Helikopter gibi kalkıp inebilen, uçak gibi hızla gidebilen tiltrotorun sivil versiyonu için yer testleri başladı. Bell/Agusta 609 hizmete girdiğinde havaalanlarına ihtiyaç olmadan uçak yolculuğu yapılabilecek. BA 609 havada motorlarının yönünü değiştirerek oluşturduğu helikopter-uçak modeli gelecekte büyük uçaklara da uygulanacak.
Bell Helicopter, Textron ve bir AgustaWestland şirketi olan Agusta şirketlerinin ortak çalışmasıyla üretilen Bell/Agusta 609 uçağı ilk uçuşa hazırlık için yer denemelerinden geçti. Dünyada ticari olarak üretilen ilk tiltrotorun (yön değiştiren pervane) test uçuşları Bell şirketinin Arlington, Texas'da bulunan Uçuş Araştırma Merkezi'nde gerçekleşti.
Helikopter gibi inip kalkabilen ve uçak gibi süratle uçan BA609, ilk uçuşundan önce 40-50 saat daha yer motor testinden geçecek. Bu dönem içinde tüm uçak sistemleri test edilecek ve en ince detayına kadar kontrolden geçecek. Gerekirse değişiklikler yapılacak. Henüz ilk uçuş için gün belirlenmedi.
Bell Helicopter şirketinin Genel Müdürü John Murphey, ilk yer testi sırasında şunları söyledi, 'Bugün havacılık tarihinde bir basamak günü, 18 ülkeden 40 müşteri ve 70 siparişle BA609'un hava taşımacılığında bir devrim yaratacağına şüphe yok.'
AgustaWestland şirketinin Yönetim Kurulu Başkanı Amedeo Caporaletti, 'Bu başarı Bell/Agusta'nın dikey iniş-kalkış teknolojisinde yol gösterici olduğunun bir kanıtıdır.' dedi.
UÇAK HELİKOPTER
Tiltrotor, geleneksel uçağın kanatlara yerleştirilmiş motorlarının yukarı veya aşağı eğilebilen, helikopter özellikleri veren ama sabit kanat uçakların hız ve menziline sahip bir hava aracı. Motorlar dikey pozisyondayken, tiltrotor aynen bir helikopter gibi kalkış, iniş ve havada duruş yapabiliyor. Motorlar öne doğru yatay şekilde indirildiğinde uçak aynı sabit kanat turboprop uçakları gibi yüksek hızla ve menzille uçabiliyor. Helikopter özellikten uçak özelliğe geçiş veya tersi sadece 20 saniye sürüyor. Bu çok yönlü özellik BA609'un, geleneksel bir helikopterden iki kat daha hızlı ve daha fazla menzille uçmasını sağlıyor.
6-9 yolcu kapasitesindeki BA609 uçağının FAA'den sertifika alması 2007 yılında bekleniyor. Sipariş veren şirketlere teslimlerde bu tarihten sonra başlayacak. Bell/Agusta şirketi uçuş testleri için toplam dört adet prototip tiltrotor uçak üretecek. Uçağın üretimi için kesin montaj Bell'in Amarillo, Texas'da ki kuruluşunda yapılacak. Bir diğer montaj yeri Agusta'nın İtalya'daki üretim merkezinde gerçekleşecek. Japonya'nın Fuji Heavy Industries şirketi BA609'ların gövdesinin tüm üretimini yapmak için kontrat imzaladı. Her iki üretim yerindeki tüm parçalar ve bileşenler tamamiyle aynı kaynaktan gelecek, böylece uçak İtalya'da veya Texas'ta üretilse de birbirinin aynısı olacak. Her iki yerde de BA609'a Pratt & Whitney Canada imalatı PT6C-67A motorları takılacak. Tiltrotor’a her biri 1447 KW gücünde iki motor takılacak.
HIZI 509 KM
Bell/Agusta şirketinin merkezi Fort Worth, Texas'daki Alliance Havaalanında bulunuyor. BA609'un teslimi ve müşteri eğitimi bu merkezde yapılacak. BA609'un hızı saatte 509 kilometre, maksimum menzil 1389 kilometre ve yedek yakıt tanklarıyla 1852 kilometre olacak. Kabinin tam basınçlı olması ve de-icing özelliğinin bulunması uçağın standart özelliklerinden. Düşük bakım masrafları ve maksimum işletme esnekliğiyle BA609, noktadan noktaya taşımacılık imkanları sunacak. Uçak VIP, iş adamları, doğal kaynaklar araştırma, ambulans, arama-kurtama, polis gücü, sahil koruma, eğitim ve sivil/devlet için özel biçimde üretilebiliyor.
ASKERİ MODEL UÇUYOR
Tüm olumlu özelliklerine rağmen tiltrotorun emniyetli olarak kullanılabilmesi için pahalı bir araştırma safhasından geçmesi gerekiyordu. Tiltrotorla ilk ilgilenen askerler oldu. Askerlerin ilgisi hemen imalatın başlamasını sağladı. Amerikan Ordusu, helikopterlerin ulaşamayacakları, nakliye uçaklarının inemeyecekleri uzun menzilli operasyonlarda kullanmak üzere tiltrotor alacağını resmen açıkladığında üretim de başladı ve Boeing- Bell tarafından ortak geliştirilen tiltrotorun askeri annesi V-22 Osprey ilk olarak Deniz Piyadeleri'nde kullanılmaya başlandı.
Helikopter pilotları kısa bir eğitimle rahatlıkla tiltrotorla uçmaya başlayabilecek. 'Fly-by-wire' kablolu uçuş sistemi ile BA609'a havada rahatlıkla kumanda edilebilecek.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Maksimum Hız: 509 km/saat
Tırmanış Hızı: 456 metre/dakika
Menzil: 1.389 km
Havada Kalış Süresi: 3 saat
Servis Tavanı: 11.364 metre
Yükseklik: 13.31 metre
Genişlik: 18.29 metre
Pal Çapı: 7.93 metre
Pal Adedi: 3
Kabin Eni: 1.47 metre
Kabin Uzunluğu: 4.09 metre
Kabin Yüksekliği: 1.42 metre
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 7.258 kg
Taşınabilen Yük: 2.500 kg
Uçuş Ekibi: 1 veya 2 kişi
Koltuk Sayısı: 6-9
Bagaj Alanı: 1.41 metre küp
AIR FRANCE’DAN BÜYÜK
FIRSAT
Avrupa'nın yükselen havayolu Air France’ın Türkiye'den Amerika yönüne başlattığı kampanya büyük ilgi gördü.
Amerika'da çeşitli kentlere 405 ile 565 Dolar arasında değişen fiyatlarla uçuş imkanı veren kampanya 31 Mart tarihine kadar sürecek. Bu kampanyada Boston'a 405, New York'a 449, Chicago ve Washington'a 435 dolara uçmak mümkün. Atlanta ve Houston 499, Miami 445, Los Angeles 565 Dolar.
Özel fiyatlardan yararlanabilmek için biletinizi en geç 31 Mart tarihine kadar almış olmanız ve yine son olarak o gün çıkış yapmanız gerekiyor. 4 gün-1 ay arasında kalış süresi veren kampanyada çocuklar için bilet fiyatının yüzde 67'si, bebekler için ise sadece yüzde 10'u ödeniyor. Yolculuk öncesi uçuş tarihinde değişiklik yapılmak istenirse verilen son süresi aşmamak kaydıyla 125 dolar ek ödeme gerekiyor. Ama yolculuk dönüş tarihinde değişiklik 31 Mart sonrası mümkün değil. Ayrıca rezervasyon yaptırdıktan sonra en geç 72 saat içinde biletinizi satın almanız gerekiyor.
Kuşkusuz bu tip fırsatların özel kuralları oluyor. Bu kurallara uyarak bilet alıp uçtuğunuzda ciddi indirimler elde edebiliyorsunuz. Ama özellikle bileti aldıktan sonra yolculuk tarihlerini değiştirmemeniz gerekiyor. Böyle bir durumda tüm havayollarında ilan edilen kampanya fiyatları çok yükseliyor.
BREITLING HAYAT KURTARDI
Profesyonel havacıların tercih ettiği saat Breitling Antartika'da iki pilotun hayatını kurtardı.
Antartika'da keşif uçuşu yapan iki İngiliz pilotu Steve Brooks ve Quentin Smith'in kullandığı helikopter kıyıya 100 mil açıkta düştü. Alçak uçuş sırasında düşen ve büyük hasar gören helikopterden sağ kurtulan iki pilot yardım çağırmak için saatlerini kullandılar. Hiçbir haberleşme imkanı olmayan bölgedeki kazada pilotlardan biri kolundaki Breitling Emergency modeli saatinin 41 santim uzunluğundaki antenini çıkardı. Anten çıkışı ile otomatik olarak 121.5 MHz frekanslı imdat sinyali yayıldı. Kısa sürede sinyali alan bir merkezden gelen helikopter, iki pilotu kurtardı.
İsviçre firması olan Breitling bu saati kullananlara bir kaza sonrası saat hasarlanmışsa yenisini ücretsiz veriyor. Bu saatin imdat sinyali yayan antenini kaza dışında bir nedenle çıkaranlar ceza görüyor ve anten fabrika dışında içeri alınamadığı için de saat kullanılmaz hale geliyor.