Kar yağdı uçaklar yerde kaldı

Türkiye, yoğun kar yağışlı bir haftayı geride bıraktı. Bembeyaz örtü tüm ülkeyi olduğu gibi havalimanlarını da kapladı. Seferler aksadı. Uçaklar yerde kaldı. Dünyanın neresinde olsa bu hava şartlarında kesintiye uğrayacak hava trafiği, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) personelinin özverili çalışmasıyla en az aksamayla sürdürülmeye çalışıldı.

En büyük sorun doğudaki havalimanlarında yaşandı. Örneğin Sivas’ta pist açılsa da yoğun yağışla kenarda oluşan 2 metrelik kar duvarı ve saatteki hızı 50 kilometreyi aşan rüzgar, uçuşları imkansız hale getirdi. Pistler ve taksi yolları buzlandı.

Kar yağışı etkili olmamasına rağmen bazı havalimanlarında ise düşük görüş şartları seferleri iptal ettirdi. Sis nedeniyle görüş bazen 100 metrenin altına indi. Şartlar böyle olunca iç hatlarda uçan Türk Hava Yolları, Onur Air, Atlasjet, Pegasus ve Flyair çok sayıda uçuşunu iptal etmek zorunda kaldı. İptaller uçağın bir sonraki seferini de olumsuz etkiledi. Tarifeler domino taşı gibi yıkıldı, uçuşlar allak bullak oldu. Bazı şehirler şanslıydı. Örneğin Erzurum Havaalanı hem çoğu seferin öğle saatlerine denk gelmesi hem de meteorolojinin uygun olması nedeniyle bölgede en az sefer iptalinin olduğu meydanlardan biriydi.

İSTANBUL ATLATTI

İstanbul Atatürk Havalimanı birkaç küçük kayma olayının dışında kar yağışını alınan önlemlerle atlattı. Bu yıl Sabiha Gökçen Havalimanı ise ilk gün ani bastıran kar nedeniyle dört saat kapalı kaldı. Geçmiş yıllarda yaşanan "Hangi havalimanı açık?" tartışması yeniden akıllara gelirken bu sefer Sabiha Gökçen’e inemeyen iki uçak Atatürk’e geldi. Meydan kar temizleme çalışmalarıyla hızla hava trafiğine açıldı.

Atatürk Havalimanı’nda ise en büyük sorun uçak park sahasıydı. Seferlerin iptal olması nedeniyle yerde kalan çok sayıdaki uçak ve yığılan kar kütleleri diğer uçaklara park sahası bırakmadı. Yağışın üçüncü günü kara saplanan THY’nin A340 uçağı nedeniyle sabah uçakları öğlende kalkabildi. Bu nedenle uçaklara park sahası slotu uygulanmak zorunda kaldı. Toplam uçuş sayısı iptaller nedeniyle yüzde 25 düştü.

Kalkışa giden uçaklar, de-icing işlemiyle buz çözücü özel sıvılarla yıkandı. Bu işlem, mecburi bekleme sürelerini uzattı. Kanatlar ve gövde üzerindeki gizli buzlanmayı çözen alkol bazlı bu sıvı uçağa özel forklift üzerindeki operatör tarafından sıkılıyor. De-icing sıvısı hava durumuna göre 15-20 dakika içinde özelliğini kaybettiği için bu süre içinde uçağın hemen havalanması gerekiyor.

BAKAN UYARDI

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım her fırsatta uçuş emniyetinin her şeyden önce geldiğini söyleyerek havayolu şirketlerine uçulması için baskı yapılmamasını istedi. Geçmişteki üzücü kazaların ısrardan kaynaklandığına dikkat çeken Bakan Yıldırım, hem havayollarını hem de yolcuları uyardı.

Evet, her yıl genellikle şubat ayı ortasında yoğun yağışla Türkiye’yi vuran kar bu sefer erken davrandı. Meteoroloji kardan sonra sis uyarısı veriyor. Görüş düşüyor. Yeni iptaller, rötarlar kapıda. Tolga ÖZBEK

YOLCULAR NE YAPMALI

Uçağınızın kalkmasına birkaç saat var. Hava giderek bozuyor. Veya kalkış yapılacak havalimanında hava günlük güneşlik. Ama mevsim kış. Gideceğiniz yerde hava muhalefeti nedeniyle sorunla karşılaşabilirsiniz. Alacağınız önlemler daha az sıkıntı çekmenizi sağlayacaktır:

Havalimanına gitmeden bileti aldığınız havayolu şirketinin danışma hattını arayın. En güncel bilgileri bu merkezden alabilirsiniz.

Havayollarının sık sık güncellenen internet sayfalarını kontrol edin. Ayrıca Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin internet sitesi (www.dhmi.gov.tr) her gün havalimanlarının durumunu güncelleyerek yolculara bilgi veriyor.

Atlasjet cep telefonlarına kısa mesaj atarak iptallerini yolcularına bildiriyor.

Havalimanına geldiniz ve uçuşunuzun iptal olduğunu öğrendiniz. Biletinizin tarihini açığa alıp size uygun, uçuşun yapıldığı başka bir gün uçabilirsiniz. Veya ücret iadesi isteyebilirsiniz. Sefer iptal edildiği için havayolu ödediğiniz tutarı size aynen iade eder. İç hat uçuş iptallerinde şirketler yolcularına otel-konaklama gibi imkanlar sunmuyor.

İptal veya uzun rötar açıklandığında lütfen sakin olmaya çalışın. Yer personeliyle, uçuş ekibiyle kavga etmeyin. Unutmayın, ne havayolu uçamayıp zarar etmek, ne de yolcu yerde kalmak ister. Ama uçuş emniyeti her şeyin önünde gelir.

Bölgesel imalatçılar THY’ye göz kırpıyor

Henüz resmi olarak bölgesel uçak alımına çıkmayan Türk Hava Yolları, uçak imalatçılarının yakın markajında. Yeni modellerini THY’ye tanıtan Brezilyalı Embraer ve Kanadalı Bombardier, filodaki RJ100’lerin geri verilmesiyle oluşacak açığı kendi uçaklarıyla kapatmak istiyor.

Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Abdullah Gül ile THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin’in de katıldığı Brezilya gezisi sırasında Embraer uçakları yeniden gündeme geldi. Aslında Türkiye’ye gelen her resmi heyetin Anıtkabir ziyareti gibi Brezilyalılar da konuklarını havacılık dünyasının büyüyen devi Embraer şirketine götürüyor. Halen şirket Türkiye pazarında 70-110 koltuklu ERJ170/190 serileriyle iddialı. THY’ye Brezilya’da ve Türkiye’de çeşitli performans uçuşları yapan Embraer, tanıtımlarında bu uçakların düşük maliyetlerle hem kısa pistli iç hat noktalarında hem de az yolcuya sahip Avrupa hatlarında uçabileceğini sürekli vurguluyor.

Embraer’in tek korkusu THY’nin seçim kendilerinden yana kullanması durumunda erken uçak ihtiyacını karşılamakta zorlanacak olması. Siparişlerini hızla artıran ERJ170/190 serisinde en az 24 aylık bekleme süresi bulunuyor.

KANADALILAR ATAKTA

Bombardier’in 90 koltuklu CRJ900 modelinin Türkiye’deki ilk kullanıcısı Atlasjet oldu. Beş uçaklık anlaşmanın imza törenine katılan şirketin Bölgesel Uçaklar Uluslararası Satış Başkanı James E. Dailly, gelişmelerden memnun. Dailly, THY’nin 50-90 koltuklu bölgesel uçak ihtiyacını CRJ serisi jet yolcu uçaklarla karşılanabileceğine dikkat çekiyor. Kanadalıların gelecek için önerisi yeni geliştirilen 110-140 koltuklu C Series yolcu uçağı. Bombardier, THY’yi potansiyel alıcılar arasında görüyor. İmalatçı kısa dönemde THY’nin ihtiyacını karşılamak için kiralık uçak konusunda da çalışmalar yapıyor. Normalde her ay uçak alacakmış gibi yeni uçak modelleri üzerinde performans ve maliyet çalışması yapan THY, bölgesel uçak konusunda düğmeye nisan veya mayıs ayında basması bekleniyor. İhtiyacın gelişmeler doğrultusunda 12-15 uçak arasında değişeceği tahmin ediliyor.

Lufthansa’dan yüksek konfor

Alman Lufthansa Havayolları, Avrupa hatlarındaki ekonomi ve business koltuklarını yeniliyor. Ana renk olarak grinin kullanıldığı yeni nesil koltuklar, ergonomik yapısıyla yüksek konfor sunuyor. Daha ince, sırtın yapısını alan minderlere sahip deri koltuklar sayesinde oturma alanı hem business hem de ekonomide dörder santimetre artırıldı. Böylece koltuk aralığı business’ta 48, ekonomi de de 44 santimetreye yükseldi. Business’ta orta koltuk boş bırakılarak kişisel alan da genişletildi. Yeni koltukların ekim ayına kadar filodaki 140 uçağa uygulanacağını söyleyen Lufthansa Havayolları Pazarlama ve Satış Bölümü Başkanı Thierry Antinori, "Genişleyen koltuk aralığı ile özellikle business’ta Avrupa’nın en geniş koltuğunu sunuyor. Recaro ve B/E Aerospace tasarımı yeni nesil hafif koltuklar sayesinde uçaklarımız yılda 5 milyon litre daha az yakıt harcayacak" dedi.

Yeni hatlar tam gaz

Türk Hava Yolları’nın bu yıl uçuş programına aldığı 24 hattan Ljubljana (Slovakya) ve Abu Dhabi’den sonra Tacikistan’ın başkenti Duşanbe’ye de ilk uçuşunu yaptı. Perşembe günleri karşılıklı Boeing 737-800’lerle gerçekleştirilen uçuşlarda gidiş-dönüş, vergiler hariç ekonomi sınıfı biletler 472 eurodan başlıyor. THY’nin Körfez’deki yeni uçuş noktası ise son günlerde Türkiye’deki yatırımları artan Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) Abu Dhabi kenti oldu. Ülkede çalışan 3 bin Türk’e hava köprüsü sağlayacak uçuşlar haftada iki gün gerçekleştiriliyor. Avrupa ve Amerika hatlarında uygun bağlantı sunan Abu Dhabi uçuşlarının önümüzdeki yaz sezonunda artırılması planlanıyor.Murat ÇAKIR (DHA)

Kış fırsatları

THY, 28 Şubat’a kadar İstanbul’dan Madrid ve Barcelona’ya gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı, vergiler hariç 119 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Pegasus’un yeni tarifeli uçuş noktası Kıbrıs oldu. Seferler İstanbul’dan her gün, Ankara ve Adana’dan da Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günü karşılıklı gerçekleştiriliyor. Hizmet ağını geliştiren Pegasus, internet sitesinden günlük 55 YTL’den başlayan fiyatlarla araç kiralama hizmeti vermeye başladı.

Lufthansa, İstanbul ve Ankara çıkışlı, 30 Ocak-6 Şubat arası bilet alan yolculara ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç Münih, Frankfurt, Paris, Londra, Roma, Barcelona, Madrid ve Amsterdam’a 99 eurodan başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor.

British Airays, 31 Mart’a kadar ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç New York, Boston, Philadelphia, Washington, Chicago’ya 329, Atlanta, Dallas, Houston’a 339, San Francisco, Los Angeles ve Seattle’a da 349 euro’dan başlayan fiyatlar veriyor.

Air France, 31 Mart’a kadar Barcelona, Londra, Milano ve Roma’ya 129, New York ve Chicago’ya 319, Philadelphia, Boston, Detroit, Washington, Atlanta ve Houston’a 329, San Francisco, Los Angeles’a da 359 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.

Katar Havayolları, Dubai’ye 150, Bangkok’a 366, Pekin’e 460, Melbourn’e 460, Seul’e 480 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Swiss, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç Boston, Chicago, Los Angeles, Miami, New York, Montreal, Johannesburg, Bombay ve Tokyo’ya 245 eurodan başlıyor.

İHY’ye A319

İzmir Hava Yolları (İHY), üç adet Airbus A319 kiralamak üzere ILFC şirketiyle anlaşma imzaladı. İlk uçağını 15 Şubat’ta teslim alacak şirket, 132 koltuklu A319’larıyla Avrupa hatlarında mart ayından itibaren tarifeli uçacak.

SHGM şube açıyor

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, İstanbul ve Antalya’da şube açmak üzere harekete geçti. Havalimanlarında açılacak şubeler, havayollarının imza ve onay işlemlerini yapacak. Bu sayede evrakların Ankara’ya götürülüp getirilmesi sırasında zaman kaybının önlenmesi planlanıyor.
Yazarın Tüm Yazıları