Paylaş
PCR testleri birçok ülkede sağlık kuruşları için ciddi bir gelir kapısı haline geldi. Ayrıca en fazla 72 saat önce yapılması gereken testler uçak yolculuklarını allak bullak etti. Havalimanlarındaki test kuyrukları çileye döndü. Eyaletlere göre değişmekle birlikte Amerika’da bir test için 200 dolar isteniyor. Bu rakam Dubai’de 100 dolar, Avrupa’nın birçok yerinde 70 Euro, Maldivler’de 200 dolardan aşağı düşmüyor. Bizde 250 TL ile en makul fiyat uygulanıyor. Ama sonucu çok hızlı ve VIP sınıfı isteğiniz olursa 400 TL’ye çıkıyor.
BİN DOLARI BULUYOR
Ucuz bilet bulduk diye sevinen ve yakın bir ülkeye gitme fırsatı bulan 4 kişilik bir ailenin gidiş ve dönüşte verecekleri test parası 500-1000 doları bile buluyor. İngiltere’de yapılan 4 kişilik bir ailenin ucuz biletle Kanarya Adalarına gidip gelmeleri için ödedikleri bilet fiyatı ortalama 1600 sterlin. Ama tatil uçuşu için ödemeleri gereken toplam test ücreti 1400 sterlin civarında.
DAYANILIR GİBİ DEĞİL
Seyahat şirketleri ‘içinizdeki gezgini serbest bırakın’ sloganlarını sürdürüyorlar. Ama nasıl serbest bırakılır kendileri de bilmiyorlar. COVID-19’un daha uzun süre etkisini sürdüreceği besbelli. En azından ülkeler pandemi yavaşlasa bile PCR testlerinden kolay vazgeçmeyecekler. Peki böyle bir durumda havayolu yolculuğu nasıl artacak. Buna geçici de olsa en önemli çarenin hızlı antijen testlerinin tabul edilmesi gerekiyor. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), hükümetleri, OXERA ve Edge Health tarafından yeni araştırmanın yayınlanmasının ardından COVID-19 test gereksinimlerini yerine getirmek için sınıfının en iyisi hızlı antijen testlerini kabul etmeye çağırdı.
DAHA HIZLI DAHA EKONOMİK
Hızlı Antijen testleri konusunda IATA araştırmalarının sonuçlarının ana başlıkları şöyle:
* En iyi antijen testleri, enfekte yolcuları doğru bir şekilde tanımlamada PCR testleriyle genel olarak karşılaştırılabilir sonuçlar sağlar. BinaxNOW antijen testi, örneğin, 1000 yolcuda sadece bir pozitif vakayı gözden kaçırıyor (yolcular arasında yüzde 1 enfeksiyon oranına göre). Ve yanlış negatif seviyelerinde PCR testleri ile benzer şekilde karşılaştırılabilir performansa sahip.
* Antijen testleri için işleme süreleri, PCR testinden 100 kat daha hızlı.
* Antijen testleri, PCR testlerinden ortalama olarak yüzde 60 daha ucuz.
* Birçok uçuşta hızlı antijen testlerinin de elbet maliyeti olacaktır. Ama PCR testleri ile kıyaslandığında düşük maliyeti ile havayolu yolculuğunu hızlandırmaya katkıda bulunacak.
KAFA KARIŞTIRIYOR
Test gereksinimleri şu anda bölünmüş durumda ve bu da gezginler için kafa karıştırıcı. Dahası, birçok hükümet hızlı testlere izin vermiyor. Seyahat edenler için mevcut olan tek seçenek PCR testleri... Bunlar önemli maliyet dezavantajları ve rahatsızlıkları da beraberinde getiriyor. Ve dünyanın bazı bölgelerinde, PCR test kapasitesi sınırlı. Yolcuların seçeneklere ihtiyacı var. Kabul edilebilir testler arasına antijen testinin dahil edilmesi kesinlikle iyileşmeye güç verecektir. Ve AB’nin kabul edilebilir antijen testleri spesifikasyonu, kabul edilebilir standartların daha geniş uluslararası uyumlaştırılması için iyi bir temel sunar. Şimdi hükümetlerin bu tavsiyeleri uyguladığını görmek gerekiyor. Hedef, tıbbi olarak etkili, finansal olarak erişilebilir ve tüm potansiyel yolcular için pratik olarak mevcut olan net bir test seçenekleri setine sahip olmaktır.
DEĞİŞİK HAMLE GEREK
Bütün bu yazdıklarım IATA başkanının yaptığı açıklamaların satır başlarından oluşuyor. Başkan, havayolu şirketlerini iflasların eşiğine getiren salgına karşı değişik bir hamle öneriyor. Devletlerin bütün önerilere kulak kapatması ve PCR testinde ısrarlarının elbette haklı yanları olabilir ama bu işin içinden çıkılması alternatiflerin yaratılması ve güvenilir sonuç veren testlerin hızla devreye alınması gerekir. Yoksa dünyanın bu düşük ve birçok bölgesinde hiç gerçekleşmeyecek aşılamalar nedeniyle seyahat giderek çok daha zor şartlara sürüklenecek.
MAX'LER AFRİKA UÇUŞLARINI RAHATLATACAK
Türk Hava Yolları Afrika pazarında ciddi bir yer edindi. Neredeyse uçulmadık nokta bırakmayan THY sürekli de yeni uçuş noktaları açıyor. Ne yazık ki bazı uçuş noktalarında uçak modellerinden kaynaklanan tehditlerle karşılaşılıyor. Yolcuların bavulları bazı uçuşlarda uçağa yüklenemiyor. Uçağın ağırlığının artması inişleri tehlikeye sokuyor. Boeing 737-900 gibi ekstra yakıt tankı olan uçaklar bazı noktalarda verimli ama çoğunda kargo ağırlığı sorun çıkarıyor. Airbus Neo uçakları içinde sorunlar çıkıyor. Geniş gövdeli uçakların Afrika uçuşlarında sefere verilmesi ise astarı yüzünden pahalı sonuçlar yaratabiliyor. Bu yüzden Boeing 737 MAX 9 modeli ideal görünüyor. Şirket son olarak Boeing’le yaptığı anlaşmada toplam MAX sayısını 40 uçakla sınırlandırdı. Sanırım bunların içinde MAX 9 sayısının en az 4-5 tane olması bekleniyor.
ELEKTRİK SORUNU
Boeing 737 MAX uçaklarının bazı ülkelerde elektrik sorunları ortaya çıktı. Şirket bunları hızla gideriyor. THY’de ise şu ana kadar Türkiye teslimi gerçekleşen 12 uçakta böyle bir soruna rastlanmadı. Ancak halen Boeing Seattle fabrikası apronların da bekleyen diğer 12 uçakta ilk araştırmalarda elektrik sorununa rastlandı. Fabrika bu uçakları Türkiye’ye göndermeden önce sorunu çözecek ve sonra yollayacak.
SİMON WARD AIRBUS TÜRKİYE BAŞKANI
Türkiye’de Airbus stratejilerinin geliştirilmesi ve uygulanmasından, şirketin yerel varlığını genişletmekten, yeni büyüme ve verimlilik fırsatları artık Simon Ward’a teslim. Airbus Türkiye’nin yeni başkanı şirket çapında iş faaliyetlerini koordine ederken hükümet ilişkilerini de yönetecek. Simon Ward, Airbus Avrupa Bölgesi Başkanı Wouter van Wersch’e bağlı olarak çalışacak. Ward’ın hikayesi şöyle: ‘20 yıldan uzun süredir Airbus’da çalışıyor. 1998’den 2002’ye kadar İngiltere’de Airbus için mühendislik, işletme ve tedarik hizmetlerinde çeşitli pozisyonlarında görev aldı. 2003 yılında Fransa Toulouse’daki Airbus merkezinde Uluslararası İş birliği Kıdemli Başkan Yardımcısına iç danışmanlık verdi. Daha sonra, Airbus’ın kilit bölgelerindeki tüm iş birimleri için satış kampanyalarını destekleyen çok çeşitli endüstriyel işbirliği ve offset programlarında liderlik rolleri üstlendi.”
YENİ FALCON GELİYOR
Fransız uçak imalatçısı Dassault Falcon 6X uçaklarını test uçuşlarını tamamlayarak imalatına geçti ama şimdi bir sürprize hazırlanıyor. Dünyanın ultra geniş gövdeli iş jeti olan Falcon 6x’den sonra ‘ Yeni Falcon ‘geliyor diye ön bir duyuru yapan şirket muhtemelen çok uzun menzilli bir uçak açıklayacak. Şimdilik uçak adı sadece X olarak adlanıyor. 9x ya da farklı bir numara verilebilir. Ama bu uçak geçtiğimiz haftalarda yazdığım gibi 6 X uçağının boyu uzatılmış, kabin genişliği aynı ama menzili belki de İstanbul-Los Angeles’dan da daha uzun olacak bir uçak ortaya çıkacak. Şirket açıklamasını 6 Mayıs’ta yapacak. Açıklama o gün sabah saat 11.00’de Amerika’da, saat 17.00’de Paris ve yine akşam saat 23.00 Hong Kong’da yapılacak.
Paylaş