Atatürk Havalimanı’nın MR'ı çekildi

Türkiye’nin dünyaya açılan en büyük kapısı İstanbul Atatürk Havalimanı. Geçen yıl yüzde 17 artışla yolcu sayısı iç ve dış hatlarda toplam 37 milyon 452 bin 187’ye çıktı. Avrupa’da ilk beşe oynuyor. Terminalleri işleten TAV, Atatürk Havalimanı’nda özel bir araştırma yaptı. Yolcuların terminale nasıl geldiklerinden pasaportta harcadıkları süreye kadar çok ilginç rakamlar ortaya çıktı.

Haberin Devamı

HAVALİMANINA NE ZAMAN GELİYORUZ

* Ortalama dış hatlarda 2 saat 9 dakika, iç hatta ise 1 saat 28 dakika önce yolcu terminale ulaşıyor.

* Dış hat uçuşlarında üç saat önceden hareketlenme başlıyor. Yolcular en çok iki saat önceden check-in kontuvarında sıraya geçiyor. Uçuşa bir buçuk saat kala yolcuların önemli bölümü işlemlerini tamamlayarak pasaport bankosuna devam ediyor.

* Pasaport sırasında uçuşa 80 dakika kala en yoğun zaman dilimi yaşanıyor. 25 dakika kala tüm yolcular pasaport işlemlerini tamamlamış oluyor.

* İç hatlardaysa uçuştan 150 dakika önce yolcu hareketi başlıyor. Rakamlar 90 dakika öncesinde en üst seviyeye ulaşıyor. Havayollarının rakamları check-in işleminin önemli bölümünün 50 dakika kala tamamlandığına işaret ediyor.

İÇ HATTA CHECK-IN 85 SANİYE

Haberin Devamı

* İnternet veya cep telefonu üzerinden check-in oranı hızla artıyor. Bu işlemlerdeki yükseliş, kontuvarda check-in sürelerini de düşürüyor.

* Yolcu iç hatlarda check in işlemini 85, dış hatta 111 saniyede tamamlıyor.

* Gidişte yabancı yolcuların pasaport işlemi 34, Türk yolcunun 44 saniye sürüyor. Aradaki fark, yurtdışı çıkış harcının kontrolünden kaynaklanıyor.

* Gelişteyse pasaport işlemi Türk yolcu için 34, yabancıların ise 40 saniyeye sürüyor.

EN ÇOK 26-44 YAŞ ARASI UÇUYOR

* Dış hatlar yolcularının yüzde 60’ı erkek.

* Yabancılar dış hat yolcularının yüzde 65’ini oluşturuyor.

* Atatürk Havalimanı yolcularının yaş aralığının yüzde 56’sını yani yarıdan çoğu 26-44 yaş arasında.

* 45 yaşın üzerindekiler yüzde 24, yaşları 25’in altında olanlar yüzde 20.

* Dış hatları kullananların yüzde 27’si yılda en az üç, en fazla beş kez yurtdışına çıkıyor.

* Dış hatlarda yolcular 2.34 kişiyle, iç hatlardaysa 1.83 kişilik gruplarla seyahat ediyor. Yani yurtdışına daha kalabalık yolculuk ediliyor. Yanlarına aileleri veya iş amaçlı seyahatlerinde çalışanlarla birlikte uçuluyor. İç hat uçuşlarında bireysellik daha ön planda.

ARAŞTIRMANIN BEYİN TAKIMI

TAV’ın genç ve çok başarılı İş Geliştirme ve Yatırımlar Direktörü Serkan Kaptan, ekibiyle havalimanında araştırmalar yapıyor, anketler düzenliyor. Bir kafeteryanın giriş kapısının yönünden milyonlarca dolarlık dev yatırımlara bu araştırmalar yön veriyor. Tüm çalışmalarda yolcu hareketleri detaylı olarak inceleniyor. Araştırma ve Geliştirme Direktörleri Dr. Gökhan Doğan ve Dr. Sina Avşar’a bağlı çalışan özel bir ekip var. Araştırmalar her üç ayda bir tekrarlanıyor. Sonuçlar analiz ediliyor. Ancak özel bir proje gündemdeyse, ekip dışarıdan da profesyonel yardım alarak araştırmalar yapıyor.

Haberin Devamı

Havacılık takım oyunudur

Akıllı CEO hep böyle yapıyor... Bir iş yaparken mutlaka bir dünya liderini ya da şirketini ortak ediyor.Hem riski paylaşıyor hem başarıyı garantiliyor

 Letonya’nın Başkenti Riga’dayım.

Radisson Blue Latvia Oteli’nin 26’ncı katında bir basın toplantısı var.

TAV’ın ana kollarından biri olan ATÜ Duty Free şirketiyle Avrupa Birliği sahasına giriyor.

Toplantının lideri TAV CEO’su Sani Şener'in yanında takım oyuncularından İş Geliştirme ve Yatırımlar Direktörü Serkan Kaptan, Kurumsal İletişim Koordinatörü Bengi Vargül, Ticari İşletmeler Direktörü Eda Özelmas, İş Geliştirme ve Yatırımlar Koordinatörü Güçlü Batkın yer alıyor. Takımdakilerin her biri havacılık dünyasında bir marka.

Haberin Devamı

Tabii solunda ATÜ’nün Genel Müdürü Ersan Arcan ve arada da duty free yani gümrüksüz satış sektörünün dünya devi Heinemann Grubu’nun sahibi Claus Heinemann yer alıyor.

Akıllı CEO hep böyle yapıyor... Bir iş yaparken mutlaka bir dünya liderini ya da şirketini ortak ediyor.

Hem riski paylaşıyor hem başarıyı garantiliyor.

Uzaktan izliyorum.

Sani Şener sorulara o kadar emin ve uzatmadan, birkaç spot içinde ama tüm detayları koyarak cevaplar sunuyor.

‘Ben’ kelimesini hiç kullanmıyor.

Büyümelerini, hedeflerini anlatırken göz temasıyla takım arkadaşlarıyla paylaşıyor. Çok iyi bilmesine rağmen bazı sorularda arkadaşlarına pas atıyor. Oyuna girmelerini sağlıyor.

Haberin Devamı

Havacılık dünyasında genellikle bencil CEO’larla karşılaşırız. "Ben" diyen ve bütün başarıları kanatlarının altına alan ama başarısızlıkları birlikte çalıştığı arkadaşlarına yükleyenlerle tanışırız.

Toplantıda TAV’ın Avrupa’da nasıl büyüyeceği anlatılırken heyecanlanmamak mümkün değildi.

Bir Türk şirketi yapısal gücünü anlatırken Tunus’tan, Doha’dan ya da Kahire’den, Helsinki’den bahsediyor. Havalimanlarında nasıl uzmanlaştığı ve servis sektöründe hizmetlerini nereye taşıdığı anlatıldıkça yabancı gazeteciler toplantıya daha da konsantre oluyorlar. Sorular birbirini izliyor. Ekonomik güçten, vazgeçilmez insan gücünü neredeyse 50 bin kişilik dev bir ekibin hikayesi ortaya çıkıyor.

Haberin Devamı

Sani Şener liderliğini gizleyerek projeksiyonlarını sürdürüyor.

Atatürk Havalimanı şantiyesinde tanıştığım ve 22 ayda İstanbul’un zenginliğini değiştiren bu adam; bir bakıyorsunuz kalede, gelen tehlikeyi göğüslüyor. Bir bakıyorsunuz santrafor olmuş gol pozisyonunda, ekibini yanına almış koşuyor.

Üstelik bunu uluslararası acımasız bir statta yapıyor.

Galiba liderlik böyle oluyor...

TAKSİ Mİ, METRO MU

* Yolcular havalimanına gelişte yüzde 33 oranında taksiyi tercih ediyor. Yani her üç yolcudan biri Atatürk Havalimanı’na taksiyle ulaşıyor.

* İkinci sırada yüzde 26’ıyla yolcu kendi aracını kullanıyor. Yaklaşık her dört yolcudan biri otomobilini otoparka bırakıyor.

* Metro yüzde 21’le üçüncü sırada. Genellikle iç hat yolcusu metrobüsü kullanarak Ataköy’de aktarma yapıyor ve tramvay hattıyla kısa sürede terminale ulaşıyor.

* Otobüs kullananların oranı yüzde 16. İşletmenin Havataş’a geçmesiyle bu orandaki düşüş dikkat çekiyor.

* Kiralık otomobil kullananlarsa yüzde 4 oranında.

KARŞILAMAYI SEVİYORUZ

* Dış hatlarda gelen her 1000 yolcudan 40’ı akrabaları veya iş arkadaşları tarafından karşılanıyor. Hac uçuşlarında bu oran daha da yükseliyor. Genellikle uçuştan 50 dakika önce uğurlayıcılar havalimanına ulaşıyor.

* Gidişteyse oranlar daha da düşük. Her 1000 yolcuda dış hatlarda 15, iç hatlarda 7 yolcu uğurlanıyor.

Yazarın Tüm Yazıları