Romanya Havayolları Tarom’a ait Boeing 737-700 uçağının pisten çıkmasıyla İstanbul Atatürk Havalimanı’ndaki pist kazaları sayısı 14’e ulaştı.
Yağışlı havalarda pilotların korkulu rüyası haline gelen ve ortasındaki çökme, zemin nedeniyle giderilemeyen 06/24’ün yanına yapılacak pist için bir türlü düğmeye basılamıyor. Çünkü askeri araziden geçecek pist için Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile Hava Kuvvetleri anlaşamıyor.
Atatürk Havalimanı’nda günlük 1100’e varan inen-kalkan uçak trafiğinde ana yükü, 3 bin metre uzunluğundaki 18/36 sağ ve sol pistleri çekiyor. Ataköy-Florya yönündeki 06/24 pisti ise trafiğin hızlı akışına, meydanın verimli kullanımına yardımlı oluyor. Ancak bu pist normalden daha kısa. Uzunluğu 2 bin 300 metre, eni de 60 metre. Defalarca onarımdan geçmesine rağmen ortasında zeminden kaynaklanan çökme giderilemiyor. Yağışlı havalarda ortadaki su birikintisi tahliye edilemediği için "aquaplaning" olarak adlandırılan su yatağı oluşumu frenleme etkisini zayıflatıyor. Zaten son yıllarda meydana gelen 14 kazanın hep yağışlı havalarda olması bunun bir göstergesi.
Geçen yıl gündeme gelen projeyle 18/36 yönünde olduğu gibi buraya yedek bir pist yapılması planlanmıştı. 12 ay içinde tamamlanacak pist, uçuş emniyetini yükselteceği gibi eski pistin bakıma alındığı durumlarda Atatürk Havalimanı’nın tek piste düşüp yüzde 35 kapasite kaybının da önüne geçecekti. Hesaplamalar, mevcut pistin 182.5 metre yanına yeni bir pist yapılabileceğini ortaya koydu. Yeni pistin boyu eskisinden 255 metre daha uzatılarak 2 bin 555 metreye çıkartılacaktı.
Pistin yapımından önce ilk harekete geçen İstanbul Büyükşehir Belediyesi oldu. Havalimanı-Sahil Yolu bağlantısı Ataköy tarafına alındı. Yolun ışıklandırması ve çevre düzenlenmesi tamamlandı.
İKİ TARAF ANLAŞAMADI
Pistin yapımı ve etrafındaki emniyet sahası için Hava Kuvvetleri’ne ait askeri alandan bir miktar yer tahsisi gerekiyordu. Hesaplamalar içinde Hava Harp Okulu’nun eğitim amaçlı kullandığı pervaneli T-41 uçaklarının konulduğu bombaya dayanıklı 3 adet "shealter" olarak adlandırılan hangarın yıkılması gerekiyordu.
Ancak iki taraftan da hala ses yok. Dünyanın en çok beğenilen 10 havalimanı arasında yer alan Atatürk Havalimanı’na DHMİ gerekli özeni göstermiyor. Hızla alınıp hayata geçirilecek kararlar, bürokratik yazışmaların esiri oluyor.
ATATÜRK HAVALİMANI’NDA PİST KAZALARI
27 Ağustos 1994 THY uçağı, iniş sırasında kayarak, Sirkeci-Halkalı banliyö tren raylarına kadar çıktı.
6 Şubat 1995 THY’nin Airbus A310 tipi Çoruh uçağı, piste çıkarken kayarak çamura saplandı.
22 Mart 1995 THY’nin A310’u pistten çıkıp çamura saplanarak durdu.
1 Ocak 1996 Tarom’a ait uçak, zeminin kaygan olması nedeniyle pistten çıktı.
21 Ağustos 1996 Mısır Havayolları’na ait Boeing 707 pistten çıktı. Tren yoluna birkaç metre kala, seyir halindeki bir taksiye çarparak alev aldı.
19 Ağustos 2001 Hamburg International Havayolları’na ait Boeing 737-700, inişten sonra pistten çıkarak 50 metre sürüklendi.
19 Temmuz 2002 Bosphorus Havayolları’na ait A300 taksi yolundayken toprağa çıktı.
11 Ocak 2004 MNG’nin A300 kargo uçağı, park yerine giderken pistten 10 metre çıktı ve çamura saplandı.
22 Nisan 2005 Delta’nın uçağı 06/24 pistinden çıktı.
16 Eylül 2005 Onur Air’e ait MD88 uçağı, pistten dönüş sırasında kayarak toprağa çıktı.
18 Eylül 2005 Airline 400 Havayolları’na ait Rus uçağının frenleri tutmadı için toprağa çıktı.
14 Mart 2006 İran Havayolları’na ait uçak, 06-24 pistinde duramayıp beton zemine çıktı.
24 Mart 2007 Afgan Ariana Havayolları’na ait Airbus A300 pistten çıktı, yola 10 metre kala durabildi. Uçak hasar nedeniyle parçalanarak taşındı.
İş jetlerine Zeydan Öncü imzası
Airbus’ta 17 yıl çalışan ve başta A380, A400M gibi zorlu projelerde başarıyla görev yapan Zeydan Öncü, Abu Dhabi’de kurduğu Global Aviation Services (GAS) şirketi ile iş jeti ve helikopterlerin kabin tasarım ve uygulama işlemlerine başladı. İlk olarak Pakistan Devlet Başkanı’nın uçuşlarında kullanılacak AgustaWestland A109 Power tipi helikopterin iç tasarımını tamamlayan şirket, iş jeti haline getirilen bölgesel uçaklar konusunda çalışmalarına devam ediyor. Şirket halen, iki adet Dash 8Q-400 tipi pervaneli bölgesel uçağının kabinini Ortadoğulu müşterisi için özel uçak haline getiriyor. Kabin konusunda uzmanlaşan GAS’ın Abu Dhabi’nin yanı sıra İngiltere’de Wales’de de merkezi bulunuyor.
Pierson: 2009’da yüzler gülecek
Airbus’ın 13 yıl CEO’luğunu yapan Jean Pierson, Saga Havayolları’nın organizasyonunda Türk havacılık sektörü ile bir araya geldi. Ekonomik krizin sektörü vurmasına rağmen umutlu olan Pearson, "Topkapı Sarayı’nı gezerken uzun kuyruklar gördüm. Kriz var ama insanlar seyahat eskisinden daha çok uçuyor. Seyahatler devam ettikçe krizlerin gelip geçici olduğuna inanıyorum" dedi. Airbus’ın pazar payını artırmasında ciddi bir payı olan en çok satan modeli A320’nin babası olarak bilinen Pierson en son gündeme yazdığı anılarıyla gelmişti. ABD’de gerçekleştirecekleri 400 uçaklık anlaşma için masaya oturan Pierson, UsAirways’in CEO’sunun yüzde 5 daha indirim istemesi üzerine masadan kalkıp ve pantolonunu indirerek "verecek bir şeyim kalmadı" demiş ve son teklif üzerinden anlaşmayı imzalamıştı. Bu, Airbus’ın ABD’de aldığı en büyük uçak siparişi olmuştu.
Kokpitte sigara yasak
Türk Hava Yolları uçaklarının kokpitlerinde sigara içmek yasaklandı. Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot İbrahim Başar imzalı yazı, THY’deki tüm kaptan ve ikinci pilotlara gönderildi. Yazıda, 4207 sayılı Sigara Yasağı Kanunu’nun uçaklarda da geçerli olduğu ve bu kurala pilotların da uyması istendi. Son zamanlarda THY’de yoğunlaşan yolcu şikayetleri arasında sigara konusu geldiğine dikkat çeken yazıda gereken titizliğin gösterilmesi istendi.
YOLCU HATTI
cockpit@hurriyet.com.tr Faks: 0 212 677 03 64
Modelciler Ankara’da buluştu
Plastik model uçak meraklıları, Ankara Hava Müzesi tarafından düzenlenen yarışmada buluştu. Etimesgut Ankara Hava Kuvvetleri Müzesi’nde gerçekleşen organizasyonda 56 modelci 108 plastik modelle katıldı. İstanbul’daki Hava Müze Komutanlığı’nda yapılan 21’inci Türkiye Plastik Model Uçak Yarışması ise 8-9 Kasım tarihleri arasında gerçekleştiriliyor. 7 ayrı kategoride gerçekleştirilecek yarışmayla ilgili daha fazla bilgi http://www.hho.edu.tr/muze/muze.htm adresinden "Etkinlikler" bölümünden alınabilir.
THY sefer artırıyor
THY, 26 Ekim’den itibaren haftalık Barcelona uçuşlarını 9’dan 10’a, Hong Kong seferlerini de 2’den 4’e çıkartıyor
Air France, ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş dönüş, 30 Kasım’a kadar geçerli Bordeaux, Lyon, Marseille, Nantes, Nice, Strasbourg ve Toulouse’a 195 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Emirates, 26 Ekim- 12 Aralık tarihleri arasında gidiş-dönüş, vergiler hariç ekonomi sınıfı Dubai’ye 335, Pekin, Şanghay ve Guangzhu’ya 775, Hong Kong ve Kuala Lumpur’a 750, Bangkok ve Singapur’a 690, Johannesburg’a 800 ve Hindistan’daki 10 noktaya 660 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.
Pegasus, 23 Kasım’a kadar HSBC Pegasus Kart başvurusu yapıp onaylananlar, iç veya dış hat yapacağı gidiş-dönüş uçuşun bir yönünde ücretsiz uçuyor.
Atlasjet, İstanbul-Erbil arasında business class hizmeti vermeye başladı. Haftada 3 gün karşılıklı yapılan uçuşlarda gidiş-dönüş, vergiler hariç business 1000, ekonomi de 700 dolardan başlıyor.
Fuarlar yolu tıkıyor
Sonbaharla birlikte İstanbul Atatürk Havalimanı etrafında başlayan fuarlar sabah ve akşam saatlerinde yolların tıkanmasına neden oluyor. Hem fuar hem de havalimanı tek kavşakta birleşiyor. Uçağa yetişmekte güçlük çekiyoruz. U.T/İstanbul
Delta’ya tasarım ödülü
Rolls Royce, Gulfstream, Embraer gibi havacılık şirketlerin Türkiye temsilciliğini yapan Delta Grubu’nun alt şirketlerinden Delta-Eko, web sitesi tasarımı konusunda dünyanın en prestijli yarışması olan "2008 WebAwards"da Çevresel Duyarlılık alanında ödül kazandı. Kar amacı gütmeyen ve çevre-ekoloji alanlarında projeler geliştiren Delta-Eko’nun sitesinde (www.delta-eko.org) çevre teknolojileri, karbon salınımı, sosyal sorumluk projeleri, uluslararası çevre etkinlikleri ve haberleri yer alıyor.