AIrex kabına sığmıyor

Bu yıl beşincisi düzenlenecek bölgenin en büyük sivil havacılık fuarı Airex’e sayılı günler kaldı.

İstanbul Atatürk Havalimanı Askeri Apronu’nda 3-6 Haziran tarihleri arasında yapılacak olan fuar, uluslararası platformda havacılık sektörünü bir araya getirecek.

Ankara merkezli Mint Fuarcılık tarafından organize edilen Airex, ilk olarak 1996’da kapılarını açtı. Sadece 4 uçağın katıldığı fuar hızla büyüdü. Bu yıl gelen uçak sayısının 40’a ulaşması bekleniyor. Kabına sığmayan Airex’in son iki fuarı Askeri Apron’da yapılıyor. Bu açıdan Airex, dünyada askeri apronda düzenlenen ilk sivil havacılık fuarı olma özelliğini de koruyor.

ANA GÜNDEM THY

Bölgede Paris ile Dubai Air Show arasındaki en büyük havacılık fuarı olan Airex’te gündem Türk Hava Yolları olacak. 3 yıl içinde filosunu 100 uçağa çıkartmak isteyen THY’ye Boeing ve Airbus uçak satabilmek için geniş katılımla boy gösterecek. Airbus fuara A321 uçağının 200 modelini getiriyor. Boeing de uçak getirmek için çalışmalarını sürdürüyor. Diğer taraftan uzun menzilli uçak konusunda ciddi bir rekabet yaşanıyor. Henüz kesinleşmemekle birlikte Boeing 777, Airbus da A340-600’ü Airex’e getirmek için kozlarını her an oynayabilir.

İç hatlarda da savaş ağırlıklı olarak Embraer ve Bombardier arasında sürüyor. Brezilyalı imalatçı Embraer ERJ170 modeli ile fuarda boy gösterecek. Rakip Bombardier ise pervaneli Dash 8Q400’ü getiriyor. Kanadalı şirket diğer jet motorlu CRJ serisinin modellerini kuracağı standda sergileyecek. Turboprop pazarda ATR ise fuara uçak getirmek için görüşmelerini sürdürüyor. Türkiye pazarında Antonov ilk defa havayollarının karşısına An-140 tipi çift motorlu yolcu uçağı ile çıkacak.

İş jeti imalatçıları için Türkiye ve bölge çok önemli bir pazar. Geçmiş fuarlarda olduğu gibi imalatçılar yine tam kadro Airex’te. En önemli pazarlardan biri artık hizmet ömürlerini tamamlamaya başlayan ve Cumhurbaşkanlığı ile Başbakanlık tarafından kullanılan Gulfstrean GIV’lerin yerini alacak filo. Boeing, 737’den geliştirdiği BBJ modelini getirmek için çalışmalar yapıyor. Airbus ise rakip olarak A319’dan geliştirilen ACJ’yi öneriyor. Ancak gerek BBJ gerekse de ACJ’nin katılımı kesinleşmedi. Dassault da üç motorlu EASY kokpit tasarımına sahip Falcon900EX ve Bombardier da Global Express ile Airex’te boy gösterecek. Gulfstream G550 ve Embraer Legacy’nin de fuara katılması bekleniyor.

Orta-uzun menzilde Dassault Falcon 2000, Bombardier Challenger 604 ile çekişecek. Orta sınıfta ise farklı modeller Airex’te işadamlarının beğenisine sunulacak. Cessna neredeyse tüm Citation ailesi ile fuarda. Cessna, Excel’in yanı sıra İstanbul’a ilk defa Sovereign modelini getiriyor. Bu seriden Raytheon, Hawker 800XP, Beechjet 400A ve Premier 1’le katılıyor. Daha hafif sınıf, turboprop uçakta bıyıklı İtalyan Piaggio P180 ve tek motorlu Pilatus PC12 geliyor. Ayrıca İtalyan Vulcan Air gözlem uçağı ‘P68 Observer’ ile fuarda yerini alacak. Uçuş okulları ve kulüplerde fuara uçak getirecek.

Helikopter pazarında ise Bell ve MD Helicopters boy gösterecek. Önümüzdeki günlerde başta Emniyet Genel Müdürlüğü olmak üzere ihaleler pazarı hareketlendirecek.

Airex aslında sivil havacılık fuarı. Ancak havacılık şirketleri geçen fuarda olduğu gibi bu yıl da fırsatları kaçırmak istemiyor. Raytheon Hava Kuvvetleri’nin ileri safha eğitim uçağı projesine önerdiği T-6 Texan II’yi getirecek. Bakımda THY ve MNG’nin teknik bölümlerinin yanı sıra Lufthansa’nın da fuara büyük ilgisi var. Lufthansa hem Türkiye pazarındaki payını artırmak hem de THY ile planladığı Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki ortak yatırım nedeniyle fuara üst düzey kadroyla katılacak.

ÖZEL ÇADIR

Fuar bu yıl 120 metre uzunluğunda, 40 metre eninde özel çadırda yapılacak. Belçika’dan getirilen çadırın kuruluş çalışmaları başladı. Çadır hava sıcaklığına göre özel klima sistemi ile soğutulacak. İç aksam ise Atina’daki Olimpiyat’ta da çeşitli işler alan Türk Recon şirketi tarafından yapılacak. Fuar sırasında Ali İsmet Öztürk yeni uçağı ‘Mor Menekşe’ ile akrobasi gösterileri sunacak. Pitts S-2 tipi uçak gösteri dışındaki zamanda statik parkta Türkiye’nin en yaşlı uçağı çift kanatlı Boeing Stearman ile sergilenecek.

Tolga ÖZBEK

KATILIMCI ŞİRKETLER


Air Logic, Akkurt Havacılık, Alstec, Alstom, Altay Havacılık, Antalya Dış Hatlar Terminali, Antonov, Aselsan, ATR, Aydın Elektronik, BAE Systems, Bell Helicopter, Boeing, Bombardier, Breitling, CEIA, Çelebi, Cem Systems, Cessna, CFMI, Dassault, Delta Havacılık, EADS Sogerma, Edem, Embraer, Everest, Free Bird Havayolları, Genel Havacılık, Gözen Havacılık, Gulfstream, Gunnebo, Havelsan, Honeywell, IFS, ITW, Invision, Jotron, LG Electronics, MD Helicopters, Metzeler, MNG Havayolları, MNG Teknik, NICE, OMK Design, Opal, Piaggio, Pilatus, Pratt&Whitney, Prima Havacılık, Raytheon, Rheinmall, Robinson Helicopters, Rolls Royce, Sensormatic, Sensta-Stellar, Smiths Heimann, Snap On Tools, S&S Tug, TATCA, TALPA, TAI, TEI, TAV, Teknik Döküm, Tekser, Thorn, Timsan, TÖSHİD, Türk Hava Yolları, Türk Hava Kurumu, Unisys, UTED, Vanderlande, VulcanAir.

GELEN UÇAKLAR

İmalatçı Uçak tipi

AIrbus A321-200

Dassault Falcon 2000

Falcon 900EX

BombardIer Global Express

Challenger 604, Dash 8Q400

Cessna Excel

Sovereign, CJ2, 172, 182

Raytheon Hawker 800XP

Premier 1, Beechjet 400A

Embraer Embraer 170

Vulcan AIr P68 Observer 2

Antonov An-140

PIaggIo P180

PZL Dromader 18

SlIgsby T-67

RAYTHEON T-6 Texan II

PItts S-2S

Dıamond Katana 20

Bell 407

MD HELICOPTERS MD902

PILATUS PC12


Kraliçe 50 yaşında

Boeing’in ilk jet yolcu uçağı projesi 50’nci yaşını kutladı. 14 Mayıs 1954 tarihinde Seattle’daki Boeing fabrikasından törenle çıkartılan ve o zamanki ismiyle Boeing 367-80 havayolu taşımacılığına yeni bir boyut getirmişti. Daha sonra adı 707 olarak değiştirilen uçağın imalat kararı Boeing yönetim kurulunda büyük kavgalar, arkasından da istifalara neden olmuştu. Boeing’in kendi kaynaklarından yaptığı yatırımla başlayan proje başarıya ulaşmış ve 1958-1994 arasında binin üzerinde 707 imal edilmişti. Boeing tesislerinden 50 yıl önce çıkartılan ilk uçak halen Washington’da yeni açılan Ulusal Havacılık ve Uzay Müzesi Steven F. Udvar-Hazy Merkezi’nde sergileniyor. Uçar durumdaki 707’ye emekli olmuş Boeing çalışanları bakım yapıyor.

Faik Akın Onur İletişim’de

Uzun yıllar Türk Hava Yolları’nda Tanıtım ve Halkla İlişkiler Başkanı olarak görev yapan Faik Akın, Onur Air portföyündeki Onur İletişim A.Ş.’nin genel müdürü oldu. Akın’la birlikte Onur İletişim’de Medya İlişkilerinde Rauf Gerz ve Reklam Pazarlama’da Nülifer Sarısaç görev yapacak. Onur Air’e halkla ilişkiler, uçak içi ve dışı reklam alımı, kabin promosyon konusunda danışmanlık ve organizasyon hizmeti verecek şirket ayrıca kabin dergisi On Air’i de hazırlayacak. Her ay yayınlanacak ve 160 sayfa olması planlanan dergi 50 bin adet basılacak. On-Air Magazin yayın hayatına 1 Temmuz’da başlayacak. Dergininin içeriği Kesişim Grubu tarafından hazırlanacak. 12’nci yaşını kutlayan Onur Air, bir adet Airbus A320 tipi uçakla başladığı seferlerinde bugün 24 uçakla hizmet veriyor. 2003’te 2.5 milyon yolcu taşıyan Onur Air, bu yıl açtığı 10 yeni iç hat noktası ile 5.5 milyon yolcuya ulaşmayı hedefliyor. Şirketin İstanbul çıkışlı Adana, Antalya, İzmir, Diyarbakır, Kayseri, Samsun, Erzurum, Trabzon ve Gaziantep uçuş noktalarına 18 Haziran’da Bodrum da katılacak.

MNG eğitime yatırım yapıyor

Hava kargo, yolcu ve teknikten sonra MNG Havayolları eğitim hizmetlerinde de büyümek üzere çalışmalara başladı. Yeni binasına geçtikten sonra yerli ve yabancı havayollarına eğitim hizmeti vermeyi hedefleyen MNG Havayolları, kadrosuna THY’den emekli olan Tülin Yükselelim’i kattı. 30 yıllık tecrübeye sahip Yükselelim, MNG’de Kabin Eğitim Müdürü olarak görev yapacak. Tülin Yükselelim’le beraber yine THY’den emekli olan Aydan Başal Kabin Standardize Şefi, Sema Çetiner de Kabin Eğitim Şefi olarak göreve başladı. Kargonun yanı sıra yolcu taşımaya da ağırlık veren MNG, iki adet daha MD82 tipi uçak alarak yolcu uçağı filosunu 10’a çıkartacak. Berlin’de yapılan ILA ve Şanghay’daki Air Cargo Fuarları’na katılan MNG, farklı pazarlarda büyümek üzere çalışmalarını hızlandırdı. Şirket önümüzdeki dönem Çin’e kargo uçuşları yapmak üzere hazırlık yapıyor. MNG’nin bir diğer projesi ise iç hatlarda başlanacak kargo uçuşları. MNG portföyündeki kurye şirketini destekleyecek iç hat kargo filosu dört adet Antonov An-24 tipi uçaktan oluşacak. An-24’ler ile Türkiye’nin her noktasına kargonun bir gün içinde dağıtılması planlanıyor.

Terminalde görevli sıkıntısı

İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali Ek Tesisi’nin açılmasıyla kapasitenin büyümesine rağmen Gümrük Muhafaza, Gümrük ve Emniyet Teşkilatı’ndaki yetersiz personel sayısı sıkıntı yaratıyor. Uzmanlar trafiğin yoğun yaz sezonu öncesinde her geçen gün artığına dikkat çekerek tayin dönemi olan haziran-temmuzda personel sıkıntısının en yüksek seviyeye ulaşacağını belirtiyor. Tayin döneminde çalışan polis ve gümrük memuru sayısı hızla azalırken, yeni personelin yetişmesi de zaman alıyor. Özellikle pasaport ve x-ray gibi uzmanlık gerektiren yerlerde görev yapacak polis memurunun sayısındaki azalışın kuyrukların uzamasının yanı sıra hatalarda birlikte güvenlik konusunda da sorunlar oluşabileceği belirtiliyor.

Motorlu planörcüler Hezarfen’de

Almanya’dan uçarak gelen 16 motorlu planör ve 30 pilot, Türkiye turuna İstanbul Hezarfen Havaalanı’ndan başladı. Grup İstanbul’dan sonra Kapadokya ve Efes’e uçacak. Sadece Avrupa’da motorlu planör gibi hafif uçak sınıfında 140 bin hava aracı bulunuyor. Uzmanlar, küçük uçak sahibi amatör pilotların bu tür organizasyonlarla uçuşa yılın 12 ayı açık Türkiye’ye çekilmesiyle ciddi gelir sağlayabileceğine dikkat çekiyor. Bu yılın ikinci organizasyonu Ekim ayında Ankara merkezli Burak Sportif Havacılık Kulübü tarafından düzenlenecek. İlki geçen yıl yapılan ‘Fly Inn Turkey’ uçuşuna bu yıl çevre ülkelerden çok sayıda uçağın katılması bekleniyor.

İzmir LSG’ye ödül

İzmir’de bulunan LSG Sky Chefs Sancak Catering ünitesi Lufthansa’ya Avrupa’da ikram veren 41 nokta arasında yapılan değerlendirmede en kaliteli tesis seçildi. Sıralamada İzmir’i İstanbul ve Ankara izledi. Avrupa’da ilk üçe girmenin büyük başarı olduğunu belirten Türkiye Genel Müdürü Arne Brück, bu başarıyı devam ettireceklerini söyledi.
Yazarın Tüm Yazıları