Havalimanları A380'i bekliyor

Geleceğin yolcu uçağı 555 koltuklu A380'in ilk uçuşu yaklaştıkça havalimanlarında hazırlıklar son aşamaya geldi.

Airbus'ın yaptığı araştırmaya göre A380'ler ilk 5 yıl içinde 37 büyük havalimanı arasında sefer yapacak. Ancak halen bu havalimanlarından 22'si A380'e hazır. Potansiyel olarak 2020«ye kadar A380«in sefer yapabileceği havalimanı listesine aralarında İstanbul«un da bulunduğu 62 havalimanı eklenecek.

Ancak toplam kalkış ağırlığı maksimum 590 tona ulaşan bu dev uçak havalimanlarına zarar vermeden nasıl uçacağı konusunda hálá şüpheler bulunuyor. Airbus tüm sorunları en ufak detaylarına kadar cevaplandırmak ve çözüm üretmek için havalimanı otoriteleri ile beraber çalışıyor. Bu konuda Avrupalı imalatçı uçağın tasarımı kadar çaba sarf ediyor. Havalimanları A380 için ortalama 100 milyon dolar yatırım yapması gerekiyor.

İŞTE SORUNLAR

İki katlı köprü
İki katlı uçağın hızla yolcu alıp-boşaltması için iki katlı terminal köprülerine ihtiyaç duyuluyor. Bunun için birçok havalimanı yatırımlarını tamamladı. Ortalama her havalimanı bu iş için 60 ila 20 milyon dolar arasında değişen bütçe ayırdı. Çalışmalar 2006«da tamamlanıyor. Tek sorun park halinde normalden daha fazla yakınlaşacak yan yana duran iki uçağın aralarının açılması.

Taksi yolları Uçağın indikten sonra terminal binasına gitmek için kullandığı taksi yollarında dönüşlerin iki taraftan da 1 metre 70 santimetre genişletilmesi gerekiyor. Bu işlem havalimanına göre değişmekle beraber 10 ila 20 milyon dolara mal oluyor.

Yer hizmetleri A380«e yerde hizmet verecek araçlarda uçağın yüksek gövdesi nedeniyle birtakım değişikliklerin yapılması gerekiyor.

Uçağın mevcut pistleri kullanıp kullanamayacağı sorusuna ise Airbus A380«in Boeing 747«nin inip kalktığı tüm havalimanlarına uçabileceğini belirtiyor.

A380 tam yükle 2 bin 990 metrelik pistten havalanabiliyor. Boeing 747-400«te ise bu mesafe 3 bin 530 metre. A380 inişte 2 bin 103 metre durabilirken 747-400«ün frenleme mesafesi ise 2 bin 260 metre. Bu nedenle 747’lerin uçtuğu meydanların pistlerinin uzatılmasına gerek kalmıyor. Uçağın piste ilk teker koyuşunda ortaya çıkan etki özel iniş takımları sayesinde yere şok aşamalı olarak yayılıyor.

Bir başka test ise yaklaşma ışıkları için yapıldı. Uçak kalkış için pistte motorlarını tam güçle çalıştırdığında oluşacak rüzgarın yaklaşma ışıklarını yıkabileceği iddia edilmişti. Yapılan testler ışıkları yaklaşık saatte 1000 kilometre hıza dayandığını, A380«in motorlarının oluşturduğu rüzgarın ise saatte 500 kilometreyi geçmediğini ortaya koydu.

22 MEYDAN HAZIR

Hazır havalimanları
San Francisco, Los Angeles, New York JFK, Londra Heathrow, Frankfurt, Münih, Paris CDG, Dubai, Kuala Lumpur, Johannesburg, Singapur, Bangkok, Şanghay, Pekin, Taipei, Seul, Hong Kong, Narita, Tokyo Haneda, Osaka, Auckland ve Sidney.

Hazırlananlar Anchorage, Memphis, Chicago, Washington, Miami, Indianapolis, Toronto, Delhi, Montreal, Manchester, Londra Gatwick, Amsterdam, Malpensa, Roma Fiumicino, Barcelona, Cidde, Riyad, Karaçi, Bombay, Colombo, Manila, Jakarta, Melbourne, Brisbane.

Germanwings ucuz uçuyor

Düşük Maliyetli Havayolları (DMH-Low Cost Airlines) Amerika’dan sonra Avrupa’yı da kasıp kavuruyor. Büyük şirketlerin kısa menzilde kabusu olan DMH’ler uçakta ikramı satıyor. Koltuk aralıkları dar. Ana şehirlerin ikincil havalimanlarına havayollarının pek tercih etmediği boş saatlerde uçuyor. Ama ucuz fiyatları, internetten yapılan kolay satışları sayesinde çok sayıda yolcuyu çekiyor.

Avrupa’da başını İrlandalı Ryanair’in çektiği bu furya, artık Türkiye pazarında da etkilerini gösteriyor. Alman Germanwings’in iki yıl önce başladığı Türkiye uçuşları hızla yüksek doluluk oranlarına ulaştı. Şirket, ana merkez Köln ile Stuttgart’tan yaptığı İstanbul (Sabiha Gökçen Havalimanı) ve İzmir uçuşlarına yaz aylarında Ankara’yı da ekleyecek. Almanya’da üçüncü merkezinin Berlin olacağını açıklayan Germanwings, buradan da haftanın üç günü İstanbul’a uçmayı planlıyor. Şirketin genel müdürü 34 yaşındaki Andreas Bierwirth Türkiye pazarından oldukça memnun. Germanwings’in İstanbul ve İzmir için ağırlıklı yolcularını turistler ve işadamları oluşturuyor.

Ankara için ağırlığın Türkiye’ye ailelerini görmeye gelenlerin olması hedefleniyor. İnternet kullanımının düşük olması nedeniyle havayolunun Türkiye genel satış acente hizmetini AiRep veriyor. İki yılda kendilerini Türkiye’de tanıttıklarını söyleyen Bierwirth artık hedeflerinin Germanwings ile aktarmalı uçuş satmak olduğunu vurguluyor.

Tolga ÖZBEK

KONTEYNER GENEL MERKEZ

Germanwings iç hatlarında Köln ve Stuttgart’tan Berlin, Dresden ve Münih’e uçuyor. Avrupa hattında uçulan ülke sayısı ise 17. Halen filosunda 15 uçak bulunan şirket bu yıl 7 uçak daha alıyor. Germanwings’in hedefi gelecek 5 yılda Avrupa’nın en büyük 5 DMH’sinden biri olabilmek.

Şirketin genel merkezi Köln Havalimanı’nda terminallerin hemen yanındaki iki katlı konteynerlerden oluşuyor. Germanwings büyüse de Genel Müdür Bierwirth’in konteynerden taşınmaya niyeti yok. DMH’lerin iyi para kazansa da her zaman maliyetlerini kontrol etmesi gerektiğine inanıyor. Havayolunda bilet fiyatları tek yön vergiler hariç 19 euro’dan başlıyor. Biletini erken satın alan, talebin az olduğu dönemlerde uçan bu fiyatları yakalıyor. Genel ortalamada fiyatlar tek yön 65 euro civarında seyrediyor.

Havacılıkta değişim rüzgarları

Havacılık sektöründe esen değişim rüzgarları dev şirketlerin başına yeni isimleri getiriyor. Yeni yolcu uçağı 787 ile hızla kaptırdığı pazar payını geri alan ve toparlanan Boeing’in başkanı Harry Stonecipher, aşk skandalı nedeniyle istifa etti. Emekli olduktan iki yıl sonra Phil Condit’in istifası sonrasında Stonecipher yeniden görev çağrılmıştı. Douglas kökenli Stonecipher, görevde kaldığı 15 ay boyunca Boeing’in Amerikan hükümetiyle yaşadığı sorunları aşarak yeniden ayağa kalkmasını sağlamıştı. Ancak Stonecipher yönetim ağırlığını 1999’da Boeing portföyüne giren Douglas ağırlıklı seçmesi, şirketin ana kazanç kaynağı olan yolcu uçaklarından askeri ve uzay projelerine yönelmesi eski nesil Boeing çalışanları tarafından olumsuz karşılanıyor, şirketin yeniden yolcu uçaklarına yatırım yaparak Airbus’a kaptırılan pazarın geri alınması isteniyordu.

Boeing’de belki de ‘derin devlet’ rüzgarları eserken şirketin başkanlığına geçici olarak finanstan sorumlu başkan James Bell atandı. Asıl CEO’luk yarışı ise Boeing Ticari Uçaklardan Sorumlu Başkanı Alan Mulally, Askeri Uçaklardan Sorumlu Başkan James Albaugh ile dışardan aday 3M’den James McNersey arasında geçecek. Uzmanlar Allan Mulally’nin şansının rakibi James Albaugh’a karşı daha yüksek olduğuna dikkat çekiyor. Ancak yönetim kurulunun yeni sayfa açarak havacılık sektörü dışından James McNersey’i da CEO seçebileceği belirtiliyor.

İngiliz Havayolları British Airways’te ise Rod Eddington’un eylülde emekliliği kesinleşmesiyle yerine İrlandalı havayolu şirketi Aer Lingus’un eski CEO’su Willie Walsh’ın seçildi. Aynı zamanda pilot olan Walsh, Aer Lingus’ta kemer sıkma politikalarıyla 11 Eylül sonrasında batmasına kesin gözle bakılan şirketin ayakta kalmasını başarmıştı. Yeni başkanın BA’de nasıl bir tasarruf politikası izleyeceği merakla bekleniyor.

777-200LR'ı kadın pilot uçurdu

Boeing'in en yeni ve dünyanın en uzun menzilli uçağı 777-200LR, kadın test pilotu Suzanna Darcy-Hennemann tarafından uçuruldu. Uçuşta Darcy-Hennemann«a Frank Santoni eşlik ederken ilk uçuş 3 saatte tamamlandı. Boeing tarihine geçmekten onur duyduğunu belirten Darcy-Hennemann, «Üç aylık ciddi bir çalışmadan sonra 777-200LR«ın ilk uçuşunu başarıyla yaptık. Uçak mükemmel bir performans sunacağının sinyallerini ilk uçuşta verdi« dedi. Menzili 17 bin 446 kilometre olan 200LR testlerden sonra hizmete 2006«da Pakistan Havayolları«nda girmeye başlayacak.

Check-in’e dikkat

Türk Hava Yolları yaz tarifesinin başlayacağı 27 Mart’tan itibaren check-in kontuarlarını uçuşa iç hatlarda 30, dış hatlarda da 45 dakika kala kapatma kararı aldı. Kontuar kapandıktan sonra gelen yolcunun uçağa alınmayacağını açıklayan THY, bu uygulama ile yolcu kaynaklı rötarların önüne geçilmesinin yanı sıra hizmet kalite standartlarının da yükseltilmesini hedefliyor. Yolcuların yoğun yaz sezonu göz önüne alındığında havalimanlarına erken gelmesi tavsiye ediliyor.

Fırsatlar kaçmasın

Türk Hava Yolları, 27 Mart’ta uçmaya başlayacağı İstanbul-Kazablanka uçuşlarına çok özel fiyat uyguluyor. Gidiş, dönüş, vergiler hariç kişi başına 260 dolardan başlayan fiyatlar 31 Mayıs’a kadar geçerli.

Belçikalı havayolu şirketi SN Brussels, internette şirketin popüler reklam filmi ‘Passion’la ilgili İngilizce veya Fransızca en iyi mesajı atan yolcularına her gün bir uçak bileti hediye ediyor. Sitenin İngilizce versiyonuna www.kiokarma/SN/spot/mail_en.htm, Fransızca versiyonuna da www.kiokarma/SN/spot/mail_fr.htm adresinden ulaşılabilinir.

İstanbul’a uçmaya başlayan Letonya Havayolları Air Baltic, haftada iki gün yaptığı seferlerini nisan ayından itibaren üçe çıkartıyor. Riga’ya Air Baltic tek yön, vergiler hariç, ekonomi sınıfı 83 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.

AtlasJet 11 Nisan’dan itibaren tek yön ekonomi 69 YTL’ye İstanbul-Ankara uçuşlarına başlıyor. Karşılıklı dört sefer yapacak AtlasJet’in fiyatlarına Esenboğa’dan şehir merkezine ulaşım dahil.

SunExpress, internette www.sunexpress.de adresinden bilet alan yolculara Mayıs’tan Ekim ayı sonuna kadar 100 bin adet bedava Antalya çıkışlı Bodrum veya Dalaman bileti hediye ediyor.

THY kapak oldu

THY Teknik Bakım Merkezi, uluslararası ‘MRO Management’ dergisine kapak oldu. THY’nin teknik hizmetleri ve Sabiha Gökçen Havalimanı’na yapacağı Uluslararası Bakım Merkezi HABOM hakkında bilgi veren Teknikten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Temel Kotil, merkezin Avrupa’nın en önemli bakım üslerinden biri olacağını söyledi.
Yazarın Tüm Yazıları