Türk Hava Yolları, Flight International Dergisi tarafından yapılan en büyük 50 havayolu sıralamasında 14.1 milyon yolcuyla 37. sırada yer aldı.
2005’in yolcu rakamlarına göre hazırlanan listede en fazla yolcu taşıyan havayolu ise Delta oldu. Toplam 118 milyon 900 bin yolcu taşıyan Delta’yı 98 milyonla American, 77 milyon 700 bin yolcuyla Southwest Havayolları izledi.
Geçen yıl havayolları arasındaki en hızlı büyüme, Çin, Brezilya ve Türkiye’de yaşandı. Avrupa’da ise Ryanair, Easyjet gibi düşük maliyetli havayolu şirketleri hızla yukarı tırmanarak pazar paylarını yükseltti.
FİNANSAL AÇIDAN 46.
İlk 50’ye giren havayolu şirketleri, 2005’te taşıdıkları yolcu sayısını ortalama yüzde 7.8 oranında artırdı. Uzmanlar, büyümenin 2006’da yine bu oranlar civarında olacağını tahmin ediyor.
Şirketlerin cirolarına göre hazırlanan listede ise THY, 46. oldu. Geçen yılı yüzde 17.8 oranında artışla 2 milyar 310 milyon dolar ciro ile kapatan THY’nin net kárı 103 milyon dolar oldu. En fazla kárı kargo şirketleri arasında Fedex 1 milyar 414 milyon dolarla, havayolları arasında ise 1 milyar 252 milyon dolarla British Airways aldı.
Geçen yıl özellikle Amerikalı şirketler açısından büyük zarar yılıydı. Delta 2 milyar, Northwest 919 milyon, USAirways 334 milyon, United 219 milyon, Amerikan 144 milyon dolar zarar etti.
EN BÜYÜK 50 HAVAYOLU
SıraHavayoluYolcu sayısıDeğişim
(milyon)(yüzde)
SıraHavayoluYolcu sayısıDeğişim
(milyon)(yüzde)
1Delta118.90.2
2American987.1
3Southwest77.79.6
4Air France709.6
5United66.7-5.8
6JAL58-2.4
7Northwest56.52
8Lufthansa51.30.7
9All Nippon49.92.2
10 Continental44.92.2
11 China South44.156.4
12 USAirways40-3.7
13 BA35.6-0.2
14 Ryanair33.425.6
15 Qantas32.78.7
16 Air Canada309.5
17 Easyjet29.615.1
18 Air China27.713
19 Iberia27.73.7
20 China East.24.337.2
21 Alitalia23.97.4
22 West22.14.7
23 Korean21.72
24 SkyWest20.351.5
25 TAM19.644.4
26Thai18.1-7.2
27Malaysia17.92.1
28A.Eagle17.517.9
29Singapore176.6
30Saudia16.97.2
31Alaska16.82.9
32 AirTran16.62.9
33 ExpressJet1616.4
34 Cathay15.413
35 JetBlue14.725
36 Emirates14.515.7
37 THY14.117.9
38 Air Berlin13.512.2
39 Virgin Blue13.413.9
40 Mesa1328.8
41 Gol1341.1
42 Hainan12.816.9
43 Varig12.83.6
44 A.Southeasth1215.4
45 Asiana11.8-3.6
46 New Zealand11.77.3
47 Comair11.1-12.1
48 Austrian10.17.7
49 China9.79.1
50 Swiss9.6-1.2 İşte Ankara’nın yeni CIP salonu
Ankara Esenboğa iç hatlar yeni CIP salonu hizmete girdi. Tasarımı THY tarafından yapılan salonda uygulama terminalin işletmecisi TAV tarafından gerçekleştirildi. Yeni terminal binasında ayrı girişe sahip salon business class ile Classic Plus, Elite ve Elite Plus kartlarına sahip yolcular kullanıyor.
Salon, bol ışık alan, gözü yormayan renklere sahip. Toplam kullanım alanı 1200 metrekare. Siyah ve bordo koltukların yer aldığı CIP’te, THY’nin yeni tasarımında yer alan turkuvaz, duvarlarda ve yerdeki halılarda dengeli olarak kullanılmış. Yolcular yerde çiçeklerin bulunduğu cam zeminin üzerinden yürüyerek uçağa geçiyor.
İnternete girmek veya bilgisayar kullanmak isteyen yolcular için ayrı bir bölüm de yer alıyor. Salonda ayrıca dinlenmek veya toplantı amaçlı kullanılabilecek odalar da mevcut. Yolcuların duş alabileceği CIP’te kadın ve erkek için ayrı mescit bulunuyor.
British Airways’ten uzay koltuğu
Business Class’ta ilk tam yatar koltuğu 2000 yılında kullanmaya başlayan İngiliz Havayolları British Airways (BA), 150 milyon dolarlık yatırımla tüm uzun menzilli business class kabinini yeniliyor. Uzay teknolojisine sahip koltuklar, 18 ay içinde toplam 57 adet 747-400 ve 43 adet 777’ye yerleştirilecek.
NASA tarafından geliştirilen ve oturma pozisyonunda "Z" şeklini alan koltuklar yüksek ergonomiye sahip. 180 derece yatan koltukta kullanım alanı bir önceki koltuğa oranla yüzde 25 daha fazla. Koltuğun eni ise 64 santimetre. Tolga ÖZBEK
85 Euro’luk itfaiye
Ankara Esenboğa Havalimanı Yeni Terminali’nin hizmete girmesiyle birlikte, uçakların körükte yakıt alırken kabinde yolcu olmasa bile yanında itfaiye bulunması mecburiyeti getirildi. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), bu işlem için havayolu şirketlerinden 85 Euro’luk fatura kesiyor. İtfaiye araç sayısının az olması nedeniyle özellikle uçuşların yoğunlaştığı saatlerde sorun yaşanıyor. Aynı anda yakıt almak isteyen uçaklar az sayıda itfaiye aracını beklerken rötarlar oluşuyor. Ayrıca bu uygulama iç hat uçuşlarına ek mali yük getiriyor. Bu kural Ankara dışında diğer havalimanlarında ise uygulanmıyor. Normalde uçaklar kabinde yolcu varsa yerde yakıt alırken itfaiyenin 3 dakikalık mesafeden uzak olması durumunda uçağın yanına itfaiye aracı geliyor. Yemen’e Türk yazılımı
Yemen Havayolları, Türk yazılım şirketi Hitit’in yolcu sadakat programı CF Crane’nin kullanıcısı oldu. Crane FF’in çok yönlü ve kullanıcıya kolaylık sağladığını belirten Yemen Havayolları, Hitit’in yazılıma sürekli destek ve gelişim sağladığına dikkat çekti. Hitit’in müşterileri arasında Katar, Etihad, Ürdün, Icelandair, Mısır, Etiyopya, Kuveyt ve Virgin Blue gibi yabancı havayollarının yanı sıra Türkiye’den THY, Pegasus ve SunExpress bulunuyor. Fırsatları kaçırmayın
THY, gidiş-dönüş, vergiler hariç, ekonomi 111, business 333 Euro'dan başlayan fiyatlarla 1-7 Aralık'ta Basel, Tripoli ve Hamburg'a, 8-14 Aralık'ta Kiev, Tunus ve Münih'e, 15-21 Aralık'ta Barcelona, Amsterdam ve Dneprepetrovsk'a, 22-31 Aralıkta da Bükreş, Prag ve Frankfurt'a uçuyor.
SunExpress, İzmir, Antalya ve Adana'dan yakıt harcı hariç tek yön 29 YTL'den başlayan fiyatlar sunuyor.
Air France, 10 Aralık'a kadar ekonomi sınıfı, vergiler hariç Dublin, Londra ve Roma'ya 129, Kopenhag, Göteborg ve Stockholm'e 169 Euro'dan uçuyor.
Yemekten zehirlendik
Eşimle birlikte THY ile yaptığımız Köln-Ankara uçuşu sırasında internetten seçtiğimiz deniz ürünleri yemeği önümüze geldi. Karides, yumurta ve salamdan oluşan yemeği yerken, yumurtadan gelen bir koku fark ettik. Bize diğer mönü önerildi ancak kabul etmedik. Ankara’ya geldiğimizde ikimizde de terleme ve mide bulantısı başladı. Doktora gittiğimizde yemekten zehirlendiğimiz ortaya çıktı. Can Ataç / Ankara