Türk Deniz Kuvvetleri’nin ASW olarak adlandırılan denizaltılara karşı kullanılacak uçak almak üzere çıktığı ihalede İtalyan Alenia şirketi ile ön görüşme başlatıldı. Haziran ayına kadar sürmesi beklenen görüşmeler olumsuz sonuçlanırsa İspanyol EADS CASA şirketiyle görüşmeler başlayacak.Alenia ile anlaşmanın imzalanması durumunda Deniz Kuvvetleri İtalyan şirketin önerdiği bölgesel yolcu uçağı ATR72 modelden geliştirdiği modelin dünyadaki ilk kullanıcısı olacak. Alenia Türkiye için uçak kabininde özel sistem ve radarın yerleştirilmesinin yanı sıra, glass kokpit uygulaması ile gövde ve kanatlarda silah taşıyacak paylon sistemini takacak. Toplam 10 uçağın kontrat imzalanmasından sonra 36 ay içinde teslimatının başlaması gerekiyor. ATR72’nin bir küçük modeli ATR42’nin deniz karakol görevinde tek kullanıcısı ise İtalyan Hükümeti. EADS CASA ihalede, halen Hava Kuvvetleri’nde 50, Deniz Kuvvetleri’nde 6, Sahil Güvenlik’te de üç adet kullanılan ve TAI tarafından üretilen CN235 uçaklarının bir boy büyüğü C295 modelini önermişti. Aynı gövde ve sistemlere sahip uçak, ASW için İspanya’nın yanı sıra Brezilya ve Birleşik Arap Emirlikleri tarafından seçildi. Hafif-orta askeri nakliye uçağı C295, halen ASW görevinde İspanya’da kullanılıyor. CN235’lerin en son müşterisi ise Amerikan Sahil Güvenliği oldu. Amerika bu uçaklardan 35 adet satın alıyor.Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından sürdürülen çalışmada pazarlıklarda off-set olarak adlandırılan Türkiye’ye verilecek parça imalatı, modifikasyon miktarları da masaya yatırıldı. Toplam 219 milyon fiyat veren Alenia 240 milyon dolar off-set, EADS CASA ise 249 milyon dolar fiyata 190 milyon off-set garantisi sundu.Çılgın havacı HughesHavacılık sektörü hiç onun kadar çılgın ve hırslı bir işadamı görmedi. Test pilotluğu yaptı. Rekorlar kırdı. Uçaklar tasarladı. Gökyüzünün derinliklerinden uzayın karanlığına şirketinin yaptığı uydularla ulaştı. 1976’da 71 yaşında öldüğünde geride milyarlarca dolarlık şirketler ve dünyanın en ünlü kadın oyuncularıyla yaşanmış aşklar bıraktı. Howard Hughes, zengin bir iş adamının oğlu olarak 1905’te doğdu. Sinemaya çok meraklıydı. 1930«da ilk filmi «Hell’s Angel-Cehennem Meleği« için babasından kalan fabrikayı sermaye yaptı. Birinci Dünya Savaşı’nda görev yapan pilotların hayatını anlatan film için hiç bir masraftan kaçmadı. Hatta film için özel uçaklar bile imal ettirdi. Çekimleri yılan hikayesine dönen Cehennem Meleği vizyona girdiğinde artık Howard Hughes’ı tüm dünya tanıyordu. Bu film aynı zamanda Hughes’ın içindeki havacılık ateşini de yakmıştı.REKORLAR KIRDIHemen pilotluk kurslarına katıldı. Yetenekliydi ama hırsı nedeniyle riski çok seviyordu. Riskin sıfır olduğu havacılıkta başı sık sık derde girdi. Sahte isimle 1933«te Amerikan Havayolları’nda ikinci pilot olarak çalışmaya başladı. Bir kaç ay sonra tanınınca istifa etmek zorunda kaldı. Havacılık rekorlarını kırmayı kafasına takmıştı. 1935«te kendi tasarladığı H-1 uçağı ile saatte 651 kilometreyle dünya hız rekoru kırdı. Atlantik Okyanusu’nu en hızlı geçen adam oldu. Lockheed 14 tipi uçakla dünya turunu 3 gün 19 saat ve 17 dakikada tamamladı.Rekorlardan sonra sıra havayoluna gelmişti. Faaliyetlerine bir kaç yıl öncesine kadar devam eden Trans World Airlines’ı (TWA) kurdu. Hayali, yolcuların türbülanstan etkilenmeyecekleri, yüksekten ve hızlı uçabilen bir yolcu uçağıydı. Havayolu uçakları arasında en zarif tasarımlardan biri olan ‘Constellation’ projesinin başlamasına ön ayak oldu. Yolcu uçaklarına yoğunlaştığı sırada başlayan İkinci Dünya Savaşı, Hughes’a askeri uçak pazarını açacaktı. XF-11 adını verdiği çift motorlu, yüksek irtifa keşif uçağını tasarladı. Test uçuşuna kendisi çıktı. Ama sağ motoru onu yolda bıraktı. Beverly Hills’de binaların arasına gerçekleştirdiği mecburi iniş iki kişinin ölümüne neden oldu. ŞIK KAZHughes«ın son askeri uçak projesi deniz uçaklarıydı. Sekiz motorlu, dev deniz uçağı, Amerikan askerlerini Pasifik’te Japon askerlerine karşı adalara taşıyacaktı. Ünlü gemi inşaatçısı Henry J. Kaiser ile çalışmalara başladı. Üç ayda bitirilmesi istenen proje ancak savaştan sonra 1947’de tamamlanabildi. Uçağın yine ilk test pilotu Howard Hughes«tı. Sudan ancak bir kaç metre kesilebilen ‘Spruce Goose-Şık Kaz’, ilk ve tek uçuşundan sonra müzeye kaldırıldı. Savaş sonrasında Amerikan Senatosu«nun soruşturmaları Hughes«ı uzaya yöneltti. Kurduğu şirket uzun yıllar Amerika’nın en büyük uydu üreticilerinden biri oldu. Uzayla birlikte petrol işine de girdi. Eski Başkanlardan Nixon’la arası çok iyiydi. Yaptığı yardımlar ve ‘derin devlet’ ilişkileri Nixon’a seçim kaybettirdi.1960’ların ikinci yarısından itibaren Hughes«ın yeni tutkusu Las Vegas oldu. Kumarhane turizminin yaratıcısı Hughes, 1970’lerde yavaş yavaş şirketlerinin yönetiminden elini çekti. Son yıllarda mormon inanışlarına kendini adamıştı. 1976«da öldüğünde arkasında dev mirasını 22 kuzenine bıraktı.Tolga ÖZBEKEFSANE TASARIMLARH-1: Rekor kıran uçak Hughes’ın özel tasarımıydı. Denemede saatte 651 kilometreyi geçtikten sonra H-1’in motoru durdu. Rekor uçuşu tarlaya yapılan mecburi inişle sona erdi. XF-11: Çift motorlu uçak, yüksek irtifadan uçarak keşif görevlerinde kullanılacaktı. Pervane ve motor sistemlerinde çıkan sorun nedeniyle uçak kabul edilmedi. Spruce Goose: Hava Kuvvetleri’nin üç ayda 18 milyon dolara üç büyük deniz uçağı istemesi Hughes’ı çok heyecanlandırmıştı. Böylece dünyanın en büyük uçağını imal edebilecekti. Ama çalışmalar üç ayda bitmedi. 1947’de sadece bir kere uçabilen 8 motorlu Spruce Goose halen Long Beach’te sergileniyor.7E7 787 olduBoeing’in yeni uçağı 7E7’nin adı 787 olarak değiştirildi. Boeing’in efsanevi 7 serisinde 787, dokuncu yolcu uçağı modeli oldu.Boeing hızla artırdığı 787 satışlarında en son Çinli havayollarından aldı. Çinli şirketlerin oluşturduğu konsorsiyuma toplam 60 uçak satan Boeing, 200 adetlik siparişe ulaştı. Uçaktan çok umutlu olan Amerikalı imalatçı yıl sonunda en az 400 adetlik siparişe ulaşmayı hedefliyor.Hizmetteki yolcu uçaklarından yüzde 15-20 oranında daha düşük uçuş maliyetlerine sahip olması planlanan 787, ilk uçuşunu 2006’da yapacak. Hizmete ise 2008’de girecek. 757 ve 767’nin yerini alacak uçak, çok uzun ve orta menzilli uçuşlarda kullanılacak. Swiss’te orta koltuk boş İsviçreli Swiss Havayolları, Avrupa hatlarında kullandığı business konseptini değiştirdi. Yeni tasarımla, üçlü business koltuklarının orta bölümü iptal edilerek yolcuya yüzde 50 daha fazla alan sunulmaya başlandı. Mart ayı sonuna kadar filosundaki 11 A320 uçağının koltukları yenilecek.Swiss ayrıca uçaklardaki tüm koltukları, yeni bir karbon teknolojisi sayesinde eskisine göre daha ince ve daha konforlu hale getirdi. İncelen koltuklar sayesinde koltuk aralıkları değiştirilmeden uçaklardaki kapasitesi de artırıldı. Yeni koltuklar sayesinde uçakta bir tonluk hafiflemeyle uçuş maliyetlerinden de tasarruf sağlandı.Kış fırsatlarıTürk Hava Yolları, 31 Mart’a kadar Türkiye’nin her noktasıyla Ercan’dan Londra ve Manchester’a özel fiyat uyguluyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç İstanbul, Ankara, ve İzmir’den Londra 229, Manchester 279, Türkiye’deki diğer noktalar ve Ercan’dan ise Londra 329, Manchester ise 379 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. THY 1 Şubat’tan itibaren iç hatlarda farklı fiyat uygulamalarına başlıyor. Talebin yoğun olduğu gün ve saatlerdeki bilet ücretleri, uçulan hatta göre tek yön 129 ila 109 YTL arasında değişirken talebin az olduğu uçuşlarda ise fiyat 89 YTL olacak.Swiss Havayolları, 15 Nisan«a kadar Amerika, Güney Amerika, Güney Afrika ve Uzakdoğu hatlarında business class bileti alan yolcularına ikinci bileti sadece 1 dolara satıyor. Havayolu ayrıca yeni Avrupa fiyatlarında gidiş-dönüş farklı ücret sınıflarından yapılacak işlemle yolcularına avantaj sunuyor. Swiss’in ekonomide fiyatları vergiler hariç 156, business’ta da 558 dolardan başlıyor.Emirates, 12 Şubat«a kadar Dubai Alışveriş Festivali süresince ekonomi sınıfı, vergiler hariç, 10 kilogram fazla bagaj hakkıyla vergiler hariç 399 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Havayolu ayrıca isteyen yolculara oda-kahvaltı gecesi 35 dolardan başlayan fiyatlarla Dubai’nin ünlü otellerinde kalma imkanı veriyor.Air France, 31 Mart«a kadar business class«ta birlikte uçan yolculara ikinci bilette yüzde 50 indirim yapıyor. Örneğin vergiler hariç, gidiş-dönüş Viyana«ya business class ilk yolcu 897, ikinci yolcu da yüzde 50 indirimle 472 dolara uçabiliyor.Gulf Havayolları, uçuş yaptığı herhangi bir noktaya business ve ekonomi sınıfı gidiş-dönüş bilet alan yolcuya tek yönü bir üst sınıfta ücretsiz seyahat imkanı sunuyor. Biletleme tarihi 28 Şubat’a kadar geçerli kampanyada seyahatin 15 Mart’a kadar gerçekleştirilmesi gerekiyor.Germanwings Havayolları, 28 Haziran’dan itibaren haftada üç gün Ankara-Köln uçuşlarına başlıyor. Ankara şirketin İstanbul Sabiha Gökçen ve İzmir’den sonra üçüncü uçuş noktası oldu.SEVGİLİLER GÜNÜLufthansa, Paris, Londra, Amsterdam, Budapeşte, Prag, Barcelona, Viyana, Klagenfurt, Graz, Insburg, Linz, Münih ve Franfurt«a iki kişi, vergiler hariç, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş toplam 360 dolar ödeyerek uçuş imkanı sunuyor.Avusturya Havayolları bir kişi 360, ikinci kişiye bedava uçuş imkanı sunuyor. Viyana«nın yanı sıra Amsterdam, Budapeşte, Frankfurt, Londra, Münih, Paris, Prag, Roma, Viyana, Graz, Innsbuck, Klagenfurt, Linz ve Salzburg için geçerli.Malev Havayolları, iki kişi toplam 300 dolara başta Budapeşte olmak üzere Avrupa«nın değişik ülkelerine uçuş imkanı sunuyor. Avrupa promosyonları ise 205 dolardan başlıyor. Air France, Paris, Barcelona, Brüksel, Düsseldorf, Cenevre, Lizbon, Londra, Lyon, Madrid, Milano, Nice, Roma, Stockholm, Strasbourg, Viyana ve Zürih’e Sevgililer Gününe özel kişi başına vergiler hariç 180 dolardan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor.