Vedalaşmak zor olacak

Ne hazin... Koca havalimanında hayatın yerini derin bir sessizlik alacak. Kimse koşuşmayacak, köprülerinde uçaklar olmayacak, anonslar susacak. Tek tesellimiz yerinde ağaçlar büyüyecek. Çocukların şen kahkahaları olacak...

Haberin Devamı

ATATÜRK Uluslararası Havalimanı, bize neler yaşattı. Sevinçler, sevgiler, kavuşmalar, dayanılmaz ayrılıklar. Acılar, yalnızlıklar, kalabalıklar. Heyecanlar, çaresizlikler, bir tatil gidişi keyifler... Ne çok şey sıralayabiliriz. Yeşilköy’de uçakların vızır vızır işlediği bir havalimanı. Kabına sığmayan bir büyüklük oluştu. Aslında büyük İstanbul depreminden sonra yeterli kamulaştırma yapılsaydı daha yıllarca hizmet ederdi. Ama öyle olmadı. Çevresini saran binalar, çarpık yapılaşma gırtlağını sıktı. Canını çıkarana kadar sıktı. Dev bir yatırım şimdi cam çerçeve indirilerek büyük bölümü ile tarihe gömülecek...

Hazin bir durum... En güzel malzemelerle yapılmış terminal binalarının bir kısmı yerle bir olacak. Tek sevincimiz yerinde yeşillikler, ağaçlar büyüyecek olması. Çocuklar koşuşacak, insanlar soluk alacak. Umarım olmayacak ama deprem gibi çaresizliklerimizde bir sığınma alanı oluşacak. Kentin yoğun ve kontrolsüz yapılaşmasının arasında bize kendimizle, şehircilikle, yüzleşme imkanı sunacak.

Haberin Devamı

Vedalaşmak zor olacak

Tarihi taşınma gerçekleştiğinde koridorlarda sadece rüzgarın uğultusu kalacak. Ne bir anons sesi, ne koşuşan insanlar, köprülerde dizi dizi bekleyen uçaklar, hiç biri olmayacak. Rüzgarlar dindiğinde sessizliğin sesi insanı ürkütecek. Bir kayboluş yaşanacak. Atatürk Havalimanı’nda geriye Genel Havacılık bölümü, Devlet Konukevi ve birkaç bina kalacak.

BAŞINI HEP DİK TUTTU

Bombalandığında bile başını dik tutup kısacık sürede uçuşlara açılan o koca terminal binaları aslında görevlerini tam olarak yaptılar. Türkiye’nin gelişen büyüyen havacılığının ana sığınağı oldular.

Yine de terk ediliş hazindir. Yalnızlıktır. Yıkımı ile birlikte anılarımızı da alıp gidecektir. Elbette hayallerimizde hep o yapılar olacaktır. Mimar Havati Tabanlığıoğlu’nun bugün iç hatlar olarak kullanılan beş yıldızdan oluşan projesinin ilk yapısı ve ardından gelen yeni nesil yapılarla vedalaşmak için çok az zaman kaldı. Gelip geçerken, teşekkür edin. Betonlarla, cam yığınları ile ‘vedalaşılır mı ?’, ‘teşekkür edilir mi?‘ diye düşünmeyin. Orası bizimle yaşadı. TAV’la hayat buldu. Darısı yeni hayatın başlayacağı İstanbul Havalimanı’na.

Haberin Devamı

Giderken Atatürk Uluslararası Havalimanı için gülümseyin... Çekeceği acıları hafifletin. Özellikle de TAV’ın CEO’su Sani Şener’e rastlarsanız bir tebessüm ona yılların yorgunluğunu biraz unutturacaktır.

Hoşçakal deyin, helalleşin. Bir gün oraya yeniden dönme şansınız hiç olmayacak... Anılarımız ayakta kalmış ve yıkılmış yığınlar arasında bir yerde takılı kaçak.

Arkanızdan seslenip belki sizi soracak.

Nafile, ne bir uçak sesi, ne acele ettiren bir anons... Boşlukta bile yankılanmayacak...

Vedalaşmak zor olacak

ATATÜRK HAVALİMANI’NIN 107 YILLIK HİKÂYESİ

1912: İstanbul’da ilk hava meydanı, askeri amaçla Yeşilköy’de açıldı.

1944: Chicago’da imzalanan Uluslararası Sivil Havacılık Anlaşmasından sonra, İstanbul/Yeşilköy’de uluslararası bir havalimanı yapılmasına karar verildi.

Haberin Devamı

1947: Westinghouse Electric International Company ve The IG White Engineering Corporation ile sözleşme imzalandı.

1953: Yeşilköy Havalimanı hizmete açıldı. Liman, o günün teknolojisiyle uluslararası standartlarda 05/23 pistine, taksi yollarına, 10 bin m2’lik modern yolcu terminaline, bakım hangarlarına, radyo alıcı-verici cihazlarına ve yedek enerji santralına sahipti.

1972: 45 metre genişliğinde ve 3 bin metre boyundaki 17/35 pistinin inşaatı tamamlandı.

1983: Mimar Hayati Tabanlıoğlu tarafından hazırlanan Dış Hatlar Terminali (Halen İç hatlar olarak kullanılan terminal) ve THY Hangar Tesisleri, Kargo Tesisleri, Hava Trafik Kontrol Kulesi ve Teknik Blok, Aydınlatma Sistemi, Elektrik Dağıtım Sistemi, eski 05/23 pistinin yeniden yapımı, akaryakıt ikmal tesisleri ile diğer tesisleri kapsayan proje tamamlandı.

Haberin Devamı

1985: Atatürk Havalimanı adını aldı.

1993: Kargo Terminali Tesisleri hizmete açıldı.

1995: C Terminali işletmeye açıldı. Terminal 16 Ocak 2000 tarihinde yolcu hizmetine kapatıldı, 2002 yılında özel şirketlerin kargo operasyonlarına ayrıldı.

1997: TAV, dış hatlar terminali için açılan ihaleyi; 30 ay inşaat süresi ve 3 yıl 8 ay 20 gün işletim süresi teklifiyle kazandı.

2000: 22 ay gibi rekor sürede bitirilen yeni dış hatlar terminali 9 Ocak’ta işletmeye açıldı. YİD usulüyle işletim süresi 3 Temmuz 2005 tarihinde sona erdi.

2005: DHMİ tarafından açılan, Atatürk Havalimanı dış hat, iç hat, terminaller ve otoparklarının 15.5 yıl süreyle kiralama usulüyle işletme ihalesini 3 milyar dolar karşılığında TAV Havalimanları kazandı.

Haberin Devamı

SAYILARLA 

- 2000 yılından 2018 yılı sonuna kadar Atatürk Havalimanı yolcu sayısı 223 milyon iç hat, 442 milyon dış hat olmak üzere toplam 665 milyondur. Bu sürede taşınan iç hat ve dış hat yolcunun 153 milyonu transfer yolcudur.

- THY’nin filo ve network geliştirmesi sonucu özellikle dıştan dışa transfer yolcu taşıması 2009 yılından sonra hızla artmış, bu rakam 2018 yılında tek yön olarak 11.072 milyonu bulmuştur. 2010 -2018 yılları arasında dıştan dışa taşınan toplam transfer yolcu sayısı 63.3 milyonu aşmıştır.

- 2000-2018 yılları arasında 1.804 milyon iç hat ve 3.662 milyon dış hat olmak üzere toplam 5.647 milyon ticari uçak trafiği gerçekleşmiştir.

 

TRAFİK KAYITLARI

Günlük iniş kalkış sayısı: 1500 uçak/gün (18.09.2016)

Saatlik iniş kalkış sayısı: 86 uçak/saat ( 20.09.2015)

Günlük yolcu sayısı: 232.614 yolcu/gün (12.08.2018)

Direk uçuş yapılan destinasyon sayısı: 2006’da 83 ülkede 252 destinasyon, 2018’de 121 ülkede 336 destinasyon

44 bin 500

Havalimanında apron kartı sahibi olan kişi sayısı

44 milyon bagaj

1 yılda havalimanında gerçekleşen bagaj işlemi

 

Yazarın Tüm Yazıları