Teşekkürler hocam

Hudson Nehri’ne inen Kaptan Sullenberger’i hep birlikte çok alkışladık.

Çarşamba gecesi de aynı duyguyu yaşadım.
Havacılık dünyamızın altın okulu Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksek Okulu’nun çift motorlu King Air B200 uçağı gece eğitim uçuşundan dönüyordu. Öğretmen Pilot Ramazan Türkoğlu, bir teknisyen ve dört öğrencisi, TC-AUY tescilli uçaktaydı.
Bu uçakla ben de uçmuştum.
Tam Eskişehir Anadolu Havaalanı için son yaklaşmada, ön dikme açılmadı. Ana dikmeler açılmıştı ama ön dikme inat ediyordu. Öğretmen pilot, alçak geçişle kuleye ön dikmenin açılmadığını gösterdi. Emin olduktan sonra yerleşim bölgesinden uzakta, havada yakıtının fazlasını uçarak harcadı. Bu arada pist köpüklenerek hazırlandı.
Ana dikmeler açık ama ön dikme içerde bir iniş gerçekleştirdi. Ramazan Türkoğlu paniksiz, bütün kuralları uygulayarak, yetiştirdiği öğrencilerine tüm zamanların en mükemmel dersini verdi.
Sağ salim indi. Uçak burun üzerine oturdu. Öğrenciler ve teknisyen burunları kanamadan uçaktan çıktılar. İyi eğitim, yüksek tecrübe ve bununla oluşan sınırları belli güven, Öğretmen Pilot Ramazan Türkoğlu’nu havacılık dünyasına bağışladı.
Genç pilotlar, hayatları boyunca belki de bir daha asla yaşamayacakları bir deneyimi, simülatör ortamı dışında görmüşlerdi.
Teşekkürler hocam. Hayatınızın en mükemmel dersini verdiniz. En az Sullenberger kadar alkışı hak ettiniz.
Umarım bütün derslerde öğrencileriniz sizin kıymetinizi bilirler.
Her ders çıkışında ayağa kalkıp sizi alkışlarlar.
Ben, çarşamba gecesi öyle yaptım...

Cessna, iş jeti düşmanlığına savaş açtı

Dünyanın en büyük genel havacılık uçak imalatçısı Amerikan Cessna şirketi, son günlerde ekonomik krizle birlikte artan iş jeti ve özel uçak düşmanlığına karşı kampanya başlattı. Önde gelen uluslararası gazetelere ilan veren şirket, doğru uçak kullanımına dikkat çekerek “Gerçek vizyon sahipleri uçmaya devam edecekler. İşini iyi yapabilmek sadece doğru araçlardan faydalanmaktan geçiyor” dedi.
Özel uçak ve iş jetlerine olan düşmanlık geçtiğimiz aylarda dönemin ABD Başkanı Bush’un otomotiv sektörünün CEO’larıyla yaptığı toplantıda en yüksek seviyeye ulaşmıştı. Özellikle otomotiv sektöründe yardım istemek üzere Washington’a gelen CEO’lara kızan Bush “Önce pahalı iş jetlerinizi satın. Hepiniz buraya özel uçaklarla gelmişsiniz” demişti.
Cessna’nın CEO’su Jack J. Pelton, doğru kullanımla özel uçakların lüks değil aksine şirketlere ve iş adamlarına zaman tasarrufu ve ekonomik seyahat sağladığını söyledi. Dünyadaki özel uçaklarının yüzde 85’inin küçük ve orta büyüklükteki şirketler tarafından kullanıldığına dikkat çeken Pelton, “Bu yaklaşım sadece ABD’de 150 milyar dolarlık ciroya sahip, 1,2 milyon kişinin ekmek yediği ve hâlâ kârlı olabilen genel havacılık sektörüne vurulmuş en büyük darbedir” dedi.
Bush’un çıkışından sonra sadece ABD’de özel uçak kullanımında yaklaşık yüzde 40 oranında düşüş yaşandı. Uçak satışları ekonomik krizin etkisiyle bıçak gibi kesilirken, ikinci elde ise adeta yaprak kımıldamıyor.

İŞADAMLARINA TAVSİYELER

1- Uçağınızı profesyonel yardım alarak seçin. Fiyat ve operasyon giderlerini inceleyin. İşi sadece pilotlarınıza bırakmayın.
2- Ortalama kaç kişi uçtuğunuza, nerelere gittiğinize ve bagaj hacminize karar verin. Güvenilirliği kanıtlanmışları tercih edin.
3- Yılda bir kez Amerika’ya uçuyorsanız, uzun menzilli uçak almayın. Boş yere fazla yakıt ve para harcamayın.
4- Uçağınızı ticari uçuşa açık tutun. Masraflarınızın bir kısmının geri kazanabilirsiniz. Ama asıl önemlisi uçağınızın daha az arıza yapmasına yardımcı olacaktır. Havacılıkta “Az uçan uçak çok sorun çıkarır”, ya da “Yerde duran uçak şirketini yer” gibi sloganlar vardır.
5- Gövde ve motor sigortalarını sakın ihmal etmeyin.
6- Yeni uçaklar daha çok sorun çıkarır. Ama her bakım aşamasında faturaları iyice kontrol edin. İtiraz etmeyi de alışkanlık yapın.
7- Uçağın pisti bozuk meydanlara gitmesine izin vermeyin. Para kazanıyor sanırsınız ama sonradan maliyetli arızalar çıkar.
8- Operasyonların maliyetini izleyin. İkramdan brokerlara ödenen komisyonlara kadar her şeyi sorun.
9- Uçağınızı sakın “ikram” etmeyin. Bir başlarsanız başa çıkamazsınız.
10- Uçağı satarken profesyonel yardım alın. Değiştirecekseniz sıkı pazarlık edin. Eski uçak yoktur, bakımsız uçak vardır.
11- Pilot eğitimlerine önem verin. Eğitim harcamalarını sakın kısmayın.
12- Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün koyduğu kuralların uygulanıp uygulanmadığını kontrol edin.
13- Ekiplerinizin istirahat süreleri kurallarla belirlenmiştir. Sakın zorlamayın. “Kısa mesafe gider geliriz“ gibi alaturka konuşmalar yapmayın.
14- Uçağınıza koltuk sayısından fazla yolcunun binmesine, bagaj hacmini aşan bavulların konmasına izin vermeyin. Pilot ve hostesler ne yazık ki patronlarına şirin görünmek için çoğu zaman bu konuda sessiz kalırlar.
15- “Nasılsa benim uçağım” düşüncesiyle hareket etmeyin. Kemerlerinizi bağlayın. Pilotların havayolu pilotlarına göre daha az keskin olan kural isteklerine direnmeyin.
16- Uçağınıza, sağlıklı ve doktorunuzun önereceği yemekleri güvenilir kuruluşlardan aldırın.
17- Her zaman kullandığınız ilaçların bulunmasına dikkat edin.
18- Uçağınızda doktorsuz da kullanılan defibrilator cihazı olmasını sağlayın. Hostesinizin iyi bir ilkyardım eğitimi almasını sağlayın.
19- Her zaman ihtiyaçtan fazla su ve yiyecek yükletin.
20- Uçağınızı uzun yıllar ve mutlu kullanmak istiyorsanız kuralları patron gücünüzle gevşetmeyin ve buna izin vermeyin.
Yazarın Tüm Yazıları