İstanbul Atatürk Havalimanı Askeri Apronu'nda yapılacak bölgenin en büyük 'sivil' havacılık fuarı için sayılı günler kaldı.
Mint Fuarcılık orgazinasyonunda 6-9 Haziran tarihleri arasında dördüncüsü gerçekleşecek Airex 2002 Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanı Ekipmanları Fuarı dünya devlerini bir araya getiriyor.
İmalatçı şirketler ile görüşmelerini sürdüren Mint Fuarcılık 40'ın üzerinde uçak ve helikopterin fuara katılımı konusunda şirketlerden kesin onay aldı. Fuar yaklaştıkça katılımcı ve uçak-helikopter sayısının daha da artarak 50'ye ulaşması planlanıyor. İki yılda bir yapılan Airex'te en büyük rekabet orta-uzun menzilli yolcu uçağı ve iş jetleri pazarında yaşanacak. THY'nin filosundan çıkarttığı Airbus A310'ların yerini alacağı uçağı belirleme çalışmalarına başlaması iki dev imalatçı Boeing ve Airbus'ı harekete geçirdi. Son iki Airex fuarına sessiz kalarak katılmayan Avrupalı imalatçı Airbus Endüstri Türkiye'deki pazar payını arttırabilmek için yeniden harekete geçti.
Airbus fuara A330-200 tipi iki motorlu, uzun menzilli yolcu uçağını getiriyor. THY yetkililerine demo uçuşu yapacak olan Airbus, 15 yıl önce sattığı A310'ları yine kendi ürünü ile yenilemek istiyor.
Avrupalı imalatcının bu atağına Boeing'in nasıl cevap vereceği merakla bekleniyor. Boeing fuara uçak getirmek üzere henüz bir karar vermedi. Ancak Amerikalı imalatçı geçen fuara da getirdiği 737 yolcu uçağından tadil ederek iş jetine dönüştürülen Boeing Business Jet (BBJ) ile Airex 2002'ye katılmaya sıcak bakıyor.
Boeing Airex fuarını sürekli olarak tüm dünyadaki havacılık fuarlarına kurduğu dev bir standla her zaman katılıyor.
İŞ JETLERİ
Son aylarda kızışan bölgesel uçak pazarı imalatçıları da Türkiye'ye çekti. Avrupalı turboprop uçak imalatçısı ATR, en küçük modeli ATR-42'yi Airex'e getiriyor. Kanadalı Bombardier, Brezilyalı Embraer de fuara standlarıyla katılıyor. Bu şirketlerin de uçak getirmesi konusunda görüşmeler sürüyor.
İş jeti pazarında ise gelecek aylarda büyük bir hareketlilik yaşanacağı tahmin ediliyor. Son iki yılda çok sayıda özel uçağın geri satıldığına dikkat çeken uzmanlar düzelen ekonomiyle birlikte Airex 2002'de iş jetlerinin yeniden ciddi olarak satılmaya başlanacağını ifade ediliyor. İki yıl önceki fuara katılan Learjet 60, Challenger 604, Cessna Citation Bravo, Excel, Citation X, Ultra, Dassault Falcon 2000, Beechjet 400A, King Air B200, Hawker 800XP gibi uçaklara teslimatlarına geçen yıl başlanan Premier 1, Falcon 50EX, Gulfstream GVSP, Piaggio P180 gibi uçaklar da katılıyor. Hafif özel uçak pazarında ise tek motorlu Cessna Caravan ve İsviçreli Pilatus PC12 fuara renk katacak. Önümüzdeki günlerde birçok Avrupa ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de de tek motorlu uçaklara gece uçuş izninin çıkacak olması imalatçıları heyecanlandırıyor. Cessna'nın tek motorlu 172 ve 182 modelleri ise amatör pilotların ilgisini çekecek.
Helikopter pazarında ise savaşın Bell ve MD Helicopters arasında geçeceği tahmin ediliyor. Polis helikopter ihalesinin yanı sıra özel şirketlerin ilgisi Türkiye helikopter pazarını hareketlendiriyor. Bell çift motorlu 407, MD Helicopters ise MD600 ve MD902 ile Airex 2002'ye katılıyor. Türkiye'de dünyada hafif helikopter pazarında önemli paya sahip Robinson ise R-22 ve R-44 ile Airex'te boy gösterecek. Bell, MD Helicopters ve henüz fuara hangi helikopteri getireceğine karar vermeyen Eurocopter 20 adetlik Emniyet Genel Müdürlüğü'nün hafif çift motorlu helikopter ihalesini almak için ciddi bir rekabete girecek.
Airex'in sivil havacılık fuarı olmasına rağmen bazı şirketlerin getireceği askeri modeller dikkat çekiyor. Bell şirketi modernize ettiği emektar UH-1'lerin yeni nesil modeli Huey II, askeri eğitim uçakları T-6 Texan II ve Kore imalatı K-50 fırsattan yararlanarak askeri yetkililerin ilgisini çekmeyi planlıyor. Amerikan Ordusu Türkiye'nin de seçtiği King Kobra helikopterleri ile UH-1 helikopterlerini kokpit ve motor sistemlerinin uyumlu hale getiriyor. Diğer taraftan Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın açacağı gelişmiş eğitim uçağı projesi gözleri yine Türkiye'ye çevirecek.
Havacılık sektöründe düzenlediği dördüncü fuarla önemli bir yer edinen Airex, bu yılki fuarda bölgedeki etkinliğini panel ve sempozyumlarla da arttırmayı hedefliyor. Son dönemin en gündemdeki konusu 'Havacılık Güvenliği', 'Bölgedeki Havalimanları Projeleri', 'Bölgesel Havacılık' ve 'Charter Terminal İşletmesi' sempozyumları düzenlenecek. İki çadırda 7 bini kapalı olmak üzere toplam 56 bin metre kare alanda yapılacak fuara 15 bin ziyaretçinin gelmesi bekleniyor.
TÜRK YILDIZLARI
Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın akrobasi ekibi Türk Yıldızları da fuar semalarını kırmızı beyaz renklere boyayacak. İstanbul'da deniz üzerinde gösteri yapan Türk Yıldızları ilk defa Atatürk Havalimanı üzerinde uçacak. Hava trafiği 15 dakikalığına kesilecek. Türkiye'nin tek sivil akrobasi pilotu Ali İsmet Öztürk de Pitts uçağı ile gösterilere renk katacak.
KATILIMI KESİNLEŞEN ŞİRKETLER
Boeing Airbus TAV TAI THY Dassault Raytheon
Cessna Pilatus Alstom
Jotron Alstec Embraer Vaisala Sensormatic Yüksek Teknoloji CFMI Teknik Döküm Kaplama Timsan İbrahim Örs Sabiha Gökçen Havalimanı Cogex Trading Breitling-Ziynet Saatçilik Akkurt Altay Havacılık Emiroğlu Makina Edem Umakon Cem Endüstriyel Bayındır Antalya Emair Delta Havacılık Thorn Airfield Lighting Expresso-Dutschland ADB KAI
King Air B200Hawker 800XP Premier 1 T-6 Texan II K-50Robinson R22
R44 Antonov An-2 M-18 DromaderT-67
Sivil havacılık fuarının kahramanları: Feyzan Erel, Müşfik Işık ve İbrahim Anıl dördüncü kez Türkiye'yi dünya çapındaki bir havacılık fuarı ile tanıştıracaklar. Fuar 6-9 Haziran tarihleri arasında düzenlenecek.
Swiss’te yeni sayfa
Yaşadığı ekonomik kriz nedeniyle Crossair bünyesine giren ve isim değiştiren İsviçre Havayolları Swiss bugün yeni adıyla resmen seferlerine başladı. Dört ay gibi kısa bir sürede yeniden yapılanan, logosundan üniformalarına, koltuklarından yeni uzun menzilli uçaklarına kadar bir çok değişikliğe giden Swiss, eski Swissair kalitesini koruyarak daha ucuza uçmayı hedefliyor. Dinamik bir yapıya geçtiklerini belirten yeni başkan Andre Dose, 'Swiss yaklaşık 1.8 milyar dolarlık yatırımla yeniden havalanıyor. Amacımız Avrupa'daki en iyi first, business ve ekonomi sınıfı hizmeti sunabilmek.' dedi.
ANLAŞMALAR
Swiss yeni dönemle birlikte Amerikan Havayolları ile anlaşma imzaladı. Amerika hattında iyi bir ortağa ihtiyaçları olduğunu belirten Dose, bu ortaklığın aralarında British Airways ve Cathay Pacific Havayolları'nın da bulunduğu 'One World' ortaklığına girmek için de önemli bir adım olduğuna değindi. Uzun menzilli uçak filosunu yenileyecek olan Swiss, Airbus ile 13 adet A340-300 almak üzere anlaştı. Bu uçakların 9'u 2003'te, geri kalanı da 2004'te hizmete girecek. A320 ailesi, A330 ve A340 kullanacak olan şirket bölgesel uçuşlarını Brezilyalı Embraer imalatı ERJ145, 170 ve 190 ile yapacak.
ÖZEL ÜNİFORMA
İki yıl içinde uygulanması planlanan yeniliklerin en önemlisi özel business ve ekonomi sınıfı tasarımları. Yuvarlak hatlara sahip yeni koltukların aralıkları genişletilecek. Her ekonomi koltuğa kişisel ekranlar konacak. First class koltuk sayısı azaltılacak.
İkram ve şarap mönüsü zenginleştiriliyor. Ekonomide ikram porselen yemek takımları ve cam bardaklarda yapılacak. İç hatlarda kutu ikram verilecek.
Üniformalar yenileniyor. Siyahın ağırlıklı olduğu üniformalar modern ve klasik çizgileri bir arada taşıyor.
Tüm business ve first class özel yolcu salonları yeniden tasarlanıyor. Deri ve ahşap malzemenin ağırlıkta olduğu bu çalışmada yolcuların ayaklarını uzatabilecekleri özel koltuklar bulunacak.
Özel VIP yolcular uçaktan limuzinle alınacak.
Air France kabinini değiştirdi
Air France Havayolları filosuna katmaya başladığı A330-200'lerle birlikte orta-uzun menzilli uçuşlarda yeni kabin konseptine geçti. Filodaki A340, Boeing 777 ve 2005'ten sonra hizmete girecek A380'lerin temel kabinini oluşturacak tasarımda kişisel alan arttırılırken başta televizyon ve ses sistemi olamak üzere bir çok yeni teknoloji de sunuluyor.
Krizi yeni uçak ve kabin tasarımı ile yatırım yaparak yeneceklerini belirten Air France Başkanı Jean-Cyril Spinetta, amaçlarının yolcu pazar paylarını arttırmak olduğunu söyledi. Havayolu filo modernizasyonuna da hız verdi. Air France kriz nedeniyle ciddi yara alan Avrupalı havayolları arasında pazar payını yükseltmeyi hedefliyor. Şirket filosundaki A310 ve B767'lerin yerine 8 adet A330-200 alıyor. Eski nesil 747'ler 777'lerle değiştirilecek. Ayrıca 2005'ten itibaren yoğun hatlarda 555 yolcu kapasiteli A380 kullanılacak.
Yeni koltuk tasarımının yanı sıra kabinde de birçok değişiklik yapıldı. Seyahatte yolcuların kabinde hareket etmelerini sağlamak için her üç sınıfa da özel bar konuldu. Havayolu şirketleri arasında Air France özürlü yolcular için özel tuvalet tasarımı ile bir ilke imza attı. Ayrıca ekonomi sınıfında özürlü yolcuların rahat hareketi için koltuk kolları hareketli yapıldı.
DİJİTAL VİDEO
First class'ta koltuklar tam yatıyor. Köşeli tasarımlı koltuklarda oturum düzeni 2+2+2. Kumaş koltuklar dik pozisyondayken arka taraftaki özel bölme dolap olarak kullanılabiliyor. Televizyon ekranı 21 santimetre.
Business class'ta ise koltuk düzeni A330'larda 2+2+2. Koltuk geriye 135 derece yatabiliyor. First ve business class'ta ortak kullanılan 21 santimetrelik ekranlarda filmleri dijital olarak seyretmek mümkün. Yani yerinizden kalktığınızda filmi durdurup geri döndüğünüzde kaldığınız yerden seyredebiliyorsunuz. Ayrıca filmi ileri-geri de almak mümkün. First ve business class'ta dış sesi engelleyen 'Schneizer' kulaklık sistemi de bulunuyor. Ekonomi sınıfında ise Air France son yılların moda trendi yuvarlak koltuklara yöneldi. Koltuk en ve aralıklarını arttırdı. Her koltuğa 16 santimetrelik ekranlar yerleştirildi. Filmler değişik kanallardan her 15 dakika bir tekrar başlıyor.
Böylece kaçırdığınız yerden filmi yeniden yakalayabiliyorsunuz.
Air France'ın yaptığı araştırmada yeni ekonomi sınıfı tasarımı özellikle genç yolcular tarfından beğenildi.
Aralıkları genişletilen koltuklarda, 16 santimetrelik kişisel ekranlar da bulunuyor. Ön koltuğun arkasına takılan ve 'leg rest' olarak adlandırılan parça, uzun yolculuklarda ayakların daha az yorulmasını sağlıyor.