Havadaki penthouse

Fransız uçak imalatçısı Dassault dünyayı şaşkınlığa uğratan bir sürpriz yaptı. Yeni imalatına başladığı geniş gövdeli 6X uçağını uzatıp menzilini arttırarak bir uçak açıklayacak sanıyordum. Ama birden yep-yeni, görülmemiş genişlikte bir gövde, yüksek hızlı, ultra uzun menzilli bir uçak çıkıverdi ortaya. İçinde duştan mükemmel büyük bir yatağa kadar her şey olan uçak ‘Havadaki penthouse’ sloganı ile tanıtıldı. 2025 yılında müşterilerle buluşacak uçağın fiyatı tahminlere göre 75 milyon dolar civarında olacak.

Haberin Devamı

Savaş uçakları ve iş jetleri ile ünlü Dassault firması havacılık dünyasını şaşkına çevirdi. Tam bir gizlilikle hazırlanan yeni iş jetini açıklayınca dünyadaki en iyi, en büyük iş jetleri sıralaması yıkıldı. Ve Falcon 10X adıyla doğacak uçak bütün zamanların en büyüğü ve gelişmişi olarak tepeye yerleşti. Airbus ve Boeing’in yaptığı iş jetlerini saymasak, ki onlar yolcu uçakları gövdelerinden yapılıyor, o uçaklara bu kadar yaklaşan yeni bir uçak hiç gündemde yoktu.

Havadaki penthouse

KOCA BİR YATAK

51 bin feet (17 bin metre) yüksekliğe çıkabilen uçak saatte 1.133 km gibi bir sürate sahip. Gövdesinin içeriden yüksekliği 2.03 metre, genişliği 2.77 metre. Rakiplerinin en büyüğünden 20 cm daha geniş. İçeriden uzunluğu 16 metreden fazla. Yani neredeyse bir evin salonu kadar bir yerde uçulacak. Üstelik uçakta mükemmel bir duş var. Yatak, queen size yani kraliçe boyutunda. Koca bir yatak var. Uçağın sessizliği inanılmaz ve 41 bin feet (yaklaşık 13 bin 500 metre) yükseklikte bile yerden bin metre yüksekteki gibi basınca maruz kalıyorsunuz. Bu da 13-14 saat uçsanız bile hiç yorulmadan uçaktan inmenizi sağlıyor. İçerideki hava yüzde yüz saf hava. Böylesini yeryüzünde bulmak mümkün değil. Uçağın toplam 38 penceresi var. İçerisi gün ışığına doyuyor. Pencerelerin büyüklüğü öyle fazla ki aşağı ya da bir yöne bakarken gördükleriniz kadrajlanmıyor.

Havadaki penthouse

Haberin Devamı

2025’TE BULUŞACAK

Uçak Los Angeles’den kalkıp Sydney’e inebiliyor. Ya da Hong Kong’dan New York’a bir yere inmeden uçuyor. İki motorlu bir uçak. Motorlar Rolls Royce Pearl serisi. Yakıtı koklayarak kullanıyor. Ama her biri 18 binlik güç üretiyor. Kanatlarının tamamı kompozit olan uçak müthiş bir manevra kabiliyetine sahip. İki motorlu bir uçak tek parça gaz kolu ile yönetiliyor. Dassault, ürettiği Rafele savaş uçağındaki bütün teknolojileri de bu uçakta kullanmış. Dijitale ait ne varsa hepsi Falcon 10X uçağında yerini almış. Uzun uçuşlarda pilotlardan biri koltuğunu iyice yatırarak uyuyabiliyor. Bu uçak iş jetleri dünyasında her şeyi yeniden yazacak. 2025 yılında müşterilerle buluşacak. Fiyatı tahminlere göre 75 milyon dolar civarında olacak. Yine ultra uzun menzilli, Gulstream G700 ya da Bombardier’in aynı özelliklerde uçaklarından o kadar fazla yeteneklere sahip ki, onların fiyatlarının gerilemesine yol açacak. Aksi halde rekabet imkânları olmayacak.

Havadaki penthouse

Haberin Devamı

DÜNYANIN AĞZI AÇIK KALDI

Havacılık dünyasında Falcon 6X’de meydana gelen gecikmeler Dassault’un iş jetleri portföyünü tartışılır hale getirmişti. İlk adı 5X olan 6X mükemmel bir uçaktı ama şirket Fransız milli motoru olsun diye Safran motorda direnmişti. Çünkü savaş uçaklarında o motordan iyi sonuç almıştı. Ama 6X uçağında olmadı. Sonunda Pratt&Whitney’e dönüldü ama büyük zaman kaybedildi. Şimdi uçak başarı ile uçuyor. Meğer bu arada gizli bir çalışma ile Falcon 10X hazırlanıyormuş. En çok üzüldüğü geçtiğimiz günlerde emekli olan arkadaşım, evinde kendi uçağını yapacak kadar çok yetenekli Avrupa Satış Müdürü Chiristophe Van den Broek. Buna birebir tanık olamadı. Böyle bir uçağı hep tartıştığımız Dassult Falcon Jet Başkanı Thierry Betbeze ve Türkiye Temsilcisi Alişan Soylu şu günlerde savaş kazanmış generaller gibi dolaşıyorlar. Şirketin CEO’su, ki yakından tanıdığım Eric Trappier geçmiş dönem başarısızlığının altında kalmazdı. Öyle de oldu. Bu sakin adam dünyayı Falcon 10X ile tanıştırdığında havacılık dünyasının ağzı açık kaldı. Sistem casusları bile bu hazırlığı atlamışlardı. Tabii ki, bu uçakta yine Dassaul’un icadı olan Catia ile çizildi. Artık neredeyse bütün uçaklar, dev gökdelenlerin gizemi çizimlerinin ardında Catia yazılımı var. Tanıtım törenindeki en hazin an ise Serge Dassult’un oğlu Olivier’in geçtiğimiz günlerde helikopter kazasında hayatını kaybetmesiydi. Çok iyi bir pilot olan Olivier, 10X ile uçmayı çok hayal ediyordu. Tabii bu hayali biz de yeni öğrendik. Sanırım, 10X’le gerçekleştirilecek ilk uçuşta milletvekili de olan Olivier’in mezarı üstünde bir saygı geçişi yapılacaktır.

Havadaki penthouse

Haberin Devamı

FALCON 10X'İN ÖZELLİKLERİ

* Menzil 7500 NM (13900 km)

* Max sürat Mach 0.925 (saatte 1133 km)

* Yeni, temiz bir dizayn, eskiyi uzatma değil

* Yapılmış en sessiz kabin

* Yapılmış en aydınlık kabin, 38 büyük pencere

* En düşük kabin seviyesi, 41000 ft irtifada, kabin sadece 3000 ft irtifada

* Sınıfının en iyi pist performansı, slatlar sayesinde (Rafale teknolojisi)

* Tek gaz kolu, her bir motor kompüter tarafından ayarlanıyor (Rafale teknolojisi)

Havadaki penthouse

* Seyir halinde tek pilota sertifikalı (180 derece yatan pilot koltuklari sayesinde pilotların dinlenerek, görev sürelerinin uzama imkânı)

* Otomatik kurtarma modun (Uçak anormal duruma girerse, bir düğmeye basarak uçağı normal uçus durumuna getirebilme-Rafale teknolojisi)

Haberin Devamı

*Dokunmatik kokpit gösterge tüpleri

*Aktif uçus hattı koruması (Rafale teknolojisi)

* Son 10 yılda yapılmış yeni dizayn uçak, 2020 teknolojisinden faydalanan tek uçak

* Yüzde 100 sürdürülebilir yakıta uygunluk

* Kompozit kanatlar

* Kabinde modüler yapılar, bölmeleri ileri geri alarak, istenen büyüklükte lounge kullanabilmeyi sağlar

* Queen size yatak ve arka bölümde gardırop ve ayakta durulan duş imkanı

* Bugüne kadar ki en büyük bagaj bölümü, 5.60 m3, ayrıca kabin tazyiksiz bagaj bölümü, golf çantası, kayak gibi ekipman koyulabilir

* En son teknoloji dijital kablolu ucuş sistemi

* Cift HUD ve FalconEye, 0 görüş ve 0 seviyeye kadar görüşte iniş imkânı...

Haberin Devamı

PHUKET 1 TEMMUZ'DA KAPILARINI AÇIYOR

Uzakdoğu’nun ünlü tatil cenneti 1 Temmuz’dan itibaren kapılarını turizme açıyor. Türk Hava Yolları da ilk uçuşunu 3 Temmuz saat 02.15’de yapacak. Aynı gün saat 15.55’de THY uçağı Phuket’e inecek. Haftada iki gün olarak yapılacak uçuşlar için bilet satışları başladı. Phuket’e girişte aşı olmuş yolculardan hiçbir şey istenmeyecek. Aşı olmayan yolculardan ise negatif sonuçlu PCR testi istenecek. Aşı konusunda ise Çin aşısı dahil tüm aşılar geçerli olacak. Aşı olmuş ve negatif test sonucu bulunan yolcular karantinaya alınmayacak. Ayrıca THY’de 15 Mayıs tarihinden itibaren Tayland’a yapılacak yolculukların dönüşünde PCR testi sonucu istenmeyecek. Ekonomik hayatı ağırlıklı olarak turizm gelirine bağlı olan Phuket’te alınan açılma kararı yerel halkı da çok sevindirdi. Adada temmuz ayı yağmurlu bir yaz olmasına rağmen, yani biraz sezon dışı kabul edilmesine rağmen yine de turist akınının oluşacağı belirtiliyor. Para birimi Baht olan Adada 100 Baht yaklaşık 27 lira ediyor. Restoran ve kafelerin kapalı olacağı ancak temmuz ortasında açılacağı bilgileri de geliyor. Ama restoranların dışında Phuket adasında bütün yollar hatta sokaklar açıkta satılan yiyeceklerle dolu. Adadaki COVID-19 kaynaklı ölüm oranları düşük. Şimdilik vaka sayılarında büyük bir tırmanış görülmüyor. Ama görülürse açılma yeniden kapanmaya dönebilir.

Yazarın Tüm Yazıları