Samsun’un kule kayıtlarıSamsun Havalimanı'nda, pist dışına çıkan THY'nin RJ100 uçağının ağırlık olarak pilotaj hatasından kaza yaptığı kesinlik kazandı.Ancak hazırlanan raporda,pilotun 1620 metrelik pistin 800'üncü metresine teker koyduğu, buranın kaygan olduğu, yapısal olarak havalimanı pistinin kısalığı gibi nedenlerde gözardı edilmedi. Kule-Pilot görüşmesinin yer aldığı bant çözümünde, kulenin 4 kez görüş mesafesi olmadığını pilota bildirdiği ama pilotun son sözünün 'İniyoruz' olduğu kesinleşti. İstanbul'dan 11 Ocak Pazar günü saat 13.35'de 68 yolcu ve 5 mürettebatla havalanan THY'nin TK074 sefer sayılı 'Şanlıurfa' uçağı, Samsun Havalimanı'na inişe geçtikten sonra pist dışına çıkmış ve çamura saplanıp durabilmişti. Kaza öncesi Hava Trafik Kontrolörü Arslan Genç, pilotu uygun bir dille ve kuralları zorlamadan uyarmıştı. Bu yüzden de Ulaştırma Bakanlığınca bir plaketle ödüllendirildi. Kazadan 5 dakika sonra Samsun Havalimanı'nın pisti üzerindeki sis tümüyle kalktı. İşte Merzifon semalarından başlayıp kaza ile sona eren olayda RJ100 pilotu ile kule arasındaki konuşmaların yorumsuz tam metni:Tarih: 11.01.1997 Saat: 12.25 Z. Frekans: 118.175A/C: Havayolları 074.TWR: Havayolları 074 Samsun.A/C: Samsun Havayolları 074.TWR: 074 Samsun sizi duyuyor devam ediniz.A/C: Efendim şu anda Samsun'a 100 mil 25 0'dayız. İniş bilgisi lütfen.TWR: Anlaşıldı efendim, son hava durumunu veriyorum. Rüzgar 300 dereceden 4 knot. Görüş 1,5 km. Zaman zaman sağanak yağış var. 6 taksim Stratus 300 feet 7 taksim SC kümülüs 2600, sıcaklık sıfır. İşbağ-1, altimetre 1025, 1025 yalnız kar yağışı devam ediyor. Akabinde 10-15 dakika hava yükseliyor, kar topluyor hava, görüş tekrar yine kapatıyor, malumat.A/C: Anlaşıldı efendim, şu anda kule görüşü nasıl 03 yaklaşması için?Deniz üzeri istikrarsızTWR: Şu anda hafif kar yağışı var. Deniz üzeri biraz önce iyiydi. Fakat şu anda tekrar kapattı, zaman zaman açıyor, zaman zaman kapatıyor. İstikrarlı bir hava yok şu anda. Kule görüşü olarak meydanın batısında 2 km, yalnız deniz üzerinde muhtemel 1 km.1 km. İstikrarsız. Daha önce de deniz üzeri açıktı. Meydan güney ve batısı kapalıydı.A/C: Anlaşıldı efendim.TWR: 074 Samsun.TWR: Havayolları 074 Samsun.A/C: Cevap yok. (İki kez tekrar ediliyor)A/C: Samsun 074.TWR: 074 Samsun devam ediniz.A/C: Efendim 1 5 0'a alçalıyoruz, şu anda 45 mildeyiz. Kule görüşünü talep ediyorum.TWR: Anlaşıldı efendim. Biraz önce aradım cevap alamadım. Zannediyorum, Ankara'yla görüşüyordunuz. Şu anda meydanın güneyinde 4 km. batısında 15 km. görüş var. Deniz üzerinde 3,5-4 km. Hava hali ile yükseldi. Ama bu ara tabi hava kar topluyor. Samsun üzeri tahmini ne olabilir.A/C: Efendim iniş saatimiz 50 olabilir.TWR: 50 olacak mutabık mıyız?A/C: 50 mutabıkız.TWR: Anlaşıldı 20 DME'den (Mesafe) sonra 90, 10 DME'den sonra NDB üzeri 050 daha sonra NDB-DME (Seyrüsefer cihazları. Pist kenarında uçağa sinyal veriyor) alçalmasına serbestsiniz, gecikme olmayacak. 20 DME ikaz ediniz, hava durumunda ani değişiklik olursa tekrar bilgi vereceğim.A/C: Anladım teşekkür ederim.A/C: Samsun 10 mildeyiz, şu an 90.TWR: Anlaşıldı efendim. NDB üzerine 5 0 (beş sıfır) da serbestsiniz, ardından NDB-DME alçalması. Terk edişi ikaz ediniz. Meydan güneyi kapattı, yalnız batı ve deniz üzeri tahminen 4-5 km. görüş var. Tavan haylice yüksek gözüküyor. Malumat.A/C: Anladım, teşekkür ederim.TWR: 074 Samsun NDB'yi check ettiniz mi?A/C: Efendim şu anda 2 mil NDB'ye.Pisti göremiyorumTWR: Anlaşıldı efendim, şu anda pistin yarısını dahi göremiyorum. Meydan güneyi, batısı ve güneyi tamamen kapatmış durumda. Deniz üzerinde 2,5-3 km. görüş var. Siz alçalmaya başladıktan sonra deniz üzeri kapatabilir. Yakıt kritiği yoksa bir müddet bekleyip ondan sonra mı alçalmaya başlarsınız, yoksa deneyecek misiniz?A/C: Efendim arayacağım bilgi vereceğim.TWR: Anlaşıldı.TWR: Hava şu anda kapatma pozisyonunda devamlı kapatıyor. Yalnız bir müddet kapatıyor. Hafif kar yağdıktan sonra tekrar açıyor malumat.A/C: Anlaşıldı.TWR: 074 Samsun.A/C: Devam ediniz.İn bound oldunuz muTWR: Anlaşıldı şu anda kapattı efendim. Size beklemenizi tavsiye ediyorum. Biraz sonra tekrar açabilir.A/C: Efendim anladım. Biz şaküli görüş var şu anda görüyoruzTWR: Alçalmaya başladınız mı 21 için.A/C: Mutabıkız out bantdayız.TWR: In bound (Pisti karşılama) oluşu rapor ediniz. Yalnız ben şu anda rüzgar tulumunu göremiyorum, pisti göremiyorum.A/C: Anlaşıldı.TWR: 074 inbound oldunuz mu?A/C: Efendim şu anda inbound olmak üzereyiz.TWR: Anlaşıldı. 21 için yaklaşmaya devam ediniz. Dönen beacon'ı, vasi ışıkları ve pist ışıkları on durumunda. Ama şu anda pistin rüzgar tulumunu göremiyoruz. Ama deniz üzeri biraz yükselme durumunda, yaklaşmaya devam ediniz. Pist görüşü ikaz ediniz tamam.TWR: 74 pist başına DME okur musunuz?A/C: Efendim şu anda 2 mildeyiz.TWR: Anlaşıldı efendim ben şu anda rüzgar tulumunu göremiyorum. Yalnız deniz üzeri yükselme durumunda. Ama son yaklaşmada pistin şakuli görüşü var mı yok mu bilemiyorum, malumat.A/C: Anlaşıldı.TWR: 74 pas geçiyorsunuz mutabık mıyız?A/C: Mutabıkız. Pist tamamen sol altımızda kalmış. Güneyden deneyeceğiz, güney musait gibi.TWR: Mutabıkız efendim. Siz 5000 feette NDB üzerine serbestsiniz.NDB'yi terketmeden önce ikazımızı bekleyiniz. Hava tekrar açtıktan sonra alçalma vereceğiz malumat.Acele müdahale edinTWR: 074 NDB üzeri 5000 feeti ikaz ediniz.A/C: Efendim şu anda görerek şartlardayız 03'e deneyeceğiz.TWR: 03 pist başını görebiliyor musunuz? Ben pisti göremiyorum şu anda.A/C: Efendim şu anda güneye geçtik. Güneyde visual (görerek) şartlardayız. Görebilirsek ineceğiz, göremezsek bekleriz.TWR: Anlaşıldı efendim. Ben göremiyorum, sizi de göremiyorum, pisti de göremiyorum. Visual şartlarda 03'e serbestsiniz. Son yaklaşmayı ikaz ediniz, rüzgar sakin.A/C: AnlaşıldıA/C: 03'e iniyoruzTWR: Pisti görebiliyorsanız inişe serbestsiniz. 150 dereceden 4 knot Saat 14.58. Uçak pistten çıkıyor...TWR: Ateş bir Merkez.İTF: Devam ediniz Merkez.TWR: 21 pist başında uçak pistten çıktı, acele müdahale ediniz.İTF: Anlaşıldı.Alarm ( Siren Sesi) çalıyor.*Dipnot:TWR: Tower: KuleA/C: Aircraft: UçakİTF: İtfaiye.Malezya Havayolları’nın telefonu kilitlendiMalezya Hava Yolları'nın yeni düzenlediği kampanya İstanbul Müdürlüğü’nün telefonlarının kitlenmesine neden oldu. Şirketin 549 Dolara İstanbul-Kuala Lumpur gidiş dönüş biletiyle birlikte üç yıldızlı otellerde 4 gece 5 gün bedava oda ve kahvaltı vereceğini ilan etmesi büyük ilgi gördü. İstendiğinde Kuala Lumpur dışında konaklamak için Malezya'nın 19 ayrı kentinden biri de seçilebiliyor. Konaklama sırasında 4 Dolardan başlayan çeşitli tur seçeneklerinden faydalanmak da mümkün. Ayrıca Citystay programlarıyla seyahat süresi uygun fiyatlarla uzatılabiliyor. Büyük ilgi gören kampanya 15 Nisan'da başlayacak ve 15 Haziran'a kadar devam edecek. Kampanyada bedava otel ve kahvaltı alabilmek için en az iki kişilik bilet kestirilmesi gerekiyor. Promasyon süresince First ve Business Class bilet alanlara yüzde 40 indirim uygulanacak. First ve Business Class yolcuları yine bedava olan konaklamalarını 5 yıldızlı otellerde yapacaklar. Malezya Havayolları haftada iki gün Çarşamba ve Cumartesi günleri İstanbul'dan Kuala Lumpur'a uçuyor. Seferler Airbus A330 uçaklarıyla Dubai aktarmalı olarak yapılıyor.Tolga ÖZBEKKALİTEDE İŞBİRLİĞİTürk Hava Yolları geçtiğimiz hafta başında beş Avrupalı havayolu şirketi ile birlikte çalışma kararı aldı. Bu karar Zürih'te Swiss Otel Grubundan Oerlikon'un salonlarında resmen deklare edildi. İşbirliği anlaşmasına göre, Fransız AOM, Avusturya Hava Yolları, Sabena, Swissair, Portekiz Hava Yolları TAP ve THY bütün operasyonlarında birlikte hareket edecekler.İşbirliğinin şirket