Pegasus’ta kemerler çapraz bırakılacak

Tarifeli iç hat uçuşlarına 1 Kasım’da (salı günü) başlayacak Pegasus Havayolları, hazırlıklarını tamamladı.

İlk haftada tüm seferlerinde yüksek doluluk yakalayan Pegasus, iç hatlara Adana uçuşuyla başlıyor. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan gerçekleştirilecek sefere Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da katılacak.

Kurulduğu 1990’dan bu yana dünyanın dört bir tarafına tarifesiz uçan, uçak kiralayan Pegasus, ilk defa gerçekleştireceği tarifeli iç hat uçuşları için kabin memurlarını özel eğitimden geçirdi. Bu eğitim, Avrupa’daki düşük maliyetli havayolu şirketlerinde görev yapan öğretmen kabin memurları tarafından verildi.

Eğitimin ilginç noktalarından biri de uçağın en kısa sürede yerde kalarak tekrar uçuşa hazırlanması. Buna göre yapılan anonsla yolcular uçaktan inerken koltuklarındaki kemerleri çapraz bırakılması rica edilecek. Böylece vakit kaybetmeden uçak hazırlanacak.

KIRINTISIZ İKRAM

Uçakta temizliği en aza indirmek için ikramda da farklı bir çalışma yapıldı. Pegasus’un tek bacaklı uçuşlarında yolcuya poğaça, Ankara aktarmalı uçuşlarında da açma verilecek. Poğaça ve açmanın kraker veya keke oranla yere kırıntı düşme oranı daha düşük. Böylece uçuş arasında temizlik de hızlı ve pratik yapılabilecek.

Uçakların maksimum uçtuğu zaman para kazandırdığını belirten şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı ‘Amacımız uçağımız indikten 45 dakika sonra yeniden yolcu ve kargosunu alıp havalanmak. Her uçuşta kazanacağımız 15 dakika bizim daha çok ve daha ucuz uçmamızı sağlayacak’ diye konuştu.

İlk etapta sefer noktalarını Adana’nın yanı sıra Ankara, Antalya, Trabzon ve Van olarak belirleyen havayolu bilet satışını İnternet sitesi (www.flypgs.com), danışma hattı 444 0 737 ile acenteler aracılığı ile gerçekleştiriyor. 4. Levent ve Kozyatağı’ndan otobüs seferi düzenleyecek Pegasus ayrıca İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda ücretsiz otopark imkanı sunacak.

Yaz sezonunda uçuş ağını 5 noktadan 13’e çıkartacak havayolu, charter operasyonunu da artırmayı hedefliyor. Halen ikisi Boeing 737-400, 12’si de 737-800 toplam 14 uçağa sahip şirket yeni filo planını önümüzdeki günlerde açıklamayı planlıyor.

THY’de biletini erken alan ucuz uçacak

Türk Hava Yolları, yeni gelir politikasıyla bilet fiyatlarında düzenlemeye gidiyor. Erken bilet alanın en ucuza uçağı sistemde farklı ücret sınıfları ile yolculara alternatifli uçuş imkanı sunulacak. THY bu konuda İngiliz Havayolları British Airways’in sistemini örnek alıyor.

Havayolu şirketleri kabinde çok farklı fiyatlarla yolcuların karşısına çıkıyor. Biletin uçuştan ne kadar önce alındığı, gidiş-dönüş tarihleri, yoğun-düşük sezon gibi çok sayıda faktör fiyatlara etki ediyor. Sadece ekonomide farklı bilet sınıfı adedi ortalama 25’ten başlayıp örneğin British Airways’de 60’ın üzerine kadar çıkabiliyor.

FARKLI SINIFLAR

Uçaktaki koltuklar satışa çıktığından itibaren önce en ucuz sınıf satılıyor. Örneğin bu Avrupa hattında ekonomi sınıfı, vergiler hariç 200 euroluk gidiş-dönüş bileti olsun. Bu koltuklar satıldığında sistem otomatik olarak bir üst sınıfa geçiyor. Ve fiyat aşama aşama yükseliyor. Ancak ucuz biletlerin bazı dezavantajları bulunuyor. Bu biletlerle tarih değişikliği yapılamıyor, iade alınamıyor.

Uçak boşsa yani satış gerçekleşmemişse başlangıç fiyatı devam ediyor. Uçak hızla doluyorsa, uçuş gününde fiyatlar başlangıç seviyesinin 3-3,5 katına kadar ulaşabiliyor. Yani 200 euroluk bilet 650-700 euroya kadar çıkıyor.

British Airways’in sistemindeki bir başka avantaj ise gidiş ve dönüşte yolcunun farklı sınıflardan bilet almasına imkan sağlıyor. Örneğin gidişte 200 euroluk sınıftan yer buldunuz. Dönüşte ise uçak dolu ve 600 euroluk sınıfta yer var. Klasik rezervasyon sistemlerinde bu bileti 600 euroluk sınıftan almanız gerekiyor. Ancak THY’nin de kullanacağı sistemde fiyatların yarısı alınacağı için gidişte 100, dönüşte de 300 euroluk sınıflardan ortak rezervasyon yapıp toplam 400 euro ödüyorsunuz. Bu durum hem yolcuya hem de havayoluna ciddi avantaj sunuyor. Yolcu düşük fiyata bilet alırken havayolu da doluluğunu artırıyor.

THY yeni gelir yönetimi Sabre şirketinin hazırladığı Airmax 6.0 yazılımı ile gerçekleştirecek. 1997’den bu yana aynı şirketin 4.0 versiyonunu kullanan THY böylece uçaklarda farklı bilet satış sınıfları uygulayarak gelirlerini yüzde 5 oranında artırmayı planlıyor.

Havayolları kış tarifesinde

Çok sayıda havayolu şirketi bugünden itibaren yaz sezonuna veda ediyor. 25 Mart 2006’ya kadar sürecek kış tarifesinde yeni hatların yanı sıra frekans yani günlük veya haftalık uçuş sayılarında da değişikliğe gidildi. İşte havayollarının kış tarifeleri:

TÜRK HAVA YOLLARI

Kış tarifesinde THY’nin yeni dış hat noktası Astana. 19 Ekim’de başlayan seferler haftada iki gün çarşamba ve cumartesi günleri karşılıklı gerçekleştiriliyor. Artan yolcu talebiyle birlikte THY Kiev uçuşlarını da haftada beşten her güne çıkarttı. Önümüzdeki ay THY’nin yeni uçuş noktası ise Duşanbe olacak.

İç hatlarda ise Denizli’ye haftada düzenlenen sekiz sefere ek olarak salı akşamları da ek uçuş konuldu. 22 Ağustos’ta günlük sabah ve akşam iki uçuş olan Konya’da ise bu uygulamaya devam edilecek.

ONUR AIR

Yeni tarifede Onur Air sefer sayısını azaltmazken İstanbul çıkışlı sabah uçuşları yolcudan gelen talep doğrultusunda yarım ila 1.5 saat ileri kaydırdı. Böylelikle Onur Air sabah uçuşlarına saat 07.00’den itibaren başlayacak. Yeni tarifede sabah 06.30 İstanbul çıkışlarında Adana, Antalya, Diyarbakır, İzmir, Kayseri, Kars ve Trabzon seferleri 07.15 ile 07.45 saatleri arasında yapılacak. Gaziantep uçuşu saat 09.30’a çekilirken Kars uçuşları da akşam saatlerinden öğle saatlerine kaydırıldı. Bodrum seferleri, kış tarifesinde yer almamasına rağmen yolculardan gelen istekler doğrultusunda haftanın her günü devam edecek.

ATLASJET

Kış tarifesine 1 Kasım’da başlayacak Atlasjet, bu dönemde uçuşlarını 1 Nisan’a kadar devam ettirecek. Havayolu, yaz sezonunda olduğu gibi İstanbul çıkışlı Malatya, Antalya, İzmir, Ankara, Sivas, Van, Trabzon, Kars, Erzincan, Konya ve Bodrum olmak üzere 15 noktaya uçmaya devam edecek.

FLY AIR

Filosuna aldığı Brezilyalı Embraer şirketinin imalatı ERJ145 uçaklarıyla business seferlerine başlayan Fly Air, kış sezonunda İstanbul-İzmir, Ankara çıkışlı İzmir, Adana, Gaziantep, Adana çıkışlı Kıbrıs seferleri gerçekleştiriyor. Tek yön 99 YTL’den başlayan uçuşlarda yolculara sıcak-soğuk ikramın yanı sıra alkollü-alkolsüz içecekler de sunuluyor. Şirket bu seferlerinin dışında İstanbul’dan Trabzon ve Mardin uçuşlarına da devam ediyor. Şirket yüksek doluluk oranına ulaştığı Mardin seferlerini haftada üçten her güne çıkartıyor.

TAV Gürcistan’da kolları sıvadı

Bölgenin en önemli havalimanı inşaat ve işletmecisi haline gelen Tepe Akfen (TAV) ortaklığı, Tiflis Havalimanı’nı törenle işletmeye başladı. Yap-işlet-devret modeliyle hem Tiflis hem de Batum Havalimanı’nı modernize edecek TAV, toplam 78 milyon dolar yatırım yapacak. Her iki havalimanı TAV ve ortağı Urban şirketi tarafından 15 yıl 6 ay işletilecek.

Eylül ayında Gürcistan hükümetiyle anlaşma imzalayan TAV-Urban ortaklığı inşaat çalışmaları için alt yapı ve proje çalışmalarını tamamladı. Tiflis’in yeni yolcu terminali, pist ve taksi yolları için aralık ayında temel atacak TAV-Urban, çalışmaları 11 ay içinde tamamlamayı planlıyor. Gürcistan’ı yeni uluslararası kapısı olacak Tiflis, Kasım 2006’da faaliyete geçecek. Tiflis için toplam 66 milyon dolar harcanacak.

Hızla büyüyen Batum Havalimanı içinse çalışmalar önümüzdeki günlerde başlayacak. Modernize edilecek Batum Havalimanı, Tiflis’in açıldığı tarihe yetiştirilecek.

TAV’ın bir bölge markası olduğunu söyleyen CEO Sani Şener, ‘Türkiye’de İstanbul, Ankara ve İzmir’deki havalimanı projelerinin yanı sıra Kahire ve Dubai’deki projelerle büyüyoruz. Avrupa, Ortadoğu ve Hindistan’da havalimanı yap-işlet-devret projelerini yakından takip ediyoruz’ diye konuştu. Dünyada uluslararası trafiğe açık bin 500 havalimanı olduğunu söyleyen Şener, ‘Bunlardan sadece yüzde 20’si özelleştirildi. Önümüzdeki yıllarda çok büyük projeler gündemde. Sahip olduğumuz hem havalimanı inşaatı hem de işletim tecrübesiyle dünyanın her yerinde olmak istiyoruz’ dedi.

Uçan fırsatlar

THY, 4 Kasım-31 Aralık tarihleri arasında İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana çıkışlı New York’a 399, Chicago’ya 419 eurodan başlıyor. Diğer kentler için fiyatlara 80 euro eklenmesi gerekiyor. THY ayrıca bayram süresince iç hatlarda 10 noktaya 45 ek, dış hatlarda da Marakeş, Sevilya, Barselona, Paris ve Roma’ya da 14 tarifesiz (charter) sefer koydu.

Air France, 7 Aralık’a kadar İstanbul-Paris arasında ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 219 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor.

Avusturya Havayolları, 31 Mart’a kadar İstanbul ve Ankara’dan Avusturya’ya 189, Avrupa’nın diğer noktalarına da 209 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.

Belçikalı SN Brussels Havayolları tek yön, ekonomi sınıfı, vergiler hariç Brüksel’e 87, diğer Avrupa noktalarına da 119 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Promosyon 23 Mart’a kadar geçerli.

Amerikan Delta Havayolları açtığı yeni hatlarla uçuş ağını genişletiyor. Havayolu merkezi Atlanta’dan Tel Aviv, Düsseldorf, Kopenhag, Edinburg, Nice, Atina, Venedik, New York çıkışlı Budapeşte, Dublin, Manchester ve Kiev seferlerine başlıyor.

Gulf Air, Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) için özel bir program başlattı. Skycorp adını taşıyan programa 31 Aralık’a kadar üye olan KOBİ’ler, özel indirimlerin yanı sıra ekonomi sınıfı uçsa bile 15 kg. ekstra bagaj hakkı, first veya business class kontuarında check-in, uçuşu business class özel yolcu salonunda beklemek gibi ayrıcalıklara sahip olacak.

Gönüllerden göklere

Hava Kuvvetleri Komutanlığı, bugünlere gelmesindeki önemli kilometre taşlarından biri olan Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türk halkının yaptığı bağışlarla alınan uçakların öyküsünü, ‘Gönüllerden Göklere’ kitabıyla ölümsüzleştirdi. Türk halkının ordusuna gönülden yaptığı yardımlarla 10 yılda alınan 251 uçak, bu şehirlerin isimlerini göklere taşıdı.

BAĞIŞ UÇAKLAR

Atatürk direktifleriyle 1925’te kurulan Türk Hava Kurumu (Türk Tayyare Cemiyeti), Hava Kuvvetleri’nin kısa sürede yüzlerce uçak edinmesini sağlayacak bir kampanya başlattı. Yurdun dört bir köşesini dolaşan küçük bir gösteri uçağı, halka havacılığı sevdirerek, gönüllere havacılık ateşini düşürdü.

Hava Kuvvetleri’ne teslim edilen ilk uçak, Adana Ceyhanlıların yardımlarıyla İtalya’dan alınan A 300-4 tipi uçak oldu. O yıllarda alınan ve şehrin ismi verilen uçak Cumhuriyet Bayramı sırasında o kente götürülerek halka gösterilirdi. Dünyada örneği olmayan kampanya ile Türk Hava Kuvvetleri, bölgenin en önemli kuvvetli hava gücüne kavuştu.
Yazarın Tüm Yazıları