Ara sınıf tuttu

Havayollarında 'ara sınıf' modası hızla yayılıyor. Business ile ekonomi arasında yer alan yeni ara sınıflar, geniş koltukları ve zengin mönüleri ile konforu makul fiyatlara sunuyor. Büyük ilgi gören uygulamanın müşterileri arasında daha fazla konfor isteyen ancak bütçeleri business class için yeterli olmayan ekonomi yolcularının yanı sıra çok sayıda iş adamı da bulunuyor.

Her ne kadar yeni moda olsa da ara sınıf uygulaması ilk olarak 1992'de Tayvanlı Eva Air'de başladı. Şirketin 'Evergreen Deluxe' sınıfı, uzun menzilli uçuşlarda rahat koltukları ve zengin mönüsü ile kısa zamanda büyük ilgi gördü. Ara sınıfın ikinci uygulayıcısı İngiliz Havayolları British Airways (BA) oldu. Yolculardan gelen istek doğultusunda çalışmalara başlayan BA, 'World Traveller' adını verdiği ara sınıfını Boeing 747 ve 777 uçaklarında hizmete soktu. BA'i Virgin Atlantic Havayolları Premium Economy ile takip etti. Geçtiğimiz günlerde de Amerikan United Havayolları 'Economy Plus' adını verdiği yeni bir sınıfı beğeniye sundu. Ancak United diğer şirketlerden farklı olarak bu hizmetini Amerika içi uçuşlarda veriyor. Diğer taraftan SAS, Güney Afrika Havayolları ile China Southern da ara sınıf için çalışmalar yapıyor.

DAHA FAZLA KONFOR

Araştırmalar ara sınıfın iki türlü yolcuya hitap ettiğini ortaya koyuyor. Yolcuların yüzde 40'lık kısmını ekonomiden daha fazla konfor isteyen ancak business class bilet ücretini fazla bulan yolcular oluşturuyor. Genellikle uzun menzilli uçuşlarda business biletinin fiyatı ekonominin yaklaşık 4-5 katı civarında. Ara sınıfların fiyatları ise ekonominin yaklaşık 2-2.5 katı.

İkinci büyük grup yüzde 35'le işadamları. Ancak havayolları, bu oranın şirketlerin seyahat bütçelerini kısması sonucu işadamlarının business yerine ekonomide uçmak zorunda kalması nedeniyle her geçen gün daha arttığının altını çiziyor. Ara sınıfların işadamları tarafından daha fazla tercih edilmesiyle havayolları koltuklara dizüstü bilgisayarlar için elektrik giriş bağlantıları takmaya başladı. Yolcu portföyünün geri kalanını bilet bulamayan ve ara sınıfı denemek isteyen yolcular oluşturuyor.

İŞTE YENİ KOLTUKLAR

BRITISH AIRWAYS

British Airways'in 'World Traveller' sınıfında oturum düzeni Boeing 747'de 2-4-2, 777'de ise 3-4-3. Koltuk aralıkları 96.5 santimetre. Rahat ve yuvarlak hatlı koltuklar yarış otomobillerinin koltuklarını tasarlayan Recaro tarafından dizayn edildi. Ayak koyma yerleri mevcut. Uçakta 12 kanallı video sistemi bulunuyor. BA'nın rakamlarına göre geçen sene World Traveller ile 11 milyon yolcu seyahat etti.

EVA AIR

Tayvanlı havayolu şirketi Eva Air uzun menzilli hatlarda Evergreen Deluxe adını verdiği özel bir sınıfta hizmet veriyor. Koltuk aralıkları 96.5 santimetre. Ayrıca ayak koyma yerleri de bulunuyor. Koltuklar geriye 23.7 derece yatıyor. Kabinde koltuk oturumu 2-4-2. Video sistemi 8 kanallı. Yolcular film seyrederken istedikleri an durdurup geri alma, ileri sarma şansına sahipler. Evergreen Deluxe yolcularının bagaj limiti 25 kilogram.

VIRGIN ATLANTIC

Çılgın işadamı Richard Branson'un sahip olduğu Virgin Atlanic'te ara sınıf hizmeti Premium Economy'de veriliyor. Yolcular terminalde check-in işlemlerini özel kontuarlarda yapıyor. Kabinde koltuk oturumu 2-4-2. Koltuk aralıkları 96.5 santimetre. Yolculara uçağa binişte şampanya, su veya portakal suyundan oluşan 'welcome drink' veriliyor. Premium Clas'ta özel V-Port sistemi ile yolculara 52 değişik filmi izleme imkanı sunuluyor. Bu sınıfta uçan yolcular 30 kilogram bagaj hakkına sahip.

UNITED

Amerikan United Havayolları iç hatta 'Economy Plus' adını verdiği yeni bir kabin hizmeti veriyor. Ekonomi ile business arasındaki 5 sıra koltuk Economy Plus'a ayrıldı. Koltuk aralıkları normal ekonomiden yaklaşk 12 santimetre daha uzun. Özellikle iş adamları tarafından tercih edilen yeni sınıfın ilerki yıllarda uzun menzilli uçaklara da uygulanması planlanıyor.


Challenger 300 Türkiye’de


Kanadalı Bombardier şirketinin yeni iş jeti Challenger 300 tanıtım için Türkiye'ye geldi. Avrupa turunda İstanbul'a uğrayan uçak, işadamlarına demo yani tanıtım uçuşları yaptı. Havacılık otoritelerinden 30 Mayıs'ta onay alan ve kısa adı CH300 olan uçağın teslimatları sonbaharda başlayacak. İmalatına 1999'da Continental ismiyle başlanan iş jeti, ilk uçuşunu Ağustos 2001'de gerçekleştirdi. Toplam 8 koltuk kapasitesine sahip CH300, geniş kabini ile orta sınıfta yer alıyor. Challenger 300, 5 bin 735 kilometre menzili ile İstanbul'dan batıda Reykjavik (İzlanda), doğuda da Almaty’e (Kazakistan) uçabiliyor. CH300'ün rakiplerine oranla iki yıl önde olduğunu söyleyen Türkiye temsilcisi Yıldırım Demir, 'Kesin siparişler dört yılda 125'e ulaştı. Bunlardan iki tanesi Türkiye'den. Teslimatların başlamasıyla siparişlerde ciddi bir artış bekliyoruz' dedi. Düşük operasyon ve bakım maliyetlerine sahip çift motorlu uçağın standart donanımlı fiyatı 18 milyon dolar.


Airbus’tan Onur Air’e ödül


Türkiye'deki en büyük filoya sahip özel havayolu şirketi olan Onur Air, Avrupalı uçak imalatçısı Airbus Endüstri'den son 10 yılın ‘En İyi Airbus A320 ve A321 Kullanıcısı’ ödülünü aldı.

Airbus'ın, A320 ve A321 kullanıcısı 59 havayolu şirketi arasında, yüzde 99.8 işletme performansıyla 10'uncu kez, ‘En İyi Airbus A320/A321 Kullanıcısı’ seçtiği Onur Air'ın ödülünü, Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Cankut Bagana, Airbus Eğitim ve Uçuş Operasyonları Bölümü Başkan Yardımcısı Pierre Baud’tan aldı.

Cankut Bagana, Onur Air'in 11 yıldır Türk havacılık sektöründe 19 uçak, 4 bin 800 koltuk kapasitesi ve 850 personeliyle hizmet verdiğini belirterek, 'Dünyada A320/A321 uçaklarını en iyi kullanan şirket seçildik. Bu ödülün profesyoneller arasındaki değeri çok büyük. Başarıyı tüm Onur Air ailesinin ekip ruhuyla kazandık, gururluyuz' dedi.


Domates suyu havada içiliyor


Başta Lufthansa LSG Sky Chefs olmak üzere hava-yollarına ikram veren kuruluş-ların yaptığı araştır-malara göre insanların evlerinde domates suyu içme alışkan-lıkları olmamasına rağmen uçakta domates suyu istekleri giderek artıyor.

Uçaklarda yolcuların önemli kısmının alkolsüz içecek olarak domates suyunu tercih ettikleri ve bu oranın yerde domates suyu tercih oranından 10 kattan daha fazla olduğu da belirlendi. Uçaklarda domates suyu tüketiminin yüksek olmasına rağmen normal hayatta pek fazla insan domates suyu içmiyor. Sadece Türkiye'de değil, tüm dünyada domates suyunun tüketimi diğer meyve sularına oranla çok daha düşük.

Domates suyunun uçakta fazla tüketilmesinin en önemli nedenlerinin başında yolcuya ilginç gelmesi yer alıyor. Kimi yolcu domates suyunu pul biber, tuz, limon ve buzla içmeyi tercih ediyor. Kimi yolcu ise sade içiyor.

Domates suyunun birçok yararı da var. Hazmı kolaylaştırmanın yanı sıra domatesteki C vitamini oranı portakala eşit. Bu nedenle doktorlar nezle ve gribe yakalananlara domates suyu tavsiye ediyor. Ayrıca vücudu kalp hastalıklarına karşı koruyan likopen de domateste bol miktarda bulunuyor.


Niyazi Anıl Amerika Müdürü


Türk Hava Yolları Amerika Müdürlüğü'ne Turgut Atay'ın emekli olması ile Niyazi Anıl atandı. Başarılı çalışmaları ile dikkat çeken ve uzun yıllar Amerika tecrübesine sahip Anıl, Chicago'da İstasyon Şefliği ile Miami Satış Müdürlüğü görevlerinde bulunmuştu. Niyazi Anıl en son Hamburg Satış Müdürü olarak görev yapıyordu.


Soruyu bil uç


Rahmi M. Koç Müzesi, İstanbul Havacılık Kulübü ve Sabiha Gökçen Havalimanı, havacılığın 100'üncü yılı etkinlikleri kapsamında 'Müzeden Gökyüzüne' projesi ile ziyaretçilere uçuş imkanı sunuyor. Rahmi M. Koç Müzesi'ni temmuz, ağustos ve eylül aylarında gezen ziyaretçiler 'Müzeden Gökyüzüne Uçuş Yarışması' formundaki üç adet çoktan seçmeli ile bir adet final sorusunu cevaplandırarak uçuş için ilk adımı atmış olacak. Formlar, oluşturulan jüri tarafından Eylül ayında değerlendirilecek. Kazananlar, İstanbul Havacılık Kulübü'nün uçakları ile İstanbul üzerinde uçmaya hak kazanacak.


Iberia’dan promosyon


Türkiye uçuşlarını her güne çıkartan İspanyol Iberia Havayolları, 31 Ağustos'a kadar Meksika'ya 830, Johannesburg'a da 650 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Biletin kullanım süresi maksimum bir ay.
Yazarın Tüm Yazıları