Atatürk Havalimanı’na 1 milyar lira yatırdık, kapasite 50 milyon yolcuya çıkacak

Yıl, 1971. Atatürk Havalimanı’nın o zaman ki adı “Yeşilköy Havaalanı”.

Haberin Devamı

Uluslararası trafiğe 1953’te açılan meydanın tek pisti var. O da şu an bakımda olduğu için kapatılan Florya-Ataköy yönündeki 06-24 pisti. Yolcu sayısı ise 727 bini iç, 392 bini dış ve 214 bini de transit olmak üzere 1 milyon 333 bin.
Ve bir master plan hazırlanıyor...
Çalışmayı yapan Bayındırlık Bakanlığı Hava Meydanları ve Akaryakıt Tesisleri İnşaat Reisliği. Öngörüye göre, 15 yıl sonra yani 1985’te Yeşilköy’ün yıllık yolcu sayısı 15 milyona ulaşacak. Artan trafiği karşılamak için bir yıl sonra 3 bin metre uzunluğunda 18-36 pisti devreye girmesi planlanıyor.
Büyümeyle birlikte 06-24 pistinin Ataköy tarafına doğru 500 metre uzatılıp 2800 metreye ulaştırılması ve sonrasında da 18-36’ya paralel bir pist daha yapılması hedefleniyor. Böylece 1971 değerlerine göre saatlik uçak kapasitesi 87’ye kadar çıkartılacak...
Bugün Atatürk Havalimanı yıllık 30 milyon yolcuyu ağırlıyor.
Uluslararası Havalimanları Konseyi’nin (ACI) açıkladığı rakamlara göre Atatürk ilk 30’da trafiğini istikrarlı artırabilen 4 meydandan biri. Ama, 06-24’ün uzatması tam 39 yıl sonra yapılabiliyor. Saatlik 87’ye kadar çıkabilecek trafik sayısı bugün aynı anda iki pistin kullanımıyla ancak 60’a yaklaşabiliyor. Paralel pist, çevredeki plansız yapılaşma ve master planların uygulanamaması nedeniyle gündeme bile gelemiyor.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı’nda yaklaşık 1 milyar TL’ye mal olacak yeni yatırımları Kokpit’e anlattı.

Haberin Devamı

Atatürk Havalimanı, son yıllarda Türk Hava Yolları’nın da ciddi büyümesiyle bölgenin en önemli aktarma noktası haline geldi. Ancak havalimanının alt yapısı hızlı büyümeye uyum sağlayamadı. 06-24’de yapılması gereken pist dolgusu ve uzatma nedeniyle kapanmasıyla birlikte, DHMİ 1 Temmuz’a kadar tarifeliler dışında Atatürk’ten charter yolcu kargo, iş jeti ve görerek uçuş yapan küçük uçak ile helikopter uçuşlarına kısıtlama getirdi.
Halen Atatürk Havalimanı’nda terminal büyütme, pist uzatma, uçak park yeri ve hava trafik sistemlerine yönelik yaklaşık 1 milyar liralık yatırım yapılıyor. Hava trafik sistemini modernize edecek SMART Projesi’nin tamamlanmasıyla kapasite yeniden değerlendirilecek. Hedef önümüzdeki 10 yıl içinde Atatürk Havalimanı’nın yolcu kapasitesinin yıllık 50 milyona çıkartılması.
06-24 PİSTİ 1 TEMMUZ’A YETİŞECEK: 2300 metre boyundaki, 57 yıllık 06-24 pisti, Ataköy yönüne 250 metre uzatılıyor. Dolgu işlemi tamamlandı. Yaklaşık 3,5 aylık dönemde pist ortasında 1200 metrelik bölümdeki 6 metrelik zeminden kaynaklanan çökme özel malzemeyle gideriliyor.
* Kaplama olarak taş mastik asfalt kullanılacak. Böylece uçakların frenleme mesafesi kısaltılacak. Hızlı çıkış yollarıyla uçaklar, indikten sonra vakit kaybetmeden pisti terk edecek. Hızlı çıkış yollarından 18-36 sağ ve sol pistlerini de yapılacak.
* 06-24 pisti CAT3 standartlarına yükseltiliyor. Uçaklar 50 metre görüş olsa bile rahatlıkla buraya inip-kalkabilecek. Sisli havalarda başka meydanlarına “divert” etmek yani gitmek zorunda kalmayacak. 18-36 sağ pisti de CAT3 standartlarına yükseltilecek.
* Atatürk, Ankara Esenboğa ve Antalya’ya yer takip radarları kuruldu. Uçaklar yerde de an ve an takip edilecek.
ASKERİ ALAN: Ulaştırma ve Milli Savunma Bakanlığı arasında görüşmeler son aşamaya geldi. Önümüzdeki günlerde imzalanacak mutabakla shelter yani bombaya dayanıklı uçak koruganlarının olduğu bölüm alınacak. Shelterların yıkılmasıyla önce buraya 06-24 için taksi yolu ve uçak park alanı yapılacak. Havalimanının uçak park yeri sıkıntısı çözülecek. Yolcu sayısının artmasıyla buraya uydu terminal için de alt yapı hazırlanacak.
MAAŞLAR ARTIYOR: Meclise sunulan kanun tasarısına göre kontrolörden itfaiyecisine tüm DHMİ personeli ek tazminat alacak. Maaşlardaki erime giderilecek. Özlük hakları yeniden düzenlenecek.
HER YIL 100 KONTROLÖR: En büyük sıkıntının yaşandığı hava trafik kontrolörü yetiştirilmesi için alımlar hızlandırıldı. Her yıl 100 kontrolör yetiştirilmesiyle bu sorunun birkaç yıl içinde çözülmesi planlanıyor.
SMART’TA SON DURUM: Türk Hava Trafik Kontrol Sistemi, SMART olarak adlandırılan projeyle modernize ediliyor. Yazılımda Eurocontrol’dan da kaynaklanan bir takım gecikmeler var. Bunun çözülmesi için DHMİ İtalyan Alenia şirketiyle temas halinde. Önümüzdeki aylarda yazılım yüklenip test çalışmaları yapılacak. Yeterli sonuç alınana kadar eski ve yeni sistem eş zamanlı çalıştırılacak. Türkiye’nin hava trafiği Ankara Esenboğa’da kurulan merkezden yönetilecek.

Haberin Devamı

BUNLARA DİKKAT

1- Çok acil olarak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile Devlet Hava Meydanları arasında slot koordinasyon eksikliği giderilmelidir.
2- Yeni hava trafik kontrolörleri yetişinceye kadar yabancı ve özellikle Alman kontrolörler alınarak sistemin çalışma hızı arttırılmalıdır. Görevdeki hava trafik kontrolörlerinin zaman zaman uçurularak madalyonun diğer yüzünü bire bir görmeleri sağlanmalıdır. Bunun havayolu şirketleriyle bir protokolle resmileştirilmesi gerekir.
3- Türkiye’de havacılık patladı, uçak ve yolcu sayısında doruğa çıkıldı. Dünyanın en büyük havayolu şirketleri arasında yer aldık. Terminallerimizin çoğu dünya standartlarının üzerine çıktı. Ama altyapı yatırımları bütün çabalara rağmen hala yeterli hıza ulaşamadı. Havalimanlarının genişletilmesi, yatırımlarının hızlanması ve teknik donanım eksikliği giderilmelidir. Atatürk Havalimanı’nın bir pist uzatması bile tam 39 yıl sonra gerçekleşmektedir. Büyük havalimanları çevresinde yıllardır yapılmayan kamulaştırmalar yapılmalıdır. Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları’nın büyüme planları gelecek 50 yıla göre düzenlenmelidir. Çorlu Havalimanı park yerleri arttırılarak kargo merkezi haline getirilmelidir. Atatürk Havalimanı’nda Hava Kuvvetleri ile uzlaşmanın hızlandırılarak terk ediş çözümün gecikmesinin önlenmesi şarttır.
4- Türk Hava Sahası’nı kontrol edecek SMART Projesi’ndeki bütün gecikmeler hızla masaya yatırılıp çözülmelidir.
5- Ulaştırma Bakanlığı tarafları bir araya getirip, kendi kontrolünde çözüm ürettirmeli, kurumlar arası koordinasyonu hükmedici gücüyle planlamalı ve sistemin yönetici yorumlarıyla oluşmasını engellemelidir.
6- Yaklaşma aralıkları yeniden değerlendirilmeli. Örneğin tek piste sahip Londra Gatwick, ABD’de San Diego International, 3 pistli Atatürk Havalimanı’ndan daha fazla yolcu ve trafiğe sahip.

Haberin Devamı

Uçakta istediğini indirimli ye

Pegasus Havayolları, yurt dışı seferlerinde başlattığı uygulamayla uçuştan 48 saat önce siparişini veren yolculara yüzde 10 indirim yapıyor. İşlemler, havayolunun internet sitesi, çağrı merkezleri veya acenteler üzerinden gerçekleştirilebiliyor. Ayrıca yine bu uygulamayla Pegasus, sevdiklerine veya çocuklarına lezzetli bir yolculuk armağan etmek isteyenlere de harika bir fırsat sunuyor.
Örneğin ızgara dana file veya fırında tavuk budu, mevsim salatası, kremalı pasta, kreker, beyaz peynir ve kırmızı veya beyaz şaraptan oluşan mönü 10.99, sebzeli ve tavuklu sandviç 5, çorba 2 Euro’dan başlıyor. Soğuk içecekler 1-2.5, kahve 2, meyve suları 3, alkollü içecek fiyatları da 3-6 Euro. Pegasus bu uygulamayı önümüzdeki günlerde iç hat uçuşlarında da başlatacak.

Haberin Devamı

Yeni hatlar, yeni fırsatlar

* THY ve Swiss, 1 Nisan’dan itibaren İstanbul’dan Zürih, Cenevre ve Basel seferlerinde ortak uçuşlara başlıyor. Karşılıklı bağlantı sağlayacak iki havayoluyla uçanlar özel yolcu programıyla mil kazanabilecek.
* Katar, 5 Nisan’da Ankara-Abu Dhabi seferlerine başlıyor. 31 Mayıs’a kadar geçerli kampanyada Ankara çıkışlı ekonomi sınıfı Abu Dhabi 325, Bangkok 516, Dubai 245, Guangzhou/Hong Kong 471, Pekin/Şanghay 430, Riyad 521, Seul 437 Euro. Fiyatlara alan vergileri ve harçlar dahil, servis ücretleri hariç.
* Etihad 27, Emirates de 28 Mart’tan itibaren Tokyo seferlerine başlıyor.
* Gulf Air İstanbul-Bahreyn uçuşlarında filosuna yeni kattığı Embraer E170 uçaklarını kullanıyor. Ekonomi sınıfında koltuk aralıkları 77.5 santimetre. Ayrıca her koltukları diz üstü bilgisayarı şarj etmek için elektrik prizleri bulunuyor.

Yazarın Tüm Yazıları