1970’lerde havayolu şirketlerinin yolculara dağıttığı özel küçük çantalar çok popülerdi. Yolcular kabinde yanına alacaklarını bu çantaların içine koyarlardı. En ünlüsü de Amerikan PanAm Havayolları’nın çantalarıydı.
Aradan yıllar geçti. Önce uçuş ekiplerinin kullanmaya başladığı altında tekerlekleri bulunan, "çek çek" olarak bilinen küçük bavullar yolcular arasında hızla yayıldı. Çok pratik bu bavullar kısa seyahatlerin değişmezi haline geldi. Ama boyutları da zamanla giderek büyüdü. Kabine alınan bu çantalar baş üstü dolaplarına sığmıyor, özellikle tek koridorlu uçaklarda sorun çıkartıyordu.
Sonunda Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği (IATA) konuya el attı. Standartlar belirlendi. Yolcunun "kişisel eşyası" kabul edilen çantanın boyutları uzunluk 56, en 45 ve derinlik 25 santimetre olarak ilan edildi. Bu boyutlara çantanın tekerlekleri, çekecek bölümü ve sapı da dahildi. Bavul ve el bagajı konusunda uzman imalatçı Samsonite, bu ölçülerde pazara giren ilk şirket oldu.
BOYUTLAR ÇOK ÖNEMLİ
Kabin bagajlarının boyutu çok önemli. Çünkü standartları aşan her çanta bir başka yolcunun hakkını yiyor. Ağırlık konusunda IATA’nın bir limiti yok. Karar havayolunun. Kimi şirket kabin bagajını 5 kiloyla sınırlıyor. Bazı havayollarında ise sınır yok. Örneğin İngiliz Easyjet boyutları aşmamak kaydıyla ağırlık limiti olmadan tek parçaya izin veriyor. Amaç yolcunun kargoya fazla bagaj vermesini önleyip uçağın yerdeki işlemlerini hızla tamamlamak.
Bu nedenle check-in kontuarlarına yolcuların yanına aldıkları çantaların ölçülerini belirten aletler yerleştiriliyor. Bunun içine sığmayan bavullar kabine alınmıyor. Doğrudan kargoya veriliyor.
Artık havayolu şirketleri fazla bagajların koltuk altına konulmasına sıcak bakmıyor. Bunun nedeni hızla yaygınlaşan ve her koltuktaki eğlence sistemleri. Ekranları çalıştıran elektronik aygıtlar koltuğun altındaki kutuda bulunuyor. Koltuk altına konulan bavul hem bir yandan sisteme zarar veriyor hem de arkada oturan yolcunun ayaklarını uzatmasını engelliyor.
Boyutlar konusunda kurallar giderek sıkılaşıyor. IATA, bavul imalatçılarıyla birlikte çalışıyor. Yeni ürünlerin belirlenen standartlar içinde kalmasına dikkat ediliyor. Her ne kadar bu konu yolcular tarafından sıcak karşılanmasa da kurallar bunu emrediyor.
HAVAYOLLARININ KABİN BAGAJI KURALLARI
THY: 20 X 40 X 60 cm
Ağırlık: 8 kg
Onur: 25 X 45 X 56 cm
Ağırlık: 5 kg
Pegasus: 20 X 40 X 55 cm
Ağırlık: 5 kg
Atlasjet:
CRJ900 için: 12 X 30 X 36 cm
Ağırlık: 5 kg
Diğer uçaklar için: 25 X 45 X 56 cm
Ağırlık: 8 kg
SunExpress: 22 X 45 X 56 cm
Ağırlık: 6 kg
İzAir: 20 X 40 X 55 cm
Ağırlık: 5 kg
Aeroflot: 23 X 35 X 46 cm
Ağırlık: 6 kg
Air France: Maksimum 115 cm
Ağırlık: 10 kg
Alitalia: 35 X 25 X 55
Ağırlık: 5 kg
American Airlines: Maksimum 114 cm
Ağırlık: 18 kg
Avusturya: 55 X 40 X 23 cm
Ağırlık: 8 kg
British Airways: 56 X 45 X 25 cm
Ağırlık: 6 kg
Delta: 114-56 X 35.5 X 23
Ağırlık: 18 kg
Easyjet: 55 X 40 X 20 cm
Ağırlık: Yok
KLM: 55 X 35 X 25
Ağırlık: 12 kg
Lufthansa: 55 X 40 X 20 cm
Ağırlık: 8 kg
Malezya: 115-56 X 36 X 23 cm
Ağırlık: 5 kg
SAS: 115-23 X 40 X 55 cm
Ağırlık: 8 kg
Singapur: 115-55 X 40 X 20
Ağırlık: 7 kg
Swiss: 115-55 X 40 X 20 cm
Ağırlık: 8 kg
TAP Portugal: 115-55 X 40 X 20
Ağırlık: 8 kg
Thai: 115-56 X 46 X 25 cm
Ağırlık: 7 kg
Şarap uzmanından Delta’ya özel mönü
Havayolu şarapları konusunda birçok ödüle sahip Amerikan Delta Havayolları, mönülerini yeniledi. Master Sommelier sahibi Andrea Robinson tarafından yapılan seçimlerde öncelikle uzun menzilli uçuşlarda BusinessElite’te sunulmaya başlanacak. Mart sonuna kadar geçerli mönülerde beyaz şarap olarak Wente, Riva Ranch Reserve, Chardonnay 2006 (Kaliforniya), Haymaker, Marlborough Sauvignon Blanc 2007 (Marlborough, Yeni Zelanda), kırmızı şarap olarak A-Z Pinot Noir, 2006 (Willamette, Oregon), Chateau Lacombe Noaillac, Medoc-Bordeaux (Bordeaux, Fransa). Ayrıca uçuş öncesinde Mionetto, Prosecco Brut (Veneto İtalya), şampanya olarak Duval-LeRoy Brut NV (Champagne, Fransa), tatlı şarap olarak Chambers Rosewood Muscat (Victoria Avustralya), port şarap olarak da Ferreira Dona Antonia Tawny Reserve Porto (Portekiz) sunuluyor.
THY iki A310’u satıyor
Türk Hava Yolları filosunda 1989’dan bu yana uçan iki Airbus A310-300 tipi yolcu uçağını satışa çıkarttı. İmalat numaraları 496 ve 497 olan uçakların satışından sonra, kalan iki A310 kargo uçağı haline getirecek. Halen THY filosunda her biri 36 ton kapasiteli üç adet A310 tipi kargo uçağı bulunuyor. Uçakların kargo modeline dönüş işlemleri bu konuda uzman Airbus’ın alt şirketi EFW tarafından Almanya’nın Dresden şehrinde yapılıyor.
CEO’lar THY’nin Star Alliance uçağıyla geliyor
Türk Hava Yolları, Star Alliance havayolu ittifakına tam üyelik için imzayı 1 Nisan’da atıyor. İstanbul’da yapılacak törene ittifak üyesi tüm havayollarının CEO’ları özel Star Alliance renklerine boyanan THY’nin Airbus A340-300 uçağı ile gelecek.
Havayolu ittifakı konusunda çalışmalarını Ağustos 2006’da tamamlayan THY, tercihini Star Alliance’tan yana kullanmıştı. Ön üyelik anlaşmasını aynı yılın aralık ayında tamamlayan THY, üye havayollarıyla da öncelikle anlaşmalı ortak uçuş gerçekleştirdi.
Tam üyelik resmi olarak 31 Mart’ta başlayacak yaz sezonuyla hayata geçecek. Yolcular, THY ile birlikte aralarında Lufthansa, United, Singapur gibi dünya devi havayollarıyla uçup mil toplayacak. Tek biletle 160 ülkede 897 noktaya uçabilecek.
ÖZEL BOYANACAK
Star Alliance’a üye 20 havayolu şirketinin CEO’su, Avusturya Havayolları’nın 50’nci kuruluş yıldönümünü kutlamak üzere Viyana’da buluşacak. 31 Mart’taki törenden sonra 1 Nisan sabahı Star Alliance logolu THY’nin A340 uçağına binecek CEO’lar, özel bir seferle İstanbul’a gelecek. İttifak kuralları gereği havayolu şirketleri filosunun en az yüzde 5’i kadar uçağı bu özel tasarıma boyuyor. Yani, A340’ın yanı sıra uzun menzilli A330 ile orta ve kısa menzilli uçuşlarda kullanılan A321, A320, A319 ve Boeing 737-800 uçaklarından da birer adet Star Alliance boyamasına sahip olacak.
Boyamada farklı tasarımlar hayata geçiriliyor. Tek standart kuyruk boyaması. Uçak hangi havayoluna ait olursa olsun, kuyruğa siyah zemin üzerine ittifakın logosu işleniyor. Gövde üzeri uçak boyunca Star Alliance yazıp altına havayolunun amblemi ekleniyor. Ayrıca farkı tasarımlarda gövde üzerinde üyelerin logoları veya bölüm bölüm havayollarının değişik gövde boyamaları da tercih edilebiliyor. Tolga ÖZBEK
Sevgililer Günü’ne 1 Euro’luk biletler
THY, 12-13-14 Şubat’ta Sevgililer Günü promosyonuyla yurtdışı hatlarda ikinci yolcuyu 1 Euro’ya uçuracak. İstanbul çıkışlı Avrupa, Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Kuzey Afrika varışlı olmak üzere vergiler hariç ekonomi sınıfta bir kişi gidiş-dönüş 199 Euro’ya seyahat ederken, beraber yolculuk yapacağı ikinci kişi biletini sadece 1 Euro’ya alabilecek. Ayrıca bu hatlarda business sınıfta seyahat etmek isteyen yolcular 499, beraberindeki kişi de 1 Euro’ya uçabilecek.
Amerika, Uzakdoğu ve Güney Afrika’da Johannesburg-Capetown hatlarında ekonomi sınıfta gidiş-dönüş 399 Euro’ya bilet alan yolcuların birlikte seyahat edeceği ikinci kişi ise yine 1 Euro’ya uçabilecek. Bu hatlarda business class için fiyatlar gidiş-dönüş 699 Euro’dan başlıyor.
Yolcuların eş, dost ve arkadaşlarıyla birlikte de yararlanabileceği fiyatlara vergiler dahil değil.
Air France, 15 Şubat’a kadar sürecek kampanyada havayolunun internet sitesinde "Sevgililer Günü Oyunu" ile iki çifte iki kişilik uzun mesafe bileti kazanma şansı veriyor.
KLM, 11 Şubat’a kadar bilet alan yolcularına Amsterdam’a gidiş-dönüş, vergiler hariç 90 Euro’ya uçma imkanı sunuyor.
Pegasus, 12 Şubat’a kadar bilet alan yolcularını yurtiçi seferlerinde 13, 14 ve 15 Şubat’ta yüzde 50 indirimli uçuruyor. Satın alım işlemlerinin havayolunun www.flypgs.com adresinden yapılması gerekiyor. Pegasus ayrıca 16 Şubat-29 Mart arasında yurtiçi ve yurtdışı uçuşlarda yüzde 30 indirim yapıyor.
SunExpress, bugün kendi internet sitesi üzerinden 13, 14 ve 15 Şubat’ta yapılacak iç hat uçuşlarında kullanılmak üzere, vergiler dahil, hizmet bedeli hariç tek yön 14 YTL’den bilet satıyor.
Düzeltme
Geçen hafta Kokpit'te "Isparta kazasında gözler FMS'te" haberinde yer alan "Yaklaşma haritalarını hazırlayan Jeppesen şirketine ait CD’lerin yeni sürümleri bakım sırasında FMS’e yükleniyor" cümlesinde yer alan Jeppesen şirketi, ülkelerin havacılık otoritelerinin hazırladığı AIP’leri (Aeronautical Information Publication-Havacılık Bilgi Yayını) alıp hiçbir değişiklik yapmadan kendi formatına göre yayınlayıp satmaktadır. Düzeltir, özür dileriz.