Paylaş
KORONAVİRÜS salgının getirdiği korku uçak koltuklarının yeniden tasarlanmasını da zorunlu yapıyor. Tasarım şirketleri yolcuların birbirinin yüzlerini görmeden uçmaya razı olduklarını ileri sürerek çalışmalar yapıyorlar. Öksürme-aksırma, yemek yeme gibi durumlarda yolcuların birbirlerinin yüzüne bakmamak için yaptıkları davranışlar uçak içi tasarımcılarının ana hareket noktası oldu. Business sınıfı koltukların oluşturulmasında çok büyük sorun görünmüyor. Genellikle iş seyahati yapanların zaten uçak yolculuklarında koltuklarını kendi süitleri olarak hissetmeleri ve çevreden enterne bir bicimde uçmak istemeleri biliniyor. Son yıllarda B787 ya da Airbus 350 uçaklarının Business sınıflarındaki koltuk tasarımları hep böyle yapıldı. Türk Hava Yolları’nın hem B787 hem de A350 uçaklarındaki Business koltukları başta klostrofobik gibi görünse de pandemi döneminde yolcuların beğenisini kazandı.
EKONOMİDE İŞ ZOR
Yeni kabin tasarımlarının yolcu güvenini kazanmada önemli bir faktör olacağı fikri, ekonomi sınıfı koltuklar içinde yeni tasarımları öne çıkarmaya başladı. Bu konuda ciddi bir rekabet oluşabilir. Tasarımcılar yaptıkları çalışmaları şimdilik gizli tutuyorlar. Ekonomi koltuklarını diyagonal olarak kabinde yerleştirmek oldukça zor. Yapılsa bile koltuk sayısında ciddi bir azaltma gerektiriyor. Tasarımcılar bir koltuktaki yolcuyu yanındakinden izole edebilmek için en fazla baş koyma yerlerinin yanlarını yarım daire şeklinde açarak-genişleterek yolcuların birbirini görmemesi fikrinden yola çıkarak çalışıyorlar. Ancak yan yana 4-5 koltuk diziliminde bu iş için çok sınırlı bir imkan var. Daha geniş koruma yanakları oluşturmak zor. Yapılsa bile acil bir durumda uçaktan tahliyeyi zorlaştırması gündemde. Yine de tasarımın sınırları yok.
YALNIZLIK İSTEĞİ
Ekonomi sınıfı tasarımların ne kadar başarılı olacağı bilinmiyor. Ama binlerce yolcu arasında yapılan araştırmalarda yalnızlık isteği ortaya çıkıyor. Bir de yolcuların geleneksel şikayetlerinden biri yanlarına düşen yolcunun çok konuşması. Ağız kokusu vs. gibi rahatsız edici nedenler de hep yolcuları yalnız kalmaya itmiş görünüyor. Uçaklarda tanışarak, uzun sohbetlerle elde edilen dostluklar, iş bağlantıları ya da duygusal başlangıçlar da pandemiyle akıllarda arkaya itiliyor.
UÇAN ŞEFLER GERİ GELİYOR
DÜNYADA ilk kez Türk Hava Yolları DO&CO ortaklığı ile başlatılan gerçek uçan şefler (Flying Chef) yeniden THY uçaklarına dönüyor. 1 Mayıs tarihinden itibaren uzun menzilli çift koridorlu uçaklarda göreve yeniden başlayacak uçan şefler pandemi döneminde de büyük çoğunlukla DO&CO bünyesinde kaldılar. Toplam 391 uçan şef seferler açıldıkça yeniden uçaklarda yerlerini alacaklar. Hızla eğitim yenilemelerine geçilen şeflerden sonra dar gövdeli tek koridorlu uçaklarda da görev yapan servis şeflerinde devreye alınacağı tahmin ediliyor. DO&CO dünya havayolları arasında uçan şef sistemini getiren ilk şirket. 1988 yılında uçan şef fikri DO&CO’da ortaya çıkınca yine aynı ikram şirketinin hizmet verdiği Avusturya merkezli Lauda Air uçaklarında da uçan şefler çalışmaya başladı. Bazı havayolları ise beyaz önlük giydirdikleri kabin memurlarını uçakta ikramın başı olarak da görevlendirdiler. Uçan Şef uygulaması, örneğin Emirates Havayolları’nda da Turkish DO&CO şirketinden örnek alınarak uygulandı. Sonraları da başka havayolları değişik adlar altında uçaklarında uçan şef çalıştırmaya başladılar.
BARAN GÜLBARAN UÇUŞUN EN ÜSTÜNDE
GENÇ bir pilot... Bütün basamakları çıkmış. Belki de THY tarihindeki en genç Uçuş İşletmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımıcısı oldu. Şirketin en önemli noktalarından biri. Çünkü bu makam uçuşun tüm sorumluluğunu kapsıyor. Pilotlar, kabin memurları, işin eğitim, uçak tip başkanlıkları falan. Hepsini. Birlikte çalıştığı sadece 10 binden fazla kabin memuru 4 bin 500 civarı pilot var. Artık her birinin hatası onun hatası…
SORUMLULUKTAN KAÇMIYOR
Adı: Baran Gülbaran. Baktığınızda, bir bakışta zaten bir kaptan pilot olduğunu anlıyorsunuz. Hızla algılıyor, hızlı karar veriyor. Hiçbir şeyi uzatmıyor. Sorumluluktan kaçmıyor. Sorumlulukta oluşabilecek pürüzler için bile zaman harcamıyor. Hemen çözüyor. Yani verilen göreve biçilmiş kaftan. THY Yönetim Kurulu bütün zamanların en doğru kararını vermiş… Zeki, çalışkan bir genç adam. Ekip planlamadan, THY Uçuş Eğitim Başkanlığı’na geçti. Sonra da Uçuştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığına... Yetkilerini eşit dağıtacak, ihmalleri hasır altı etmeyecek, şirketin en riskli imaj koruma noktasında ayırımcılık asla yapmadan yoluna devam edecek bir adam. Bütün bunları yazarken bir risk aldığımı düşünmeyin. Ben de uzun bir yoldan geliyorum ve kolay aldanmam.
İŞTE HİKAYESİ
Temmuz 1980 yılında İzmir’de dünyaya geldi. Üniversite hayatından hemen sonra başlayan uçuş okulu 2007 yılında bitti ve 2008 yılı şubat ayında Türk Hava Yolları Boeing 737 filosunda uçuş kariyerine başladı. 2008’den 2013 yılına kadar şirketin tip eğitim şefliği ve tip müdürlüklerinde ikinci pilot olarak görev aldı. 2013 yılının sonunda yayınlanan kaptan listesi ile Boeing 737 filosunda kaptan pilot olarak görev yapmaya başladı. Sırasıyla CN (Nominated Captain) TRI (Type Rating Instructor) ve TRE (Type Rating Examiner) gorevleri ile eğitmenlik görevlerinde bulundu. 2018 yılında atandığı ekip planlamadan sorumlu yöneticilik görevini 2020 şubat ayına kadar devam ettirdi. 2020 Ocak ayında 777/787 filosunda görevlendirilmek üzere tip eğitimine başladı. 2020 yılı şubat ayından, günümüze dek uçuş eğitimden sorumlu yönetici olarak görev yaptı. Baran Gülbaran evli ve iki çocuk babası.
NEWARK 21 MAYIS’TA BAŞLIYOR
TÜRK Hava Yolları, New York’un ikinci büyük havalimanı olan New Jersey’deki Newark havalimanına 21 Mayıs’dan itibaren haftanın her günü uçacak. Newark uçuşları için bilet satışı başladı. En erken başlayacak yeni hat uçuşu ise Kanada Vancouver’e olacak. 2 Mayıs’ta başlayacak uçuşlar haftada üç gün yapılacak. Bu hat Amerika’nın Seattle kentinden de yolcu alımı için karayolu organizasyonu ile desteklenecek.
YENİ LİSTE
Şirket bir dizi kenti daha yeni uçuş listesine aldı. Anlaşmalarda bir sorun çıkmazsa THY Kazakistan’ın efsane şehri Türkistan’a 15 Mayıs’tan itibaren haftada iki gün uçacak. Özbekistan’da Fergana’ya başlatılacak uçuşlar için tarih 18 Mayıs olarak belirlendi. Bu uçuşlarda haftada iki gün yapılacak. Özbekistan’da Urgench’e yapılacak uçuşlar da 21 Mayıs’dan itibaren haftada bir gün olarak gerçekleştirilecek. Pakistan’da Sialkot kentine haftada 4 gün yapılacak uçuşların başlangıç tarihi 7 Haziran olarak planlandı. Yeni uçuşlardan biri de Somali’de Hargesia’ya gerçekleştirilecek. Bu hatta uçuşlar haftada 4 gün olacak ve 22 Haziran’da başlayacak.
PCR TESTİ İSTENMEYECEK
Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü bazı ülkelerden 15 Mayıs’tan sonra Türkiye’ye gelişlerde PCR testi zorunluluğunu kaldırdı. İşte o ülkeler: ‘Hong Kong, Çin, Tayvan, Vietnam, Avusturalya, Yeni Zelanda, Singapun, Tayland, Güney Kore, İsrail, Japonya, Birleşik Krallık-İngiltere, Letonya, Lüksemburg, Ukrayna, Estonya. Bu ülkelerden hava yolu dışında kara ve deniz yolu ile gelişlerde de PCR testi şartı aranmayacak.
Paylaş