Paylaş
Son dönemde üç boyutlu çalışmalara ağırlık veren, geçmişin mirası ile Türk kültürünün sentezi üzerine yoğunlaşan sanatçının bu sergisi bir anlamda retrospektif tadında. Sanatçının her döneminden resimler sergileniyor. Kişisel sentezlemelerinde çağdaş anlamda kendi dilini oluşturmaya çalıştığını ifade eden Tamay, eserlerinde yarı değerli doğal taşlar, altın, hat sanatı, ebru sanatı, tel kırma, ağaç oyma, tezhip, halı-kilim sanatı, sedef kakma gibi örnekleri orijinal haliyle kullanıyor. Sanatçı, bu şekilde çağdaş eserlerle Türk kültürünün örneklerini harmanlayıp nesillere aktarmayı hedeflediğini belirtiyor.
Farklı sanat anlayışından örnekleri resimlerine koymasına rağmen kendisinin minyatür, ebru, hat veya tezhip sanatçısı olmadığını vurgulayan Tamay, ressam olarak bu sanatları resimsel bir şiirle tuvale aktardığını belirterek, bunları “Soyut mekanda geleneksel sanatların bulunduğu özgün çalışmalar” olarak tanımlıyor. Işık-gölge konusunu çok seven Tamay, “Işık, gölge, mekan farklılıkları, espas mesafeleri ve hareket beni çok fazla ilgilendiriyor. Resimlerimde çevreden merkeze, merkezden çevreye doğru hareket eden formları, önlerine çıkan figüratif nesneler engellemez. Akademik eğitim aldığım için öncelikle resmin sanatsal yönünü önemsiyorum, konular hep ikinci planda kalıyor. Hatta ilk dönemlerde konunun hiçbir önemi yoktu, sadece sanat için sanat yapıyordum. Fakat zaman içerisinde farklılaştı durum, konular da öne çıkmaya başladı” diyor.
Tamay insanların soyut resmi anlayıp, sevmelerinde yaşadıkları sorunların da farkında. Bu nedenle insanların soyut resmi sevmeleri için yoğun çaba gösterdiğinin altını çizerek şunları söylüyor:
“Soyut resmin içinde herhangi bir figür olmadığı için ‘Ben anlamıyorum, o yüzden soyut resmi sevmiyorum’ tepkisini veriyor insanlar. Fakat benim resimlerimde objeler, gerçek olan şeyler var. İzleyici resimde birkaç zaman ve birkaç mekanı bir arada görüyor. Soyut, modern bir resim; sezgi ve bilinçle, akademik bakış açısıyla kurgulanıp doğru bir kompozisyonla sunulduğunda insanlar resme ‘ne kadar güzel’ diye yaklaşıp daha sonra soyut resmi sevme aşamasına geçiyor.”
Birçok uluslararası sanat fuarı ve çalıştaylara katılarak Türkiye’yi temsil eden Tamay’ın bir diğer ilginç özelliği de, 1988 yılından bu yana sanat eserleriyle ilgili adli bilirkişi olması. Tamay, Valör Sanat’taki sergisindeki çalışmalarında, “Türk kültürüne özgü anıtsal kaynakları evrensel dil ve çağdaş yorumla, tuval üzerine karışık teknikle sanatseverlere sunmayı hedeflediğini” belirtiyor.
BÜYÜK MÜZAYEDE
Önümüzdeki pazar günü, yani 9 Aralık’ta Ankara’da iseniz ve resime meraklıysanız, size oldukça heyecanlı geçeceğini tahmin ettiğim bir müzayedeyi önermek isterim. Başkentte yıllardan beri mezat denilince akla gelen ilk yerlerden biri olan RC Müzayede’nin bu müzayedesinde Türk çağdaş resminin ünlü isimlerinden önemli eserler satışa çıkacak. Her zaman olduğu gibi Rahmi Çöğendez yönetiminde yapılacak müzayedede Nuri İyem, Neşet Günal, Nuri Abaç, Burhan Doğancay, Adnan Turani, Avni Arbaş, Fikret Otyam, Eşref Üren, Mustafa Ayaz, Söbütay Özer, Yalçın Gökçebağ, Mürşide İçmeli, Habip Aydoğdu, Sabri Akça, Hakan Esmer ve daha pek çok ünlü ressamın eserleri satışa çıkacak. Sadece Ankara’dan değil başta İstanbul olmak üzere yurtiçi ve yurtdışında değişik şehirlerden katılıcımların pey verdiğini öğrendiğim ve 70’den fazla eserin sanatseverlerin beğenisine sunulacak bu müzayede Bilkent Center’da saat 18.00’de başlayacak.
KENTTE NE VAR?
Ceylan Dökmen-22 Aralık’a kadar (Kent Sanat/Yıldız), İmren İyem Aslan-6 Aralık’ta açılacak (Fırça Sanat/Hilal Mahallesi), Meltem Atabek ve Serdar Toka-Bugün açılıyor (ÇSM/Çankaya), Canan Töreli-Yarın açılacak (İsmail Altınok Sanat Merkezi/Kolej), Mustafa Salim Aktuğ-21 Aralık’a kadar (Atlas Sanat/Çankaya), Gültekin Çizgen-15 Aralık’a kadar (Nurol Sanat/Çankaya), Salar Ahmadian ve Mehmet Bayraktar-16 Aralık’a kadar (CerModern/Sıhhiye), Feyza İlkyaz-16 Aralık’a kadar (Detay Sanat/Kocatepe), Muammer Durmuş-15 Aralık’a kadar (Emin Antik/Kale), Ehteran Mohammadi Masiha-5 Aralık’ta açılacak (ÇSM/Çankaya).
Paylaş