World Focus kazası ne oldu

Isparta uçak kazası üzerinden üç aydan fazla bir zaman geçti. Atlasjet Havayolları’nın ekibi ile birlikte World Focus şirketinden kiraladığı MD-83 tipi uçak, Isparta Süleyman Demirel Havalimanı için alçalırken dağların üzerine oturmuştu. 56 kişinin hayatını kaybettiği kazadan sonra şöyle bir tabloyla karşılaştık:

Kaza ilk bakışta pilotaj hatasından kaynaklanıyor görünüyordu.

Ters yönde bir alçalma başlamış, pilot son anda karşısında ağaçların dallarını görmeye başladığında yanlış irtifada olduğunu anlamıştı. Gazları açmış ama arkadan motorlu uçağın kuyruk kısmı hızla çöküp yere vurmuş ve kopmuştu.

Diğer bölüm sürüklenmiş bu sırada aşırı sarsıntının oluşturduğu darbelerden çoğu uyumuş ya da yeni uyanmış yolcuların tümü hayatını kaybetmişti.

DENETLEMELER AKSAMIŞ

Kazadan sonra uçağın kokpitte pilotların konuşmalarını kaydeden CVR denilen "Cockpit Voice Recorder" adlı kara kutusunun çalışmadığı açıklanmıştı. Uçağın uçuş parametrelerini kaydeden ve FDR diye adlanan "Flight Data Recorder"ı yani diğer kara kutusu da hasarlı ve yeterli bilgi taşıyamaz halde bulunmuştu. Uçağın güvenilir iki sistemi denetimlerden kaçmış, pasaklı çıkmıştı.

Kazadan sonra kurulan kaza-kırım ekibi tarafsız olması gerekirken önce Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü -ki taraf olan kısım, kendilerinin denetimlerinde hiçbir eksik bulmadıklarını açıklamıştı. Bir diğer taraf Devlet Hava Meydanları İşletmesi de kaza gecesi Isparta Havalimanı’nın tüm sistemlerinin düzgün çalıştığını kamuoyu ile paylaşmıştı.

Geçen günlerde bu uçağın kanlı parçalarının alınıp, belki de başka bir uçakta kullanılmak üzere toparlanmaya çalışıldığı haberleri herkesi çok rahatsız etmişti.

AÇIKLAMA YOK

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü üzerine dönen bütün oklara rağmen, kaza hakkında ilk günden bu yana herhangi bir ciddi açıklama yapmadı. Aslında bu kazada birçok soru işareti neredeyse ilk gün cevabını bulmuştu. Ortada kazaya yol açabilecek birçok neden vardı. Uçağın sahibi şirket hakkında her gün yeni bir iddia ortaya atılıyordu.

Sonunda kaza oldu. Ve ardından World Focus şirketi adını değiştirdi. Ankair olarak elindeki diğer iki uçağı kiralayıp uçurmayı sürdürüyor. Şirket bu kazadan dolayı ciddi bir ceza ile karşılaşmadı. Uçuşları durdurulmadı. Ya da çok sıkı bir denetimle hırpalanmadı.

Türkiye Cumhuriyeti Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, koltuğunda oturuyor. Hakkında çıkan çok çeşitli iddialara bazı internet siteleri üzerinde cevap verip aklanmış görünüyor. Aynı Genel Müdür geçen günlerde havayolu şirketlerinin sahip ve yöneticilerini toplayıp dört saat konuşmuş ve dayanışma istemişti. Neden, kim ona dayanacak, bunu anlamak mümkün olmadı. Kural koyucu ve kuralların uygulanmasının bir numaralı denetçisi olması gereken Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, kazanın neredeyse üçüncü şahıs gibi izleyicisi olmuştu.

Sivil Havacılık Genel Müdürü’nün görevden alınacağı iddiaları ortalıkta dolaşıyor. Hatta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’e çok yakın olduğu, bu yüzden görevden alınmasının geciktiği iddiaları inandırıcı olmasa da ağızdan ağıza dolaşıyor.

DAYANIŞMA İSTİYOR

Böyle bir kaza, dünyanın doğusunda olsaydı Sivil Havacılık Genel Müdürü belki de o gün intihar ederdi. Bizimki de öyle yapmalı demiyorum elbette. Dünyanın batı tarafında olsa o gün hem soruşturmanın selameti hem de sorumluluğu altındaki bu dayanılmaz facia nedeniyle istifa ederdi.

Bizimki orada oturuyor. Koltuğuna kemerlerini bağlamış. Daha yükseklere uçmak istiyor. Havayolu şirketlerini toplayıp dayanışma istiyor. Kim neden dayanacak, bilmiyoruz.

Asıl soru o uçaktaki insanlarımızın ardında kalanlar yaşananlara hálá nasıl dayanıyorlar... İçlerine düşen acıyla yaşarken ne çaresizlikler çekiyorlar... Ve çok doğal gözyaşlarının karşılığını istiyorlar...

Türkiye havacılıkta eğitim merkezi olacak

Uluslararası Havayolları Eğitim Fonu (IATF) Başkanlığı’na seçilen Dr. Cem Kozlu, Türkiye’yi eğitim merkezi yapmak üzere harekete geçti. Türk Hava Yolları ve Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu gibi güçlü kurumlarla bölgesel iş birliğini geliştirmek isteyen Kozlu, havacılık eğitiminin uçuş emniyetinin en önemli parçası olduğunu söyledi.

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (IATA) üyesi havayollarının kapasite ve standartlarını yükseltmek için eğitim programları yürüten IATF, geçen yıl gelişmekte olan ülke havayollarını 1500 uzman yöneticisine eğitim desteği verdi. IATF’nin kapasite geliştirme programlarına katılan 14 havayolu şirketi, Operasyon Güvenlik Denetimi (IOASA, IATA Operational Safety Audit) sertifikası aldı.

Geçmişte İtalyan havayolları Alitalia’nın Genel Müdürlüğünü ve Avrupa Havayolları Birliği (AEA) Yönetim Kurulu Başkanlığı yapan IATA Genel Direktörü ve CEO’su Giovanni Bisignani IATF’ni önemli bir büyüme potansiyeli olduğuna dikkat çekti. Kozlu başkanlığında eğitim programlarını geliştirmeyi ve yaygınlaştırmayı hedefleyen IATF her yıl daha fazla havayoluna hizmet vermeyi planlıyor.

Motor yangını en pahalı uçağı düşürdü

Dünyanın en pahalı uçağı unvanını 1.2 milyar dolarlık fiyatıyla elinde tutan bomardıman uçağı B-2’nin ilk kazası motor yangını nedeniyle meydana geldi. Guam’daki eğitim uçuşu için kalkan 1.2 milyar dolar değerindeki B-2’nin General Electric imalatı F118-GE-100 tipi sağ motorunda maksimum güçte çalışırken bilinmeyen bir nedenle yangın oluştuğu tespit edildi. Pilotlar uçağı fırlatma koltuğuyla terk etti.

DÜŞ UÇUŞU

Türk Hava Yolları’nın Cape Town İstasyon Müdürü Alp Alper, havadan çekilmiş Türkiye fotoğraflarından oluşan ikinci kitabını çıkardı. "Bir düş uçuşu Türkiye" adını taşıyan kitap, Edirne’den Van’a Türkiye’deki tarihi ve coğrafi güzelliklerine farklı bir bakış sunuyor.

Büyük ilgi gören ilk kitabı "1000 feet’ten Türkiye" sonrasında faklı bir projeye imza atan Alper, kendi deyimiyle "Tanrısal bir bakışla" görüntülediği Anadolu toprakları için 5 yılda helikopterden motorlu yamaç paraşütüne her türlü hava aracıyla yüzlerce saat uçtu.

Macera filmlerini aratmayan çekimlerde bir gün Fethiye civarlarında tarihi Ksantos şehrini ararken uçtukları microlight’ın yakıtı bitti. Benzin istasyonu yakınlarına yaşlı bir pompacının şaşkın bakışları arasında mecburi iniş yaptılar. Microlight’ın deposunu dolduran pompacı emniyetle kalkış yapabilmeleri için karayolundaki trafiği keserek onlara yardım etti.

Bir başka çekimde ise Mardin’de uçarken Cessna 172 tipi uçağın motoru bir anda durdu. Oluşan garip sessizlik sonrasında pilotun üstün gayretiyle motor 20 saniye sonra yeniden çalıştı. Bu 20 saniyelik süre Alper’e neredeyse 20 yıl gibi geldi. Alp Alper, fotoğraf severlerle "Bir düş uçuşu Türkiye" kitabındaki fotoğrafların sergisiyle 15 Mart’a kadar İstanbul Odakule Sanat Galerisi’nde buluşuyor. Sergi her gün 11.00 ile 18.00 arasında açık.

Tolga ÖZBEK


Funda Ocak DHMİ Genel Müdür Yardımcısı

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdür Yardımcılığı ve Yönetim Kurulu Üyeliği’ne Funda Ocak atandı. APK Daire Başkanlığı sırasında Funda Ocak’ın adını kamuoyu özelleştirmede rekor kıran terminal ihaleleri ile duyurmuştu. Funda Ocak başkanlığındaki terminal işletme ihalelerde İstanbul Atatürk için 3, Antalya Havalimanı da 3.2 milyar dolarlık seviyelere ulaşılarak özelleştirme projelerinde rekor kırılmıştı. Bu ihalelerden sonra Funda Ocak, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a "3 milyar dolarlık bürokrat" olarak takdim edilmişti.

Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Bölümü mezunu olan olan Ocak, DHMİ’de çalışmaya 1985’te APK Daire Başkan Yardımcısı olarak başladı. 1993’de APK Başkanı, 1996’da Müşavirlik görevlerinde bulunan Ocak, 1998-99 arasında Türkiye Kalkınma Bankası’nda Kaynak Geliştirme Uzmanı olarak çalıştı. 1999’da yeniden DHMİ’ye APK Daire Başkanı olarak dönen Ocak, Genel Müdür Yardımcılığına atanmadan önce kesintisiz 8 yıl bu görevini başarıyla sürdürdü. Evli ve bir çocuk annesi olan Funda Ocak, 53 yaşında.

Avusturyalılar uçakta oy verecek

Avusturya Havayolları, hükümete yaklaşan yerel seçimlerde yolcuların uçuşta oy verebilmesi için teklifte bulundu. Seçim günleri yolcu sayısında ciddi bir düşüş yaşadıklarını, birçok kişinin o gün seyahat etmediğine dikkat çeken havayolu yetkilileri, oy verme işleminin uçakta yapılmasını önerdi. Uygulama hükümet tarafından kabul edilirse, yolcular oylarını tuvalette veya boş koltukta kullanacak. Sonra da zarfı uçaklara yerleştirilecek kutulara atacak. Oyunu uçakta kullanmak isteyen yolcuların bağlı bulundukları mahalli idarelerden izin kağıdı alarak 10 bin metrede oy verebilecek.

Katar haftada 6 gün uçacak

Katar Havayolları, 31 Mart’tan itibaren yaz sezonuyla birlikte İstanbul-Doha seferleri haftanın altı günü karşılıklı olarak gerçekleştirmeye başlayacak. Pazar hariç haftanın her günü yapılacak seferler yaz sonuna kadar devam edecek. Bu uçuşlarla Katar Havayolları Doha’dan birçok noktaya bağlantılı uçuş imkanı sunacak.

Alçak geçti, işinden oldu

Hong Kong merkezli Cathay Pacific Havayolları’nın 777 Tip Müdürü Ian Wilkinson, ABD’deki Boeing fabrikası pisti üzerinden yaptığı alçak uçuş nedeniyle kovuldu. Olay 30 Ocak’ta, Cathay Pacific Havayolları’na yapılan teslimat uçuşu sırasında meydana geldi.

Kaptan Wilkinson, imalat hattından çıkan Boeing 777-300ER tipi çift motorlu, uzun menzilli uçağı Hong Kong’a götürmek üzere kalktı. Dönerek pist üzerine gelen pilot, içinde yaklaşık 50 yolcu bulunan uçağı iniş takımları kapalı durumda 10 metre kadar alçalttı. Süratle geçişini tamamlayan uçak daha sonra seri tırmanışla Everett semalarını terk etti.

Alçak geçiş kamera görüntüleri ve fotoğrafları internet sitelerine düşünce Cathay Pacific Havayolları, uzun yıllardır şirkette görev yapan Kaptan Wilkinson ile yollarını ayırdı. Uçuş disiplinsizliği yapan pilotla ilgili olarak emniyet kurallarını ihlalden sivil havacılık otoritesi de soruşturma başlattı. Olayı rapor etmeyen ikinci pilota da uçuştan 6 ay men ve yeniden eğitim cezası verildi.
Yazarın Tüm Yazıları