Bugünlerde SunExpress’in Alman Genel Müdürü Paul Schwaiger, arka arkaya doğum heyecanı yaşıyor.
Bir yandan geçen ay doğan kızı, diğer yandan da 26 Mart’ta şirketinin İzmir’den başlayacağı iç hat uçuşları. SunExpress, Antalya’dan sonra ikinci merkezi İzmir’le büyüyor.
Antalya’ya 15 yıldır turist taşıyan SunExpress, iç hatlara yeni bir soluk getiriyor. İlk defa bir havayolu İstanbul-Ankara dışındaki bir merkezden sekiz Anadolu şehrine sefer yapacak. Bu uçuşlar aynı zamanda yurtdışına tarifeli bağlantı da sunacak.
Türk Hava Yolları ve Alman Thomas Cook’un ortak havayolu şirketi SunExpress, uzun yıllar temkinli adımlarla büyüdü. Akdeniz’den rotasını Ege’ye çeviren şirket, son 6 ayda iddialı atılımlarla farklı bir pazara giriyor.
69 YTL’DEN UÇACAK
SunExpress, önce geçtiğimiz ekim ayında İzmir Adnan Menderes Havalimanı’ndan tarifeli dış hat uçuşlarına başladı. Almanya’nın Berlin, Frankfurt, Hanover, Köln, Münih ve Stuttgart, İsviçre’de de Zürih kentlerine uçan şirket, kısa sürede yüzde 80 doluluk oranı yakaladı.
Beklenenden daha yüksek doluluk oranı yakalayan havayolu, şimdi tek yön 69 YTL’den başlayan fiyatlarla İzmir’den iç hatlara başlıyor. Uçuşlar, Antalya (her gün), haftada Trabzon’a dört, Adana ve Diyarbakır’a üç, Erzurum, Kayseri, Konya ve Van’a da ikişer sefer düzenlenecek. İzmir’den Antalya, Konya gibi yaklaşık 1 saatlik uçuşlar tek yön 69-99 YTL, Van, Diyarbakır gibi neredeyse 2 saate yakın uçuşlar da tek yön 79-129 YTL arasında değişecek. Biletler Türk Hava Yolları, seyahat acenteleri, çağrı merkezi ve internetten satın alınabilecek.
Türkiye’de iç hat pazarının çok hızlı büyüdüğünü, herkesin uçağa binebileceği bilet fiyatlarının oluştuğunu belirten Genel Müdür Paul Schwaiger, "Ben uçağa ilk defa 21 yaşında bindim. Kızım ise ilk uçuşunu 5 haftalıkken yaptı" diyor. SunExpress’in İzmir’i seçiş nedeni bölgenin hızla gelişen turizmi ve sahip olduğu ticaret hacmi.
Özellikle Çeşme tarafında Antalya’nın "her şey dahil" sisteminden farklı olarak hızla artan "butik otel" yatırımları, biletini ve otel rezervasyonunu kendi yapan farklı bir turist sınıfını Ege’ye çekiyor.
SEZON 12 AY
Antalya’nın tüm çabalara rağmen turist hareketinin mevsimsel olduğuna dikkat çeken Schwaiger, amaçlarının İzmir’le 12 aylık yolcu trafiğini yakalamak olduğunu söylüyor. THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin’in projeye büyük destek verdiğini vurgulayan Schwaiger, bağlantılı uçuşlarla İstanbul’un dış hat yükünün az da olsa hafifletileceğine inanıyor. Temmuz ayına yetişecek TAV’ın İzmir’deki yeni terminali, yolcu konforunu da artıracak.
İç hat seferlerinin en iddialısı İzmir-Antalya. İki şehir arasında 8 saatlik otobüs yolculuğu, sabah-akşam karşılıklı yapılacak uçuşlarla 50 dakikaya inecek. Artık Antalya’ya gelen turist, sabah otelde kahvaltısını yaptıktan sonra İzmir’e uçup Efes’te Meryem Ana’yı ziyaret edebilecek. Sonra da uçağına binip otelinde akşam yemeğine yetişecek.
Nisan ve mayıs ayları için iç hatlarda satışlarda yüksek doluluk oranı yakalayan SunExpress, iki uçağını İzmir merkezli tutacak. Gelecek yaz, plan en az 7-8 uçağın İzmir’den uçması. Bu yaz için SunExpress, İzmir çıkışlı Londra, Amsterdam ve Atina’ya tarifeli uçuşlar için de araştırmalarını sürdürüyor.
FİLO BÜYÜYOR
Uzun yıllar temkinli büyüyen SunExpress, İzmir’le birlikte filosunu da büyütüyor. Halen 10 uçağı bulunan havayolunun filosu 2007’de 4 Boeing 757 ve 9 adet 737-800’den oluşacak. Hedef 20 uçağa kadar büyümek.
Artık charter yani tarifesiz seferlerin giderek azaldığını belirten Schwaiger, yılların charter havayolu Condor’un bile bu yıl aralarında İstanbul’un yer aldığı birçok şehre tarifeli uçmaya başladığının altını çiziyor. Easyjet gibi düşük maliyetli havayollarının Türkiye pazarına girdiğini söyleyen Schwaiger, hazırlıklı olmaları gerektiğini, rekabetin kalite ve hizmeti yükselttiğini belirtiyor.
Evet, yıllardır sessiz ve temkinli büyüyen SunExpress, İzmir’den iddialı bir çıkışla geliyor. Şirket yıl sonunda 500 bini yurtiçi toplam 2.5 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. Tolga ÖZBEK
UÇAKLARA YENİ TEKNOLOJİLER
Katlanır koltuklar SunExpress, Boeing 757 uçaklarında katlanır sinema tipi koltuklara sahip ilk havayolu olacak. Yeni nesil ince koltuklar bacak uzatma mesafesini artırırken yolcu kapasitesini de yükseltecek.
Winglet
Şirketin filosundaki tüm Boeing 737-800 uçaklarında kanat uçlarında "winglet" olarak adlandırılan özel parçalar bulunuyor. Sürtünmeyi azaltan winglet, yakıt tasarrufunu yüzde 5’e çıkartıyor. Sistem 757’lere de takılacak.
Nemli hava
Uçaklara konulacak özel sistemle, yolcu şikayetlerinin başında gelen kuru kabin havası nemlendirilecek. Konfor artacak.
Rahat otur 15 dolar fazla öde
Amerikalı havayolu şirketi Northwest’in, iç hat uçuşlarında başlattığı yeni uygulama tartışma yarattı. Koltuk aralıkları normalden yaklaşık 20 santimetre daha uzun olan acil çıkış kapılarının bulunduğu yerdeki koltuklara oturmak isteyenler 15 dolar daha fazla ödüyor. Aynı uygulama, şirketin koltuk aralıklarını genişlettiği bazı sıraların koridor tarafındaki koltukları için de geçerli. Bu koltuklar internet üzerinden on-line check-in sırasında oturma planı üzerinde belirtiliyor. Yolcular havalimanlarında bu işlemi check-in kontuarında görevliye söyleyerek de yaptırabiliyor.
Başka tepki alsalar da bir çok yolcunun 15 dolar fazla verip rahat oturmak istediğini belirten Northwest Havayolları yetkilileri, iç hat seferlerinde tüm geniş koltukların kısa sürede dolduğuna dikkat çekti.
Havayollarının gelirlerini artırmak için bu tür uygulamalar yaptığını belirten uzmanlar, Northwest’in bu yaklaşımının diğer şirketler tarafından da uygulanacağına dikkat çekiyor.
Coşkun Kılıç THY’de
Türk Hava Yolları Genel Müdür Mali Yardımcılığı’na Coşkun Kılıç getirildi. Bu görevi sürdüren Rengin Akıllıoğlu ise THY Chicago Müdürlüğü’ne atandı. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi İktisat Bölümü’nden 1991’de mezun olan Coşkun Kılıç, daha önceden Emekli Sandığı Genel Müdür Yardımcılığı ve Yönetim Kurulu Üyeliği’nde bulunuyordu.