Paylaş
Gökyüzündeki talihsizlik oranları giderek düşüyor. Ama türbülanslar, her zaman yaşanabilir. Bu durum, insan hayatını da çoğu zaman tehlikeye sokmaz. Yüksek bir türbülansta kabin ekipleri ya da bilinen adıyla hostesler ne yapar? Tam ikram sırasında bir türbülans olursa nasıl davranırlar? Ya da çok düşük bir ihtimal uçakta yangın çıktığında yine kabin ekipleri ne tedbirler alırlar? Yangın nasıl bastırılır? Kabin ekipleri itfaiyeci gibi bilgi birikimine sahiptirler. Bir ilk yardım uzmanı kadar donanım için eğitim alırlar. Ayaklarının altında titreyen, zıplatan bir sistemde çayı, kahveyi ya da yemekleri dökmeden, yolculara zarar vermeden nasıl toplarlar? Troleylerin kabin içinde kaymasını önlemek ne yapıp hızla frenlemeye geçerler?
Sürekli eğitim
Onlar her şeyi yerde defalarca yaşıyor. Bunun için milyon dolarlık mock-up’larda öğreniyorlar. Bire bir uçak gövdesidir bu koca mock-up’lar. Titremelerle, maskeler dökülür, alarmlar verilir.
2.5 milyon Euro’luk bir sistemde gökyüzündeki bütün talihsizlikler, yere alınır. Yangın simülatörlerindeyse onlarca yangın senaryosu gerçeğe en yakın bir biçimde yaşanır. Alevler uzar, bastırılır. Bu merkezleri Kabin Hizmetleri’nin yani bütün hosteslerin, daha doğrusu 7 bine yakın THY kabin memurunun başındaki yeni liderleri Nevin Çolak birlikte yaşadık. Bize bu sistemlerde pilot kurulduğunda bu yana görev yapan Kaptan Pilot Mehmet Akıncı anlattı.
Uçakta yangın çıkarsa
Türk Hava Yolları Eğitim Başkanlığı’nda son yıllarda simülatör yatırımları dikkat çekiyor. Pilotlar için filodaki her tip uçağın simülatörü Atatürk Havalimanı’nın hemen yanında kurulmuş tesislerde var. Kabin ekipleri için de mock-up adı verilen filodaki uçak tipleri için hazırlanmış özel kabinler bulunuyor. Hidrolik kollar üzerindeki bu kabinler türbülanstan çarpma etkilerine kadar hareketli ve sesli olarak tüm acil durumu kabin memurlarına yaşatıyor. Tahliyeler, suya inişler uygulamalı olarak gerçekleştiriliyor.
Bir anda alevler kabini sarıyor
Şimdi bunlara geçtiğimiz günlerde yangın simülatörü de eklendi. Tuvalette, mutfakta veya yolcunun kucağındaki diz üstü bilgisayar alev aldığında nasıl müdahale edileceği, gerçek alevlerle savaşılarak öğretiliyor. Yangın eğitiminde kabindeki koltuklar, mutfak ve tuvalet özel metalden yapılmış. Eğitmen istenilen noktaya gaz basılarak yangın çıkartıyor. Kabin memuru gerçek yangın söndürücü ile hemen müdahale ediyor. Kontrolleri yapıyor. Yanan baş üstü bagaj kapağını nasıl açacağından ateşe yaklaşma tekniklerine, söndürmeden sonra alınacak önlemleri maske takarak öğreniyor.
7 bin kabin memuru ona bağlı
THY Kabin Hizmetleri Başkanlığı’na uzun yıllardır eğitimde görev yapan Nevin Çolak atandı. İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Mezunu olan Çolak, 1993’te THY’ye kabin memuru olarak girdi. 2000’de amir oldu. Uçuş Eğitim Başkanlığı’nda ek görevle eğitmenliğe 2008’de başladı. 2010’da Planlama Şefi, 2012’de de Kabin Eğitim Müdürlüğü’ne atandı. Eğitmenliği sırasında geçen yıl Maltepe Üniversitesi’nde İşletme master’ı yaptı. Bir yıl içinde tüm derslerini verdi. Yeni görevinde ise tüm kabin memurları ona bağlı olacak. 46 yaşındaki Nevin Hanım, evli ve biri 16, diğeri de 11 yaşında iki kız annesi. Eşi de biyoloji öğretmeni. Yoğun temposunun yanı sıra en büyük hedefi, önümüzdeki aylarda işletme konusunda doktora yapmak.
Müze kuruldu
Uçuş Eğitim Merkezi’nin içinde THY’nin küçük bir müzesi var. 1950’lerden bu yana kullanılan üniformalardan çekçeklere, çantalardan fularlara kadar bir çok tarihi obje müzede yerini aldı.
Bir dönem acil durum kartları, biletleri, hatta hatıra sigaraları, genç kabin memurlarına 81’inci yılını kutlayan THY’nin nereye geldiğini gösteriyor. Kim bilir, belki bir gün THY bu müzeyi büyütür. İçinde uçaklarla, simülatörlerle Türkiye’de sivil havacılığın başlayıp geldiği günler herkese anlatılabilir.
Paylaş