Paylaş
Akrobasi dendiğinde akla yüksek performanslı askeri jetlerle uçan ekipler gelir. Yerçekimine meydan okuyan gösterilerde pilotlar, estetikle havacılığı bir araya getirir.
Amerikan Thunderbirds, İngiliz Red Arrows veya Türk Yıldızları’nın ortak noktası aslında hava kuvvetlerine ait gösteri konusunda uzmanlaşmış filolar olmasıdır. Çünkü bu iş pahalıdır. Ekibin eğitim uçuşları, gösterileri, farklı ülkelere gidip-gelmesi ciddi bütçelere sahiptir. Bu nedenle de pek fazla sivil akrobasi ekibi yoktur. Mevcut sivil ekipler bu nedenle jetlere göre daha düşük uçuş maliyetlerine sahip pervaneli uçakları tercih eder.
BREITLING JET TEAM / FOTOGALERİ
Havacılıkta bu geleneği yıkan, İsviçreli saat üreticisi Breitling oldu. Havacılar için özel saat modelleri tasarlayan şirketin sekiz yıldır sponsorluğunu üslendiği Breitling Jet Team, dünyanın en hızlı sivil akrobasi ekibi. Saatteki hızı 910 kilometreye çıkan yedi adet L-39C uçağı kullanan ekip, ilk kez Türkiye’ye geliyor.
22 DAKİKALIK UÇUŞ
16 Ekim’de özel izinle havalanacak yedi uçak, Haliç semalarında 22 dakika boyunca uçacak. Herhangi bir acil durum için havadan ve denizden arama-kurtarma ekipleri hazır bekleyecek.
Gösteri paketi 10 hareketten oluşuyor. Loop adı verilen takladan yedi uçağın ayrı yönlere ayrıldığı ‘bomba gülü’ne kadar farklı hareketler yapılacak. Uçuş sırasında pilotlar pozitif 8G çekecek. Yani vücut ağırlıklarının sekiz katı güçle adeta fırlatma koltuklarına mıhlanacak. Negatif 2 G’deyse vücutlarındaki kan beyne hücum edecek. Ama yüksek tecrübeleri ve eğitimleriyle uçuş emniyetini bozmadan gösterilerini yapacaklar.
Canlı yayınlar, çekilecek fotoğraflar, Red Bull’un Air Race’inden sonra bir başka havacılık gösterisiyle Haliç’i tüm dünyaya tanıtacak.
Akrobasi uçuşları yüksek tecrübenin yanı sıra çok iyi bir ekip çalışması gerektiriyor. 1 numara olarak uçan liderin tüm hareketleri diğer pilotlar tarafından an be an takip ediliyor. Tüm planlama ve koordinasyonu lider yapıyor.
15 PİLOTU VAR
Breitling Jet Team, yedeklerle birlikte 15 pilottan oluşuyor. Lider Jacques Bothelin dışındaki tüm pilotlar askeri kökenli. Hepsi Fransız Hava Kuvvetleri’nde jet uçaklarında uzun yıllar uçmuş. Yaşları 42-51 arasında değişiyor.
Pilotların yanı sıra teknik bakım ekibi tam zamanlı Breitling Jet Team’de görev yapıyor. Kış dönemi antrenmanla geçiyor. Yılda ortalama 15 gösteri yapılıyor.
Normal bakımların yanında her yıl uçaklar Çek imalatçı Aero Vodachody’nin ekipleri tarafından kontrol ediliyor. Tolga ÖZBEK
ASKERİ SAVAŞ UÇAĞIYLA UÇUYORLAR
Ekip, Çek Aero Vodachody şirketinin imalatı L-39C tipi askeri jet eğitim uçaklarını kullanıyor. Sovyet döneminde Varşova Paktı Hava Kuvvetleri’nin temel eğitim uçağı olan L-39C’ler tek motorlu. Saatte 910 kilometre hıza çıkabiliyor. Gösteri sırasında en fazla saatte 750 kilometre hızla uçuluyor. Bunun amacı, ses kirliliğinin önüne geçebilmek.
L-39C, yüksek manevra kabiliyetine sahip. Uçak, akrobasi hareketleri sırasında pozitif sekiz, negatif dört G çekiyor. Önde öğrenci, arkada da öğretmen pilot oturuyor. 1990’lı yılların başından itibaren L-39’lar sivil pilotlara satılmaya başlandı. Sadece ABD’de 200’den fazla L-39 var. Uçağın fiyatı ortalama 200- 300 bin dolar arasında değişiyor. Pilotlar, yüksek performansı uygun maliyetlerle sunan bu uçağı çok seviyor. Diğer L-39 kullanan ekip ise 2006’da kurulan ve 4 uçaktan oluşan Patriots.
MÜTHİŞ EKİBİN SİVİL LİDERİ
Lider ‘Speedy’ takma adlı, Fransız vatandaşı Jacques Bothelin sivil bir pilot. Küçük yaşlarda havacılıkla ilgilenmeye başlayan Bothelin, askeri pilot olmak üzere Fransız Hava Kuvvetleri’ne başvurdu. Ancak gözündeki görme kusurunun (miyop) limitlerin biraz üzerinde olması nedeniyle seçilemedi.
Sivil pilot olmak üzere eğitim alan Bothelin, son 30 yıldır tamamen akrobasi gösteri uçuşları yapıyor. ‘Air Show’ sektörü tarafından çok iyi tanınıyor. Aynı zamanda bir çok sivil akrobasi ekibinin de kurucusu. Toplam 10 bin 500 saat uçuş tecrübesine sahip. 145 ayrı uçak tipinde uçan 57 yaşındaki Bothelin, son 15 yıldır L-39 kullanıyor. Sağlığı el verdiği sürece uçmaya devam etmek istiyor. Türkiye’ye birçok kez gelen Bothelin, İstanbul’da ilk gösterisini yapacağı için çok heyecanlı. Havacılık gösterilerinde uzun yıllardır Türk Yıldızları’nı takip ettiğini söyleyen tecrübeli pilot, “Türk Yıldızları, kullandıkları NF-5 tipi uçaklarla son yıllarda önemli bir aşama kaydettiler. Keyifle izliyorum. Bu yıl ilk defa İngiltere’de Fairford’taki gösterilerde Solo Türk’ü de seyrettim. Binbaşı Murat Keleş, F-16’nın hakkını veriyor. Ayrıca uçağın boyaması da çok güzel” diyor.
BAŞBAKAN ERDOĞAN’DAN TAV’IN ÜSKÜP HAVALİMANI’NA TAM NOT
BAŞBAKAN ERDOĞAN MAKEDONYA'DA / FOTOGALERİ
Makedonya’ya resmi ziyaret için giden Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, TAV tarafından işletilen Üsküp Büyük İskender Havalimanı’nı gezdi. Makedonya Başbakanı Nikola Gruevski, Akfen’in patronu Hamdi Akın ve TAV’ın CEO’su Sani Şener tarafından karşılanan Başbakan Erdoğan, terminali çok beğendiğini, havalimanının Balkanlar’ın dünyaya açılacak yeni kapısı olduğunu söyledi. Yolcular alkışlayarak Başbakan Erdoğan’a sevgi gösterilerinde bulunurken her gün çok sayıda Makedon’un yeni terminali gezmeye geldiği öğrenildi. Üsküp’ten sonra ülkenin turizm merkezi Ohrid’e de geçen Erdoğan, burada TAV tarafından işletilen St. Paul The Apostle Havalimanı’nı da inceledi.
Paylaş