17 Nisan 2005
Kokpit, Altın Kelebek Ödülü ile onurlandırıldı. Tam 32 yıl önce başlayan Altın Kelebek Ödülleri, her zaman televizyon ve sanat dünyasının lider ödülü oldu. İlk günkü heyecanını ve ağırlığını bugünlere kadar korudu. Ödül dallarına ilaveler yapıldı, gelişmiş şekil değişikliklerine uğradı. Ama halkın oylarıyla sonuca ulaşan bir ödül zinciri özelliğini hep sürdürdü.
Kanal D’de yedi yıl önce başlayan Kokpit programı, bu yıl Jüri Özel Ödülleri’nde ‘Sektör’ dalında en iyi oluşu ile Altın Kelebek Ödülü’ne layık bulundu. Kokpit’in ödül almasının ardındaki en önemli gerçek, her şartta ticari kaygıları bir kenara bırakıp öğretmen edası taslamadan bilgilendirici kimliğini ön planda tutmasıydı.
GÜVEN VERDİ
Büyük kitlelere ulaşan Kokpit, Türkiye’de uçma heyecanını arttırdı.
Havayolu yolculuğunun güvenini sık sık vurguladı. Yolcu sayısının artması için havacılık teknolojisini bütün çıplaklığı ile gözler önüne sererek ne kadar titizlik gösterildiğini anlattı.
Çok sayıda gencin pilot olmak için karar vermesinde yardımcı oldu. Çocukları pilot olmak isteyen ailelerin daha rahat karar vermeleri için bir yardımcı etken niteliği haline geldi. Uçuş korkusu yaşayanların korkularını yenmeleri için havacılığın güvenilirliğini her fırsatta gözler önüne serdi.
Uluslararası havacılık fuarlarında sürekli yer aldı. Gelişmeleri imalatçı ve kullanıcı bazında paralel olarak izledi. Dünyadaki havacılık olayları ve gelişmelerini dünya basınından çoğu zaman çok daha erken okuyucu ve seyircilerine duyurdu. Bu özelliği ile yabancı yayınlara kaynak oldu. Boeing ve Airbus gibi kuruluşlar güvenilirliğini onayladıkları Kokpit’e her zaman kapılarını açık tuttular. Bu sayede uzun bir süredir imal edilen bütün uçakları Kokpit birebir izledi. Tasarımdan imalatın son noktasına ve test uçuşlarına kadar katılma izni alan önemli bir kurum haline geldi.
Kokpit bir marka oldu. Atatürk Havalimanı’nda açılan ‘Kokpit Kafe’ gibi birçok kuruluş Kokpit adını öğrenci okutmak kaydı ile aldı ve kullandı. Kanal D, Kokpit’i yayın anlayışının yelpazesi içinde vazgeçilmez bir klasiği haline getirdi. Programın ana sponsoru Türk Hava Yolları, her zaman bütün yeniliklerini kendi çalışanlarına bile Kokpit aracılığı ile duyurdu.
BİR EKİP İŞİ
Programın Genel Yönetmenliğini Oğuz Koloğlu başarı ile yaptı. Hatta kendisi de sonunda amatör bir pilot oldu ve yükseklere tırmandı. Asistanım Tolga Özbek, Kokpit’in her zaman ana taşıyıcılığını başarı ile sürdürdü. O da dayanamayıp sonunda amatör pilot sertifikasını aldı ve çok zamandır uçuyor. Üstelik yükseklere güvenle tırmanıyor. Son yayın döneminde bize katılan Kanal D Haber spikeri Emel Özuğur, sadece sunuşlarıyla değil Jet Sohbet bölümünden uçuş noktalarına programın irtifasını yükseltiyor.
Kokpit’in değişmez yönetmeni Çiğdem Geyik Öz, yıllardır hiç aksatmadan yüksek kalite ile size programı hazırlıyor. Yardımcı Yönetmenlerimiz Murat Özfilizler (o şimdi asker) ve Egemen Nakipler artık bu işte uzmanlaştılar. Çekimden montaja dünyanın her yanında Kokpit için en iyiyi titizlikle yakalıyorlar.
Ve ben programın yapımcısı olarak Altın Kelebek Ödülü için bize oy veren herkese çok ama çok teşekkür ediyorum. Havacılık dünyamıza Kokpit’i kazandıran Hürriyet’in Genel Yayın Yönetmeni Ertuğrul Özkök, Kanal D’nin Genel Müdürü Murat Saygı, gelişmeleri gazetemizin birinci sayfasına taşıyan Yayın Koordinatörü Fikret Ercan, Kelebek’in ve magazin dünyamızın onurlu adı Selim Akçin’den Kelebek’in altın çocuğu Emre İskeçeli’ye hepsinin bizim kadar çorbada tuzlarının çok olduğunu düşünüyorum.
Bu ödül bu tür televizyon programlarının her zaman yaşayabileceğini de gösteriyor. Bu gösteri, yükseklere uçmak, ya da derin denizlerde gezmek gibi çok sayıda hobiden saygın programlar yapmak isteyenlere de güç verecektir.
Altın bir Kelebek’le uçmak insana gurur veriyor...
Finnair İstanbul’a geliyor
Finlandiya Havayolları Finnair, yedi yıl aradan sonra tekrar İstanbul’a uçmaya başlıyor. Haftada bir gün Boeing 757’lerle yapılacak seferlerde gidişte İstabul-Helsinki ayağı non-stop, dönüş uçuşları ise Atina aktarmalı gerçekleştirilecek. Finnair’in Türkiye genel satış temsilciliğini 1997’den bu yana İsmo Tours yapıyor.
A350 ve 787 THY için çarpışacak
Türk Hava Yolları’nın özellikle uzun menzilli hatlarda hızla büyümesi ve alternatif noktalar araması Boeing ve Airbus’ı harekete geçirdi. Geçtiğimiz hafta İstanbul’a gelen iki şirketin satış temsilcileri yeni uçakları 787 ve A350 için THY’ye brifing verdi.
THY’nin geçen yıl imzaladığı anlaşmayla uzun menzilde çift motorlu 5 adet A330 alacak. Bu uçaklardan ikisi kasım ve aralık ayında teslim edilecek. THY, gelecek 5-10 yıllık dönemde hem ilk alınan dört motorlu A340-300’leri değiştirmek hem de daha uzun mesafelere uçabilmek için 787 ve A350 ile yakından ilgileniyor. Boeing’in yeni tasarımı 787 ilk uçuşunu 2006’da yapacak. Orta ve uzun menzilde düşük uçuş maliyeti ile ilgi çeken uçak, sipariş adedini hızla yükseltiyor. En son Kore Havayolları’ndan sipariş alan 787, 2008’de hizmete girecek.
Airbus ise A330’dan geliştirdiği A350 modeliyle 787’nin önünü kesmeyi hedefliyor. Kompozit gövde, yeni kanat ve motorlara sahip olacak uçağın THY’ye önerilen modeli ise 800 serisi. İlk uçuşunu 2008’de yapacak A350’nin hizmete girmesi ise 2010’da gerçekleşecek.
Kabinde çakmak yasak
ABD yönüne uçacak tüm uçaklarda yolcular yanlarında çakmak taşıyamayacak. ABD Güvenlik İdaresi tarafından yürürlüğe konulan yeni kural gereği yolcuların yanlarında her türlü çakmağa uçağa biniş kapısında el konulacak.
Eskişehir’de sempozyum
Eskişehir Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği ile Sivil Havacılık Yüksekokulu tarafından 27-29 Nisan tarihleri arasında Ulusal Turizm ve Havacılık sempozyumu düzenleniyor. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile Turizm ve Kültür Bakanı Atilla Koç’un da katılacağı sempozyumda iki sektörün üst düzey yöneticileriyle bürokratlar konuşma yapacak.
Ulusal havacılık platformu
Türkiye’de havacılık sektöründe hizmet veren tüm şirket ve kuruluşların katılımıyla ‘Ulusal Havacılık Platformu’ kuruldu. Yeni Dernekler Yasası’nın da desteklediği oluşumun ‘Türkiye Ulusal Havacılık Birliği’ne (TURHAB) dönüşmesi hedefleniyor. Havacılık sektörünün amatör-profesyonel, özel-resmi, küçük-büyük ayrımı yapmadan birlikte hareket etmesi ve daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlayacak platform, haziran ayının ilk haftasında seminer ve havacılık gösterilerinin bulunduğu bir organizasyona imza atmayı hedefliyor.
Uçaklar Formula’da yarıştı
Bu sezon Formula 1 ile birlikte düzenlenmeye başlanan Red Bull Air Race World Series’in ilk yarışı Abu Dabi’de gerçekleştirildi. 110 bin kişi tarafından izlenen yarışlarda Dünya Akrobasi Şampiyonu Macar Pilot Peter Besenyei birinci oldu.
Akrobasi uçakları ile 1400 metrelik parkurda özel dikilen 14 metre uzunluğundaki 6 kule arasında slalom yapan pilotlar, parkuru en kısa sürede bitirmek için saatte ortalama 450 kilometre hızla uçtu. Toplam 9 ayaktan oluşan yarış, bu sezon en son San Francisco’da yapılacak organizasyonla sona erecek. Gelecek yıl yarışın Formula 1 tarihlerinde İstanbul’da da yapılması planlanıyor.
Yazının Devamını Oku 10 Nisan 2005
Sipariş verdiği yeni yolcu uçaklarını ekim ayından itibaren teslim almaya başlayacak Türk Hava Yolları, kabin ve ikram konseptini baştan aşağı yeniliyor. Cemil İpekçi tarafından hazırlanan çalışmalar son aşamaya gelirken yeni tasarımın yaz sonunda tanıtılması hedefleniyor.
Havayolları kriz dönemlerinde bile kabin yatırımlarını aksatmadan yapmaya devam ediyor. Yolcunun göz zevkine hitap eden, konfor artıran yeni tasarımlar, havayollarının yolcu sayısını da doğrudan etkiliyor. Verdiği büyük uçak siparişiyle hızlı büyüme trendine giren THY, pazardaki payını farklı tasarım ve hizmet anlayışı ile artırmayı hedefliyor.
Yolcular kabindeki renklerden çok fazla etkileniyor. Bazı renkler ve uyumsuzluklar, yolcuların bilinç altındaki uçuş korkularını körükleyebiliyor. THY’nin yeni kabin renklerinin yolcuya huzur vereceğini söyleyen Cemil İpekçi, amaçlarının yolcunun kendini uçaktan çok evinde gibi hissetmesini sağlamak olduğuna dikkat çekiyor. İpekçi, THY’yle yaptığı anlaşma nedeniyle seçtiği renkleri sır gibi saklıyor.
İ>ŞTE YENİLİKLER
Özel kumaş Koltukta Fransız Sogerma şirketinin tasarımını seçen THY’nin koltuk kumaşları ise İpekçi tarafından belirlendi. Yeni tasarımda kabin panel yan-üst kaplamaları, Airbus A330, A320/A321 serilerinde ise alt kaplamalar özel renklere sahip olacak. Ayrıca halı, perde, tuvalet duvar ve yer kaplamalarında da farklı tasarımlara gidiliyor. Dinlendirici renklerin tercih edildiği kumaş, halı ve kaplamalarında yolcunun kabinde rahatlaması hedefleniyor.
Anti jet-lag ışıklandırma Uzun menzilli uçaklarda ise özel bir ışıklandırma sistemi hayata geçirilecek. Yolcuya farklı saat dilimleri geçirilmesinden kaynaklanan jet-lag etkisinin azaltılması için gece ve gündüz faklı ışıklandırma sunulacak. Böylece vücut gidilecek noktaya uyumu sağlamış olacak. Gece uçuşlarında uçağın tavanına yıldız şeklinde ışık yansıtılacak.
İkram Tepsiler, tabaklar, çatal-bıçaklar, peçeteler tamamen değişiyor. Farklı tasarım ve özel renklerle yolcuya özel bir konsept sunulması hedefleniyor. İkram tepsisinin altında özel bir kağıt örtü de bulunacak. Yolcunun uçağa ilk girişte karşılaştığı mutfak yeni nesil, özel malzemelere giydirilecek.
Üniformalar Hostesler pantolon ve eteğin yanı sıra özel elbiseye de sahip olacak. Kış döneminde soğuk uçuş noktalarında şikayet konusu olan pardösünün ince olması nedeniyle iç kısmına miflon eklenecek. Ayrıca eldiven de üniformanın bir parçası olacak. Pilot ve yer çalışanlarının da üniformaları değişiyor. Uçuş ekibinin çantaları ise Samsonite tarafından hazırlanacak. Çantaların üzerinde THY logosu bulunacak. Cemil İpekçi üniformaların sadece tasarımını yapacak. Üretim için THY ihale çalışmalarını sürdürüyor. Üretim kontrolü İpekçi tarafından gerçekleştirilecek. Tolga ÖZBEK
UÇAKLARI CEMİL İPEKÇİ GİYDİRECEK
Kendisini etnik giysi tasarımcısı olarak tanımlayan İpekçi’ye geçtiğimiz 10 yıl içinde THY’nin sadece üniformalarını dizayn etmek için üç kez teklif geldi. Son teklifi üniformayla birlikte kabin ve ikramın da dahil olmasıyla kabul etti. THY tarihindeki en radikal değişime imza atacak Cemil İpekçi, havayolunun yeni tasarımla rekabette bir adım öne geçeceğine inanıyor.
Air France’ın yeni üniformaları
Fransız Havayolları Air France, 17 yıl sonra tasarımını değiştirdiği yeni üniformalarını Paris’te tanıttı. İki yıllık çalışmayla ortaya çıkan pilot, kabin memuru ve yer çalışanlarının üniformaları ünlü Fransız modacı Christian Lacroix tarafından hazırlandı.
Şirketin ana rengi denizci mavisinin korunduğu üniformalarda 17 ayrı model yer alıyor. Modern çizgilerin yanı sıra 1950’lerin üniformalarına da göndermeler yapılan tasarımda ilginç ve farklı renkteki aksesuvarlara da yer verildi. Hostes üniformalarında boynu tamamen saran kabarık fular ve belde kırmızı fiyonk ile kırmızı deri kemer dikkat çekerken, bölgesel ayrıntılar da öne çıkıyor. Bazı kabin memuru üniformalarında Çin geleneksel çizgilerini taşıyan yaka ile steward ve yer görevlisi üniformalarında da kalpak ile parka gibi geleneksel aksesuvarlar da bulunuyor.
Pilot üniformalarında kadın pilotlar isterlerse etek giyebiliyor. Erkek pilotlar içinse klasik çizgiler korunuyor. Erkek pilotlar metal düğmeli kruvaze ceket giyiyor.Çiğdem GEYİK ÖZ-Egemen NAKİPLER / PARİS
A380 yer testlerinde
İlk uçuşu yaklaşık bir ay geciken Avrupalı imalatçı Airbus’ın dev yolcu uçağı A380, yer testlerine başladı. Taksi, hızlanma ve motor denemelerini içeren yer test programının en kısa sürede tamamlanarak ilk uçuşun nisan sonunda gerçekleştirilmesi planlanıyor. Mühendisler uçakla ilgili son modifikasyonları yaparken, Airbus uçağın planlandığı gibi 2006 yazında teslim edilmeye başlanacağını açıkladı.
Bell 429 sahnede
Amerikalı helikopter imalatçısı Bell, çift motorlu hafif sınıf helikopter pazarına sunduğu ve 429 adını verdiği yeni modeliyle vites büyütüyor.
Mevcut 427 modelinden yüzde 70 daha büyük kabine sahip helikopter, hafif sınıfta konfor isteyen iş adamlarının gözdesi olması bekleniyor.
İlk uçuşunu bu yıl içinde yapması planlanan 429’un sertifikasyon ve sonrasında teslimatları ise 2007«de başlayacak.
Kısa zamanda yüksek satış başarısı yakalayan 429 modeline Türkiye’den de iki sipariş var.
Ünver ve Sarp Havacılık şirketlerinin sipariş verdiği helikopterin liste satış fiyatı ise 3.950 milyon dolar.
SunExpress«ten 15 euro«ya Avrupa
Kuruluşunun 15«inci yıl dönümünü kutlayan Antalya merkezli SunExpress, yolcularına çok özel bir fırsatla teşekkür ediyor. Havayolu, 30 Nisan«a kadar Antalya çıkışlı, tüm vergiler dahil tek yön 15 euro«dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Türk Hava Yolları ve Lufthansa grubu şirketlerinden Thomas Cook ortaklığında kurulan SunExpress, Antalya«dan tarifeli olarak Frankfurt, Münih, Zürih ve Basel«e sefer yapıyor. Kampanya tarifeli noktalarla birlikte Bremen, Dortmund, Düseldorf, Berlin Shcönefeld ve Tegel, Erfurt, Friedrichshafen, Hamburg, Köln, Leigzig, Lüksemburg, Münster, Paderbonn, Rostock-Lage, Saarbrücken, Salzburg ve Stuttgart için geçerli.
Antalya pazarında liderliğe oturan SunExpress, bu yıl yolcu rekoru kırmayı hedefliyor. Genel Müdür Paul Schwaiger talebi karşılamak üzere filoyu 9 uçağa çıkarttıklarını belirterek ‘Onuncu uçağımız temmuzda geliyor. Kasım ayı sonuna kadar charter yani tarifesiz uçuşlarımızın tümü satıldı. Bu yıl Antalya turist sayısında yine rekor kıracak’ diye konuştu.
Kontrollü büyümesiyle dikkat çeken şirket yeni uçak alımına temkinli yaklaşıyor. Yazdan sonra kış sezonu için de uçaklarının satışlarına başlayan SunExpress, ilk defa bu yıl denediği Mısır’a ekibiyle birlikte uçak kiralanmasını gelecek yıl da tekrarlamayı planlıyor.
Uçan nisan fırsatları
Türk Hava Yolları, Avrupa ve Ortadoğu hatlarında 30 Nisan’a kadar özel fiyatlar uyguluyor. Vergiler hariç İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya’dan Amsterdam’a 166, Atina ve Budapeşte’ye 157, Barcelona, Madrid, Kopenhag, Varşova, Zürih ve Paris’e 199, Basel, Hamburg, Lyon, Milano, Nice, Nürnberg, Paris, Roma, Strazburg ve Brüksel’e 207, Berlin, Hannover, Köln, Sttutgart ve Düsseldorf’a 157, Bükreş, Saraybosna, Sofya, Tiran, Üsküp ve Priştina’ya 141, Cenevre’ye 215, Franfurt ve Münih’e 124, Kiev ve Odesa’ya 224, Kişinev’e 149, Moskova’ya 182, Stockholm’e 240, Vinaya’ya 166 ve Zagrep’e de 198 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Beyrut’a 125, Dubai ve Bahreyn’e 310 eurodan başlayan fiyatlarla uçan THY’nin promosyonu gidiş-dönüş ve ekonomi sınıfı için geçerli.
15 Nisan’dan itibaren THY, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı çıkışlı iç hat uçuşlarına başlıyor. Günlük İzmir, Antalya, Adana ve Trabzon’a gerçekleştirilecek seferler için özel promosyon yapılıyor. Fiyatlar tek yön 89 YTL’den başlıyor. Atatürk Havalimanı’ndaki yoğunluğun yanı sıra Asya tarafında oturan İstanbullulara da hizmet vermeyi hedefleyen THY, uçakların doluluk oranlarına göre bu noktalara seferleri kış sezonunda da devam ettirmeyi planlıyor.
Air France, 27 Nisan son çıkışlı İstanbul«dan Paris, Barcelona, Brüksel, Cenevre, Lizbon, Londra, Madrid, Milano, Prag, Roma ve Stockholm«e vergiler hariç, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş 199 euro«dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
İtalyan Havayolları Alitalia, biletlerini 30 Nisan«a kadar satın alan yolcular için gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı vergiler hariç Milano ve Roma’ya 207 euro«dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor. Amerika hatlarında ise 31 Mayıs«a kadar New York, Chicago, Boston ve Washington 356 euro«dan başlıyor.
Macar Malev Havayolları, yaz sezonunda ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş Budapeşte’ye 155, diğer tüm Avrupa hatlarında da 185 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Bu sezon uçuş hattına Oslo, Köstence, Burgaz, Malaga ve Göteburg’u da katan Malev, ayrıca Çin pazarında Beijing aktarmalı 29 noktaya bağlantı sağlıyor.
GulfAir, Dubai’ye 30 Nisan’a kadar ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 166 eurodan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı veriyor.
Yazının Devamını Oku 3 Nisan 2005
Türkiye’nin turizm başkenti Antalya, ikinci dış hatlar terminali ile büyüyor. Çelebi-IC İçtaş ortaklığında tamamlanan ve AYT2 olarak adlandırılan terminal, 4 Nisan’da deneme, 17 Nisan’da da resmen hava trafiğine açılacak. Yıllık 8.5 milyon yolcu kapasiteli terminal, elektronik ve seyrüsefer altyapısı tamamlanacak paralel pistin de devreye girmesiyle Antalya«nın gelecek 5 yılda yolcu trafiğindeki artışın karşılanmasını sağlayacak. Toplam yatırımı 120 milyon dolara ulaşan terminali konsorsiyum 55 ay işletecek.
Türkiye’nin ilk yap-işlet-devret terminal projesi 1998’de Antalya’da hayata geçti. O yıl Antalya’nın dış hat yolcusu toplam 5.5 milyon civarındaydı. Geçen yıllarla birlikte Bayındır Grubu tarafından işletilen terminal, kapasitesini doldurmaya başladı.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ikinci terminal için düğmeye bastı. Yolcu trafiği 2004’te 12.5 milyona ulaşan Antalya Havalimanı’nın ihalesini, Türk Sivil Havacılık Sektörü’nün köklü şirketlerinden Çelebi Grubu kazandı. İnşaat ve turizm yatırımları konusunda tecrübeli İbrahim Çeçen Yatırım (IC) Holding ve grup şirketlerinde İçtaş’la yüzde 50 ortaklık imzalayan Çelebi, geçtiğimiz mayıs ayında terminal için temel attı.
AYT2’yi 3 bin 500 işçinin çalışmasıyla 11 ay gibi rekor sürede tamamlayan Çelebi-IC İçtaş, terminali yaz sezonuna yetiştirdi. Paralel pistin devreye girmesiyle hızlı büyüme için önündeki tüm engelleri kalkacak olan Antalya Havalimanı’nın bu yıl 15-16 milyon arasında yolcu kapasitesine ulaşması hedefleniyor.
Proje temel olarak Bayındır’ın ilk terminali ile aynı. Zaten DHMİ’nin planlamasına göre Antalya’nın büyüme stratejisinde havalimanın artan kapasitesinin birbirinden bağımsız 6 terminal ve aynı anda uçak iniş-kalkış imkanı sunacak pist ile karşılanması hedefleniyor. Halen iki ayrı grup tarafından işletilecek terminaller arasında trafik paylaşımı havayolu bazında DHMİ tarafından yapıldı.
AYT2’DEN İZLENİMLER
Palmiyeler arasından terminal binasına girdiğinizde 15 röntgen cihazı ile sıra beklemeden ana salona ulaşıyorsunuz. Birinci terminalde yolcuyu karşılayan bilet satış ofisleri AYT2’de kenara alınmış. Genişleyen alan, özellikle grup halinde gelen yolcuların daha rahat check-in yaptırmalarını sağlayacak. Tüm terminale hakim doğal renkler, yerlerdeki pastel tonlar ve bankoların ağaç kaplamaları yolcuların seyahat stresinden arındırmayı hedefliyor.
Uçağa yüklenmek üzere verilen bagaj Türkiye’de ilk defa kullanılan ve EDS olarak adlandırılan tomografi sistemi ile kontrol edilecek. Sistem, şüpheli bulduğu bagajları ayırarak tekrar özel bir kontrole tabi tutacak.
Doğal ışığa fazlasıyla yer verilen terminalde işlemini tamamlayan yolcu, 30 pasaport bankosundan hızla geçerek arındırılmış salona ulaşacak. Katlı tasarlanan gidiş bölümünde ortadaki tropikal bahçe terminalin doğal ortamını burada da devam ettiriyor. Yeni nesil uçuş bilgi ekran ve yönlendirmeleri, yolcuya büyük rahatlık sağlayacak.
Havalimanında gümrüksüz satış mağazaları Unifree şirketi tarafından işletilecek. Unifree, alış-veriş alanlarında özel reyon tasarımlarının yanı sıra neredeyse adım başı havalandırma sistemleriyle ferah alışveriş imkanı sunacak. Uçaklarda olduğu kadar havalimanı restoranlarında da tecrübeli USAŞ ise uçak isimleri taşıyan kafeteryaları ile hizmet verecek.
Yolcular, geliş bölümünde uçaktan alındıktan sonra fazla alan yürümeden pasaport işlemlerini tamamlayıp bagaj alanına geçecek. Yeni nesil bagaj ayrım sistemi ile yolcular vakit kaybetmeden bavullarına kavuşabilecek. Tur otobüslerine ise yine en az mesafe yürüyerek ulaşabilecek.Tolga ÖZBEK
GELECEK PLANLANDI
Terminalin planlanmasında uzun vadeli ihtiyaçlar dikkate alındı. Körük altında uçakların yanaşması için ilerleyen yıllarda Antalya’ya inebilecek Airbus A340-500/600 ile Boeing 777-300 gibi modeller için de yer ayrıldı. Çelebi-IC İçtaş Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fırat Çeçen (sağda), Antalya bölgesindeki turizm ve otel yatırımlarına terminal işletmeciliği ile yeni bir boyut eklediklerine dikkat çekiyor. IC Holding, Antalya Havalimanı’nda paralel pist inşaatını da gerçekleştirmişti. Şirketin yeni kule ve itfaiye binasını ay sonunda teslim etmesi hedefleniyor. Grubun ayrıca havalimanında oteli de bulunuyor. Konsorsiyumun İcra Kurulu Başkanı Ferda Yakar ise terminalin en yeni teknolojiler ve modern görünümü ile ülke imajına katkıda bulunacağına inanıyor.
RAKAMLARLA AYT2
Toplam Yatırım: 120 milyon dolar
Toplam İnşaat Alanı: 185 bin metrekare
Terminal Kapalı Alanı: 77 bin 56 metrekare
Yolcu Kapasitesi: 8.5 milyon/yıl
Köprü Sayısı: 12 adet
Bagaj Kapasitesi: 5 bin adet/saat
Kullanılan Beton: 85 bin metreküp
Kullanılan Demir: 8 bin 730 ton
Kullanılan Çelik: 1650 ton
Glass Cockpit 182 Türkiye’de
Amerikalı uçak imalatçısı Cessna’nın yeni nesil ‘glass cockpit’ olarak adlandırılan ve tüm uçuş verileriyle seyrüsefer sisteminin özel ekrandan takip edildiği 182 modeli, Türkiye’deki ilk müşterisi işadamı Durmuş Döven’e teslim edildi. Genel havacılıkta hızla yaygınlaşan glass cockpit’in, teknolojinin ucuzlaması ile artık tek motorlu uçaklarda da kullanımı artıyor. Cessna, tek motorlu uçak ailesinin temel modeli 172 için de glass cockpit sertifikasyonu tamamlandı. Teslimatlar önümüzdeki günlerde başlıyor.
Temsilciliğini Ankara merkezli Emair’in yaptığı dört kişilik uçak, saate 276 kilometre hızla uçabiliyor. Menzili 1793 kilometre olan uçağın glass cockpit, air-bag ve ek sistemlerle tam donanımlı fiyat 312 bin dolar.
Swiss'ten zahmetsiz aktarma
İsviçreli Swiss Havayolları, Avrupa yönünde Zürih aktarmalı tüm uçuşlarını yaz tarifesiyle birlikte A Terminali«ne aldı. Yeni uygulamayla birlikte Swiss, yolculara hızlı check-in sayesinde 35 dakikada Avrupa hattında aktarmalı uçuşa yetişme imkanı tanıyor. Swiss Havayolları, tüm kıtalararası uçuşlarını ise E Terminali«nden gerçekleştiriyor.
THY’nin yeni kabin amirleri
Türk Hava Yolları, filonun büyümesiyle birlikte yeni kabin amiri eğitimlerine başladı. Yaz sezonuna 200 Boeing 737, 60 Airbus A320/A310 ve 20’si de purser yani uzun menzilli A340 uçaklarında kabin amiri toplam 280 kabin memuruna özel amirlik eğitimi verilecek. Tecrübe ve sicil kayıtlarına göre seçilen kabin amir ve purser adayları 11 ila 14 gün arasında eğitimden geçiriliyor.
Nisan fırsatları
Yaz tarifesine geçen Onur Air, İstanbul çıkışlı Adana, Antalya ve İzmir uçuşlarını günde 4 sefere çıkarttı. Bodrum’a haftada üç gün uçmaya başlayan şirket, okulların tatil olmasıyla birlikte sefer sayısını günde ikiye yükseltecek. 1 Haziran’dan itibaren Onur Air’in iç hatlardaki yeni noktası ise her gün uçulacak Dalaman olacak.
Emirates Havayolları, sadece first ve business class yolcuları için Dubai, Auckland, Brisbane, Christchurch, Doha, Hong Kong, Johannesburg, Melbourne, Perth, Singapur ve Sydney için ücretsiz özel araçla transfer hizmeti sunuyor. Şirket ayrıca Dubai Havalimanı ile Abu Dabi şehir merkezi arasında karşılıklı günde üç kez ücretsiz otobüs servisi hizmeti de veriyor.
Swiss Havayolları, 1 Temmuz-28 Ağustos tarihleri arasında İstanbul-Zürih uçuşlarını hafta sonları günde iki sefere çıkartıyor. Sabah saat 04.00«te İstanbul«dan kalkacak ikinci uçak saat 06.00«da Zürih«e inecek.
Bilet fiyatları artık Euro
Türkiye«deki Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayollarının ortak aldığı kararla dış hat uçak bilet fiyatlarında 1 Nisan«dan itibaren Amerikan Doları yerine Euro kullanımına başlandı. Avrupa«daki geçişin tamamlanması nedeniyle yapılan bu değişiklikle havayolları dolar bilet fiyatlarını 0.83 ile çarparak Euro’ya çevirmeye başladı.
Sivil havacılıkta personel sıkıntısı
Yetişmiş ve yeterli sayıda personel sıkıntısı çeken Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) halen tali komisyonda yer alan yeni Sivil Havacılık Kanun taslağının TBMM’den geçmesi ile personel açısından darboğaza gireceği iddia edildi. Mevcut personelin önemli kısmının gerekli tecrübeye sahip olmalarına rağmen kanun taslağındaki niteliklere uymaması nedeniyle SHGM’den ayrılmak zorunda kalabileceğine dikkat çekildi. Sorunun çözülmesi amacıyla kanun taslağında değişiklik talep edildi.
USAŞ’tan kár
Havayolu ikram şirketi Gate Gourmet USAŞ, 2004’ü 19 milyon YTL (19 trilyon TL) kár ile kapattı. Geçen yılın Türk havacılık ve turizmi açısından hızlı yükselişte geçtiğini belirten Murahhas Müdür Mohamed Hammam, artışın bu yıl da süreceğine inandıklarını söyledi. Şirket ilk defa geçen yıl havalimanı dışında Antalya Lara’ya plaj-restoran açmıştı.
Yazının Devamını Oku 27 Mart 2005
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Mahmut Tekin, geçtiğimiz günlerde çok önemli bir değişimi gerçekleştirdiler. Yıllardır yazıp dururum. Havalimanlarının sadece terminal bazında değil tümüyle özelleştirilmesinin yolunun açılmasını isterim. Şimdi bu hayalim gerçek oluyor. Yeni yasal imkanla, havalimanları bütün işletmeleriyle özelleşebilecek. Yani özel sektör tarafından işletilebilecek. Sadece Hava Trafik Kontrolü devletin elinde olacak. Bu çok mu gerekli? Belki bir süre daha devletin kontrolünde gidebilir. Sonra bu hizmetin de özelleşmesinde bence bir sakınca yok. Tepemizden geçen, inip kalkan hangi uçak, hangi ülkenin gözünden ve kulağından kaçabilir ki? Gizlilik ne kadar gerekli? Bu yüzden Hava Trafik Kontrolü«nün özelleşmesinde de bir sakınca yok. Hem de özelleşme ile hava trafik kontrolörlerine çok daha iyi bir hayat imkanı sunulabilir. Bu çok önemlidir. Hava trafik kontrolörleri, bence Türkiye«nin en önemli işlerinden birini, dünya standartlarının çok altında bir gelirle yapmaktadırlar.
Mucize yaratan o insanları ah bir çalışırken görebilseniz. Yapacakları en ufak bir hatanın sonuçlarını düşünebilseniz... O zaman onları koyacak yer bulamazsınız.
Ama yine de buraya kadar çok iyi gelindi. Bunda en önemli katkı kuşkusuz ve tartışmasız Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım«a aittir. Gerçekten çok önemli birkaç vizyonu cesaretle sergiledi. Ben kuşkusuz sadece havacılık alanından söz ediyorum.
Özel havayolu şirketlerini desteklediğinde hakkında bir sürü laf edildi. Ama bugün yarattığı zenginlik ve rekabet ortamı ile Türk insanı rahatça uçakla yolculuk yapıyor. Eğer devletin vergileri ve ağır koşulları biraz daha azaltılırsa, havayolu yolculuğu Türk insanının hayatına tümüyle girecek. Yollarda kimse ölmeyecek. Ülkenin bir ucundan diğerine 15-20 saatlik çileli karayolu yolculukları yerini keyifli uçuşlara bırakacak. Bakan Yıldırım«ı kimler alkışladı ve hangi nedenle alkışladı bilmiyorum ama ben çok alkışlıyorum.
Gelelim havalimanlarının tümünün özel kuruluşlarca işletilmesine kapı açan anlayışa. Bu zaten Türkiye«nin çok geç kalmış bir anlayışı idi. Ama eğer Bakan Yıldırım cesaretle üzerine gitmese ve bir bürokrat olarak DHMİ Genel Müdürü Mahmut Tekin direnseydi, bu geç kalmış anlayış sonraki on yıllara sürüklenirdi. Ama artık özel sektör gücümüz için kendisini gösterebileceği uluslararası kimlikli mükemmel bir iş ortaya çıkıyor.
Bu işe soyunacak olanların analarından helal süt emmiş olmaları ve asla ülkelerini satmayacak kadar asil bir duruş içinde bulunmaları gerekiyor. En küçük bir güvenlik hatası, işletme kaypaklığı bu anlayışı mahveder. Hem Ulaştırma Bakanı hem de DHMİ Genel Müdürü bundan sonrası için de çok önemli bir görevi üslendiler. Özel sektör tarafından işletilecek havalimanlarının iyi ellerde, iyi yönetimlerle yapılması ve devletin sadece parasını zahmetsiz alan bir güç olarak kalması bakın Türkiye’ye ne büyük imkanlar sağlayacak.
Keşke bir an önce gerçekleşse ve beklemeden görebilsek. O zaman siz de bu iki insanı alkışlamak için en az benim kadar aceleci olmak isteyeceksiniz...
En iyi havayolu şarapları
Dünyaca ünlü «Business Traveller« Dergisi, havayollarında sunulan en iyi şarapları belirledi. First class’ta Japon Havayolları, business class’ta da Cathay Pacific ödül kazanırken en iyi şaraplara sahip havayolu ortaklığı ise Oneworld oldu.
Büyük çekişmenin yaşandığı en iyi havayolu şarapları yarışması 1985«ten bu yana yapılıyor. Değerlendirmeye Business Traveller Dergisi editörlerinin yanı sıra Wine International Dergisi ile International Wine Challenge uzmanları katıldı. Toplam 70 havayolundan alınan şaraplar Londra Heathrow Havalimanı’nda iki gün boyunca test edildi. Kırmızı, beyaz, şampanya ve tatlı şarap dallarında puanlama 100 üzerinden yapıldı. Şarabın yıldızı her geçen gün parlıyor. Şarabın artan pazar payı, uçak yolcularının tercihlerini de etkiliyor. Yapılan araştırmalar, özellikle business class yolcularının havayolu tercihlerinde şarabın öneminin gittikçe öne çıktığını ortaya koyuyor.
Havayolları artan ilgiyle son yıllarda hazırladıkları şarap mönülerine büyük önem veriyor. Dünyaca ünlü degüstatör yani şarap tadımcıları bu konuda havayollarına danışmanlık hizmeti veriyor. Seçimlerde şarabın kabin şartları yani seyir yüksekliği olan 10 bin metre veya daha üzerindeki farklı basınç ve düşük nem oranına sahip ortamda nasıl tat vereceği ilk olarak göz önüne alınıyor.
ÖZEL LİSTE
Bu konuda en iyi şarap listelerine sahip havayollarından biri olan Delta’nın degüstatörü Ken Chase, şarap seçiminde öncelikle üreticilerle yaptığı ön görüşme ve araştırmadan sonra her kategori şaraptan 5 marka seçiyor. Bunu yerdeki elemeyle 2 veya 3’e indiriyor. Asıl karar uçakta veriliyor. Aday şişeler uçağa yüklendikten sonra Chase denemelerini uçakta sürdürüyor.
Ken Chase, şarapların tadı, kabindeki basınç, nemsiz ortam gibi nedenlerle farklı hale geldiğine inanıyor. Kabin ortamının şarabı olduğu gibi insan algılarını da etkilediğini belirten Chase, bu nedene tanınmış şarapların bazen havada buruk tatlarla karşısına çıktığında şaşırılmaması gerektiğine inanıyor. Tolga ÖZBEK
TÜM DALLARDA
En iyi first class
Japon Havayolları
Adaylar: Etihad, Malezya, Qantas, Lan Chile
En iyi business class
Cathay Pacific
Adaylar: Amerikan Havayolları, British Airways, Icelandair
En iyi havayolu ortaklığı
Oneworld
Adaylar: SkyTeam, Star Alliance
En orijinal first class şarap listesi
Japon Havayolları / Cathay Pacific
Adaylar: British Airways, Etihad, Qantas, Thai Airways
En orijinal busIness class şarap listesi
Delta
Adaylar: Amerikan Havayolları, Alitalia, British Airways, Finnair, Northwest.
FIRST CLASS
En iyi BEYAZ
1 Cathay Pacific: Vincent Girardin Meursault Vieilles Vignes 2001 Burgundy, Fransa. Puan: 96
2 Etihad: Domaine Roux Pere et Fils Puligny Montrachet Les Enseignieres 2002 Burgundy, Fransa. Puan: 95
3 Singapur Havayolları: Dr Loosen Urziger Würzgarten Riesling Kabinett 2000 Mosel, Almanya. Puan: 93
En iyi KIRMIZI
1 Kore Havayolları: Chateau Giscours 1999 Bordeaux, Fransa. Puan: 96
2 Etihad: Possums Vineyard Shiraz 2001 McLaren Vale, Avustralya. Puan: 93.5
3 Qantas: Saltram No 1 Barossa Shiraz 2000 Barossa Vadisi, Avustralya. Puan: 92
En iyi ŞAMPANYA
1 Malezya Havayolları: Billecart-Salmon Grand Cru Blanc de Blancs 1997 Champagne, Fransa. Puan: 97
2 Qantas: Dom Perignon 1995 Champagne, Fransa. Puan: 96
3 Lan Chile: Taitinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 1995, Champagne, Fransa. Puan: 95
En iyi TATLI ŞARAP
1 JAL: Graham’s 30 Year Old Twany Port, Portekiz. Puan: 96
2 Varig: Warre’s quinta da Cavadinha Vintage Port 1986 Douro Portekiz. Puan: 95
3 Amerikan Havayolları: Graham’s Malvedos 1995 Douro, Portekiz. Puan: 94
BUSINESS CLASS
En iyi beyaz
1 British Airways: Laboure-Roi Meursault 2002 Burgundy, France. Puan: 95
2 Air New Zelland: Highfield Estate Sauvignon Blanc 2003, Malbourough, Yeni Zellanda. Puan: 90.5
3 Cathay Pacific: Framingham Sauvignon Blanc 2003, Malbourough, Yeni Zellanda. Puan: 90
En iyi KIRMIZI
1 Amerikan Havayolları: Chateau Batailley 2000 Pauillac, Bordeaux, Fransa. Puan: 93.5
2 Cathay Pacific: Antinori Tignanello 2000 Tuscany, İtalya. Puan: 92.5
3 Alitalia: Fattoria del Cerro Vino Nobile de Montepulciano 2000, Tuscany, İtalya. Puan: 92
En iyi ŞAMPANYA
1 Kore, KLM, JAL,Icelander:
Piper-Heidsieck Brut NV Champagne, Fransa. Puan: 95
2 British Airways: Charles Heidsieck Brut NV Champagne, Fransa. Puan: 93
3 Singapur Havayolları: Piper-Heidsieck ‘Rare’ Cuvee Reserve NV Champagne, Fransa. Puan: 92
En iyi TATLI ŞARAP
1 Cathay Pacific: Dow«s Late Bottled Vintage Port 1997 Douro, Portekiz. Puan: 93
2 Finnair: Chateau Guiraud Premier Cru 1998 Sauternes, Fransa. Puan: 92.5
3 Lufthansa: Graham«s Late Bottled Vintage Port 1998 Douro, Portekiz Puan: 91.5
Air France’tan üçüncü uçuş
Fransız Havayolları Air France, bugün devreye giren yaz tarifesiyle birlikte İstanbul çıkışlı Paris uçuşlarına üçüncü seferi ekledi. Sabah 09.05, öğleden sonra 15.25’teki uçuşlara ek olarak konulan AF1791 No’lu sefer, Airbus A319 tipi uçakla gerçekleşecek. Saat 18.55’te Atatürk Havalimanı’ndan kalkacak uçak, 3 saat 45 dakika süren uçuştan sonra yerel saatle 21.40’ta Paris Charles de Gaulle Havalimanı’na inecek.
İstanbul-Paris arasında artan trafiği üçüncü uçuşla karşılamayı hedeflediklerini söyleyen Air France’ın Türkiye ve Bulgaristan Genel Müdürü Alain Verwilghen, Paris’e gitmek için yolculara günün farklı saatlerinde seçenek sunduklarını belirtti. Air France, üçüncü uçuşun başlamasıyla özel bir kampanya yapıyor. Havayolunun İstanbul çıkışlı ekonomi sınıfı, vergiler hariç Paris, Barcelona, Brüksel, Cenevre, Lizbon, Londra, Madrid, Milano, Prag, Roma ve Stockholm’e gidiş-dönüş 239 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Promosyonda son seyahat tarihi 27 Nisan.
Trafiğin iki yönlü ve hızla arttığına dikkat çeken Alain Verwilghen, Türkiye pazarında özellikle Güney Amerika’ya seyahatte büyük bir artış olduğunu söyledi. 11 Eylül sonunda meydana gelen krizi Air France’ın özellikle Güney Amerika’da farklı noktalara uçarak yendiğini belirten Verwilghen, bu gelişmenin Türkiye pazarına da yansıdığına dikkat çekti. Türk yolcular bölgede en çok Brezilya, Arjantin ve Küba’yı tercih ediyor.
Türk Hava Yoları’nı ilerleyen yıllarda Air France’ın havayolu ortaklığı SkyTeam’de görmek istediklerini belirten Alain Verwilghen, kısa vadede Ankara veya İzmir’den yapılacak THY’nin Paris uçuşlarında code-share yani ortak uçuş taleplerinin olduğunu ifade etti.
Yazının Devamını Oku 20 Mart 2005
Bölgesel uçak imalatçıları Embraer ve Bombardier, yeni nesil yüksek kapasiteli uçaklarıyla Boeing ve Airbus’ın pazarına göz dikti. Brezilyalı Embraer şirketinin 106 koltuklu 190 ve 118 koltuklu 195 modellerinden sonra Kanadalı Bombardier de «Cseries« adını verdiği yeni nesil uçağını imal etmek üzere yönetim kurulundan onay aldı. Bombardier«ın yeni bölgesel uçak ailesinin yolcu kapasitesi 110-130 arasında olacak. Bölgesel uçak pazarındaki gelişmeler Türk Hava Yolları tarafından da yakından takip ediliyor. Filosunda 1993«ten bu yana kullanılan RJ100 serisi uçakların geri verilmeye başlamasıyla THY, 100 koltuk ve üzerinde uçak arayışlarını sürdürüyor.
Jet motorlu bölgesel havacılık pazarında hızlı bir değişim yaşanıyor. Yeni nesil, yüksek teknolojiye sahip uçaklar, havayollarına ekonomik uçuş imkanı sunuyor. Yapılan araştırmalar eskiden 40-50 koltuk ortalamaya sahip bölgesel uçakların kapasitelerinin hızla 80 ila 110 arasına çıktığını gösteriyor.
EKONOMİK UÇUŞ
Boeing ve Airbus«ın yolcu uçaklarının koltuk alt limitleri ise 105«ten itibaren başlıyor. Ancak yeni nesil bölgesel uçakların hem yüksek kabin konforu hem de ekonomik uçuş maliyetleri sunması yavaş yavaş bu pazarın Embraer ve Bombardier«e geçmesine neden oluyor. Yapılan araştırmalar gelecek 20 yılda bu pazarın yaklaşık 5 bin 800 uçaklık bir hacme ulaşacağını gösteriyor.
Havayolları, koltuk kapasitesi yüzü aşan bu yeni nesil uçaklarla hem bölgesel uçuş yapıyor hem de 2.5-3 saatlik daha uzun olan ancak yolcu kapasitesinin düşük olduğu hatlarda uçakları ekonomik olarak kullanabiliyor.
Bu pazara ilk çıkan Embraer şirketi oldu. 1990’ların başında yeniden yapılanan ve özelleştirilen şirket önce projelerle hızlı bir gelişim yakaladı. Önce 40-50 koltuklu ERJ140/145 serisi kısa zamanda yüksek başarıya ulaştı. Toplam teslimatları 900’ü geçen uçaktan sonra Embraer bu sefer risk alarak 70’ten başlayıp 118 koltuğa kadar çıkabilecek 170/175 ile 190/195 serileri üzerine çalışmaya başladı. Bu tasarımda kabini genişleten Embraer, uçağın motorlarını kuyruktan kanat altına aldı. Serinin büyük modellerinden 190 geçen yıl mart, 195 de aralıkta ilk uçuşunu yaptı.
11 Eylül sonrasındaki fırtınalı günlerden sonra yeniden toparlanan Bombardier ise beklenen açıklamasını yaparak 110 koltuk ve daha fazlasını sunacak bölgesel yolcu uçağı yapacağını açıkladı. İlk modeli C110 olarak adlandırılan uçak, bir önceki CRJ serisinden farklı olarak motorları kanatlarda. Uçak için havayolları ile görüşmelerine başlayan Kanadalı şirket, toplam geliştirme maliyetlerinin 2.1 milyar dolara ulaşacağını tahmin ediyor.
Türk Hava Yolları, gelişen iç hat ve yakın ülkelere yapılan bölgesel uçuşlardaki hızlı gelişimi yeni uçaklarla karşılamak istiyor. Uzun ve orta menzilde gelecek 5 yıllık filo planını hazırlayan THY, şimdi de bölgesel uçak konusunda çalışmalar yapıyor. İhtiyacını 100 koltuk ve üzeri belirleyen THY, bu uçakları iç hat, bölgesel uçuşların yanı sıra yolcu kapasitesinin düşük olduğu dönemlerde Avrupa seferlerinde de kullanmayı planlıyor. Alınacak uçağın batıda Londra, doğuda da Taşkent civarına tam yükle uçması isteniyor.
Embraer ve Bombardier ile pazarlıklara başlayan THY, bu uçakları filoya nasıl katacağına ise henüz karar vermedi. Leasing yani finansal kiralama veya satın alma üzerine çalışan THY’nin seçiminde fiyat önemli rol oynayacak. Tolga ÖZBEK
TAV’ın uluslararası akademisi
İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali işletmecisi Tepe Akfen Konsorsiyumu (TAV), yurtiçi ve yurtdışında aldığı inşaat ve havalimanı işletme çalışmalarında görev yapacak personelin yetiştirilmesi için akademi kurdu. TAV Genel Müdür Yardımcısı Şeref Eren«in yöneticiliğini yaptığı İstanbul merkezli akademi, Türk çalışanların yanı sıra değişik ülkeler ve kültürlerden gelen, uluslararası projelerde TAV’ın ortağı şirket personelini de eğitecek.
Hızla büyüyen TAV, Türkiye’den sonra yurtdışında da kısa zamanda uluslararası dev inşaat ve havalimanı işletmecilerinin arasına girdi. Şirketin son yıllarda kazandığı projelerin toplamı 1 milyar doları aştı. Dev projelerde Amerikan, Fransız ve Alman şirketleriyle rekabet eden ve iş alan TAV, halen Dubai’de Emirates Havayolları için geleceğin yolcu uçağı Airbus A380’lerin bakım hangarları çatı inşaatı, Kahire Havalimanı T3 Terminali projeleri için çalışmalarını sürdürüyor. İran’da başkent Tahran’ın yeni havalimanı İmam Humeyni için Parlamento kararını bekleyen TAV, Kuzey Afrika ve Ortadoğu«da yeni projeler almak üzere hazırlık yapıyor.
TAV«ın uluslararası projelerinde çok farklı ülkelerden onlarca alt yükleniciyle birlikte 4 bine yakın çalışanı var. Bu sayının önümüzdeki dönemde alınması planlanan yeni projelerle 6 bine ulaşması bekleniyor. TAV kurduğu akademi ile hem yeni personelin eğitimini yapmayı hem de kalite çıtasını yükseltmeyi hedefliyor.
Eğitim programının iletişim ve yönetim teknikleri, mesleki eğitim, finans, maliyet ve istatistik teknikleri konusunda yapıldığını belirten TAV Akademisi«nin «dekanı« Şerif Eren, çalışanların programı seminerlerin yanı sıra bilgisayarda intranet üzerinden elektronik eğitim veya işbaşı çalışmaları ile yapabileceğine dikkat çekiyor. Nitelikli iş gücünün yoğun rekabette farkı ortaya koyduğunun altını çizen Eren, faaliyetlerin önümüzdeki dönemde artarak süreceğini belirtiyor.
Lufthansa’dan İzmir’e ikinci uçuş
Alman Lufthansa Havayolları, İzmir-Münih hattında yakaladığı yüksek dolulukla günlük ikinci sefere 27 Mart’ta başlıyor. Tüm yaz sezonu boyunca yapılacak bu uçuşlarda Lufthansa’nın Airbus A319 tipi yolcu uçağı sabah 03.55’te İzmir Adnan Menderes Havalimanı’ndan kalkacak. Uçağın Münih’e inişi ise sabah yerel saatle 05:.35’te gerçekleşecek. Öğleden sonra yapılan Münih uçuşları da standart olarak devam edecek.
İzmir’in iyi bir çıkış yakaladığını belirten Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Sadık Elmas «Bu uçuşların denemesini geçen yıl eylül-ekim aylarında yapmıştık. Yakaladığımız istikrarlı yolcu sayısı ve dolulukla sabah uçuşlarını tüm yaz sezonuna yaydık« diye konuştu.
Sabah erken uçuş sayesinde işadamları İzmir’den çıkıp gece kalmadan işlerini tamamlayabilecek.
Bu uçuşla Lufthansa’nın Avrupa bağlantı uçuşlarının yüzde 80’ini yakalanabiliyor. Örneğin Münih aktarmalı bu uçuşla saat 08.05’te Paris’te, saat 08.30’da Londra’da olmak mümkün. Aynı gün bu seferin Münih’ten dönüşü ise saat 23.25’te.
İkinci İzmir uçuşunun başlamasıyla Lufthansa özel bir fiyat da uyguluyor.
Ekonomi sınıfı, vergiler hariç promosyonda bilet fiyatları Münih ve tüm Almanya«daki noktalar için 133, Avrupa için 166 ve Moskova için de 188 dolardan başlıyor.
Bu yıl Türkiye pazarında yüksek büyüme bekleyen Lufthansa, Ankara uçuşlarında da bazı düzenlemeler yaptı.
Halen günlük Ankara’dan Münih’e iki sefer gerçekleştirilirken 27 Mart’tan itibaren sabah 07.30’daki uçuş saat 03.40’a alındı.
Bu uçuşla Lufthansa yolcularına yine farklı noktalara aktarmalı uçma imkanı sunuyor.
ŞİRKETLERE ÖZEL
Lufthansa’nın şirketler için sunduğu mil programı ‘Partner Plus Benefit’te ise üye sayısı katlanarak artıyor. Geçen yıl ekimde başlayan projede şirketler personelinin yaptığı uçuşlardan mil toplayarak avantajlar elde edebiliyor.
2004’ü 300 üye ile kapamayı hedefleyen Lufthansa yılın iki ayı sonunda 1400 üye şirkete ulaştı. Partner Benefit Plus’a mart ayından itibaren United Havayolları da katıldı.
Yıl sonuna kadar diğer Star Alliance havayolu ortaklığı üye şirketlerin de sisteme dahil olmasıyla Lufthansa daha fazla şirkete ulaşmayı hedefliyor.
NETJET'LE AVRUPA'DA ORTAK
Lufthansa, Amerika’dan gelen first ve business class yolcularına Avrupa içi devam edecekleri aktarmalı uçuşlarını iş jeti ile yapma imkanı sunuyor. Lufthansa’nın ünlü yatırımcı Warren Buffet’ın sahip olduğu Amerikan NetJet ile ortak vereceği hizmette uçuşlar, Münih Havalimanı’ndan gerçekleştirilecek. First ve business class yolcularına saati 4 bin 550 Euro’dan başlayan fiyatlarla sunulacak hizmette gidilecek noktaya beklemeden ve özel yolcu terminalinden yararlanılarak uçuş imkanı sunulacak. Uçuş rezervasyonları seferden en geç seferden 24 saat önce yapılabilecek.
THY’den CIP-xpress
Türk Hava Yolları’nın yeni hizmeti CIP-xpress kartı ile yolcular iç hatlarda ekonomi sınıfında uçsalar bile CIP yani özel yolcu salonlarından yararlanabilecek. İstanbul Atatürk Havalimanı iç hatlar yeni CIP Salonu’nun açılmasıyla başlayan hizmette yolcular başvuru formunu doldurduktan sonra yıllık 600 dolar ödeyerek bu karta sahip olabiliyor. CIP-xpress kart sahipleriyle beraber aynı noktaya uçan bir misafirleri de bu salonlardan yararlanabiliyor. THY’nin CIP salonları iç hatlarda İstanbul dışında Ankara, İzmir, Antalya, Bodrum ve Adana’da bulunuyor.
THY’nin farklı hizmetlerle yolcu memnuniyetini artırmayı hedeflediğini belirten Ürün Geliştirme Müdür Vekili Tarkan İnce, İstanbul’dan sonra diğer illerdeki CIP salonlarının da standart hale getirileceğini söyledi. CIP-xpress kartıyla ilgili daha fazla bilgi THY’nin 0 212 663 47 17 nolu telefonundan alınabilir.
Askeri kontrolörlere sivil lisans
Hava Kuvvetleri Komutanlığı, bünyesindeki hava trafik kontrolörlerine sivil lisans verilmesi üzerine çalışma başlatıldı. Ulaştırma Bakanlığı ile görüşen Hava Kuvvetleri, Avrupa Hava Sahası«nı kontrol eden Eurocontrol«ün sivil-asker ortak kullanım kararları doğrultusunda kontrolörlerine sivil lisans verilmesini hedefliyor.
Brüksel merkezli Eurocontrol’ün çalışmalarında sivil-asker kontrolörlerin ortak hareket ve lisanslandırılmasının uçuş emniyetini yükselteceğine dikkat çekiliyor. Yurtiçi uçuşların artmasıyla havayolları askeri meydanları başta Diyarbakır olmak üzere yoğun olarak kullanıyor.
Yetkililer, sivil lisanslandırma ile yolcu uçaklarına RAPCON olarak adlandırılan çok hassas yaklaşma sistemleriyle görüş şartlarının düşük olduğu durumlarda daha emniyetli uçuş imkanı sunulacağını belirtiyor.
Konunun 22-23 Mart’ta Ankara’da Türkiye Hava Trafik Kontrolörleri Derneği’nin yapacağı koordinasyon toplantısında da ele alınması planlanıyor.
TAI’den A400M’ye imza
Ana şirket TUSAŞ ile birleşme çalışmalarına hız veren TAI, Türkiye’nin de ortak olduğu Geleceğin Nakliye Uçağı Projesi A400M’de alt tedarikçileriyle yeni bir anlaşmaya imza attı. TAI’nin sorumluluğundaki dahili/harici aydınlatma sistemleri Selenia Komünikasyon (SELKOM) ile gerçekleştirilecek.
Tasarım ve mühendislik çalışmaları TAI tarafından tamamlanacak aydınlatma sisteminde üretim SELKOM’da yapılacak.
BA yeni ofisinde
İngiliz Havayolları British Airways (BA) 48 yıldır faaliyet gösterdiği İstanbul Harbiye’deki ofisinden Levent’teki Tekfen Plaza’ya taşındı. Ofisin açılışı Türkiye Ticaret Müdürü Ayşim Arda, Doğu Avrupa/Doğu Akdeniz Genel Müdürü David Rousham ve Doğu Akdeniz Satış Müdürü Vassilis Dallaris tarafından yapıldı.
EADS’den rekor kár
Avrupalı havacılık devi EADS, geçen yılı yüzde 6 artışla 1.03 milyar Euro net kár elde etti. Şirketin toplam satışları da 2004’te 44.1 milyar dolara ulaştı. Toplam 1110 bin çalışana sahip EADS’de en fazla satış ve kárı yolcu uçağı imalatçısı Airbus gerçekleştirdi. EADS’nin portföyünde uzaydan yolcu uçaklarına, helikopterden askeri uçaklara ortakları Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya’dan şirketler yer alıyor.
Yazının Devamını Oku 13 Mart 2005
Geleceğin yolcu uçağı 555 koltuklu A380'in ilk uçuşu yaklaştıkça havalimanlarında hazırlıklar son aşamaya geldi. Airbus'ın yaptığı araştırmaya göre A380'ler ilk 5 yıl içinde 37 büyük havalimanı arasında sefer yapacak. Ancak halen bu havalimanlarından 22'si A380'e hazır. Potansiyel olarak 2020«ye kadar A380«in sefer yapabileceği havalimanı listesine aralarında İstanbul«un da bulunduğu 62 havalimanı eklenecek.
Ancak toplam kalkış ağırlığı maksimum 590 tona ulaşan bu dev uçak havalimanlarına zarar vermeden nasıl uçacağı konusunda hálá şüpheler bulunuyor. Airbus tüm sorunları en ufak detaylarına kadar cevaplandırmak ve çözüm üretmek için havalimanı otoriteleri ile beraber çalışıyor. Bu konuda Avrupalı imalatçı uçağın tasarımı kadar çaba sarf ediyor. Havalimanları A380 için ortalama 100 milyon dolar yatırım yapması gerekiyor.
İŞTE SORUNLAR
İki katlı köprü İki katlı uçağın hızla yolcu alıp-boşaltması için iki katlı terminal köprülerine ihtiyaç duyuluyor. Bunun için birçok havalimanı yatırımlarını tamamladı. Ortalama her havalimanı bu iş için 60 ila 20 milyon dolar arasında değişen bütçe ayırdı. Çalışmalar 2006«da tamamlanıyor. Tek sorun park halinde normalden daha fazla yakınlaşacak yan yana duran iki uçağın aralarının açılması.
Taksi yolları Uçağın indikten sonra terminal binasına gitmek için kullandığı taksi yollarında dönüşlerin iki taraftan da 1 metre 70 santimetre genişletilmesi gerekiyor. Bu işlem havalimanına göre değişmekle beraber 10 ila 20 milyon dolara mal oluyor.
Yer hizmetleri A380«e yerde hizmet verecek araçlarda uçağın yüksek gövdesi nedeniyle birtakım değişikliklerin yapılması gerekiyor.
Uçağın mevcut pistleri kullanıp kullanamayacağı sorusuna ise Airbus A380«in Boeing 747«nin inip kalktığı tüm havalimanlarına uçabileceğini belirtiyor.
A380 tam yükle 2 bin 990 metrelik pistten havalanabiliyor. Boeing 747-400«te ise bu mesafe 3 bin 530 metre. A380 inişte 2 bin 103 metre durabilirken 747-400«ün frenleme mesafesi ise 2 bin 260 metre. Bu nedenle 747’lerin uçtuğu meydanların pistlerinin uzatılmasına gerek kalmıyor. Uçağın piste ilk teker koyuşunda ortaya çıkan etki özel iniş takımları sayesinde yere şok aşamalı olarak yayılıyor.
Bir başka test ise yaklaşma ışıkları için yapıldı. Uçak kalkış için pistte motorlarını tam güçle çalıştırdığında oluşacak rüzgarın yaklaşma ışıklarını yıkabileceği iddia edilmişti. Yapılan testler ışıkları yaklaşık saatte 1000 kilometre hıza dayandığını, A380«in motorlarının oluşturduğu rüzgarın ise saatte 500 kilometreyi geçmediğini ortaya koydu.
22 MEYDAN HAZIR
Hazır havalimanları San Francisco, Los Angeles, New York JFK, Londra Heathrow, Frankfurt, Münih, Paris CDG, Dubai, Kuala Lumpur, Johannesburg, Singapur, Bangkok, Şanghay, Pekin, Taipei, Seul, Hong Kong, Narita, Tokyo Haneda, Osaka, Auckland ve Sidney.
Hazırlananlar Anchorage, Memphis, Chicago, Washington, Miami, Indianapolis, Toronto, Delhi, Montreal, Manchester, Londra Gatwick, Amsterdam, Malpensa, Roma Fiumicino, Barcelona, Cidde, Riyad, Karaçi, Bombay, Colombo, Manila, Jakarta, Melbourne, Brisbane.
Germanwings ucuz uçuyor
Düşük Maliyetli Havayolları (DMH-Low Cost Airlines) Amerika’dan sonra Avrupa’yı da kasıp kavuruyor. Büyük şirketlerin kısa menzilde kabusu olan DMH’ler uçakta ikramı satıyor. Koltuk aralıkları dar. Ana şehirlerin ikincil havalimanlarına havayollarının pek tercih etmediği boş saatlerde uçuyor. Ama ucuz fiyatları, internetten yapılan kolay satışları sayesinde çok sayıda yolcuyu çekiyor.
Avrupa’da başını İrlandalı Ryanair’in çektiği bu furya, artık Türkiye pazarında da etkilerini gösteriyor. Alman Germanwings’in iki yıl önce başladığı Türkiye uçuşları hızla yüksek doluluk oranlarına ulaştı. Şirket, ana merkez Köln ile Stuttgart’tan yaptığı İstanbul (Sabiha Gökçen Havalimanı) ve İzmir uçuşlarına yaz aylarında Ankara’yı da ekleyecek. Almanya’da üçüncü merkezinin Berlin olacağını açıklayan Germanwings, buradan da haftanın üç günü İstanbul’a uçmayı planlıyor. Şirketin genel müdürü 34 yaşındaki Andreas Bierwirth Türkiye pazarından oldukça memnun. Germanwings’in İstanbul ve İzmir için ağırlıklı yolcularını turistler ve işadamları oluşturuyor.
Ankara için ağırlığın Türkiye’ye ailelerini görmeye gelenlerin olması hedefleniyor. İnternet kullanımının düşük olması nedeniyle havayolunun Türkiye genel satış acente hizmetini AiRep veriyor. İki yılda kendilerini Türkiye’de tanıttıklarını söyleyen Bierwirth artık hedeflerinin Germanwings ile aktarmalı uçuş satmak olduğunu vurguluyor.
Tolga ÖZBEK
KONTEYNER GENEL MERKEZ
Germanwings iç hatlarında Köln ve Stuttgart’tan Berlin, Dresden ve Münih’e uçuyor. Avrupa hattında uçulan ülke sayısı ise 17. Halen filosunda 15 uçak bulunan şirket bu yıl 7 uçak daha alıyor. Germanwings’in hedefi gelecek 5 yılda Avrupa’nın en büyük 5 DMH’sinden biri olabilmek.
Şirketin genel merkezi Köln Havalimanı’nda terminallerin hemen yanındaki iki katlı konteynerlerden oluşuyor. Germanwings büyüse de Genel Müdür Bierwirth’in konteynerden taşınmaya niyeti yok. DMH’lerin iyi para kazansa da her zaman maliyetlerini kontrol etmesi gerektiğine inanıyor. Havayolunda bilet fiyatları tek yön vergiler hariç 19 euro’dan başlıyor. Biletini erken satın alan, talebin az olduğu dönemlerde uçan bu fiyatları yakalıyor. Genel ortalamada fiyatlar tek yön 65 euro civarında seyrediyor.
Havacılıkta değişim rüzgarları
Havacılık sektöründe esen değişim rüzgarları dev şirketlerin başına yeni isimleri getiriyor. Yeni yolcu uçağı 787 ile hızla kaptırdığı pazar payını geri alan ve toparlanan Boeing’in başkanı Harry Stonecipher, aşk skandalı nedeniyle istifa etti. Emekli olduktan iki yıl sonra Phil Condit’in istifası sonrasında Stonecipher yeniden görev çağrılmıştı. Douglas kökenli Stonecipher, görevde kaldığı 15 ay boyunca Boeing’in Amerikan hükümetiyle yaşadığı sorunları aşarak yeniden ayağa kalkmasını sağlamıştı. Ancak Stonecipher yönetim ağırlığını 1999’da Boeing portföyüne giren Douglas ağırlıklı seçmesi, şirketin ana kazanç kaynağı olan yolcu uçaklarından askeri ve uzay projelerine yönelmesi eski nesil Boeing çalışanları tarafından olumsuz karşılanıyor, şirketin yeniden yolcu uçaklarına yatırım yaparak Airbus’a kaptırılan pazarın geri alınması isteniyordu.
Boeing’de belki de ‘derin devlet’ rüzgarları eserken şirketin başkanlığına geçici olarak finanstan sorumlu başkan James Bell atandı. Asıl CEO’luk yarışı ise Boeing Ticari Uçaklardan Sorumlu Başkanı Alan Mulally, Askeri Uçaklardan Sorumlu Başkan James Albaugh ile dışardan aday 3M’den James McNersey arasında geçecek. Uzmanlar Allan Mulally’nin şansının rakibi James Albaugh’a karşı daha yüksek olduğuna dikkat çekiyor. Ancak yönetim kurulunun yeni sayfa açarak havacılık sektörü dışından James McNersey’i da CEO seçebileceği belirtiliyor.
İngiliz Havayolları British Airways’te ise Rod Eddington’un eylülde emekliliği kesinleşmesiyle yerine İrlandalı havayolu şirketi Aer Lingus’un eski CEO’su Willie Walsh’ın seçildi. Aynı zamanda pilot olan Walsh, Aer Lingus’ta kemer sıkma politikalarıyla 11 Eylül sonrasında batmasına kesin gözle bakılan şirketin ayakta kalmasını başarmıştı. Yeni başkanın BA’de nasıl bir tasarruf politikası izleyeceği merakla bekleniyor.
777-200LR'ı kadın pilot uçurdu
Boeing'in en yeni ve dünyanın en uzun menzilli uçağı 777-200LR, kadın test pilotu Suzanna Darcy-Hennemann tarafından uçuruldu. Uçuşta Darcy-Hennemann«a Frank Santoni eşlik ederken ilk uçuş 3 saatte tamamlandı. Boeing tarihine geçmekten onur duyduğunu belirten Darcy-Hennemann, «Üç aylık ciddi bir çalışmadan sonra 777-200LR«ın ilk uçuşunu başarıyla yaptık. Uçak mükemmel bir performans sunacağının sinyallerini ilk uçuşta verdi« dedi. Menzili 17 bin 446 kilometre olan 200LR testlerden sonra hizmete 2006«da Pakistan Havayolları«nda girmeye başlayacak.
Check-in’e dikkat
Türk Hava Yolları yaz tarifesinin başlayacağı 27 Mart’tan itibaren check-in kontuarlarını uçuşa iç hatlarda 30, dış hatlarda da 45 dakika kala kapatma kararı aldı. Kontuar kapandıktan sonra gelen yolcunun uçağa alınmayacağını açıklayan THY, bu uygulama ile yolcu kaynaklı rötarların önüne geçilmesinin yanı sıra hizmet kalite standartlarının da yükseltilmesini hedefliyor. Yolcuların yoğun yaz sezonu göz önüne alındığında havalimanlarına erken gelmesi tavsiye ediliyor.
Fırsatlar kaçmasın
Türk Hava Yolları, 27 Mart’ta uçmaya başlayacağı İstanbul-Kazablanka uçuşlarına çok özel fiyat uyguluyor. Gidiş, dönüş, vergiler hariç kişi başına 260 dolardan başlayan fiyatlar 31 Mayıs’a kadar geçerli.
Belçikalı havayolu şirketi SN Brussels, internette şirketin popüler reklam filmi ‘Passion’la ilgili İngilizce veya Fransızca en iyi mesajı atan yolcularına her gün bir uçak bileti hediye ediyor. Sitenin İngilizce versiyonuna www.kiokarma/SN/spot/mail_en.htm, Fransızca versiyonuna da www.kiokarma/SN/spot/mail_fr.htm adresinden ulaşılabilinir.
İstanbul’a uçmaya başlayan Letonya Havayolları Air Baltic, haftada iki gün yaptığı seferlerini nisan ayından itibaren üçe çıkartıyor. Riga’ya Air Baltic tek yön, vergiler hariç, ekonomi sınıfı 83 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
AtlasJet 11 Nisan’dan itibaren tek yön ekonomi 69 YTL’ye İstanbul-Ankara uçuşlarına başlıyor. Karşılıklı dört sefer yapacak AtlasJet’in fiyatlarına Esenboğa’dan şehir merkezine ulaşım dahil.
SunExpress, internette www.sunexpress.de adresinden bilet alan yolculara Mayıs’tan Ekim ayı sonuna kadar 100 bin adet bedava Antalya çıkışlı Bodrum veya Dalaman bileti hediye ediyor.
THY kapak oldu
THY Teknik Bakım Merkezi, uluslararası ‘MRO Management’ dergisine kapak oldu. THY’nin teknik hizmetleri ve Sabiha Gökçen Havalimanı’na yapacağı Uluslararası Bakım Merkezi HABOM hakkında bilgi veren Teknikten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Temel Kotil, merkezin Avrupa’nın en önemli bakım üslerinden biri olacağını söyledi.
Yazının Devamını Oku 6 Mart 2005
ETS-Öger ortaklığının havayolu AtlasJet, Avrupalı Ortak Havacılık Otoritesi JAA ve Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA’nın denetimlerini başarıyla geçti. Bu denetimin aynı zamanda Türk Sivil Havacılığı’nın da kontrolü olduğunu belirten Genel Müdür Tuncay Doğaner, «Türkiye’yi temsil ettiğimiz bu sınavlardan alnımızın akıyla çıktık. Artık tüm Avrupa’da geçerli JAA onaylı pilot eğitimi verebiliyoruz. IATA’nın ilk denetimini de Türkiye’de üye olan ilk özel havayolu olarak uçuş emniyetinden elektronik bilete denetimi başarıyla tamamladık« dedi.
Son bir yıldır AtlasJet, uçuş eğitimi konusunda ciddi yatırım yapıyor. Kendi pilotlarının yanı sıra AtlasJet, yerli ve yabancı havayolları pilotları için özel eğitim paketleri satıyor. ‘Tip eğitimi’ olarak adlandırılan bu paket içinde pilotun görev yapacağı uçakla ilgili yer dersleri, birebir kokpit modeli mock-up’ta uygulama, «line« olarak adlandırılan gerçek uçakta uçuş ile boş uçak eğitimini kapsıyor. Öğrenciler sadece simülatör eğitimleri için yurtdışına gidiyor. AtlasJet, uzun vadede yabancı ortakla simülatör alımını da planlıyor. Bölgede uçuş eğitim merkezi olma yolunda ilerleyen AtlasJet, ucuz fiyat ve kaliteli eğitimle bu pazardan pay almayı hedefliyor.
Türk Hava Yolları’ndan sonra IATA üyesi ilk özel havayolu olan AtlasJet, kuruluşun ilk denetlemesini «mükemmel« notu alarak tamamladı. Havayolu IATA üyeliği sayesinde biletlerini tüm dünyada satıp diğer havayolları ile ortak uçuş anlaşmaları imzalayabiliyor.
IATA DENETLEMESİ
Yapılan denetlemede IATA, kalite, biletleme, bakım, finansal yapının yanı sıra uçuş emniyeti konularının üzerinde yoğunlaştı. Delta ve KLM Havayolları’ndan kaptan pilotlar AtlasJet’in uçuşlarına katıldı. Şirketin kısa zamanda elektronik bilet (e-ticket) sistemine geçmesi IATA yetkilileri tarafından övgüye değer bulundu. IATA’nın geçen yıl aldığı karara göre tüm havayollarının 2006 sonuna kadar kağıt bilet yerine e-ticket uygulamasına geçmesi gerekiyor.
FİLO BÜYÜYOR
Filosunu geliştirmek üzere çalışmalar yapan AtlasJet, yaz sezonuna 14 uçakla girecek. Şirket filosunda Boeing 757 sayısını 4’ten 7’ye, 6 adet olan Airbus A320 sayısını da 7’ye yükseltecek. Yeni uçaklar nisan-mayıs ayından itibaren teslim edilmeye başlanacak. Bölgesel uçak konusunda çalışmalarını sürdüren havayolu, iç hatlarda gelecek ay günde 7 seferle Ankara uçuşlarına başlayacak. Tarifeli yurtdışına sefer yapmak isteyen AtlasJet’in ilk hedefi ise İstanbul’dan Berlin ve Stuttgart’a tarifeli uçabilmek. Bu hatlar, Berlin’de yapılacak ITB Turizm Fuarı’nda ilan edilecek. Tolga ÖZBEK
Paraşütlü uçak Türkiye’de
Amerikan Cirrus şirketinin tasarımı olan ve satış rekoru kıran tek motolu SR20 ve SR22 uçaklarının Türkiye satış ve bakım temsilcisi Top Service oldu. Genel havacılıkta yeni tasarımı, tamamen kompozit gövdesi ve yüksek hızıyla kısa zamanda kendini kabul ettiren uçağın iki ayrı modeli bulunuyor. Temel dört kişilik model, 200 beygir gücünde motoru ile 189 bin 900 dolardan satışa sunuluyor. Daha gelişmiş 310 beygirlik motoru, glass kokpit ve özel donanımlı modelin fiyatı ise 444 bin dolara kadar yükseliyor. Dört kişilik uçak, saatte 340 kilometre hıza çıkabiliyor ve menzili de bin 600 kilometre.
Tüm Cirrus serilerinde özel paraşüt sistemi bulunuyor. CAPS olarak adlandırılan ve gövdeden çıkan paraşüt sistemi, motor durması, anormal duruma giriş gibi acil durumlarda hayat kurtarıyor. İçerden açılan paraşüt, uçağın süzülerek yere emniyetle inmesini sağlıyor. Bu sistem tüm Cirrus uçaklarında standart ekipman olarak yer alıyor. Türkiye’de satışı yapılan ilk uçağın teslimatının 15 Nisan’da gerçekleşmesi planlanıyor. (topair.com.tr)
İç hatlara Business Class
AtlasJet’in iç hatlarda İzmir, Kıbrıs, Antalya ve Adana’da başlattığı business hizmeti ‘Club Class’ kısa zamanda büyük ilgi gördü. Club Class hizmeti terminalde check-in kontuarına başlıyor. Yolcu işlemlerini kırmızı serili özel kontuarda gerçekleşirken bagajlara özel kırmızı etiket takılıyor. Club Class yolcusu uçağa önce alınıyor. Kabinde iki sıra koltuk bu yolcular için perdeyle ayrılıyor. Yolcuları Club Class’ta üç koltukta ara koltuklar boş bırakılarak uçuyor. Sefer öncesi yolcuya hoş geldiniz içeceği veriliyor. Bunu uçuş sırasında salata ile soğuk snack sunuluyor. Yanında sıcak veya soğuk içecek servisi de yapılıyor. Uygulamadan normal bilet fiyatının üzerine 30 YTL ödeyerek yararlanmak mümkün.
Jet-lag tarih oldu
Kıtalararası yapılan uzun uçuşlarda farklı zaman dilimleri ve iklimler nedeniyle vücudun biyoritmi şaşar.
Uyku, yemek düzeni bozulur. Jet-lag olarak adlandırılan bu durumun etkileri, geliştirilen özel ilaçla ortadan kaldırılıyor.
Global Source şirketi tarafından geliştirilen ‘No Jet-Lag’ isimli ilaç, vücudun ritmini ayarlayarak gidilen noktada veya dönüşte yolcunun rahat etmesini sağlıyor. Havalimanlarındaki eczanelerde satılan ilacın her kutusunda 32 tablet bulunuyor.
Yan etkisi bulunmayan No Jet-Lag, diğer ilaçlarla da birlikte kullanılabiliyor.
İlaç, kalkıştan önce, uçuş sırasında her iki saatte bir ve indikten sonra birer adet alınıyor.
Eğer yolcu uçuşta uyuyacaksa, ilaçların alım aralığını 4 saate kadar çıkartabiliyor. Avrupa’da ilacın satış fiyatı 50 YTL.
Ve kartal yuvaya döndü
Steve Fosset tek başına dünyanın etrafında hiç yakıt ikmali yapmadan tek motorlu Global Flyer uçağıyla uçarak yeni bir rekora imza attı. ABD’nin Kansas eyaletindeki Salina Havalimanı’ndan kalkan 60 yaşındaki Virgin Atlantic Havayolları Kaptan Pilotu Fosset, tam 67 saat 1 dakika havada kaldı. Yengeç Dönencesi boyunca 36 bin 787 kilometre 559 metre yol kat eden Fosset, bu zorlu uçuşta hiç uyumadı ve sadece 9 «milkshake« içti. Geçtiğimiz yıllarda dünyanın etrafını balonla dolaşan Fosset’in uçuşunun sponsorluğunu aynı zamanda Virgin Grubu’nun sahibi çılgın işadamı Sir Richard Branson yaptı. Dáhi tasarımcı Burt Rutan«ın eseri olan Global Flyer, ilk özel uzay turunu yapan mekiği taşımak amacıyla geliştirildi. Çok uzun kanatlara sahip, tamamen kompozit uçağın üstünde Williams yapımı jet motor bulunuyor. Yine Rutan«ın tasarımı olan Voyager uçağı ise 1986«da iki pilotuyla hiç durmadan dünya turunu gerçekleştirmişti.
JAA yolcuları şişmanlattı
Avrupalı Ortak Havacılık Otoritesi JAA, yolcu standartlarında ortalama kilo ağırlıklarını artırdı. Buna göre erkek yolcunun ağırlığı 88, kadın yolcunun da 70 kg. oldu. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından da yayınlanan uygulama Türkiye’de yürürlüğe girdi.
Yeni kuralın maksimum yolcu taşıma kapasitesine sahip charter yani düzensiz sefer havayollarını etkileyeceğini belirten uzmanlar, havayollarının orta menzil ve kapasitede 737, A320 serisi gibi uçaklarda daha az yolcu ve bagajla uçmak zorunda kalacağına dikkat çekiyor. Kapasitenin altında uçulmasının yolculuk maliyetlerini yükselteceği belirtilirken yeni uygulamanın bilet fiyatlarını yukarı çekmesi bekleniyor. Karara Avrupa’daki charter ile düşük maliyetli havayollarının itiraz ettiği, önümüzdeki günlerde mahkemede dava açacağı öğrenildi.
Mart fırsatları
Emirates Havayolları, Şeysel Adalarına ekonomi sınıfı uçak bileti, 3 gece oda-kahvaltı konaklama, havalimanı-otel transfer dahil bilet vergileri hariç iki kişilik odada kişi başına 1027 dolardan başlayan fiyatlarla konaklama imkanı sunuyor. 31 Mayıs«a kadar geçerli Şeyseller’e bilet promosyonu ise ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş dönüş 599 dolardan başlıyor.
Alitalia Havayolları, Avrupa hatlarında vergiler hariç, gidiş-dönüş ekonomi 149, business 676 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Yazının Devamını Oku 27 Şubat 2005
Yolcu şikayetlerinde ilk sırada yer alan ve giderek uzayan havalimanlarındaki bekleme süreleri, yepyeni teknolojilerle hızla kısalacak. Yolcunun terminale girişinden uçakta koltuğuna oturması arasında geçen zamanı 30 dakikaya indirmeyi hedefleyen şirketler, yeni ürünlerini Köln«de gerçekleştirilen Passenger Terminal Expo 2005 Fuarı«nda sergiledi. Toplam 37 ülkeden 124 şirketin katıldığı fuar, bir bakıma geleceğin terminallerinden bir kesiti ziyaretçilere sundu.
Bu yılki fuarda hem katılım hem de ilgi güvenlik sistemleri geliştiren şirketlerdeydi. Yeni konsepte göre yolcuların güvenlik işlemleri parmak izi ve göz taramayla gerçekleştiriliyor. Yolcu check-in kontuarına geldiğinde pasaportundan uçuş bilgilerine ulaşılıyor. Pasaporttaki vizesi tarayıcıyla bilgisayara aktarılıyor. Bu sırada yolcunun parmak izi ile kamera yardımıyla göz taraması, yani irisin fotoğrafı alınıyor. Buna biometrik kontrol adı veriliyor. Yolcu uçağa gittiğinde kapıda parmak izi ve kamerayla göz kontrolünden geçiyor. Bilgiler doğruysa kapı açılıyor ve yolcu uçağa biniyor. Parmak izi ve iris her insanda farklı olduğu için böylece doğru yolcunun uçağa binmesi sağlanıyor.
Terminallerde yolcuların takibi ise artık özel kamera sistemleriyle gerçekleştirilecek. Sistem, havalimanlarında yolcunun uçuş kartına konulan küçük verici çiplerin yerini alacak. VisioWave şirketi tarafından geliştirilen kameralar, terminalin çok farklı yerlerine değişik açılarla yerleştiriliyor. Kamera farklı açıda olduğu için o an hareket halinde olan kalabalık yolcuların hepsinin aynı anda resmini çekiyor. Özel bilgisayar programı fotoğrafları eşleştirilip yolcu takip edilebiliyor.
Fuarın yolcular için önemli bir başka ürünü de Pacsafe şirketinin tasarımı Amerika için geliştirilen özel bir kilitti. Amerikan Ulaştırma Bakanlığı’nın aldığı karara göre Amerika’ya uçan yolcular bagajlarını kilitleyemiyor. Güvenlik nedeniyle bagaj kilitleri kırılarak kontrol edilebiliyor.
Bagajlarda kilitlerin kırılması nedeniyle Amerika’daki hırsızlık olaylarının artması ve yolcu şikayetlerinin çoğalmasıyla Ulaştırma Bakanlığı yeni bir karar almak zorunda kaldı. Buna göre yolcular, özel geliştirilen kilitleri kullanabiliyor. Özel sertifikalı şifreli kilitlerin altında özel bir anahtar girişi yer alıyor. Güvenlik bagajı açmak istediğinde alttaki bölüme özel anahtarı sokarak kilidi açıyor. Bu anahtarla kilidi tekrar kapatabiliyor. Yeni nesil kilitlerin satış fiyatı 12 ila 21 YTL arasında değişiyor.
Tolga ÖZBEK
A380’E ÖZEL KÖRÜK
Airbus’ın iki katlı 555 yolcu kapasiteli A380 uçağı için havalimanlarında hazırlıklar hızla sürüyor. Uçağın kanat üzerinden hızla hareket eden ve iki kata da yaklaştırılan körükleri tüm yolcuların 30 dakika içinde inip binmesini sağlayacak.
YENİ BAGAJ ARABALARI
Amsterdam Havalimanı’na konulan yeni bagaj arabaları yolculardan büyük ilgi gördü. Küçük boyuttaki arabanın üst kısmında çocukların oturtulabileceği bölüm de bulunuyor. Yolcu bagajını arabaya koyduktan sonra kafası çok daha rahat hareket ediyor. Tasarımcı Wanzi şirketi, Amsterdam’da arındırılmış salona konulan arabalar sayesinde alışveriş oranının hızla artığına dikkat çekerek yatırımın 7 aylık rekor zamanda geri döndüğünü belirtiyor. Arabaların yanında gözü rahatsız etmeyen ancak etkili boyutta reklam alanı da bulunuyor.
ROBOT YÜKLEYİCİ
Alstec şirketi tarafından geliştirilen robot, bagaj alanından gelen bavulları hızla konteynere ağırlık ve boyut hesabı yaparak yerleştiriyor. Bagaj işçilerine oranla üç kat hızlı çalışan robot, uçağa daha çabuk bagaj yüklenmesini sağlıyor.
BİOMETRİK KONTROL
İlk kapı açılıp yolcu parmak izinin alınacağı ve iris kontrolünün yapılacağı orta bölüme geçiliyor.
Üstteki optik okuyucu yolcunun kaç el bagajı taşıdığını tespit ediyor.
Yolcunun pasaportu taranıp bilgi aktarımı yapılırken parmak izi ve iris kontrolü gerçekleşiyor.
Bilgilerin doğrulanması halinde kapı açılıyor. Yolcu uçağa geçiyor.
TAV'ın AVEX çıkarması
Havacılığın hızla büyüdüğü Mısır’da sektör AVEX 2005 Fuarı’nda buluştu. Mısır’ın turizm merkezi Şarm El-Şeyh’te ilk defa düzenlenen fuar büyük ilgi gördü. Mısır Cumhurbaşkanı Hüsnü Mübarek’in açılışını yaptığı fuara 23 ülkeden 61 şirket katıldı. AVEX 2005’in tek Türk şirketi, Kahire Uluslararası Havalimanı yeni terminal inşaatını yapacak olan Tepe Akfen konsorsiyumu (TAV) oldu.
TAV’ın bölgede aldığı projelerle önemli bir marka haline geldiğini belirten CEO Sani Şener, amaçlarının yerli ortaklarla havalimanı inşaat ve işletimi konusunda yeni projelere imza atmak olduğunu söyledi. Kahire’nin yeni terminalini 347 milyon dolarlık yatırımla 833 günde bitirmeyi hedefleyen TAV, halen Tunus ve Libya’da da yeni havalimanı projelerini yakından takip ediyor.
Fuarda özellikle iş jetlerinde ciddi katılım oranı dikkat çekti. Geniş gövdede Airbus, Başbakan Erdoğan’ın da aldığı A319 Corporate Jet modelini getirirken Embraer Legacy, Gulfstream G550, Dasault Falcon 900EX ve Bombardier Challenger 604, Cessna Citation X ile AVEX’te yerini almıştı. Türkiye gibi bölgesel taşımacılığın da hızla büyüdüğü Mısır’da Embraer 170, ATR72, Das 8Q400 yetkililere tanıtıldı. Bu uçaklardan Embraer 170, yarın İstanbul’da THY ve özel havayollarına demo uçuşu gerçekleştirecek.
Fuarda Çek imalatı L159B tipi jet eğitim uçağı gösteri yaparken, akrotimlerinin uçuşları da büyük ilgi çekti. Sharm El-Şeyh Havalimanı«nda gerçekleştirilen ve üç gün süren fuarı 5 bin kişi gezdi.
Metin TURAN - Egemen NAKİPLER
Son fırsatlar
THY, 31 Mart’a kadar Amsterdam’a ekonomi sınıfı, vergiler hariç, 8 günlük biletlerde İstanbul, Ankara ve İzmir’den 179, diğer noktalardan da 279 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Swiss Havayolları, sezonun son kayak tatilini yapmak isteyenler için İstanbul’dan Zürih ve Cenevre’ye 139 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, vergilerin hariç olduğu gidiş-dönüş biletlerde son seyahat tarihi ise 31 Mart. Swiss Havayolları ayrıca 31 Mayıs’a kadar kıtalararası business class uçuşlarında beraber seyahat eden ikinci yolcuya aynı tarih ve parkurda geçerli 1 dolardan başlayan fiyat sunuyor. Uçuşlar New York, Miami, Los Angeles, Boston, Chicago, Montreal, Sao Paulo, Johannesburg, Dar Es Salaam, Nairobi, Bangkok, Hong Kong, Singapur ve Mumbai hatlarında geçerli.
Adria Havayolları, 31 Mart’a kadar Avrupa hatlarında ekonomi sınıfı, vergiler hariç tek yön 99, gidiş-dönüş 169 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Uçuşlar her gün İstanbul’dan saat 05.30’da kalkan ve Ljubljana aktarmalı uçakla gerçekleştiriliyor.
FAA’den THY’ye tam not
Amerikan Havacılık Otoritesi FAA’in denetlediği Türk Hava Yolları Teknik Bakım Merkezi tam not aldı. FAA’in yıllık rutin olarak gerçekleştirilen kontrollerinde THY’nin bir çok atölye ve bakım birimi sıfır hatalı bulundu. Son yılların en başarılı denetlemesi kabul edilen değerlendirmede THY’nin Amerikan tescilli yolcu uçaklarına kompenent ve motor dahil bakım yapabilme yetkisi yenilendi.
Ryanair’den dev sipariş
Avrupa’nın en büyük düşük maliyetli havayolu Ryanair, Boeing’e 70’i kesin, 70’i de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir 9.2 milyar dolar değerinde 140 adet 737-800 siparişi verdi. İrlanda merkezli havayolu, ucuz uçuş konsepti ile Avrupa’nın en kárlı havayolu şirketi olma özelliğini koruyor. Halen filosunda 92 adet 737 tipi uçak bulunan havayolunun uçak siparişi ise 152’si kesin, 266’sı opsiyon toplam 418.
Gürel yeniden başkan
Türkiye Hava Yolları Pilotları Derneği Başkanlığı’na Kaptan Pilot Tuna Gürel yeniden seçildi. İkinci Başkan Altay Yıldırım olurken, Aziz Uyanık, Kutsal Önder, Ali Rüştü Öztürk, Mete Taşeli, Adnan Şekerci, Hasan Aydın, Cihan Karahan, Suat Veysoğlu ve Cengiz Öziş yönetim kurulu üyesi seçildi.
Yazının Devamını Oku