İş dünyasının yeni kuşu

Cessna Citation Sovereign

Cessna şirketi 30 yıllık tarihinde ürettiği 3 bin 500 adet uçakla edindiği tecrübe ile Sovereign adını verdiği orta büyüklükte iş jetini piyasaya sürmeye hazırlanıyor.

Citation ailesinin yeni üyesi olan Sovereign uçağının üretim amacı hız ya da yüksekliği konusunda özel bir üstünlük değil ekonomik özellikleriyle rekor kıracak bir maliyette uçuş imkanı sunmak.

Hükümdar, yüce, hakim gibi anlamlara gelen Sovereign uçağı saatte maksimum 821 kilometre hız yapabilecek. 11 bin metre yüksekten uçacak olan yeni Cessna 14 bin 326 metreye kadar çıkabilecek. İki adet Pratt&Whitney Kanada yapımı PW-306C turbofan motoru takılan uçakta maksimum 11 yolcu seyahat edebilecek. Maksimum menzili 5.222 kilometre olan Sovereign kabininde kendi sınıfında olabilecek bütün lüksü iş adamlarına sunacak. İlk imalatları tamamlanan uçak test uçuşları yapıyor. Müşteriye ilk teslimat 2004 yılının ilk aylarında gerçekleşecek.

1998 FİKRİ

Cessna yönetim kurulu başkanı Russ Meyer, 1998 yılında Las Vegas'ta yapılan Ulusal Havacılık Kurumu Konvansiyonu’nda, Sovereign uçağının orta büyüklükteki uçaklarının bir üst seviyesi olacağını açıklamıştı. O zaman henüz fikir aşamasındaki uçak hızlı bir şekilde projelendirildi. Geçtiğimiz yıl bir numaralı uçağın imalatı tamamlandı ve bu yılda test uçuşunu yaptı.

Cessna şirketi 2 bin adet orta büyüklükte iş jeti sahibinin uçaklarını yenilemek için en ideal uçak olarak Citation Sovereign'i tercih edeceğine inanıyor. Katalog fiyatı 11.95 milyon dolar olan uçak, düşük işletme masraflarından dolayı da hafif jet uçağı sahiplerinin şimdiden ilgisini çekmeye başladı.

BAŞARILI TESTLER

İlk Citation Sovereign üretim uçağı 27 haziran tarihinde programlanan zamandan birkaç hafta erken ilk uçuşunu tamamladı. Bir saat 48 dakika süren uçuş sırasında denge ve kontrol, konfügirasyon değişiklikleri, uçuş sırasında motoru tekrar çalıştırma, flapların açılıp kapanması ve yavaş uçuş gibi birçok test, pilotlar Wayne Spriggs ve Bob Rice tarafından Kansas eyaletinin Wichita şehrinde yapıldı.

Pilot Spriggs, uçuşun kusursuz geçtiğini ve planlanan tüm testlerin yapıldığını ve sonuçlarından çok memnun kaldıklarını söyledi. Test pilotları Sovereign ekibinin bu uçağın ortaya çıkmasında mükemmel bir iş çıkardığını, kalitenin ve işçiliğin olağanüstü olduğunu belirttiler.

Sovereign Üretim Müdürü Brad Thress, 'Sovereign imalatındaki ekiplerin yoğun çalışması ve bu işe kendilerini adamaları sayesinde ürettiğimiz ilk uçağı zamanından önce uçurduk.' dedi. Thress, Sovereign'in bugüne kadar söylenen tüm şartları yerine getirdiğini veya üstüne çıktığını ve şimdi uçuş sertifika testlerinin yerine getirilmesi için çalıştıklarını açıkladı.

Seri numarası 001 ve 002 olan uçaklar sertifika almak için sıra bekliyorlar. Bugüne kadar stol gelişimi, pist performansı ve değişik sistemlerin gelişimi gibi birçok uçak performans geliştirme testleri de tamamlandı. 001 ve 002 seri numaralı Sovereign uçaklarının testinde sistem sertifikasyonu ve soğuk, sıcak hava değerlendirmesi, ilk üzerinde durulacak konular olacak. Uçak ilk sertifikasyonunda hem Amerikan Sivil Havacılık Kurumu'nun (FAA-The Federal Aviation Administation) hem de Avrupa Ortak Havacılık Otoritesi'nin (JAA-Joint Aviation Authorities) gerekisinimlerine cevap verecek şekilde dizayn edildi. FAA sertifikasının 2003 yılının son aylarında alınması ve müşteriye ilk tesliminde 2004 yılının başlarında yapılması bekleniyor. Şimdilik Sovereign uçağı 100 adet siparişi geçmiş durumda.

GENİŞ KABİN

Sovereign, orta büyüklükteki Citation müşterilerinin daha geniş kabin, avionik sistemlerinde en son teknoloji ve Amerika’nın bir ucundan diğerine uçabilme isteklerine cevap oldu. Kendi sınıfında en büyük kabine sahip uçak IFR yedekleriyle 5.222 kilometre menzile, dört büyük aktif matris renkli sıvı kristal ekrandan oluşan tamamen bütünleşmiş avionik sistemlerine ve mükemmel pist performansına sahip. Ve bunların hepsi geleneksel orta büyüklükte uçak fiyatına.

Cessna Uçak Şirketi 40'dan fazla ülkede 51 bin çalışanıyla 12 milyar dolarlık bir endüstrisiyle Textron firmasının bir yan kuruluşu. Dünyada Textron, Bell Helikopter, Cessna, Kautex, Lycoming, E-Z-GO ve Greenlee gibi güçlü markalarıyla tanınıyor. Cessna Türkiye'de merkezi Ankara'da bulunan Emair-Kemal Gürsan tarafından temsil ediliyor.

Cessna CItatIon SovereIgn Özellikler

Motor modeli: İki Pratt & Whitney PW306C turbofan motor

Maksimum hız: 826 km/saat

Maksimum yükseklik: 14,326m

Maksimum menzil: 5,222km

Maksimum kalkış ağırlığı: 13,608kg

Maksimum iniş ağırlığı: 12,292kg

Uçağın boş ağırlığı: 7,711kg

Yakıt tam dolu alabileceği ağırlık: 762kg

Alabileceği maksimum ağırlık: 1,134kg

Kanat açıklığı: 19,24m

Uzunluk: 19,37m

Yükseklik: 6,20m

Yolcu kabin hacmi: 17,55m3


ÜNLÜ GURMELER USAŞ'DA


Dünyaca ünlü uçak ikram kuruluşu Gate Gurme Usaş'ın Murahhas Müdürü Mohamed Hammam gurmeleri ağırladı. Bilinen en eski ve prestijli gurme grubu Chaine des Rotisseurs Derneği'nin Türkiye'de yaşayan yerli ve yabancı üyeleri Usaş'da üçüncü kez konuk edildiler.

Her ay farklı otel ve restoranlarda gerçekleşen Chaine des Rotisseurs toplantısı doğanın tüm yeşilliklerini kapsayan bir atmosferde gerçekleşti. Yemekte dünya mutfaklarından örneklerle hazırlanan ve yedi bölümden oluşan mönü, dört farklı şarap çeşidi ile bütünleşti. Toplam 78 üyenin katıldığı yemekte yapraklar üzerine yazılmış mönü, yeşil ve kırmızı elmalarla süslenmiş masa aranjmanları gecenin farklı bir boyutunu oluşturdu.

Yemek ve servisin beğeni kazandığı gecede konuklar bir yemeğin nasıl piştiğinden, şarapların imalatındaki inceliklere kadar çok değişik ayrıntıyı tartıştılar. 1248 yılından beri faaliyet gösteren Chaine des Rotisseurs Derneği üyeleri yemeklerin doğru tadımı için masaya tuz ve biber koydurmuyorlar, tüm yemek boyunca ve kahve servisi yapılıncaya kadar sigara içmiyorlar.


HAVACILARIN ANKARA ÜSSÜ


Sivil Havacılık Fuarlarının düzenleyicisi Feyzan Erel, İbrahim Anıl ve Müşfik Işık Ankara'nın ünlü restoranı Pineapple'ı alarak havacılık dünyasının buluşma merkezi yaptılar.

Gaziosmanpaşa'daki Pineapple'ın içi tümüyle yıkılarak yeniden dekore edildi. Tavanı bir A340 uçağının içi örnek alınarak yapılan restoranın barındaki büyük ekranda sürekli havacılık filmleri gösterilmeye başlandı. İtalyan mutfağının özel yemeklerinin sunulduğu restoranda geçtiğimiz günlerde havacılık dünyasının uçak temsilcileri bir araya geldiler. Cessna, Dassault, Boeing, Bell, Agusto gibi kuruluşların temsilcilerinin yanısıra uçak sahipleri ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü uzmanları birlikte güzel bir gece geçirdiler. Havacılık dünyasındaki ekonomik sıkışmanın tartışıldığı gecede Türk pazarına giren ve satılan uçaklardan söz edildi. Pineapple'da sık sık özel gecelerde toplanacak olan havacılık dünyamızın tanınmış simaları Türkiye'de havacılığın gelişmesi için burada yeni fikirler de üretecekler.


KIŞ TARİFESİ BAŞLADI

Türk Hava Yolları kış tarifesinde 26 iç, 77 dış hat olmak üzere toplam 103 noktaya sefer yapacak.

Kuala Lumpur seferlerini iptal eden THY 28 Ekim Pazartesi gününden itibaren Bangkok üzerinden Hong Kong seferlerine başladı. Pazartesi ve Cumartesi günleri yapılan Hong Kong seferleri ilk uçuştan itibaren büyük ilgi gördü. 2002 Yaz tarifesinde başlanan İstanbul-Priştina ve Ankara-Düsseldorf seferlerine kış tarifesinde de devam edilecek. Yine yaz tarifesinde haftada ikiden dörde çıkarılan İstanbul-Tokyo seferleri karşılıklı olarak kış tarifesinde de sürecek. Tokyo-Narita Havalimanının yeni pistinin açılması ile trafik hakkı imkanı alan THY, bu hatta yakaladığı doluluğu haftanın dört günündeki seferlerde de sürdürüyor.

YOĞUN İSTEK

İç hatlarda yoğun yolcu trafiği yakalanan İstanbul-Diyarbakır-İstanbul arasında haftada 9 kez yapılan seferlerde kış tarifesinde 10'a çıkarıldı. İstanbul-Gaziantep-İstanbul arasında da 14 olan sefer sayısı 17'ye yükseldi. Dış hatlarda ise Viyana seferleri haftada 10'dan 11'e, Brüksel seferleri 7'den 8'e, Sofya seferleri 4'den 5'e, Atina seferleri ise 9'dan 11'e çıktı. Budapeşte, Almaata, Üsküp ve Şam seferlerine de ilaveler yapıldı.

Birçok hatta frekans arttıran THY Güney Afrika seferlerini ise kış tarifesinin sonunda iptal edecek. Bu hatta başlangıçta yakalanan doluluk son altı ay içinde turizm hareketliliğindeki düşüş ile birlikte ciddi bir azalma göstermişti. THY bu hattaki uçuşlarını ileride iki motorlu A330 alımından sonra yeniden gözden geçirecek.

AVUSTURYA'DAN PROMOSYON

İstanbul-Viyana arasında her gün uçuş yapan Avusturya Havayolları daha önce saat 17.25 İstanbul kalkışını 14.50'ye aldı. Hem daha fazla bağlantı veren, hem de günün iyi değerlendirilmesini amaçlayan bu ayarlama ile birlikte şirket bir de kampanya başlattı.

İstanbul'dan Viyana, Salzburg, Graz, Linz, Innsbrück ve Klagenfurt'a gidiş-dönüş uçuş ücreti 30 Kasım tarihine kadar 250 Dolar. 1 Kasım-30 Kasım tarihleri arasında Viyana üzerinden Brüksel, Milano ve Zürih'e uçacak yolcular ise 280 Dolar ödeyecekler. Birlikte seyahat edecekler iki kişi 480, üç kişi 680 Dolara bu uçuşu yapabilecekler.
Yazarın Tüm Yazıları