Paylaş
TURİZMCİLER için pandemi döneminin zor geçtiği tartışmasız bir gerçek, en büyük yarayı alan sektörlerden biri. En az desteği gören sektörlerden de biri, hatta hiç destek görmediler desek yeri var. Kendi imkanları ile ayakta kalmaya çalıştılar. Son aylarda turizmciler harman zamanını verimli geçirmeye pandemi döneminin yaralarını az da olsa sarmaya çalışıyor. Yüzlerinde yorgun bir gülümsemeyle işlerine bakıyorlar; çünkü geçtiğimiz sonbahar aylarından bu tarafa özellikle 2022 bahar ve yaz dönemi onlar için hareketli ve bereketli geçti, geçiyor.
BURSA’YA İLGİ ÇOK
Tüm ülke için durum bu aslında... Kültür ve Turizm Bakanımız Mehmet Nuri Ersoy, geçtiğimiz gün “İstanbul uzun bir aradan sonra dünyanın her noktasından ziyaretçi alıyor. Birleşmiş Milletler gibi oldu diyebiliriz. Otellerde yer yok ve her milletten turist var” açıklamasını yaptı. Durum Bursa için de aynı. Son yıllarda ardı ardına açılan oteller, nasıl dolacak hangisi iş yapar derken, Bursa’daki otellerde dolu bir sezon geçirdi. Çarşı bölgesi özellikle temmuz-ağustos aylarında yükünü aldı.
ÇARŞI HAREKETLİ
Enflasyonla fiyatlar yüksek ama müşteri yine var. Yurt dışından gelenlerin alım gücü yüksek. Avrupa ülkelerinde yaşayan, gurbetçiler, Araplar, Hindistan, Pakistan derken eski yıllarda olduğu gibi Avrupalıları bile gördüğümüz günler yaşadık bu sezon Bursa’da. Turist rehberleri çalışıyor, restoranlar dolu, çarşı hareketli. İstanbul’dan günübirlik turlarla gelen turistlerle birlikte, Bursa’da olan ziyaretçilerin teleferik istasyonlarında kuyruk olarak doldurduğuna şahitlik ettim bu yaz.
2019’U GEÇTİK
Yüksek yaz sezonunda (temmuz-ağustos) ülkemizin 2019 rakamlarını geride bıraktığı, uçak bileti veri şirketi ForwardKeys’in açıkladığı rakamlara göre, yüksek sezonda Türkiye 2019 yılının yüzde 9, üzerine çıkmış. Uçak varışlarında en iyi performansı yüzde 2 artışla İstanbul’un gösterdiği belirtilen raporda, bize rakip gösterilen Atina’nın (Yunanistan) yüzde 7, Reykjavik’in (İzlanda) ve Porto’nun (Portekiz) yüzde 8 ve Malaga’nın (Portekiz) yüzde 13 düşüş kaydettiği belirtildi. Şirket, Türkiye’nin turizmde yaşadığı büyüme ile ilgili şu değerlendirmeyi yapıyor; “Türkiye’nin gösterdiği güçlü performansın lokomotifi Türk Lirası’ndaki değer kaybının devam etmesi ve Ukrayna savaşı nedeniyle Avrupa ülkelerinin çoğuna direkt uçamayan Rusların sadece Türkiye’ye gidebilmesi.”
Verilere göre, 2019 yılının yüksek sezon dönemi ile kıyaslandığında İngiltere’nin yüzde 33, İspanya’nın yüzde 23, İtalya’nın yüzde 32, Fransa’nın yüzde 35 ve Almanya’nın yüzde 39 geride olduğu görülüyor. Ukrayna savaşı ve paramızın döviz kuru karşısında değer kaybetmesi, yurt dışından gelenlerin alım gücünü artırarak lehimize dönmüş gibi görünüyor.
Sonuç; turizmciler uzun süreden sonra mutlu ve umutlu, üstelik sektördeki hareketin önümüzdeki yıl da devam edeceği beklentisi var.
KIŞIN DA TURİST GELEBİLİR
Aslında turistin iyisi, kalitelisi sonbaharda gelir. Kışın malum, herkes evinde diye düşünürken. İlk defa bu kış gerek Avrupa’daki enerji krizi olsun gerekse geçirdiğimiz iki yıllık salgın sürecinin ardından bir talep olması bekleniyor. Yani turizmdeki hareketliliğin sonbahar ve kış aylarında da devam etmesi muhtemel. Bu artış iyi geçirdiğimiz kış sezonlarına göre yüzde 20’nin üzerinde olabilir. Kış sezonunda açık kalan tesis sayısının diğer yıllara göre iki katına çıkması bekleniyor.
İSTİHDAM ARTAR
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Akdeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Ferit Turgut, “Yoğun sezon normalde ekim sonunda tamamen bitiyordu. Şu an 15-20 Kasım için rezervasyonlar gelmeye başladı. Kışın da güzel işlerin olmasını bekliyoruz. Son yılların en hareketli kış turizm sezonunun olmasını bekliyoruz. Sezon uzarsa istihdama katkı sağlar. Her türlü altyapımız, yatak kapasitemiz var. Eğer 12 ay turizm yapmayı başarabilirsek istihdamda sorunumuz kalmaz” diyerek sektöre umut dağıttı.
Haydi bakalım bekliyoruz.
GALATAPORT’A ÖDÜL
Yapıldığı ilk günlerde eleştirilere maruz kalan fakat bugünkü haliyle Tophane’den Karaköy’e hatta Galata kulesine kadar olan tüm bölgeyi turizm açısından hareketlendiren ve değer katan Galataport’ta bu sezonu verimli geçiren yerlerden. İstanbul’un özlediği kruvaziyer gemileri artık boğazda. Üstelik dünyanın ilk yer altı terminali ile Boğaz’ın 1.2 km’lik en değerli tarihi bölgelerinden birini yeniden tanımlayan Galataport İstanbul, uluslararası arenada kazandığı ödüllere bir yenisini ekledi.
Galataport İstanbul, 14-15 Eylül tarihlerinde İspanya’nın Malaga kentinde düzenlenen Seatrade Cruise Med Fuarı kapsamında gerçekleştirilen, sektörün en prestijli ödül organizasyonu Seatrade Cruise Awards’un “Port of the Year”, yani “Yılın Limanı” kategorisinin kazananı oldu.
Galataport İstanbul, Amerika ve İngiltere gibi dünyanın önde gelen ülke limanlarının yarıştığı ödüllerde, küresel anlamda örnek gösterilen inovatif yaklaşım ve operasyonel süreçlerde getirdiği yeniliklerle bu kategoride ödüle layık görülen liman oldu. Tebrik ediyoruz.
GASTRONOMİ FESTİVALİ BAŞLIYOR
ÖNÜMÜZDEKİ hafta Bursa’mızın lezzetlerinin vitrine çıkacağı, 23-25 Eylül tarihlerinde ilk defa düzenlenecek Bursa Gastronomi Festivali başlıyor.
Tarih, kültür ve medeniyet başkenti ‘Yeşil Bursa’nın gelenekten geleceğe akan eşsiz ipeksi lezzetlerinin tanıtılacağı, Bursa´da dededen toruna yaşayan lezzet duraklarının yanı sıra master show, master class, söyleşi, yarışma ve panellerde ünlü şeflerin yer alacağı, konserler ve gösterilerle dolu 7’den 70’e herkes için her anlamda doyurucu bir etkinlik olacağını düşündüğüm Bursa Gastronomi Festivali, Merinos Parkı’nda 23-25 Eylül 2022 tarihlerinde sizleri bekliyor.
Umarım festival geleneksel hale dönüşür ve her yıl yapılır.
Kaçırmayın bir uğrayın derim.
YEŞİL TÜRBE’NİN ÇİNİLERİ ÜNLÜ SEYAHAT KİTABININ KAPAĞINDA
DÜNYANIN en çok tercih edilen seyahat kitabı Lonely Planet- Turkey 2022 kitabı baskısı kapağına, Bursa’nın sembollerinden Yeşil Türbe mihrab bölümü çinilerini taşımış. İnternetin çok yaygı olmadığı doksanlı yıllarda ülkemize gelen her turistin elinde görebileceğiniz, birçok dünya ülkesi içinde rehber kitaplar hazırlayan Lonely Planet seyahat kitabının uzun uğraşlar sonunda nerede yenir, nerede kalınır, neresi ziyaret edilir gibi benzeri bilgilerin her sene güncellendiği, alanında uzman bir seyahat kitabı olduğunu bilenler bilir.
TANITIM İÇİN ÇOK ÖNEMLİ
Yaygınlaşan internet ortamıyla birlikte artık hem sanal dünyada, hem de kitap olarak basılan rehberin kapağında Bursa Yeşil türbeye yer verilmesi bence şehrimizin tanıtımı için çok önemli. Ve kitapta yer almak, isim olarak “Uğur ile gezin “ tavsiyesinin olduğu satırları yıllardır olduğu gibi, kitabın son baskısında da okumak da gurur verici.
1992 yılından günümüze rehber olarak, 1995 yılından günümüze de Karagöz Turizm olarak verilen emeğin boşa gitmediğini gösteren küçük bir örnek, benim için çok değerli.
SEZONUN SÜRPRİZİ
Bursa’ya İtalya’nın Trieste şehrinden gelerek beni bulan, birlikte gezdiğimiz Bonfini ailesinin elinde gördüğüm kitabın kapağında Yeşil Türbe’nin içinde bulunan İznik Çini mihrabın fotoğrafı bence bu yaz sezonunun en güzel sürpriziydi.
Hayatta güzel şeyler de oluyor, emekler bir gün mutlaka karşılığını buluyor.
Paylaş