Gökyüzünün kraliçesi 40 yaşında

Jet yolcu uçaklarının hızla yayıldığı 1960’lı yıllarda, uçak imalatçılarının iki büyük hayali vardı: Avrupalılar çok hızlı gidecek süpersonik bir yolcu uçağı, Amerikalılar da yüzlerce yolcuyu taşıyacak dev bir uçak peşindeydi. ıki hayal de gerçek oldu. Fransız-ıngiliz ortaklığında Concorde ile Rusların Tupolev Tu-144’ü ses hızının tam iki katı üzerine çıktı. Boeing 747 ise yüzlerce yolcuyu kıtalararası duraksız uçuşlarla tanıştırdı. Ama bu hayallerden en uzun yaşayanı Jumbo Jet oldu.

Haberin Devamı

Aslında Boeing, Jumbo Jet’i askeri nakliye uçağı olarak tasarlamıştı. Amerikan Hava Kuvvetleri’nin ihalesini Lockheed’in geliştirdiği C-5’e karşı kaybeden Boeing, şansını yolcu uçağı pazarında denemeye karar verdi. Bu uçağı ilk keşfeden, Amerikan Pan Am Havayolları’nın efsanevi CEO’su Juan Trippe oldu. 1970’lerde yolcu potansiyelinin patlayacağı öngören Trippe, çok riskli bir anlaşmaya imza attı. 1966’da 550 milyon dolar değerinde 25 uçak siparişi verdi.
Dört motorlu uçak için Boeing o güne kadar alışılmamış bir tasarıma gitti. Uçağın yüksek yolcu kapasitesiyle, kullanılan pist ve taksi yollarına sığabilmesi için iki katlı planlandı. Kokpit, ikinci katın hemen önüne yerleştirildi.
ımalatı tamamlanan ilk uçak, 30 Eylül 1968’de Boeing’in Everett’teki fabrikasından törenle çıkartıldı. Havayolları başta kuşkuyla yaklaştıkları 747’ye törende sipariş yağdırdı. Kısa sürede satışlar 200’ü geçti. Tarihler 9 şubat 1969’u gösterirken 747 gökyüzüyle tanıştı. Sertifikasyon sonrasında 747, ilk seferini 22 Ocak 1970’de Pan Am renklerinde Washington’dan Londra’ya yaptı. Jumbo Jet efsanesi başlamıştı...

Haberin Devamı

HAVALıMANLARI BÜYÜTÜLDÜ

ılk model olan 747-100’de yolcu kapasitesi 366’ydı. Birçok havalimanında uçağa ve yolculara daha iyi hizmet verebilmek için terminallerde özel körükler, geniş bekleme salonları ve bagaj konveyörleri yapıldı. Pistler uzatıldı, taksi yolları genişletildi.
Boeing, 747’nin sırasıyla kısa uçuşlarda kullanılacak SP olarak adlandırılan “Special Performance-Özel Performans” modelini tasarladı. Bu uçak 281 yolcu taşımak üzere gövdesi kısaltılmıştı. Uçağın performansı ve menzili artırılarak 747 efsanesi 200 ve 300 modelleriyle devam etti. Serinin yeni nesli 747-400 ise 1989’da hizmete girdi. 400 ailesinin “ER” olarak adlandırılan uzatılmış menzilli yolcu ve kargo modelleri, 2002’de Qantas ve Air France tarafından kullanılmaya başlandı.

EFSANEYE DEVAM

Jumbo Jet efsanesini uzun yıllar daha sürdürecek 747-8 projesinde tasarım çalışmalarında yeni teknolojilerden yararlanılıyor. Boeing’in 787 Dreamliner uçağından alınan kanat ve motorlar, Jumbo’nun daha ekonomik uçmasını sağlayacak. Kompozit malzeme, gövdeyi hafifletip yakıt tasarrufu sunacak.
Yolcu kapasitesi 467 koltuklu olarak belirlenen 747-8, aynı zamanda Airbus A380’e de rakip. Menzili 14 bin 815 kilometre olan uçaktan ağırlığı kargo modeli olmak üzere Boeing toplam 108 sipariş aldı. Teslimatlar kargo modeli için 2010 sonunda, yolcu modelinde de 2011 ortasında başlayacak. Yeni uçağın kullanıcıları arasında Alman Lufthansa, Kore, Emirates, Cargolux bulunuyor. 747-8’in VIP modeli de yapılacak.

Haberin Devamı

6 MıLYON PARÇASI VAR

? Jumbo Jet’in fiyatı 400ER modeli için 228 ila 260, 747-8 için de 285 ila 300 milyon dolar arasında değişiyor.
? Uçak 6 milyon parçadan oluşuyor.
? 747’nin içinde 274 kilometre kablo var.
? Jumbo Jet ailesi bugüne kadar 3,5 milyar yolcu taşıdı.

Swiss’ten yeni first class
Swiss Havayolları, filoya katılan Airbus A330-300’lerle birlikte first class’ını yeniledi. “Bulutlar üzerindeki süit odanız” sloganıyla başlatılan hizmette, yolcuya yüksek konfor ve daha fazla kişisel alan sunuluyor. Tek bir düğmeye basarak 200 santimetrelik yatak haline gelen koltukta, hava yastıkları sayesinde sertlik derecesi her pozisyonda isteğe uygun şekilde ayarlanabiliyor. 58 santimetrelik ekran ve yolcuların eşyalarını koyabilecekleri geniş alanlar first class kabininin diğer özelliklerini oluşturuyor. First class koltukları, yeni tasarlanan özel yolcu salonlarında kullanılmaya başlanan tasarım ve renklerle de uyumlu.

Haberin Devamı

Yakıt harçları düştü
Malezya Havayolları, yakıt harçlarında ortalama yüzde 50 indirime gitti. Yakıt harçları, Çin hattı için 380’den 228’e, Avustralya için 532’den 315’e, Bangkok, Phuket ve Hanoi için de 328’den 207 Euro’ya düştü.

Yazarın Tüm Yazıları