Paylaş
ATAK olarak adlandırılan 91 taarruz, Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri ile Orman Bakanlığı için 52 genel maksat, Jandarma için de 12 adetlik keşif-gözetleme helikopteri projesi nedeniyle Türkiye pazarı imalatçıların iştahını kabartıyor.
Önümüzdeki aydan itibaren sonuçlandırılmaya başlanacak ihaleler, teknik özellikler kadar siyasi, ekonomik ve diplomatik açıdan da farklı boyutlarıyla dikkat çekiyor.
Bu üç proje içinde tüm dünya ATAK ihalesini yakından takip ediyor. Taarruz helikopterinde 50 kesin, 41 opsiyon yani 91 adetlik alım planlanıyor. Tam 10 yıldır üzerinde çalışılan, ilki kontrat aşamasındayken iptal edilen projenin ikincisinde artık son kozlar oynanıyor. Amerikan Bell ve Boeing’in katılmadığı ihalede halen Alman-Fransız ortaklığında Eurocopter Tiger, İtalyan Agusta A-129 Mangusta, Güney Afrika AH-2 Rooivalk ve Rusya da Kamov Ka-50-2 Erdoğan ile şans arıyor.
İtalyan, Güney Afrika ve Rus helikopterlerinin kendi hükümetlerinin dışında kullanıcısı bulunmuyor. Buna rağmen her üç imalatçı da her türlü üretim-sistem ortaklığı ile Türkiye’ye teklif getiriyor. İtalyanlar son yıllarda hızla gelişen ilişkilere güveniyor. Güney Afrika ve Rusya ise her an sürpriz yapabileceklerinin sinyallerini veriyor.
Avrupa tarafında ise Eurocopter’in Tiger’ı teknolojik olarak rakiplerine göre yeni nesil olsa da politik sorunlarla uğraşıyor. 18 Mayıs’ta Fransız Parlamentosu’na gelecek Ermeni yasa tasarısının durumu Eurocopter’i zor durumda bırakıyor.
GENEL MAKSAT
İkinci büyük proje Kara (20 adet), Deniz ve Hava (6’şar adet) Kuvvetleri’nin yanı sıra Orman Bakanlığı’nın (20 adet) yangın söndürme için planlanan genel maksat helikopteri. Bu ihalenin Sikorsky Black Hawk ve Eurocopter’in EC225/725 ile NH90 modelleri arasında geçeceği tahmin ediliyor.
Uzmanlar buradaki sorunun dört ayrı birimin çok farklı ihtiyaçlarının tek platform üzerinde karşılanmasının olduğuna dikkat çekiyor. Bunlar arasında en ciddi sorun Orman Bakanlığı’nın ihtiyacında yaşanıyor. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin gereksiniminin acilliği öne çıkarken geçmişte olduğu gibi Orman Bakanlığı’nın 3 aylık yangın sezonunda Rusya’dan gerçekleştirilen kiralama mı, yoksa pahalı yeni nesil helikopterleri satın alma yolunun daha verimli olacağı tartışılıyor. Ancak Orman Bakanlığı uzun yıllardır bir türlü kendisine kalıcı uçak-helikopter filosu oluşturamıyor.
TURNA KEŞİF YAPACAK
Bu üç ihale içinde en az soruna sahip olan Jandarma Genel Komutanlığı’nın 12 adetlik keşif-gözlem helikopter Turna Projesi. Hafif sınıf çift motorlu helikoptere, Jandarma’nın isteği doğrultusunda kızılötesi kamera sistemleri ve özel teçhizatlar takılacak. Helikopterler büyük şehirlerin yanı sıra sınır kontrollerinde de kullanılacak. Bu ihalede İtalyan Agusto’nun AB139 ile Eurocopter’in AS365N3 helikopterleri çarpışıyor. Tolga ÖZBEK
TÜRKİYE’Yİ ORTAK OLARAK GÖRMEK İSTİYORUZ
Eurocopter’in CEO’su Fabrice Bregier, Ermeni yasa tasarısı nedeniyle sıkıntılı. Geçen yıl Airbus’ın başkanlığı için aday gösterilen Bregier, "Biz politikacı değiliz" derken ilginç bir noktaya da dikkat çekiyor: "Almanya ve Fransa 61 yıl önce düşmandı. Ama bugün Eurocopter’de ortak. Biz büyükbabalarımızın yaptığı hataya düşmeden güçlerimizi birleştirdik. Ve bugün helikopterde dünya lideri olduk."
Her üç ihaleye de giren Eurocopter, Türkiye’nin önüne ortaklık önerisiyle geliyor. Bregier, Türkiye’nin Tiger’ı seçmesi durumunda en büyük alıcı haline gelerek bundan sonraki siparişlerin imalat ve geliştirme aşamalarına da katılabileceğinin altını çiziyor.
Halen Fransa (80 adet), Almanya (80 adet), İspanya (24 adet) ve Avustralya (22 adet) tarafından sipariş verilen Tiger için Eurocopter Türkiye’ye erken teslim ve ortak merkezinde pilot eğitim imkanı sunuyor. Türkiye, İspanya için tasarlanan güçlü motorlu Tiger HAD modeliyle ilgileniyor.
Bekdemir Avusturya müdürü
Avusturya Havayolları Türkiye müdürlüğüne Altuğ Bekdemir getirildi. İş hayatına 1992’de Avusturya Havayolları’nın Atatürk Havalimanı’ndaki ofisinde başlayan Bekdemir, daha sonra havayolunun Azerbaycan, Rusya bölge müdürlüklerini yaptı. Bu pazarda Avusturya Havayolları açısından ciddi bir büyüme sağlayan Bekdemir, halen günlük İstanbul’a iki, Ankara’ya da bir sefer yapan havayolunun tarifeli uçuş için yeni noktalar üzerinde çalıştığını açıkladı. Evli ve iki çocuk babası Altuğ Bekdemir, İngilizce, Almanca ve Rusya biliyor.
Yeni hatlar
THY, 3 Haziran’dan itibaren İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Berlin’e uçmaya başlıyor. Perşembe ve cumartesi yapılacak seferler aynı zamanda THY’nin Sabiha Gökçen’den gerçekleştirdiği sekiz yurtiçi uçuşa da bağlantı sunacak.
Türkiye-Kore arasında hızla büyüyen hava trafiğiyle birlikte Kore Havayolları 20 Mayıs’tan itibaren Seul-İstanbul seferlerine başlıyor. Haftanın iki günü karşılıklı gerçekleştirilecek seferler, Boeing 777’lerle yapılacak.
Pegasus Havayolları, 1 Haziran’dan itibaren İzmir ve Bodrum, 16 Haziran’dan itibaren de Dalaman seferlerine başlıyor.
Onur Havayolları İstanbul-Konya seferlerine başladı. MD88 tipi uçaklarla gerçekleştirilen uçuşlar, her gün karşılıklı yapılıyor.
Swiss, 30 Haziran’a kadar iki kişi birlikte seyahat eden business yolculara ikinci bileti sadece 1 eurodan satıyor. İsviçre uçuşlarında geçerli uygulamaya vergiler dahil değil. Miles&More üyelerine ise yüzde 10 indirim yapıyor.
Paylaş