Paylaş
Kadın yöneticilere artık çok sık rastlıyoruz. Ancak havalimanı işletmeciliğinde kadın devrimi hep gecikmiştir. TAV Havalimanları Holding bunu büyük bir başarı ile gerçekleştirdi. Şirketin 8 ülkede işlettiği 15 havalimanı işletmesinin yüzde 44’ünde tepe yöneticileri kadın. Dünyada bu oran sadece yüzde 17’de kalıyor. TAV’ın iki havalimanını emanet ettiği bir kadın var. Demir Leydi... Ama pamuk gibi bir yüreği var. Adı Tea Zakaradze. Henüz 43 yaşında. 5 yabancı dili kusursuz konuşuyor, Gürcistanlı. Ama en az bizim kadar Türk. Mükemmel bir Türkçesi var. Çok işler yapmış ama havacılığı çok sevmiş. İşi tutku haline getirmiş. Vazgeçilmez olmuş. Gürcistan’ın iki büyük havalimanı Batum ve Tiflis havalimanlarının başında. Yaklaşık 450 km kara mesafesindeki iki havalimanı arasında mekik dokuyor. Tea diyorki, “Biz Batum’da sadece Gürcistan’ın değil Hopa’nın da Artvin’in de havalimanıyız. İki ülkeye hizmet veriyoruz. T.C. kimlik kartı ile gelebilen Türk yolcularımız dönüşte isterlerse Havaş otobüsleri ile ücretsiz Batum’dan Hopa’ya gidebiliyorlar.”
PAZARLAMA FORMÜLLERİ
TAV CEO’su Sani Şener onu seçerken “Belki de dünyada daha iyisi yoktur diye düşündüm” demekten kendini alıkoyamıyor. Bir uçak bile fazla gelmesi için yardımcısı, HAVAŞ eski üst yöneticisi Onur Şatır ile pazarlamada da dahice formüller yaratıyorlar. Batum Havalimanı Müdürü Ali Özgür Pehlivan, THY Gürcistan Müdürü Şerafettin Ekici öyle bir iş birliği yapmışlar ki, iyi bir orkestranın vazgeçilmezleri olmuşlar. Havanın ve rüzgârların zaman zaman hırçınlaştığı Batum’da en güvenli operasyonların yaşanmasının arkasındaki büyük güç işte bu insanlar. Dünyanın her yerinde pandemi de havalimanlarındaki trafik azaldı. Bazı yerlerde havayolu yolcusu yok denecek kadar düştü. Ama TAV Gürcistan’da yatırımlarını durdurmadı. Batum’daki terminali yeniledi, kapasitesini iki katına çıkardı. Mart ayında Gürcistan Başbakanı Irakli Garibaşvili’nin de katıldığı törenle yıllık yolcu kapasitesi 1.2 milyona çıkan havalimanı kapılarını bir kez daha açtı. 2007 yılında sadece 40 bin yolcuya hizmet veren havalimanı, 2019’da 600 binden fazla yolcu ağırladı. Şimdilerde 30 havayolu şirketi 30 farklı destinasyona uçuyor. Türkler, Ukraynalılar, Belaruslular İsrailliler, Araplar Batum’un en yoğun yolcuları. Araya pandemi girmese bugün bölgenin en yoğun havalimanı olacaktı. Yine de bugünden 2019 trafiğinin önüne geçilmiş. Yolcu sayısı hızla artıyor. Belki de gelecek yıl Batum yıllık 1 milyon yolcuyu geçer. O günler çok uzakta görünmüyor.
TEA’NIN HİKÂYESİ
Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesinde tamamlamış. Daha sonra Moskova Devlet Üniversitesinde İşletme alanında yüksek lisans derecesi almış. 2013 yılında Cambridge International College’de İşletme programını tamamlamış. Ana dili Gürcücenin yanında Rusça, Türkçe, İngilizce, Fransızca, ve Almanca biliyor. TAV Havalimanları Holding şirketine 2005 yılında katılmış. Yönetimde çeşitli görevler üslenmiş. Tiflis ve Batum Havalimanlarının büyümesinde de hep öncülük yapmış. Havacılıkta kurallar her şeyin önündedir. Tea’de kuralları çok seven bir insan. Asla taviz vermiyor. Eşi de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nde görevli olan bir çocuk annesi Tea, yaz kış her gün mutlaka yüzüyor. Sporu hiç eksik etmiyor.
'BİZ GÜRCİSTAN’I ÇOK SEVDİK'
Birçok yabancı ülkede çalıştıklarını ifade eden Sani Şener, “Havalimanları yapıyoruz bir kısmını işletiyoruz. Gürcistan bizim çok kolay anlaşarak çalıştığımız bir ülke. İki havalimanının yönetimi bizde ve Tiflis, Batum Havalimanlarını 2027 yılına kadar da işleteceğiz. Gürcistan’a bugüne kadar 220 milyon dolar yatırım yaptık. Çok planlı ve doğru zamanlarda büyüdük. Ülke gerçekten ticari ilişkiler dışında bir turizm cenneti. Yönettiğimiz iki havalimanının da başına bir kadın genel müdür atadık. Çok da iyi yaptık. Gürcistan dışında Tunus’ta iki, Ankara Esenboğa, Milas-Bodrum havalimanlarıyla TAV Genel havacılık şirketini kadın genel müdürlerimiz yönetiyor. Yetenek havuzunun yarısından faydalanmayan toplumların ve şirketlerin başarılı olması mümkün değil. TAV’da hiçbir zaman ayarım yapmadan her kademede doğru insanları doğru koltuklara oturtmaya odaklanıyoruz” diyor.
BU BATUM NEYMİŞ BÖYLE
Batum’a gitmekte ne kadar geciktiğimi gidince anladım. TAV’nın yeni ve başarılı Kurumsal İletişim Direktörü Erhan Üstündağ bir gün Batum Havalimanı’na bir kadın genel müdür atandığını söyleyince ‘Hadi gidelim’ dedim. THY’nin TK 390 sefer sayılı Batum uçağına bindik. Uçak Boeing 737 MAX uçağıydı. Pırıl pırıl yepyeni. MAX adı artık bana güven veriyordu. Kaptanımız Ahmet Özcan, First Officer Serkan Yıldırım ve mükemmel bir kabin Amiri Uğur Gürses’le uçtuk. Çok güzel bir iniş yaşadım. Kaptanla, açtığı kokpit penceresinden konuşarak vedalaştık. Uçak alçalırken de gördüm ki, yeşil mükemmel bir yeşildi. Ormanlar kentin her tarafını çevrelemişti. Yeni gökdelen oteller şehrin merkezinde toplanmıştı. Kötü mimarların elinden çıkmış tasarımlar dışında hiçbir şey beni rahatsız etmedi. Nüfusu 160 bin olan bu Karadeniz sahil şehri kumarhaneleri ile de ünlü. Bütün yiyecekler, etten süte, sebzeden yumurtaya hepsi doğal. Narenciye, çay ve tütün bol... Hele bir domates var ki, yenmeden geçilmez. Lokantaları temiz ve servis düzgün. Havalimanı yakınındaki Deniz Restoran’da yediğim et her halde dünyanın en iyi etiydi. Ben Arjantin de bile bu kadar iyisini yemedim. Otomobiller ve de taksiler ucuz. Yolunuz düşerse mutlaka botanik bahçesini görün. Dünyanın dört bir yanından bitkiler capcanlı sizi selamlıyor. Batum Bulvarı, Gonio kalesi, Alfabe kulesi, Ali ve Nino heykelleri ile Batum Plaza görülmeye değer. Ben Batum’u çok sevdim, görseniz siz de seversiniz.
Paylaş