Türk Hava Yolları’nın yeni boyaması, sipariş verilen yolcu uçaklarının gövdelerinde hayat bulmaya başladı.
Lale desenli tasarım, ilk olarak THY’nin 5 adet sipariş verdiği uzun menzilli Airbus A330-200 uçağına boyandı. Boeing ise dijital ortamda hazırladığı çizimleri THY’ye sundu. Halen Seattle’da imalat hattında olan 737-800’lerden dördü yeni boyamasıyla yıl sonuna kadar THY’ye teslim edilecek.
Verdiği 59 uçak siparişiyle Avrupa’nın en hızlı büyüyen havayolu haline gelen THY, kabin ve dış boyamada imaj değişikliğine gitti. Cemil İpekçi’nin tasarımı olan lale konsepti, hem kabinde hem de dış boyamada ön plana çıktı. Uçağın orta gövdesinde başlayan gümüş renkli lale, kuyruğa kadar ilerliyor. Lale ile THY bir yandan değişim ve yaratıcılığı yakalarken diğer yandan da geçmişten gelen değerlerin yeniden yorumladığı bir yansımayı sunmayı hedefliyor.
Uzun süredir gövdede tek başına yer alan ‘Turkish’ yazısının altına lale deseni ile aynı renklerde ‘Airlines’ eklendi. Yazıda tercih edilen tırnaksız font, logonun güvenilirlik ve gücü ifade ederken gümüş rengindeki ‘Airlines’ yazısı lükse ve konfora gönderme yapıyor. THY’nin uzun yıllardır koruduğu kırmızı kuyruk ve logo ise aynen kullanılmaya devam ediyor. Gövde altında ise hem kirlenmeyi göstermemesi hem de gövdedeki yeni tasarımı ön plana çıkartılması için mat gri boyandı.
İlk yeni boyamalı A330-200 tipi uçak 24 Ekim’de İstanbul’a törenle getirilecek. Bu uçakla İstanbul çıkışlı Ankara’ya uçulduktan sonra ilk dış seferi ise 29 Ekim’de New York’a gerçekleştirilecek. İmalat numarası 697 olan ve Fransız F-WWYS tescilli uçağın kabulü gerçekleştikten sonra Türk tesciline geçerek TC-JNA koduyla uçmaya başlayacak. Airbus ikinci A330’u ise 15 Kasım’da teslim etmeyi planlıyor. İmalat numarası 704 olan uçak TC-JNB tescilini kullanacak. THY’nin A330’da görev yapacak ilk 16 pilotunun ise simülatör eğitimleri geçtiğimiz hafta tamamlandı.
THY A340 KİRALAYACAK
Filosundaki finansal kiralama anlaşmaları devam eden 5 Airbus A340’ın kalan 175 milyon dolarlık borcunu ödeyerek kendi malı haline getirmek üzere karar alan THY, A340 sayısını da artırmayı planlıyor. Kiralık A340-300 arayan THY, filosuna katacağı 2 veya 3 uçakla uzun menzilli hatlarda atağa kalkmayı hedefliyor. THY’nin gündemdeki ilk uzun menzilli uçuş noktası Washington olacak. Böylece New York ve Chicago ile birlikte ABD’deki uçuş noktası da üçe çıkmış olacak. Kanada’da planlanan Toronto ile ilgili çalışmalar ise sürüyor.
Türkiye Falcon’un bakım üssü olacak
İstanbul Atatürk Havalimanı’nda kurulacak bakım merkezi, Fransız imalatçı Dassault’un bölgedeki tüm Falcon serisi iş jetlerine hizmet verecek. Dassault’un Azeri iş adamı Mübariz Mansimov ile ortak açacağı merkezde Falcon’ların A ve B bakımları gerçekleştirilecek. İlk etapta Palmali Havacılık’a ait hangarda faaliyetlerine başlayacak merkezde iki Fransız teknisyenin yanı sıra tecrübeli Türk teknisyenler de görev yapacak. Zengin parça stokuna da sahip olacak bakım tesisleri 24 saat hizmet sunacak.
Dassault’un Türkiye temsilcisi Alişan Soylu, bu tesisin bölgede sayıları her gün artan 30 civarındaki Falcon iş jetine hizmet vereceği söyleyerek ‘Türkiye yıllardır hayalini kurduğumuz bir bakım tesisine Ocak 2006’dan itibaren kavuşacak. Artık Falcon’lar Avrupa’ya gitmelerine gerek kalmadan bakımları İstanbul’da yapılabilecek’ dedi. İzmir yeni terminalle dünyaya açılacak
İzmir, Adnan Menderes Havalimanı’nda 1 Temmuz 2006’da hizmete girecek Yeni Dış Hatlar Terminali ile hava ve yolcu trafiğini katlayacak. Temeli Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından atılan yap-işlet-devret projesi Tepe Akfen (TAV) portföyüne HAVAŞ’ın satın alınmasıyla katılmıştı.
Halen 350 mühendis ve işçinin görev yaptığı projede kaba inşaatın yıl sonundan önce tamamlanması hedefleniyor. Çalışan sayısının önümüzdeki günlerde 3 bine çıkacağı tesiste inşaat TAV koordinasyonunda Antalya’daki İkinci Dış Hatlar Terminali’ni Çelebi grubuyla işleten ve inşaatını yapan IC İçtaş tarafından gerçekleştiriliyor. İhalesi geçen yıl tamamlanan projede TAV terminali 6 yıl 7 ay 29 gün süreyle işletecek. Toplam 125 milyon Euro’luk yatırımla hayata geçecek projede terminalin yıllık kapasitesi ise 5 milyon yolcu olacak.
Bir şehrin havalimanı dış hatlar terminalinin iyi olduğunda o kente uluslararası trafiğin daha fazla geldiğini belirten TAV ve HAVAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ‘İşletmesini yapacağımız İzmir ve Ankara’nın uluslararası trafiğini artıracağız. Halen Kopenhag’da yapılan ve havayollarına yeni uçuş noktalarının tanıtıldığı ‘Routes’ toplantısında tanıtım ağırlığını Ankara ve İzmir’e kaydırdık. Üç ana havalimanının TAV tarafından işletilmesi direkt sefer koordinasyonu açısından büyük şans’ diye konuştu.
Yurtdışındaki ihalelerin hızla devam ettiğini belirten TAV CEO’su Sani Şener ise halen Slovakya’da Bratislava Havalimanı projesine hazırlık yaptıklarını söyledi. Bu projede dört şirketin yeterlilik aldığına dikkat çeken Şener ‘Rakiplerden biri de eski ortağımız Viyana Havalimanı. En büyük hedefimiz Avrupa Birliği’nde bir havalimanı yap-işlet-devret projesi kazanabilmek. Onun dışında çok hızlı büyüyen Hindistan pazarında Yeni Delhi ve Mumbai havalimanları ihalelerini takip ediyoruz. Bir ay içinde sonuçlar açıklanacak’ dedi. Tolga ÖZBEK
RAKAMLARLA TERMİNAL
Terminal kapalı alan: 110 bin metrekare
Otopark alanı: 60 bin metre kare
Apron: 150 bin metre kare
Cephe kaplaması: 7.500 metre
VIP: 1.300 metre kare
Yolcu kapasitesi: 5 milyon/yıl
Otopark kapasitesi: 2.200 araç
Köprü: 10 adet
Check-in adası: 4 adet
Asansör: 34 adet
Yolcu merdiveni: 33 adet
Yolcu yürüme bandı: 21 adet
Bagaj ayırma sistemi: 5000 bagaj/saat
İş jetleri artıyor
Kurduğu havacılık şirketiyle uçak işletmeciliğine giren TAV, 15 Ekim’de Hawker 800XP tipi iş jetini teslim alıyor. Hawker 800XP’nin bir başka kullanıcısı ise Antalya merkezli Adopen olacak. Şirket uçağını ekim sonunda teslim alıyor. Hakan Bilal Kutlualp’in satın aldığı Cessna Citation CJ2 tipi iş jeti de önümüzdeki günlerde Türkiye’ye geliyor.
900EX ALIYOR
Palmali Grubu filosunu Mayıs 2006’ta teslim edilecek Falcon 900EX ile genişletiyor. Türkiye’de uçağını en etkin kullanan işadamlarından biri olan Mubariz Mansimov’un sahibi olduğu Palmali Havacılık’ta ayrıca Falcon 2000 tipi uçak da bulunuyor. Şirket filosundaki düşük uçuş saatine sahip Hawker 800A’yı ise satılığa çıkarttı.
Tarih semineri
Türk Havacılık Tarihi’yle ilgili uzun yıllardır araştırmalar yapan Ole Nikolajsen, 3 Ekim’de Ankara ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi D Salonu’nda saat 16.30’da Türk ve Danimarka havacılığı arasındaki ilişkiler hakkında bir seminer verecek.