Yolcular bedava ikram istiyor

Dünyayı saran düşük maliyetli havayolu konseptinde uçak yolculuklarında radikal değişikliklere gidildi. Bilet fiyatları düştü. Ama yemekler, içecekler paralı hale getirildi. Bagaj ağırlıkları limitlendirildi. Hatta ABD’de birçok havayolu battaniye ve yastığı bile yolcularına ücret karşılığında veriyor. Şirketlerin cirolarında bu tür ek gelirlerin oranı giderek artıyor.

Haberin Devamı

İÇKİYE EVET, YASTIĞA HAYIR
Araştırmalar, artık yolcuların eskiden olduğu gibi başta ikram olmak üzere birçok hizmeti ücretsiz almak istediğini ortaya koyuyor. Havayolları tarafından yakından takip edilen ve bilet fiyatları karşılaştıran airfarewatchdog.com sitesinin geniş katılımlı anket sonuçlarına göre, yolcuların büyük çoğunluğu ücretsiz ikram konusunda ısrarcı. İster havayolu basit sandviç veya zengin bir mönü sunsun, yolcular eskisi gibi bedava yemek istiyor.
“Uçakta neye para verirsiniz” sorusuna cevap olarak internete girebilmek, cep telefonundan mesaj göndermek ve alkollü içecek satın almak ilk sıralarda. Ankette sadece yolcuların yüzde biri battaniye ve yastık için para ödeyebileceklerini belirtiyor.
Uzmanlar, halen ekonomik krizin etkilerinin sürdüğü sektörde şirketlerin hemen bu tür hizmetleri ücretsiz veremeyeceklerine inanıyor. Yapılan pazar tahminleri, 2012’den itibaren düzelmeyi işaret ediyor. Bunla birlikte havayollarının yeniden ücretsiz ikram başta olmak üzere diğer hizmetlerini para almadan sunmaları bekleniyor.

Haberin Devamı

KABİNDE ÇOCUK BÖLÜMÜ

Araştırmadan alınan ilginç bir sonuç da çocuklarıyla uçan yolcuların istekleri. Katılımcıların yüzde 83’ü son bir yıl içinde küçük çocuklarıyla uçak yolculuğu yapmış. Ancak yüzde 68’i bu durumdan rahatsız. Çocukların uzun uçuşlarda sıkılmaları, etraftaki yolcuları rahatsız etmeleri nedeniyle yüzde 72’si kabinde çocuklar için ayrı bir bölüm istiyor. Geniş gövdeli, uzun menzilli uçaklarda küçük bir oyun odası hatta havayollarının çocuklarla ilgilenmek için özel eğitimli kabin memuru bulundurmasını talep edenler var.

İLK SEÇENEK FİYAT

- Yolcuların havayolu seçimindeki en önemli kriteri bilet fiyatı. Yüzde 85 oranında yolcu, bilet fiyatı ucuz olan havayolunu tercih ediyor. Marka tercihi ise yüzde 30’da.
- Bilinçlenmeyle birlikte yolcuların yüzde 68’i daha ucuz olan gün ortasında veya hafta arasındaki uçuşların fiyatlarını yakından takip ediyor. Biletini ona göre satın alıyor.
- Bagaja ek ücret ödenmesi, yolcuların yüzde 62’sini rahatsız ediyor. Eğer kabinde yeterli alan olsa yolcuların yüzde 80’i bagajını yanında taşımak istiyor.

Haberin Devamı

Doğunun gizemli havayolu Air Astana

Air Astana dendiğinde aklınıza Sovyet döneminden kalma Tupolev veya Antonov uçakları gelmesin. Genç bir havayolu ve Doğu Avrupa’nın en iyi 3. şirketi seçildi

Kazakistan, 2 milyon 727 bin kilometrekare yüzölçümüyle Batı Avrupa’dan daha büyük. Bir uçtan diğerine uçakla 3 saat 15 dakika sürüyor. Topraklarında başta petrol olmak üzere kimya element tablosunda olup da çıkmayan maden yok. 42 ulustan oluşan 15 milyon nüfusu dünyaya Almatı merkezli Air Astana bağlıyor.
Air Astana dendiğinde hemen aklınıza Sovyet döneminden kalma Tupolev veya Antonov’larla uçan bir havayolu gelmesin. Yüzde 49’u İngiliz havacılık devi BAE Systems’a ait şirket, 8 yaşında genç bir havayolu. Başında uzun yıllar Cathay Pacific gibi bir devi yönetmiş Peter Foster var.
GENÇ FİLO
Devlet Başkanı Nazarbayev’in gözbebeği olan şirketin 22 uçaklık filosu Airbus A320 serisi, Boeing 757 ve 767’lerden oluşuyor. İç hatlarda Fokker 50’ler uçuyor. Bakımından uçuş emniyetine tüm standartlar Avrupalı ve Amerikan otoritelerinin kurallarına göre. Bu nedenle şirket Kazakistan’dan Avrupa’ya sefer yapmasına izin verilen tek havayolu. Diğer Kazak şirketlerse kara listede. Yani Avrupa hava sahasına sokulmuyor.
Air Astana’yla İstanbul’dan Almatı’ya Airbus A320 tipi uçağıyla uçtum. Şirketin Türkiye, Ortadoğu ve Afrika Genel Müdürü Michael Whitehead, Satış Müdürü Elif Agfaoğlu ve Türkiye’de havayolu pazarının tecrübeli isimlerinden Ali Kırgız’ın katıldığı uçuşumuz yaklaşık 5 saat 40 dakika sürdü. Bizleri havalimanında şirkette kurulduğu günden bu yana çalışan Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Canlıel karşıladı. KLM’de yetişen ve 2003’te Kazakistan müdürüyken Air Astana’ya transfer olan Canlıel, şirketin satış ve pazarlamasından sorumlu.
Havayolu ülke içinde ağırlıklı operasyonunu Almatı’nın yanı sıra yeni başkent Astana’dan yapıyor. İç hat ve bölgesel noktalara bağlantılar iyi planlanmış. Gün kaybetmeden, havalimanlarında çok beklemeden istediğiniz yere ulaşabiliyorsunuz. Şirketin dış hat uçuş noktaları batıda Londra, Amsterdam ve Frankfurt, doğuda ise Seul ile Pekin’e, Uzakdoğu’da ise Kuala Lumpur ile Bangkok’a uzanıyor.
AKTAU SEFERLERİ BAŞLIYOR
Şirketin Türkiye operasyonu dış hatlar arasında en önemli yer tutuyor. Almatı ve Astana’dan İstanbul’a yapılan seferlere Hazar bölgesinde, petrol merkezi Aktau’dan uçuşlar da eklenmesi planlanıyor.
Ayrıca yaz döneminde Kazakların tatil için en çok tercih ettikleri yer Antalya. Buraya sık sık charter yani tarifesiz seferler gerçekleştiriliyor. Her yıl Türkiye’ye gelen 250 bin Kazak vatandaşının yanında Air Astana ağırlıklı olarak Türk inşaat şirketlerinin çalışanlarını taşıyor.
Geleceğini çok iyi planlayan ve kurulduğu günden bu yana kâr eden Air Astana, filosunu yeni uçaklarla genişletiyor. 6 A320, 2 Embraer 190 siparişinin yanında Boeing’ten 787 için opsiyon alınmış. Skytrax’de bu yıl Doğu Avrupa’nın en iyi hizmet veren üçüncü havayolu şirketi seçilen Air Astana, kendinden emin büyüyor.

Yazarın Tüm Yazıları