faydalı ve öğretici podcast’ler dinlemek günlük alışkanlıklarımızın arasına çoktan yerleşti bile!

ANLATICILARA ALTIN TAVSİYELER

Dijital mecralarda ‘sesler’ yükseliyor

İster podcast’te yayın yapın, ister sosyal medyada konuşmacı olun, bir anlatıcı olarak mikrofon başına geçtiğinizde dikkat etmeniz gereken noktalar var. Canlı ve çevrimiçi mecralarda yıllardır sürdürdüğüm anlatıcılık tecrübelerimden birkaç püf noktası paylaşmak istiyorum.

Haberin Devamı

Konu bulun: Asla ‘bugün havadan sudan konuşuruz’ mantalitesiyle yayına başlamayın. Bir ana konu ve ona bağlı alt konular belirleyip etrafında dolaşabilirsiniz.

Konuyu araştırın: Seçtiğiniz konu hakkında kendi fikriniz ve yorumlarınız farklı, faydalı, ilginç olduğu için insanlar sizi dinlemek isteyecektir. Ancak somut bilgiye her zaman ihtiyaç bulunur.

Girdiğiniz yerden çıkın: Sohbet ilerledikçe konu açılabilir, zenginleşebilir, hatta dağılabilir. Her zaman ana konuyu hatırlayın ve yeniden bağlanın, bitirirken en başa dönüp toparlayın. 

Es verin: Aktardığınız bilgiler yoğunsa insanların bilgiyi işlemeye ihtiyacı vardır. Arada bir durup küçük boşluklar yaratın.

Haberin Devamı

Dikkat toplayın: Ara sıra “Benimle misiniz, takip ediyor musunuz” gibi -antipatik olmayan- bir ifadeyle dikkat toplayın.

Soru sorun: Hikâyenizin başında, ortasında ve bitiminde sorular bulunması, hikâyenin dinleyiciyle uzun süre kalmasına yardımcı olur.

İlgi çekin: Dinleyicinin zihni, konuşulana oranla dakikada üç kat fazla kelime işler. Yeterince ilgi çekemezseniz, dinleyici kendi düşüncelerine dalar. Boş yapmayın! 

SESE ÖZEL MECRALAR

Spotify: Uygulama 2.5 milyondan fazla podcast yayınına ev sahipliği yapıyor. Anchor arayüzü ile ücretsiz kayıt, düzenleme ve yayın imkânı sunuyor.

Clubhouse: Sesli sohbet odalarında açılan konular konuşmacılar tarafından yönetiliyor ve konuklar sohbete katılabiliyor.

Haberin Devamı

Facebook Live Audio Rooms: Kullanıcılar, çeşitli odalarda düzenlenen sohbetlere konuşmacı olarak katılabiliyor veya sadece dinleyebiliyor.

Twitter Spaces: Kullanıcıları sesli sohbetleri dinleyebiliyor.

Sesli Kitaplar: Yayıncılık sektörünün en hızlı büyüyen kolu...

Meditatif App’ler: Meditopia gibi ses odaklı uygulamalarla sesin şifalı dünyasını keşfedebilirsiniz.

TAKİP ÖNERİLERİMİZ

Teknoloji yazarımızın yazısından yola çıktık ve bu popüler mecralarda öne çıkan programlara baktık. 

- Botanitopya (Sesli doğa tarihi müzesi - Benan Kapucu / Spotify)

- Ahşaptan Betona, Mecidiyeden Jetona (Kent hikâyeleri - Pınar Erkan / Spotify)

- Merdiven Altı Terapi (Psikoloji, insan ilişkileri, terapi süreçleri - Deniz Dülgeroğlu / Spotify)

- Fularsız Entellik (Bilim, politika, sanat, eleştirel düşünce - Immanuel Tolstoyevski / Spotify)

- Zihnimin Kıvrımları (Teknoloji - M. Serdar Kuzuloğlu / Spotify)

- Kanlar Düşer (Korku filmlerine dair komik analizler - Efe Erdal ve Kerem Biçmen / Spotify)

- Film Koması (Konsept film listeleri - Melikşah Altuntaş / Spotify)

- Pazar Konserleri (Müzik sohbetleri, canlı performanslar - Ekip arkadaşımız Uygar Taylan, Mürsel Güven, Kıvanç Aykan / Clubhouse)

- NFT Turkey (NFT üreticilerinin, kripto sanatçılarının ve meraklılarının buluşma noktası - Eşref Berk Türkoğlu / Clubhouse)

- Bisikletli Yaşam (Sağlık, iklim - Emircan Bozkurt / Clubhouse)

Yazarın Tüm Yazıları