Uğur Cebeci

Dubai’de müthiş savaş

27 Kasım 2005
Yılın son büyük havacılık fuarı Dubai Air Show, 31.1 milyar dolarlık uçak satışıyla rekor kırdı. Boeing, 15 milyar dolarla en yüksek satışı gerçekleştirirken rakibi Airbus da 13 milyar dolarda kaldı. Boeing ve Airbus arasındaki müthiş satış savaşı siparişleri 3 kat artırdı. İmalatçıların yüzü güldü.

Yapılan araştırmalar Ortadoğu’nun dünyanın en çok uçak alan bölgelerinin başında geldiğini ortaya koyuyor. Uçağa doymayan bölgede, önümüzdeki 10 yılda sivil-askeri 200 milyar dolarlık satışın gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Hareketlilik fuara da yansıyor. Her yıl yaklaşık yüzde 25 büyüyen fuara bu yıl 46 ülkeden 730 şirket katıldı.

A380’DEN MUHTEŞEM GÖSTERİ

Dünyanın en büyük yolcu uçağı olan A380, Dubai’ye damgasını vurdu. Airbus, uçağın en büyük müşterisi olan Emirates Havayolları’na jest yapmış ve A380’i Emirates renklerine boyamıştı. A380, Paris’ten sonra ikinci gösteri uçuş serisini Dubai’de yaptı. İki katlı, 555 koltuklu uçak, cüssesinden beklenmeyen çeviklikle gerçekleştirdiği uçuşla hünerini sergiledi. A380 gösteri yaparken fuarda hayat durdu.

Boeing ise Dubai’ye dünyanın en uzun uçuş rekorunu kıran 777-200LR modelini getirmişti. Hong Kong-Londra arasını 23 saate yakın zamanda uçan 777-200LR, Emirates’den de 42 adetlik sipariş aldı. Uçak hizmete ocakta ilk olarak Pakistan Havayolları’nda giriyor.

İş jetlerinde de rekabet vardı. Büyük sınıfta Boeing BBJ, Airbus da ACJ modelini getirmişti. Dassault Falcon, Gulfstream, Bombardier, Cessna, Raytheon ve Piaggio en yeni modelleriyle Dubai’ydi. İmalatçılar, uçakların önüne çektikleri Ferrari, Rolls Royce gibi lüks otomobiller ve mankenlerle ilgiyi artırdı.

Amerikalılara ait 13 savaş uçağı, aralarında kadın keskin nişancıların da nöbet tuttuğu alanda sergilendi. Özel halkla ilişkiler eğitimi almış Amerikan askerleri ziyaretçilere uçakları gezdirdi. Radara yakalanmayan B-2 ile halı bombardıman yapan B-52 uçakları Dubai’nin 40 kilometre mesafedeki çöl ortasından özel üslerinden kalkarak fuarı selamladı. Tolga ÖZBEK

A380 hangarı tamam

Tepe-Akfen ortaklığının ilk yurtdışı projesi olan Emirates Havayolları A380 bakım hangarlarının çatı inşaatı başarıyla tamamlandı. Türkiye’de özel teknikle imal edilen yedi çatı, Dubai’de 450 bin adam/saatlik çalışmayla hangarın üstüne yerleştirildi. Kolonsuz, 110 metre enindeki bina çatısının önümüzdeki günlerde resmi olarak Emirates’e devri gerçekleştirilecek.

Hangar inşaatının TAV’a Dubai’de çok önemli referans olduğunu belirten Hintli Bölge Müdürü Ani Ray, bu proje sayesinde sadece Dubai’de iş merkezi, 52 katlı gökdelen ve okul işleri aldıklarını söyledi. Dubai’nin zorlu koşullarında farklı uluslardan insan gücüyle çalıştıklarını söyleyen Proje Müdürü Yusuf Akçayoğlu ise bu tecrübeden yola çıkarak Abu Dabi ve Doha Havalimanı Projeleri için teklif hazırladıklarını belirtti.

Yeni pazarlar aranıyor

Bölge havayollarıyla bakım ve eğitim konularında işbirliği yapmayı hedefleyen THY, fuarda teknik bakım ve eğitim konularını ön plana çıkardı. THY açısından önümüzdeki aylar bölgede oldukça hareketli geçecek. THY, Dubai’nin yanı sıra Abu Dabi, Doha, Sana gibi noktalara uçmaya başlayacak. BAE, Bahreyn, Umman, Katar ve Sri Lanka Müdürü Lale Kaplan, kısa sürede THY’nin bölgeden ciddi bir pay alacağına inanıyor.

MNG Teknik ise kurulduğundan bu yana en yoğun günlerini yaşıyor. 2007’ye kadar tüm bakım anlaşmalarını yapan şirket, büyümek için yeni yatırımlar üzerinde çalışıyor.

Fuara mikro İnsansız Hava Araçlarını (İHA) getiren Vestel Savunma, bu konuda Türkiye’de önemli bir boşluğu kapatmayı hedefliyor. Askeri amaçların yanı sıra İHA’lar sivil alanda da her geçen gün daha fazla kullanılıyor. Yazılım ve simülasyon konusunda faaliyet gösteren Kaletron fuara helikopter simülatörü getirmişti. Kaletron’un bir diğer önemli projesi de havayolları için geliştirdiği özel animasyon programı. Flight Data Recorder (FDR-Uçuş Veri Kayıt) cihazı bu sisteme bağlanarak uçuşun tüm verileri özel yazılımla simüle ediliyor.

Pegasus 12 uçak alıyor

Pegasus Havayolları yarın Boeing’le 12 adet 737-800 tipi uçak almak üzere anlaşma imzalıyor. Boeing Ticari Uçaklar Başkan Yardımcısı Marlin Dailey ile Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı’nın imza atacağı anlaşma, Türkiye’deki özel havayollarının tek seferde verdiği en büyük uçak siparişi olacak.

Halen filosunda 12 Boeing 737-800, 2 de 737-400 toplam 14 uçağa sahip olan Pegasus, bu anlaşma ile 26 uçağa ulaşacak. Havayolunun yeni 737-800’leri, 2008’den itibaren teslim edilmeye başlanacak. Hem iç hat, hem de charter uçuşlarda kullanılacak uçakların bir kısmının yakıt tasarrufu sağlayan ve winglet (kıvrık kanatçık) olarak adlandırılan özel kanatlara sahip olacağı öğrenildi. Yeni uçakların teslimatıyla birlikte Pegasus iç hatların yanı sıra dış hatlarda da tarifeli uçuşa geçmeyi hedefliyor.

AtlasJet CRJ900 ile uçacak

ETS-Öger ortak havayolu şirketi AtlasJet, Kanadalı imalatçı Bombardier’in yeni nesil bölgesel yolcu uçağı CRJ900 modelinden almak üzere son aşamaya geldi. Önümüzdeki günlerde imzalanması planlanan anlaşma ile AtlasJet önümüzdeki yaz sezonu öncesinde yeni uçaklarını teslim alacak. Toplam 90 koltuklu planlanan CRJ900 uçaklarının teslimatıyla birlikte filodaki kiralık 70 koltuklu iki CJR700 uçağı da geri verilecek. CRJ900’ler, AtlasJet’in iç hatlarda çapraz seferlerde kullanılacak. Koltuk aralıkları 79 santimetre olarak planlanan uçaklar, deri koltuklarıyla yüksek konfor sunacak. Uçaklardan üçü mayıs, ikisi de haziranda teslim edilecek. Havayolu, yeni CRJ900 ve Aralık’ta gelecek A319 uçaklarıyla birlikte 2006 yaz sezonunda 24 uçağa yükselecek.

SunExpress iç hatlarda

Türk Hava Yolları ve Alman Thomas Cook’un ortak havayolu şirketi SunExpress, iç hat seferlerine başlıyor. İç hat merkezini İzmir olarak belirleyen havayolu, nisan ayından itibaren tarifeli uçacak. İzmir Adnan Menderes Havalimanı’ndan gerçekleştirilecek uçuşlar, karşılıklı olarak her gün Antalya ve Adana, haftanın beş günü de Trabzon ve Diyarbakır’a yapılacak. Bu uçuşlar SunExpress’in yine İzmir çıkışlı Almanya’nın 6 kentine yaptığı tarifeli uçuşlara da bağlantı sunacak. İzmir’i Antalya’dan sonraki ikinci ana merkezi olarak ilan eden SunExpress, İzmir’den Paris Orly, Atina ve Londra Stansfed’e de tarifeli uçuşlara başlama kararı aldı.

THY 500 kişi alacak

Rezervasyon ve yer hizmetlerinde görev yapmak üzere THY 500 personel alıyor. Lise ve dengi okul mezunu, 20-30 yaşları arasında, Milli Eğitim Bakanlığı onaylı bilgisayar ve İngilizce eğitimi sertifikası veya İngilizce bilgisini-seviyesini belgeleme şartı aranan personelle ilgili daha detaylı bilgi www.thy.com adresinden alınabilir.

BA Dalaman’a uçuyor

İngiliz Havayolları British Airways (BA), mayıs ayından itibaren Londra-Dalaman seferlerine başlıyor. Londra Gatwick Havalimanı’ndan haftada iki gün karşılıklı yapılacak uçuşlarda fiyatlar ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 144 eurodan başlayacak. Bu seferler BA adına GB Airways tarafından gerçekleştirilecek.

İlk A320 hazır

THY’nin Airbus’a verdiği 19 adetlik A320 siparişinin ilki tamamlanarak test uçuşlarına başladı. Önümüzdeki günlerde THY’ye teslim edilecek TC-JPA tescilli uçak yeni lale deseni taşıyor.

Finansbank’a Hawker

Finansbank, Hawker 800XPi tipi iş jeti aldı. Önümüzdeki ay teslim edilecek uçağın pilotları Uzan Grubu’na ait uçakta görev yapan Bülent Aksum ve Aytaç Şener oldu. Adopen ve TAV’ın satın aldığı Hawker 800XPi uçaklarının da aralıkta teslimiyle birlikte Türkiye’deki toplam Hawker serisi iş jeti sayısı 7’ye ulaşacak. İmalatçı Raytheon, Hawker ailesinin winglet kanatlı, uzun menzilli 850 tipi üzerinde çalışıyor.
Yazının Devamını Oku

Yeni Jumbo A380’e karşı

20 Kasım 2005
Amerikalı imalatçı Boeing, Jumbo Jet«in yeni modeliyle 747 efsanesini sürdürüyor. Yolcu kapasitesi 450 olan ve 747-8 olarak adlandırılan uçak, 787 modelinden aldığı kanat ve yeni nesil motorlarıyla 555 koltuklu Airbus A380’e rakip olacak. 2008’de uçacak 747-8’in teslimatları Eylül 2009’da başlayacak.

Airbus 1990’ların ikinci yarısında A380’i geliştirirken Boeing böylesine büyük bir uçak için pazar olmadığını inatla söylüyordu. Ama bir yandan da portföyündeki en büyük uçak olan dört motorlu 747’nin bir büyük modeli için sürekli yeni müşteri arayışındaydı. İmalatçının son sekiz yıldaki üçüncü girişimi hayat buldu. Ve yeni 747 için alınan siparişlerle çalışmalar başladı.

Boeing yaptığı araştırmalara göre uçağın öncelikle 154 ton kapasiteli kargo modeline ihtiyaç vardı. Hesaplamalar uçağın boyunun yaklaşık 3.6 metre uzayabileceğini ortaya koyuyordu. Performans için kanat ve motorların yenilenmesine karar verildi. Jumbo Jet’e aranan taze kan Boeing’in yeni uçağı çift motorlu 787’den geldi. Motor ve kanatları 787’den alan 747’nin yeni modeli bu uçağa atfen ‘8’ serisi olarak adlandırıldı.

GÖVDE ZAYIFLAYACAK

Kanat ve motor gibi iki büyük sorunun halledildikten sonra Boeing mühendisleri uçağın gövdesi üzerinde aerodinamik değişiklikler yapacaklar. Gövde zayıflatılacak. Özel, çok hafif ama dayanıklı kompozit malzeme, 747’nin gövdesini saracak. Uçağın bu kompozitler yardımıyla en az 25 ton hafiflemesi planlanıyor.

Uçağın gövdesindeki ek bölüm kanatların orta kısmına denk gelen alanda bulunacak. Toplam 3.6 metrelik bölüm sayesinde uçağın yolcu kapasitesi 25 koltuk artacak. Kabin içi tasarım, ışıklandırmada yine 787’den etkiler hakim olacak. Uçağın kokpiti de 787 ile aynı olacak.

BOEING’İN İDDİASI

Amerikalı imalatçı, 747-8’in A380’dan daha düşük uçuş maliyetlerine sahip olacağını iddia ediyor. Aradaki yaklaşık 100 yolculuk farka rağmen 747-8’in uçuş maliyetlerinin yaklaşık yüzde 12 oranında düşük olması planlanıyor. Boeing’in iddiası, A380 almak yerine filosundaki eski Jumboları 747-8 ile değiştirecek havayollarının uçuş maliyetleri yüzde 22 azalacak.

İlk satışı kargo havayollarından, Lüksembourglu Cargolux ve Japon Nippon’a yapan Boeing, önümüzdeki yıl uçağın yolcu modelinin de sipariş alacağına kesin gözle bakıyor. 747 Program Müdürü Jeff Peace’in verdiği bilgiye göre liste satış fiyatı 265 milyon dolar olan uçak gelecek 20 yılda 400’den büyük koltuklu 900 uçaklık pazarın en az yarısına talip.

NASIL BAŞLADI

Jumbo’nun hikayesi, askeri bir projeyle başladı. Amerikan Hava Kuvvetleri’nin geniş gövdeli, uzun menzilli nakliye uçağı projesi için 747’yi geliştiren Boeing, rakibi Lockheed’in C-5 uçağına geçilince rotasını sivil pazara çevirdi. Proje, 25 Temmuz 1966’da Pan American Havayolları’ndan alınan siparişle başladı. İlk 747, 9 Şubat 1969’da uçtu. Sertifikasyon aynı yıl kasım ayında tamamlanarak uçak hizmete girdi. İlk 100 modelini geliştirilen 200 serisi izledi. 1980’lerin başında daha güçlü motorlu 300, 1990’ların başında da yeni motor ve kanada sahip 400 modeli imal edildi. Boeing, 39 yılda 1406 adet 747 sattı.

AERODİNAMİK KANATLAR

Boeing mühendisleri 747-8’i, yeni uçakları 787’nin kanatlarıyla uçuracak. Havacılık dünyasının en yeni kanadı sayesinde 747-8, düşük süratlerle havada tutunup 2 bin 500 metrelik pistlere tam yükle rahatlıkla inip-kalkabilecek. Seyir sırasında mükemmel kanat yapısı yakıt tüketimini azaltacak. Yukarı açılı kanatlar, ilerleyen yıllarda kısa-orta menzilli 737 serisinin yerini alacak uçakta da kullanılacak.

ÇEVRECİ MOTORLAR

General Electric tarafından geliştirilen GEX motorları, halen kullanımdaki yeni nesil jet motorlardan yüzde 50 daha az çevreyi kirletiyor. Özel susturucu sistem, 747-8’in gürültü oranını yarı yarıya düşürüyor. İlk olarak 777’de denenen GEX, A380’de kullanılan motorlardan yüzde 13 daha az yakıt harcıyor. Her bir motorun itiş gücü 66 bin 500 libre.

İLK VE SON 747

747-100 747-8

Proje yılı 1966 2005

Maks. Ağırlık 340.195 kg 435.456 kg

Boş Ağırlık 162.386 kg 220.120 kg

Kanat Açıklığı 59.64 m 68.5 m

Gövde Boyu 70.66 m 74.2 m

En Fazla Yolcu 380 450

Menzil 9.045 km 14.815 km Tolga ÖZBEK

İşte yeni Havacılık Müzesi

Mimar Çağlayan Tuğal tarafından tasarlanan yeni Havacılık Müzesi, 2007’de kapılarını açıyor. İstanbul Yeşilköy’de mevcut müzenin arazisine inşa edilecek hangar görünümündeki müze, Avrupa’nın en büyük havacılık müzesi olacak.

Tasarım çalışmaları geçen yıl başlayan Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na ait Havacılık Müzesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin finansmanını üstlendiği projeyle yepyeni bir çehreye kavuşacak. İhalesi önümüzdeki günlerde yapılacak projede inşaatın nisanda başlaması planlanıyor. Tamamen kapalı alana sahip 140 metre uzunluğundaki bina, 2007’ye yetiştirilecek. Müzeye ziyaretçiler havuzların üzerindeki köprüden girecekler. Sergilenecek 67 uçaktan bir kısmı özel kancalarla tavana çeşitli uçuş pozisyonlarında asılacak. Müzede üç boyutlu, koltukları hareketli özel bir sinema salonunda havacılıkla ilgili filmler gösterecek. Ziyaretçiler özel simülatörlere binerek pilotların gözünden bir uçuşu yaşayacak. Havacılık yeni teknolojilerle özellikle çocuklara yaşatılarak anlatılacak.

Müzenin bir başka önemli altyapısı da özel toplantı salonları olacak. Toplam 1200 kişilik kongre salonu, 200 kişilik çok amaçlı salon ve küçük toplantı odaları Havacılık Müzesi’nde çok sayıda kongre ve kültür faaliyetinin yapılmasına olanak tanıyacak. Ziyaretçiler için kafeteryanın yanı sıra beş yıldızlı restoran müzeye gelir sağlayacak. Hava Kuvvetleri Komutanlığı müzenin etkin kullanımı ve bir kültür merkezi haline gelebilmesi için farklı yönetim modelleri üzerinde çalışıyor.

Türkiye model oldu

Türkiye’deki havalimanı projelerinde başarıyla hayata geçirilen yap-işlet-devret uygulaması Avrupalı havalimanı işletmecilerine model oldu. Paris’te yapılan Küresel Havalimanı Geliştirme toplantısında TAV’ın CEO’su Sani Şener’in anlattığı model, işletmeciler tarafından ilgiyle dinlendi. Çok sayıda havalimanının bu yaklaşımla hızla büyüdüğünü belirten Şener, TAV’ın yap-işlet-devret modeliyle İstanbul’dan başlayarak bölgede önemli bir güç haline geldiklerine dikkat çekti.Şener amaçlarının Avrupa’da da yeni projelerine imza atmak olduğunu söyledi.

Yeni yer hizmetleri ihalesi

THY, İstanbul, Ankara, Antalya, Adana ve İzmir’de yer hizmetlerinden çekiliyor. 23 Kasım’da yapılacak ihale sonrasında özel sektöre verilecek yer hizmetleriyle verimliliğin artırılması planlanıyor.

Erken al ucuz uç

AtlasJet Havayolları, uçuştan 7 gün önce indirimli ücret sınıfından bilet alan yetişkin yolculara iç hatlarda tek yön 20 YTL avantajla 49 YTL’den başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfında koltukların yüzde 20’si özel fiyatla satışa sunuluyor.

Gökçen’de karar ocakta

Hızla yolcu trafiği artan İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nı ocak ayında yapılacak ihale ile büyütülecek. Savunma Sanayii Müsteşarlığı ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin ortaklaşa çalıştığı projede büyümenin nasıl yapılacağına henüz karar verilmedi. Sabiha Gökçen Havalimanı ile TAV, Antalya’da İkinci Dış Hatlar Terminali’ni işleten IC Grup ve Çelebi ile Sabiha Gökçen’den iç hat uçuşlarına başlayan Pegasus Havayolları’nın sahibi Esas Holding’in ilgilendiği iddia edildi.

Başsağlığı

Türk Hava Yolları Basın Müşaviri Ali Genç’in babası vefat etti. Uzun süredir kanser tedavi gören Sabri Genç, memleketi Sinop’ta toprağa verildi.
Yazının Devamını Oku

Model A380 göklerde

13 Kasım 2005
Tam 20 aylık çaba, imalatta harcanan iki bin saat ve yaklaşık 30 bin euroluk bütçe... Ve sonunda gökyüzüyle buluşan Airbus A380. Sakın bu uçağı Avrupalı imalatçı Airbus’ın dev projesi 555 yolcu kapasiteli, 16 milyar dolar maliyetli A380’i ile karıştırmayın. Bu uçak ünlü modelci Peter Michel’in 4 metre 70 santimetre uzunluğundaki radyo kontrollü model A380...

Alman modelci Michel, uzun yıllardır bu yana özellikle havayolu uçaklarının modelleriyle uğraşıyor. Gerçek planlardan yola çıkan Michel, önce uçakların 1/15 ölçeğinde üç boyutlu bilgisayar çizimlerini oluşturuyor.

KANATLAR 5.3 METRE

Modelin yapımı gerçek bir uçak imalatıyla benzer noktalara sahip. Sağlamlık ve hafiflik her zaman ön planda. Model uçakların gövdesinde çok hafif ve aynı zamanda dayanıklı özel balsa ağacının tahtası kullanılıyor. Balsa, özel yapıştırıcılarla güçlendirip sertleştiriliyor. Balsanın bir başka avantajı da zedelendiğinde kolay tamir edilebilmesi. Kanat ve gövdede ayrıca köpük ve polyester de kullanılıyor. Servo adı verilen sistemler uçağın hava kumanda almasını sağlayan kuyruk, kanatçık gibi yüzeylerini hareket ettiriyor.

A380’de toplam 41 servo bulunuyor. İniş takımları gerçeğinde olduğu gibi 22 tekerlekli. İniş takımlarında 8 ayrı fren sistemi var. Model A380’in deposunun kapasitesi 14 litre. Kanat açıklığı 5 metre 40 santimetre olan A380’in ağırlığı ise 75 kilogram.

Peter Michel için uçağın dışındaki boyamanın estetiği de çok önemli. Özel çıkartmalar sayesinde logolar gövde ve kanatlardaki yerini alıyor. Uçağın dışı gerçeğindeki renk kodları kullanarak boyanıyor. Örneğin A380 uçağın Ortadoğulu müşterisi Etihad Havayolları’nın renklerine boyandı. Uçağın üzerindeki ufak bakım ve uyarı yazıları bile unutulmamış.

NASIL UÇUYOR

A380’in uçuş hazırlıkları neredeyse gerçek bir uçakla aynı. Defalarca yapılan kontrollerden sonra harici güç ünitesi ile motora ilk hareket veriliyor. Model A380, güçlü motorları sayesinde yaklaşık 20 metreden havalanıyor. Ancak böylesine büyük bir modeli uçurmak için çok dikkatli olmak gerekiyor. Özellikle inişler, maharet istiyor.

Hazırladığı havayolu modelleri büyük ilgi gören ve 30 yıldır bu hobiyle uğraşan Peter Michel’in yaptığı uçaklar arasında Boeing 747, 727, MD11, Airbus A330, Concorde gibi modeller bulunuyor. Micheal yaz aylarında hafta sonlarında birçok havacılık gösterisine katılarak uçaklarının hünerlerini sergiliyor. Feyzan EREL

Almanlar bizi çağırıyor

Lufthansa Alman Havayolları ile DZT Alman Turizm Merkezi geçtiğimiz hafta Doğu Bavyera bölgesinde bizi bir tura davet etti. Münih’e yaptığımız güzel bir uçuşun ardından kimi zaman otobüs kimi zaman da trenle Doğu Bavyera, Franken ve Rheingau bölgelerinde bir gezintiye çıktık.

Türkiye’de Lufthansa’nın ilişkilerini başarı ile yürüten İnci Gökçe’nin başını çektiği grubumuzun ilk durağı kaplıcaları ile ünlü Bad Füssing oldu.

Hitler’in emriyle 1938’de petrol bulma ihtimali düşünülerek kazılan yerden sıcak su fışkırmış. O yıllarda sadece 38 kişinin yaşadığı şirin kasabada bugün binlerce kişi şifa arıyor. Petrol yerine sıcak su çıktığı için unutulan bölge çeşitli romatizma hastalıklarında rahatlatıcı özelliğiyle tescil edilmiş bir yer. Dr. Hakan Yavuz ve eşi de yıllardır burada sağlık sektörünün önemli isimleri arasında yer alıyorlar. Almanya’da bozulan ekonomi, eskiden işçilerin viziteye çıkıp kupon alarak geldikleri kaplıcalardan artık ücretsiz yararlanmalarını engelliyor. Bu yüzden de Alman Turizm yetkilileri Türkleri sağlık kürleri için bu bölgeye davet ediyorlar. Mükemmel kaplıcalar ve sağlık tesisleri gerçekten görülmeye değer.

ÜZÜM BAĞLARI

Ardından Regensburg ve Nürberge’e geçiyoruz. Doğanın inanılmaz güzellikler yarattığı bölgede çok hoş bir gezi yapıyoruz. Nürnberg kuşkusuz mahkeme salonundan başlayarak bir tarih hazinesi. Elbette tarihi yerleri gezip alışveriş içinde çokça zaman ayırıyoruz. Sonraki gün Bamberg’e gidiyoruz. Bamberg Almanya’nın klasik durgunluğundan uzak bir yer. Hareketli, alabildiğine canlı ve heyecan verici bir kent. Gezdiğimiz müzede dünyada tek olan Buhmiller koleksiyonunu görüyoruz. Burada ayrıca çok uzun yıllardır yaşayan Türk şair Nevfel Cumart ile tanışıyoruz. Bir çok ünlü Türk romancının kitabını Almanca’ya çeviren Nevfel, bize şiirlerinden örnekler sunuyor. Son gün kendimizi Rüdesheim bölgesinde üzüm bağlarına atıyoruz. Alabildiğine uzayıp giden bağların üzerinde teleferikle yaptığımız gezi unutulmaz bir an olarak hayatımıza katılıyor. Bölgenin ünlü beyaz şaraplarını tadıyoruz. Tarihi bir yapı içindeki Mekanik Müzik kabinetlerini görüyoruz. Taş plaktan, mekanik kayıt cihazlarına, mükemmel müzik kabinlerine hayran oluyoruz. Mekanik seslerdeki derinlik ve bugünün teknolojisine giden yoldaki ilk mükemmellere el sürmenin keyfini size anlatamam.

KAPILAR AÇIK

Gezdiğimiz şatolar, birbirinden şık restoranlar, bölgenin zenginliği ve gelişmişliği ile bizi bütünleştiriyor. Elbette dört gün çabuk geçip gidiyor. Bir araya geldiğimiz Alman turizm temsilcileri Türkler için bölgenin ne kadar ilginç olacağını anlatıyorlar. Her yıl Türkiye’ye gelen Almanlar gibi onlar da Türklerin Almanya’ya turist olarak gelmelerini beklediklerini söylüyorlar. Biz de vize toleranslarının arttırılması, kolaylaştırılması gibi bir dizi sorundan söz ediyoruz. Onlar turizm kapılarını açarken ellerinden gelen her şeyi yapacaklarını söylüyorlar. Evet, Almanlar bizi şimdi turist olarak çağırıyor. Eğer gitmek isterseniz bizim gibi Doğu Bavyera’dan başlayıp üzüm bağları arasından geçerek Frankfurt’a uzanan bu turu yapabilirsiniz. Çok ama çok keyif alacaksınız.

İş dünyasının devleri sipariş rekoru kırdı

New Orleans’taki NBAA ve Dubai’deki Havacılık Fuarları öncesinde yolcu uçaklarından imal edilen özel iş jetleri arka arkaya aldığı siparişlerle satış rekoru kırıyor. Boeing’in 737-700’den geliştirdiği Boeing Business Jet (BBJ), 102 adetlik siparişe ulaştı. Airbus’ın A319’dan geliştirdiği Airbus Corporate Jetliner (ACJ) ise ilk defa Florida merkezli bir Amerikan şirketi tarafından satın alınarak 50 adetlik siparişi yakaladı. Airbus, kabini tamamen iş jeti haline getiren A319’un bir küçük modeli A318’i iş adamlarının beğenisine sundu. Elite olarak adlandırılan iş jeti A318’in ilk müşterisi 19 koltuklu modeliyle İsviçreli Comlux şirketi oldu.

Ryanair, Hahn’ı uçurdu

Avrupa’nın en büyük düşük maliyetli havayolu şirketi olan İrlandalı Ryanair, gelecek beş yılda ikinci ana merkezinin Almanya’daki Hahn Havalimanı olacağını açıkladı. Frankfurt yakınlarındaki Hahn Havalimanı’ndan uçurmak üzere 1 milyar euro değerinde 18 yeni uçak sipariş veren Ryanair, buradan 50 noktaya yılda 8 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. Şirketin CEO’su Michael O’Leary (solda), Hahn ve çevresinde 8 bin kişilik istihdam oluşturduklarını açıklayarak havalimanında bakım tesisi de açacaklarını söyledi. Bundan 12 yıl önce eski bir Amerikan askeri üssü olan Hahn Havalimanı, sivilleştirildikten sonra özellikle düşük maliyetli ve kargo havayollarının gözdesi oldu. Hahn, yolcu rakamı açısından Almanya’nın en büyük sekizinci havalimanı.

Falcon 7X menzil uzattı

Fransız imalatçı Dassault«un yeni uzun menzilli iş jeti Falcon 7X«in menzili planlanandan 370 kilometre daha uzun çıktı. Kıtalararası uçan Falcon 7X’in tasarımı sırasında menzili 10 bin 545 kilometre olması öngörülürken, yeni kanat, motor ve iş jetlerinde ilk defa kullanılan kablolu uçuş (fly by wire) sisteminin mükemmel performans sunması menzili uzattı. Dassault mühendisleri temkinli konuşsa da önümüzdeki aylarda menzili 185 kilometre daha uzayarak uçağın 11 bin kilometreyi aşması planlanıyor. Üç motorlu, geniş kabinli iş jeti, İstanbul çıkışlı duraksız batıda Houston, doğuda Singapur veya Tokyo«ya uçabiliyor. Hizmete 2006 sonunda girmeye başlayacak Falcon 7X, halen test aşamasında bulunuyor. Fiyatı rakiplerine göre 10 milyon dolar daha ucuz olan uçak halen 97 kesin siparişe ulaştı. Falcon 7X’in fiyatı 45 milyon dolar.

Dassault, en iyi satan modellerinden Falcon 2000’in yeni modeli DX’i imal etmek üzere harekete geçti. Klasik 2000 serisinden menzili 462 kilometre daha uzun olan 2000DX, kısa-orta menzilli uçuşlarda işadamlarına yüksek konfor sunacak. İlk uçuşu Haziran 2007’ye planlanan uçak hizmete 2008’de girecek. DX modeli klasik 2000 modelinin yerini alırken serinin 7030 kilometre ile en uzun menzilli modeli 2000EX ise yüksek satış başarısına ulaştı. Tolga ÖZBEK

Kasım fırsatları

THY, 30 Kasım«a kadar vergiler hariç, gidiş-dönüş, İstanbul çıkışlı Amsterdam ve Atina«ya 179, Düsseldorf, Hamburg, Hannover, Köln, Nürnberg ve Stuttgart«a 209, Budapeşte, Viyana ve Saraybosna«ya 159, Frankfurt ve Münih«e 169, Kiev, Odessa, Prag ve Varşova«ya 199, Lyon, Nice ve Strasbourg«a 239, Milano ve Roma«ya 259, Paris«e 219, Priştina, Simferepol, Sofya, Tiran ve Üsküp«e ise 149 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor.

Air France, İstanbul çıkışlı Paris aktarmalı ekonomi sınıfı, vergiler hariç Amsterdam, Bologna, Floransa, Cenevre, Napoli, Turin, Venedik ve Verona«ya 179, Malaga«ya 199, Berlin, Barcelona, Bremen, Brüksel, Düsseldorf, Frankfurt, Hannover, Hamburg, Madrid, Milano, Münih, Nuremberg, Roma, Stuttgart ve Valencia«ya 209, Lyon, Nice ve Strasbourg’a da 239 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Iberia Havayolları, 30 Kasım«a Casablanka, Marakeş, Paris, Berlin, Amsterdam ve Brüksel«e 219 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.

Antalya rekor kırdı

Türkiye’nin turizm başkenti Antalya, bu yıl bir rekora imza atarak 7 milyonuncu turiste ulaştı. Dresden’den AtlasJet’e ait uçakla tatillerini geçirmek üzere Antalya’ya gelen Ralf Kiewiet ve ailesi Çelebi-IC İkinci Dış Hatlar Terminali’nde törenle karşılandı.

Uçaktaki futbol topu

Alman Lufthansa Hava-yolları, 2006 Dünya Futbol Şampiyo-nası’nın resmi taşıyıcısı oldu. Filosundaki 40 uçağın burnunda futbol topu yer alacak Lufthansa Havayolları’nın ilk boyanan A340 uçağı Alman Futbol milli takımı tarafından tanıtıldı.

En iyi A300 kullanıcısı

MNG Havayolları, Airbus tarafından 150 havayolu şirketi arasından en iyi A300 kullanıcısı seçildi. Yüzde 98,4 ile en iyi zamanında teknik sorunsuz kalkış oranını yakalan MNG’nin filosunda 8’i kargo toplam 12 A300 uçağı bulunuyor. Havayolunun A300 filosu 1997’den bu yana 23 bin 400 uçuş ve 57 bin saat uçuş gerçekleştirdi.
Yazının Devamını Oku

THY 787'ye göz kırpıyor

6 Kasım 2005
Amerikan Seattle Times Gazetesi’nde yer alan habere göre Türk Hava Yolları, Boeing’le 787 yolcu uçağı almak üzere masaya oturdu. Boeing’e en yakın kaynaklara sahip gazetenin haberinde, THY’nin 20 uçak için pazarlık yaptığı iddia edildi. Anlaşmanın gerçekleşmesi durumunda THY, 2010’dan itibaren 787’leri filosuna katmaya başlayacak. Bu uçaklar, uzun menzilde kullanılan Airbus A340’ların yerini alacak. Hizmetteki yolcu uçaklarına oranla yüzde 20 daha düşük uçuş maliyetlerine sahip olacak 787, ilk uçuşunu 2007’de gerçekleştirecek. Boeing’in 10 yıl aradan sonra tasarladığı tamamen yeni ilk yolcu uçağı olan 787’nin hizmete 2008’de girmesi bekleniyor.

THY’nin uzun menzilde A330 siparişi vermesine rağmen Boeing’le 787 için masaya oturması Airbus tarafından yakından endişeyle takip ediliyor. Avrupalı imalatçı 787 yerine THY’ye A330’dan geliştirilen A350 modelini öneriyor. Airbus, THY’yi çok ciddi fiyat indirimleriyle kendine çekmeyi hedefliyor. Halen liste fiyatı yaklaşık 130 milyon dolar olan A350’yi 85 milyon dolardan satan Airbus, alacağı siparişlerle 787’nin önünü kesmeyi planlıyor.

Son aylarda Boeing ve Airbus arasında uzun menzilli çift motorlu uçak yarışı her geçen gün tırmanıyor. Boeing, rakibine kaptırdığı pazarı geri alabilmek için 787 modeline çok güveniyor. Halen tasarım çalışmaları devam eden uçak, yunus balığına benzeyen burun yapısı, çok hafif olan tamamen kompozitten imal edilecek gövdesi ile havacılık dünyasında devrim yapmayı hedefliyor. Üç ayrı modelde imal edilecek 787’nin yolcu kapasitesi 223 ila 296 arasında değişecek. En uzun menzilli modeli 15 bin 400 kilometre yani İstanbul’dan Los Angeles’a kadar uçabilecek 787, 2008’den itibaren havayollarında hizmete girecek. Boeing’in sipariş listesinde 24 havayolundan aldığı toplam 295 adetlik 787 satışı bulunuyor.

AIRBUS’IN CEVABI

Uzun süre 787 projesine sessiz kalan Airbus ise 787’nin önünü A350 adını verdiği yeni modelle kesmeyi planlıyor. THY’nin de sipariş verdiği A330’dan geliştirilecek A350 için 3.5 milyar dolarlık tasarım maliyetini üslenen Airbus, kompozit teknolojisi ile A330’un gövdesini 25 ton hafifletecek. 787’de de kullanılacak Rolls Royce imalatı Trent 1000 serisi motorlar ekonomik uçuş sağlayacak. A350’yi 2009’a yetiştirmek isteyen imalatçı uçağı hizmete 2010’da sokacak.

THY’nin yanı sıra iki imalatçı Singapur, Emirates, Avustralyalı Qantas ve Rus Aeroflot Havayolları’ndan alacağı siparişlere büyük önem veriyor. Sadece bu altı havayolundan ve finansal kiralama şirketlerinden alınacak uçak siparişinin 300 uçak civarında olması iki imalatçının liderlik yarışını yakından ilgilendiriyor.

Özel kontuar dönemi

Türk Hava Yolları’nın İstanbul Atatürk Havalimanı çıkışlı dış hat yolcuları, terminalde artık daha hızlı işlemlerini yaptırabilecek. Sadece THY’ye hizmet verecek kapıdan girecek THY yolcuları, gelişte de özel pasaport bankolarından geçecek. THY’nin özel kontuarları 15 Kasım’da hizmet girecek.

Atatürk Havalimanı’nın yüzde 60’la en büyük kullanıcısı olan Türk Hava Yolları, check-in kontuarlarını ve bilet satış bölümlerini geçen yıl hizmete giren ek tesise aktarıyor. Yolcularına daha geniş alanda hizmet verecek THY, böylece özellikle yoğun günlerde yolcularının işlemlerini daha hızlı yapılmasını sağlayacak.

Halen terminal girişinde en sağda bulunan Türk Hava Yolları kontuarları 15 Kasım’dan itibaren terminalin en solundaki bölgeye taşınıyor. THY yolcuları, terminale özel kapıdan giriş yapacak. Bu kapıdan diğer havayollarının yolcuları alınmayacak. Yeni G ve H adalarında THY’nin toplam 64 adet check-in kontuarı yer alacak. Kontuarların hemen yanında ise bilet satış ofisleri bulunacak.

Bu bölgede THY yolcularının yönlendirilmesi için özel ekranlar hazırlandı. Yolcuların sıra beklerken bu ekranlardan uçuş durumlarının yanı sıra uyulması gereken kuralların anlatılması da hedefleniyor. Bilet işlemlerini tamamlayan yolcular yine sadece THY’ye tahsis edilen 16 pasaport kontrol noktasından hızla geçişlerini tamamlayacak.

Business class yolcuları ise pasaport kontrolünden sonra CIP olarak adlandırılan özel yolcu salonuna geçecek. Halen terminalin alt katında bulunan CIP salonunu yineleyerek bu bölgeye taşıyacak THY, farklı bir tasarımla yolcularının karşısına çıkmayı planlıyor.

THY’nin yeni CIP salonu Osmanlı’dan günümüzün modern çizgilerine uzanan farklı bir tasarıma sahip olacak. Mimar Dara Kırmızıtoprak tarafından tasarımı gerçekleştirilen salonun 2.5 ayda tamamlanarak açılması öngörülüyor. Yeni CIP salonunda yiyecek-içecek bölümünün yanı sıra business yolcular için toplantı salonu, İnternet erişimi gibi kolaylıklar da yer alacak. İsteyen yolcular salonda duş alabilecek.

TAV 15 Kasım’dan itibaren THY uçaklarına yine terminalin yeni yapılan bölümündeki 8 körüğü tahsis edecek. 216 numaradan başlayan toplam 8 adet körük sadece THY uçakları yanaşacak.

Yolcular gelişte de THY konforunu yaşayacak. Uçaktan indikten sonra yolcular yine bölümde kendilerine ayrılan 10 ayrı pasaport bankosunda işlemlerini gerçekleştirecek.

Yurtdışında bir çok havayolunun havalimanlarında özel terminallerinin bulunduğunu söyleyen THY Genel Müdürü Temel Kotil, amaçlarının kaliteyi artırmak olduğunu açıkladı. THY’yi tercih edilen bir havayolu haline getirmek istediklerini belirten Kotil, yer hizmetlerine alacakları 200 personelle daha hızlı hizmet yapılacağını söyledi.
Tolga ÖZBEK

Sabiha Gökçen büyüyor

Geçen yıla oranla hava trafiğini yüzde 80, yolcu sayısını da yüzde 106 artıran Sabiha Gökçen Havalimanı’nın terminalleri yetersiz hale geldi. Son beş ayda sadece iç hatlarda 274 bin yolcuya hizmet veren Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 2006’da bu rakamı en az 2 milyona çıkarması planlanıyor. Pegasus Havayolları’nın yanı sıra THY ve Fly Air tarafından da tarifeli iç hat uçuşu gerçekleştirilen Sabiha Gökçen Havalimanı, dış hatlarda ise başta Germanwings ve Corendon Havayolları’nın Almanya-Hollanda’dan getirdiği yolcularla hızla büyüyor.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na bağlı olan havalimanının gelecek yıl daha da büyütmek üzere özel sektörle iş birliği yapılması planlanıyor. Yeni plana göre sadece THY uçaklarına hizmet veren iç hatlar terminali yıkılarak bu bölüme uçakların yanaşacağı körüklere sahip yeni dış hatlar terminali inşa edilecek. Halen kullanılan dış hatlar terminali de iç hat olarak hizmet verecek. Ayrıca havalimanının otopark kapasitesinin de artırılması planlanıyor.

Havalimanına büyük hareketlilik kazandırması beklenen Türk Hava Yolları’nın Singapurlu ST Aero şirketiyle ortak projesi HABOM’da ise temelin üç aylık gecikmeyle mart sonunda atılması planlanıyor.

Hava Kuvvetleri yeni uçağını arıyor

Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Hava Kuvvetleri’nin 2010 sonrasında ihtiyaç duyacağı 8 milyar dolar değerinde 120 yeni nesil savaş uçağının tedarik stratejisi konusunda çalışmalara başladı. Boeing, Lockheed Martin ve Eurofighter konsorsiyumuna kabiliyetlerini soran müsteşarlık, konuyla ilgili bilgileri 20 Ocak 2006’ya kadar alacak.

Hava Kuvvetleri’nde kullanılan F-4 ve F-16’ların yerini alacak projeye Boeing F-18E, F-15, Lockheed Martin F-16 Block 60, F-35, İtalyan Alenia tarafından temsil edilen Avrupa konsorsiyumu da Eurofighter ile katılıyor. Özellikle Eurofighter konusunda Avrupa Birliği kartını oynayan uçağın pazarlamasından sorumlu Alenia şirketi, Türkiye’nin de ortak olduğu JSF projesiyle kendi uçaklarının bütünleyici olduğuna dikkat çekiyor.

SunExpress İzmir’de

THY ve Condor’un ortak havayolu şirketi SunExpress, İzmir’den tarifeli seferlerine başladı. İlk olarak Hannover’e sefer yapan havayolu, kış sezonunda haftada iki gün Berlin, Frankfurt ve Köln, haftada bir gün de Münih, Hannover ve Stuttgart’a uçuyor. İzmir’in ciddi turizm ve iş potansiyeli olduğunu söyleyen Genel Müdür Paul Schwaiger, ortak uçuş anlaşmasıyla yolcuların uçuşlarını THY seferleriyle de birleştirebileceğini belirtti.

Temel geri döndü

Temmuz ayında menenjit teşhisiyle hastaneye kaldırılan ve kritik günler geçiren Saga Havayolları Genel Müdürü Ali Birhan Temel, hızla iyileşerek görevine geri döndü. Saga Havayolları’nı büyütmek isteyen Temel, filodaki mevcut geniş gövdeli uçakların yanı sıra daha küçük kapasiteli uçak arayışlarını sürdürdüklerini belirtti. Charter yani tarifesiz yolcu taşımacılığı yapan havayolunun filosunda iki Airbus A310 ve bir adet de A300 tipi uçak bulunuyor.

Yolcuların yüzde 41’i Türk

Atatürk Havalimanı’nda bu yıl ocak-eylül ayları arasında ülkeye giriş-çıkış yapan 11 milyon 118 bin 983 yolcunun yüzde 41’ini Türkler oluşturdu. Aynı dönemde Türkiye’ye en çok Alman vatandaşları geldi. Toplam 988 bin 417 Alman vatandaşı yabancı turistin yüzde 23’ünü oluşturdu. Almanları Rus, Fransız, İngiliz, Amerikan, Hollanda ve İtalyan vatandaşları izledi. Atatürk Havalimanı’ndaki toplam yolcu trafiğinin yüzde 68’ini, en fazla giriş-çıkış yapan ilk 8 ülke oluşturdu. Geri kalan yüzde 32’lik yoğunluk ise yaklaşık 170 ülkenin vatandaşları tarafından gerçekleştirildi.

FlyAir Gaziantep’te

Fly Havayolları, Ankara’dan Gaziantep uçuşlarına başladı. Salı, perşembe, cuma ve pazar günleri karşılıklı yapılan seferlerde tümü business class koltuklarına sahip Embraer ERJ145 tipi uçaklar kullanılıyor. FlyAir’in business class bilet fiyatları tek yön 99 YTL’den başlıyor.
Yazının Devamını Oku

Pegasus’ta kemerler çapraz bırakılacak

30 Ekim 2005
Tarifeli iç hat uçuşlarına 1 Kasım’da (salı günü) başlayacak Pegasus Havayolları, hazırlıklarını tamamladı. İlk haftada tüm seferlerinde yüksek doluluk yakalayan Pegasus, iç hatlara Adana uçuşuyla başlıyor. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan gerçekleştirilecek sefere Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da katılacak.

Kurulduğu 1990’dan bu yana dünyanın dört bir tarafına tarifesiz uçan, uçak kiralayan Pegasus, ilk defa gerçekleştireceği tarifeli iç hat uçuşları için kabin memurlarını özel eğitimden geçirdi. Bu eğitim, Avrupa’daki düşük maliyetli havayolu şirketlerinde görev yapan öğretmen kabin memurları tarafından verildi.

Eğitimin ilginç noktalarından biri de uçağın en kısa sürede yerde kalarak tekrar uçuşa hazırlanması. Buna göre yapılan anonsla yolcular uçaktan inerken koltuklarındaki kemerleri çapraz bırakılması rica edilecek. Böylece vakit kaybetmeden uçak hazırlanacak.

KIRINTISIZ İKRAM

Uçakta temizliği en aza indirmek için ikramda da farklı bir çalışma yapıldı. Pegasus’un tek bacaklı uçuşlarında yolcuya poğaça, Ankara aktarmalı uçuşlarında da açma verilecek. Poğaça ve açmanın kraker veya keke oranla yere kırıntı düşme oranı daha düşük. Böylece uçuş arasında temizlik de hızlı ve pratik yapılabilecek.

Uçakların maksimum uçtuğu zaman para kazandırdığını belirten şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı ‘Amacımız uçağımız indikten 45 dakika sonra yeniden yolcu ve kargosunu alıp havalanmak. Her uçuşta kazanacağımız 15 dakika bizim daha çok ve daha ucuz uçmamızı sağlayacak’ diye konuştu.

İlk etapta sefer noktalarını Adana’nın yanı sıra Ankara, Antalya, Trabzon ve Van olarak belirleyen havayolu bilet satışını İnternet sitesi (www.flypgs.com), danışma hattı 444 0 737 ile acenteler aracılığı ile gerçekleştiriyor. 4. Levent ve Kozyatağı’ndan otobüs seferi düzenleyecek Pegasus ayrıca İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda ücretsiz otopark imkanı sunacak.

Yaz sezonunda uçuş ağını 5 noktadan 13’e çıkartacak havayolu, charter operasyonunu da artırmayı hedefliyor. Halen ikisi Boeing 737-400, 12’si de 737-800 toplam 14 uçağa sahip şirket yeni filo planını önümüzdeki günlerde açıklamayı planlıyor.

THY’de biletini erken alan ucuz uçacak

Türk Hava Yolları, yeni gelir politikasıyla bilet fiyatlarında düzenlemeye gidiyor. Erken bilet alanın en ucuza uçağı sistemde farklı ücret sınıfları ile yolculara alternatifli uçuş imkanı sunulacak. THY bu konuda İngiliz Havayolları British Airways’in sistemini örnek alıyor.

Havayolu şirketleri kabinde çok farklı fiyatlarla yolcuların karşısına çıkıyor. Biletin uçuştan ne kadar önce alındığı, gidiş-dönüş tarihleri, yoğun-düşük sezon gibi çok sayıda faktör fiyatlara etki ediyor. Sadece ekonomide farklı bilet sınıfı adedi ortalama 25’ten başlayıp örneğin British Airways’de 60’ın üzerine kadar çıkabiliyor.

FARKLI SINIFLAR

Uçaktaki koltuklar satışa çıktığından itibaren önce en ucuz sınıf satılıyor. Örneğin bu Avrupa hattında ekonomi sınıfı, vergiler hariç 200 euroluk gidiş-dönüş bileti olsun. Bu koltuklar satıldığında sistem otomatik olarak bir üst sınıfa geçiyor. Ve fiyat aşama aşama yükseliyor. Ancak ucuz biletlerin bazı dezavantajları bulunuyor. Bu biletlerle tarih değişikliği yapılamıyor, iade alınamıyor.

Uçak boşsa yani satış gerçekleşmemişse başlangıç fiyatı devam ediyor. Uçak hızla doluyorsa, uçuş gününde fiyatlar başlangıç seviyesinin 3-3,5 katına kadar ulaşabiliyor. Yani 200 euroluk bilet 650-700 euroya kadar çıkıyor.

British Airways’in sistemindeki bir başka avantaj ise gidiş ve dönüşte yolcunun farklı sınıflardan bilet almasına imkan sağlıyor. Örneğin gidişte 200 euroluk sınıftan yer buldunuz. Dönüşte ise uçak dolu ve 600 euroluk sınıfta yer var. Klasik rezervasyon sistemlerinde bu bileti 600 euroluk sınıftan almanız gerekiyor. Ancak THY’nin de kullanacağı sistemde fiyatların yarısı alınacağı için gidişte 100, dönüşte de 300 euroluk sınıflardan ortak rezervasyon yapıp toplam 400 euro ödüyorsunuz. Bu durum hem yolcuya hem de havayoluna ciddi avantaj sunuyor. Yolcu düşük fiyata bilet alırken havayolu da doluluğunu artırıyor.

THY yeni gelir yönetimi Sabre şirketinin hazırladığı Airmax 6.0 yazılımı ile gerçekleştirecek. 1997’den bu yana aynı şirketin 4.0 versiyonunu kullanan THY böylece uçaklarda farklı bilet satış sınıfları uygulayarak gelirlerini yüzde 5 oranında artırmayı planlıyor.

Havayolları kış tarifesinde

Çok sayıda havayolu şirketi bugünden itibaren yaz sezonuna veda ediyor. 25 Mart 2006’ya kadar sürecek kış tarifesinde yeni hatların yanı sıra frekans yani günlük veya haftalık uçuş sayılarında da değişikliğe gidildi. İşte havayollarının kış tarifeleri:

TÜRK HAVA YOLLARI

Kış tarifesinde THY’nin yeni dış hat noktası Astana. 19 Ekim’de başlayan seferler haftada iki gün çarşamba ve cumartesi günleri karşılıklı gerçekleştiriliyor. Artan yolcu talebiyle birlikte THY Kiev uçuşlarını da haftada beşten her güne çıkarttı. Önümüzdeki ay THY’nin yeni uçuş noktası ise Duşanbe olacak.

İç hatlarda ise Denizli’ye haftada düzenlenen sekiz sefere ek olarak salı akşamları da ek uçuş konuldu. 22 Ağustos’ta günlük sabah ve akşam iki uçuş olan Konya’da ise bu uygulamaya devam edilecek.

ONUR AIR

Yeni tarifede Onur Air sefer sayısını azaltmazken İstanbul çıkışlı sabah uçuşları yolcudan gelen talep doğrultusunda yarım ila 1.5 saat ileri kaydırdı. Böylelikle Onur Air sabah uçuşlarına saat 07.00’den itibaren başlayacak. Yeni tarifede sabah 06.30 İstanbul çıkışlarında Adana, Antalya, Diyarbakır, İzmir, Kayseri, Kars ve Trabzon seferleri 07.15 ile 07.45 saatleri arasında yapılacak. Gaziantep uçuşu saat 09.30’a çekilirken Kars uçuşları da akşam saatlerinden öğle saatlerine kaydırıldı. Bodrum seferleri, kış tarifesinde yer almamasına rağmen yolculardan gelen istekler doğrultusunda haftanın her günü devam edecek.

ATLASJET

Kış tarifesine 1 Kasım’da başlayacak Atlasjet, bu dönemde uçuşlarını 1 Nisan’a kadar devam ettirecek. Havayolu, yaz sezonunda olduğu gibi İstanbul çıkışlı Malatya, Antalya, İzmir, Ankara, Sivas, Van, Trabzon, Kars, Erzincan, Konya ve Bodrum olmak üzere 15 noktaya uçmaya devam edecek.

FLY AIR

Filosuna aldığı Brezilyalı Embraer şirketinin imalatı ERJ145 uçaklarıyla business seferlerine başlayan Fly Air, kış sezonunda İstanbul-İzmir, Ankara çıkışlı İzmir, Adana, Gaziantep, Adana çıkışlı Kıbrıs seferleri gerçekleştiriyor. Tek yön 99 YTL’den başlayan uçuşlarda yolculara sıcak-soğuk ikramın yanı sıra alkollü-alkolsüz içecekler de sunuluyor. Şirket bu seferlerinin dışında İstanbul’dan Trabzon ve Mardin uçuşlarına da devam ediyor. Şirket yüksek doluluk oranına ulaştığı Mardin seferlerini haftada üçten her güne çıkartıyor.

TAV Gürcistan’da kolları sıvadı

Bölgenin en önemli havalimanı inşaat ve işletmecisi haline gelen Tepe Akfen (TAV) ortaklığı, Tiflis Havalimanı’nı törenle işletmeye başladı. Yap-işlet-devret modeliyle hem Tiflis hem de Batum Havalimanı’nı modernize edecek TAV, toplam 78 milyon dolar yatırım yapacak. Her iki havalimanı TAV ve ortağı Urban şirketi tarafından 15 yıl 6 ay işletilecek.

Eylül ayında Gürcistan hükümetiyle anlaşma imzalayan TAV-Urban ortaklığı inşaat çalışmaları için alt yapı ve proje çalışmalarını tamamladı. Tiflis’in yeni yolcu terminali, pist ve taksi yolları için aralık ayında temel atacak TAV-Urban, çalışmaları 11 ay içinde tamamlamayı planlıyor. Gürcistan’ı yeni uluslararası kapısı olacak Tiflis, Kasım 2006’da faaliyete geçecek. Tiflis için toplam 66 milyon dolar harcanacak.

Hızla büyüyen Batum Havalimanı içinse çalışmalar önümüzdeki günlerde başlayacak. Modernize edilecek Batum Havalimanı, Tiflis’in açıldığı tarihe yetiştirilecek.

TAV’ın bir bölge markası olduğunu söyleyen CEO Sani Şener, ‘Türkiye’de İstanbul, Ankara ve İzmir’deki havalimanı projelerinin yanı sıra Kahire ve Dubai’deki projelerle büyüyoruz. Avrupa, Ortadoğu ve Hindistan’da havalimanı yap-işlet-devret projelerini yakından takip ediyoruz’ diye konuştu. Dünyada uluslararası trafiğe açık bin 500 havalimanı olduğunu söyleyen Şener, ‘Bunlardan sadece yüzde 20’si özelleştirildi. Önümüzdeki yıllarda çok büyük projeler gündemde. Sahip olduğumuz hem havalimanı inşaatı hem de işletim tecrübesiyle dünyanın her yerinde olmak istiyoruz’ dedi.

Uçan fırsatlar

THY, 4 Kasım-31 Aralık tarihleri arasında İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana çıkışlı New York’a 399, Chicago’ya 419 eurodan başlıyor. Diğer kentler için fiyatlara 80 euro eklenmesi gerekiyor. THY ayrıca bayram süresince iç hatlarda 10 noktaya 45 ek, dış hatlarda da Marakeş, Sevilya, Barselona, Paris ve Roma’ya da 14 tarifesiz (charter) sefer koydu.

Air France, 7 Aralık’a kadar İstanbul-Paris arasında ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 219 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor.

Avusturya Havayolları, 31 Mart’a kadar İstanbul ve Ankara’dan Avusturya’ya 189, Avrupa’nın diğer noktalarına da 209 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.

Belçikalı SN Brussels Havayolları tek yön, ekonomi sınıfı, vergiler hariç Brüksel’e 87, diğer Avrupa noktalarına da 119 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Promosyon 23 Mart’a kadar geçerli.

Amerikan Delta Havayolları açtığı yeni hatlarla uçuş ağını genişletiyor. Havayolu merkezi Atlanta’dan Tel Aviv, Düsseldorf, Kopenhag, Edinburg, Nice, Atina, Venedik, New York çıkışlı Budapeşte, Dublin, Manchester ve Kiev seferlerine başlıyor.

Gulf Air, Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) için özel bir program başlattı. Skycorp adını taşıyan programa 31 Aralık’a kadar üye olan KOBİ’ler, özel indirimlerin yanı sıra ekonomi sınıfı uçsa bile 15 kg. ekstra bagaj hakkı, first veya business class kontuarında check-in, uçuşu business class özel yolcu salonunda beklemek gibi ayrıcalıklara sahip olacak.

Gönüllerden göklere

Hava Kuvvetleri Komutanlığı, bugünlere gelmesindeki önemli kilometre taşlarından biri olan Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türk halkının yaptığı bağışlarla alınan uçakların öyküsünü, ‘Gönüllerden Göklere’ kitabıyla ölümsüzleştirdi. Türk halkının ordusuna gönülden yaptığı yardımlarla 10 yılda alınan 251 uçak, bu şehirlerin isimlerini göklere taşıdı.

BAĞIŞ UÇAKLAR

Atatürk direktifleriyle 1925’te kurulan Türk Hava Kurumu (Türk Tayyare Cemiyeti), Hava Kuvvetleri’nin kısa sürede yüzlerce uçak edinmesini sağlayacak bir kampanya başlattı. Yurdun dört bir köşesini dolaşan küçük bir gösteri uçağı, halka havacılığı sevdirerek, gönüllere havacılık ateşini düşürdü.

Hava Kuvvetleri’ne teslim edilen ilk uçak, Adana Ceyhanlıların yardımlarıyla İtalya’dan alınan A 300-4 tipi uçak oldu. O yıllarda alınan ve şehrin ismi verilen uçak Cumhuriyet Bayramı sırasında o kente götürülerek halka gösterilirdi. Dünyada örneği olmayan kampanya ile Türk Hava Kuvvetleri, bölgenin en önemli kuvvetli hava gücüne kavuştu.
Yazının Devamını Oku

Pervaneli uçaklar altın devrini yaşıyor

23 Ekim 2005
Hızla yükselen yakıt fiyatları, pervaneli yani turboprop motora sahip bölgesel yolcu uçaklarına altın çağını yaşatıyor.

Jetlere oranla ortalama yüzde 25 daha az yakıt harcayan pervaneli uçaklar, düşük maliyetleriyle bir çok havayolu tarafından özellikle kısa menzilli uçuşlarda tercih ediliyor. İmalatı neredeyse 11 Eylül sonrasında durma noktasına gelen Kanadalı Bombardier ve Fransız-İtalyan ATR şirketi ise turboprop bölgesel uçak siparişlerine adeta yetişemiyor.

Havayolu sektöründe son iki yıldır tekrar pozitif büyüme yaşansa da özellikle artan yakıt fiyatları şirketlerin belini büküyor. Havayollarının geçmişte toplam maliyetler içinde yüzde 13-15 seviyelerindeki yakıt son bir yıl içinde katlanarak yüzde 25’i buldu. Artan rekabet nedeniyle bilet fiyatlarını yükseltemeyen havayolları ise çözümü maliyetleri düşürmekte arıyor. Birkaç yıl daha yüksek seviyede devam etmesi beklenen yakıt fiyatlarına karşı havayollarının çözümlerinin başında 300-500 kilometrelik uçuşlarda yüksek işletme giderlerine sahip jetlerin yerine pervaneli uçak kullanımı geliyor.

YENİ NESİL TURBOPROP
Yeni nesil, gürültü ve titreşim oranları düşük, hızlı turboprop uçaklar bu açıdan havayollarına bir çok avantaj sunuyor. Kısa uçuşlarda jetlerle aynı sürede uçan turbopropların yakıtın dışında bakım, finans ve ekip maliyetleri açısından da jetlere oranla çok daha cazip maliyetlere sahip. Bunun dışında pervaneli uçaklar jetlerden daha kısa pistlere inip-kalkabiliyor ve kısa zamanda uçuşa hazır hale getiriliyor. Mesafe 500 kilometrenin üzerine çıktığında jetler hem uçuş süresi hem de işletim maliyetleri açısından daha kárlı hale geliyor.

Yazının Devamını Oku

Kokpit Kanal D'de başlıyor

16 Ekim 2005
Türkiye«nin havacılık programı Kokpit, yeni yayın dönemine bugün saat 14.00«te Kanal D ekranlarında başlıyor. Sekizinci sezonuna giren ve 276 bölümü geride bırakan Kokpit’in Jet Sohbet’te konuğu THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin. Verdiği uçak siparişleri ve yenilediği imajından iç hatlardaki düşen bilet fiyatlarına Karlıtekin THY’deki gelişmeleri Kokpit seyircilerine anlatıyor.

Kokpit’in diğer konuları arasında Ali İsmet Öztürk’ün başarıyla tamamladığı beş aylık Avrupa turnesi ve yangın söndürme uçakları yer alıyor. Kokpit uçuş noktasında ise yaşayan tanrıçaların ülkesi Nepal’e uzanıyor. Yeni sezonda Kokpit yine kazandırmaya devam ediyor. Programı dikkatli izleyerek şifreleri alan ve sorulan soruya doğru cevap veren seyircilerden noter huzurunda yapılan çekilişle THY’den Roma’ya gidiş-dönüş uçak bileti, Dassault’dan Falcon iş jeti ve AtlasJet’ten yolcu uçağı maketleri kazanıyor. Kokpit yeni sezonda da havacılık dünyasından en son gelişmeleri, en yeni teknolojileri izleyicilerine sunmaya devam ediyor.

THY A319 alıyor

THY’nin iç hatlarda kullanmak üzere uçak arayışında ibre Airbus A319’a döndü. Yolcu kapasitesi düşük bölgesel jet ve pervaneli uçakların yerine bilet fiyatlarındaki seviyeyi korumak için THY daha düşük uçuş maliyetli daha büyük kapasiteli yolcu uçakları konusunda arayışlarını sürdürüyordu. Halen detaylar konusunda görüşmelerini devam ettiren THY, herhangi bir anlaşmazlık durumunda kapısını Boeing’e 737-700 modeli için açık tutuyor. A319 alımının kesinleşmesiyle filoya 10-12 adet uçak katılması planlanıyor. Bu uçaklar halen A320/A321’de görev yapan pilot ve kabin memurlarınca ek eğitime gerek kalmadan kullanılabilecek. A319 iki sınıfta 124 koltuk kapasiteli. Menzili ise 3 bin 139 kilometre. A319’un özel donanımlı VIP modeli ise Başbakanlık adına THY tarafından işletiliyor. Türkiye’deki ilk yolcu A319 işletmecisi olacak AtlasJet ise ilk uçağını 15 Aralık’ta teslim alıyor.

Uçakta cepten konuş

Yeni teknolojiler sayesinde cep telefonlarının uçuş sırasında uçağın elektronik sistemlerini etkilemesi, yolcuların saatlerce ‘kapsama alanı dışında kalma sıkıntısı’ son buluyor. AeroMobile şirketi tarafından geliştirilen ve denemelerine önümüzdeki yıl şubat ayında Boeing 777-200LR uçağında başlanacak sistem sayesinde yolcular istedikleri an telefonlarını kullanabilecek. İki yıl içinde havacılık otoriteleri tarafından onaylanarak uçaklarda kullanıma girecek sistemle yolcular dakikası 3,5 dolar karşılığında cepten konuşabilecek.

Uçak koltuklarına 1990’ların başından itibaren yaygınlaşmaya başlanan telefonlarla haberleşme çağında bir dönem başlamıştı. Yolcular 10 bin metrede uçarken uydu üzerinden telefon görüşmelerini gerçekleştirebiliyordu. Ancak uçaklardaki telefonlar beklenildiği kadar ilgi görmedi. Yolcuların kredi kartıyla çalışan telefonları kullanma oranı düşük kaldı.

DENEMELER BAŞLIYOR

Cep telefonlarının ortaya çıkmasıyla yeni bir tehlike uçuş güvenliğini tehdit etmeye başladı. Taşınabilir elektronik alet sınıfına giren cep telefonlarının sinyalleri uçakların sistemlerini bozuyordu.

Yolcuların cep telefonlarıyla yerden 10 bin metre yüksekte konuşabilmeleri için Amerikan AeroMobile şirketi özel bir sistem geliştirdi. Önümüzdeki aylarda denemeleri başlanacak sistem kabindeki tüm cep telefonu sinyallerini toplayarak uyduya aktaracak. Böylece uçuşun her anında yolcuların telefonları çalışır duruma geçebilecek. 800 Mhz banttan uyduya çıkacak sinyaller yüksek ses kalitesi sunacak.

Konuşmalar Immersat 4 uydusu üzerinden yapılacak. Bu amaçla ilk uydu geçtiğimiz mart ayında uzaya gönderildi. İkinci uydunun ocakta fırlatılması planlanıyor. AeroMobile, uçuş sistemlerinin etkilenmemesi için de kokpitte bazı değişiklikler de yapacak. Cihazların çalışma frekansları değiştirilecek. Risk sıfırlanacak.

DAKİKASI 3.5 DOLAR

İlk anlaşmasını Boeing’le yapan AeroMobile yolcuları dakikası 3.5 dolar yani 4.7 YTL’den konuşturmayı planlıyor. Ayrıca 9,95 dolarlık (13,5 YTL) dolaşım ücreti de kullanıcıların faturasına yansıtılacak. Yolcu mesajları tanesi 0.5 dolar yani 67 kuruştan atabilecek. Cep telefonundan internete bağlanmak isteyenlere ise 4 saatlik uçuş için 4.95 dolar (7 YTL) ödeyecek. Boeing’in geliştirdiği ve gökyüzünde internet imkanı sağlayan Connexion sistemi cep telefonu kullanımına ciddi bir altyapı sağlayacak.

AeroMobile’ın sistemine özellikle Ortadoğu ve Asyalı havayollarından büyük ilgi var. Uçak başına 100 bin dolarlık maliyetle sistem 1,5 iş gününde takılacak. İlk servis Ortadoğu-Güneydoğu Asya arasında kurulacak. Yolcuların cep telefonu görüşmelerinden elde edilecek gelirlerden havayollarına da pay verilecek. Bu sayede havayolu şirketleri sistem maliyetlerini çıkartacak. Önce uzun menzilli uçaklara konulacak sistemin ilerleyen yıllarda yolcu uçaklarının standart donanımları arasına girmesi hedefleniyor. Tolga ÖZBEK

SunExpress«in yeni merkezi İzmir

THY ve Alman Condor Havayolları’nın ortak şirketi SunExpress, ikinci merkez olarak İzmir’i seçti. 3 Kasım’dan itibaren Adnan Menderes Havalimanı’ndan altısı Almanya’da toplam 7 Avrupa şehrine tarifeli uçuşlara başlayacak havayolu, turizm yatırımları hızla büyüyen Ege’ye daha fazla turist getirmeyi hedefliyor.

Önümüzdeki günlerde 15 yaşına basacak SunExpress’in Antalya’nın bir numaralı havayolu taşıyıcısı olduğunu söyleyen Genel Müdür Paul Schwaiger, ‘Biz hep farklı pazarların peşindeyiz. Ege bölgesi turizm yatırımlarıyla gelecek vaat ediyor. Ayrıca Ege’nin Akdeniz’den farklı olarak ciddi iş adamı yolcu portföyü de bulunuyor’ dedi.

Son yıllarda özellikle Çeşme odaklı turizm yatırımları artan Ege’de, Antalya’nın ‘her şey dahil’ sisteminden farklı olarak butik otel konseptine ağırlık veriliyor. Ramazan Bayramı’nın başladığı 3 Kasım’dan itibaren İzmir’den tarifeli haftada iki gün Berlin, Frankfurt, Köln, haftada bir gün de Münih, Hannover, Stuttgart ve Zürih’e uçacak SunExpress, bu seferlerini yazın artırarak devam ettirmeyi planlıyor. 2003’te ilk yedi ayda İzmir’e 630 bin dış, 547 bin de iç hat yolcusu gelirken bu yıl rakamlar 901 bin dış, 1 milyon 108 bin iç hat yolcusuna yükseldi. Trafiğin gelecek yıl temmuz ayında açılacak ve TAV tarafından işletilecek yeni dış hatlar terminali ile daha da artması planlanıyor.

SunExpress’in 15 Kasım’da yapılacak yıllık genel kurulu ise bir çok yeniliğe gebe. 2001’den bu yana iç hat uçuş izni bulunan havayolu, eğer büyük ortakları THY ve Condor’un anlaşması durumunda bu pazara da girmeyi planlıyor.

AtlasJet’e özel logo

Hızla büyüyen Öger-ETS Tur ortak havayolu şirketi AtlasJet, başladığı reklam kampasıyla birlikte logosunu da yeniledi. Logoda sola yatan, sağa açılan aks her geçen gün daha ileri ve yukarıya çıkışı, hilal-yıldız kombinasyonu bayrağı ve Türkiye’de doğan-büyüyen şirketi, stilize yıldız ‘A’ harfini, yazı karakterindeki keskinlik ise kurumsal disiplin ve keskinliğe atıfta bulunuyor.

Germanwings Antalya’ya uçacak

Alman düşük maliyetli havayolu şirketi Germanwings, İstanbul, İzmir ve yazın açtıkları Ankara’dan sonra gelecek yaz Antalya’ya da sefer yapma kararı aldı. Türkiye pazarında yüzde 50 ile büyüdüklerini belirten İletişim Direktörü Andreas Engel, Antalya’dan umutlu olduklarını söyledi. Şirket internet sitesi üzerinden Köln-Antalya uçuşlarının satışlarına ise başladı.

Avrupa’da düşük maliyetli havayolları (DMH) arasında kıran kırana süren rekabette Germanwings üç yaşına basarken 22 uçaklık filoya ulaşarak Almanya’nın en büyük DMH şirketi haline geldi. Airbus’a 18 A319 siparişi veren Germanwings, yeni noktalarla büyümeyi sürdürmeyi hedefliyor.

Biletlerin yaklaşık yüzde 10-15’lik bölümünü tek yön vergiler hariç 19 eurodan başlayan fiyatlarla satan havayolu Türkiye uçuşlarında yüzde 86.2’lik doluluk oranına ulaştı. Germanwings’in Türk yolcuları arasında iş amaçlı seyahat edenlerin oranı ise yüzde 22.

Milleri katlayın

Geçen hafta başlayan iç hatlardaki uygun fiyatlı uçuşları şimdi de dış hatlardaki özel yolcu programlarındaki mil promosyonları izliyor:

Swiss Havayolları’nın TravelClub ile Alman Lufthansa Havayoları’nın Miles&More özel yolcu programları 1 Nisan 2006’dan itibaren tek çatı altında birleşiyor. Swiss yolcuları Lufthansa’nın yanı sıra Star Alliance üyelerinde yaptıkları uçuşlarda da mil toplayacaklar. Lufthansa ayrıca, Miles&More üyesi kadın yolcularına ‘Lufthansa Women World’ dergisi gönderecek.

Amerikan Delta Havayolları, 15 Aralık’a kadar İstanbul-New York hattında seyahat eden tüm özel yolcu programı SkyMiles üyelerine hem ekonomi hem de business’te iki kat fazla mil kazanma imkanı sunuyor.

British Airways«in ba.com/triplebamiles internet adresinden promosyon uygulamasına kayıtlı olan Executive Club üyeleri, millerini 15 Aralık«a kadar devam eden promosyonla kısa ve uzun uçuşlarda üçe katlayacak.

Iberia Havayolları, 30 Kasım«a kadar İstanbul çıkışlı Barcelona, Madrid ve Valencia«ya 219, Malaga ve Lizbon«a da 199 eurodan başlayan ekonomi sınıfı gidiş-dönüş fiyatlar sunuyor. Fiyatlara vergiler dahil değil.

Malev Macar Havayolları, 15 Aralık«a kadar Budapeşte uçuşlarında iki kişi birlikte seyahat eden yolculara 239 eurodan başlayan fırsatlar sunuyor.

THY Astana’da

Türk Hava Yolları, 19 Ekim’den itibaren Kazakistan’da ikinci uçuş noktası olan Astana’ya sefer yapmaya başlıyor. Halen Almatı’ya da uçan THY, Kazakistan’ın yeni başkenti Astana’ya haftada iki gün çarşamba ve cumartesileri karşılıklı uçuş gerçekleştirecek. Yeni uçuş noktası tanıtım amaçlı 19 Kasım’a kadar ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç 323 eurodan başlayan fiyatlarla satışa sunuldu.

Fly’dan business servisi

Filosuna aldığı Brezilyalı Embraer şirketinin imalatı ERJ145’lerle Fly Air bu uçağın Türkiye’deki ilk kullanıcısı oldu. Uçağı 48 koltuklu tamamen business class haline getiren Fly Air, 20 Ekim’den itibaren İstanbul çıkışlı İzmir, Ankara, Trabzon, Malatya ve Adana’ya uçacak. Fiyatlar tek yön 99-155 YTL arasında değişirken Fly Air, uçuşlarda alkollü ve alkolsüz içecek ile sıcak yemek servisi de yapacak.
Yazının Devamını Oku

PEGASUS Türkiye’nin EasyJet’i olacak

9 Ekim 2005
Türkiye'nin halen uçan en eski özel havayolu şirketi olan Pegasus, 1 Kasım«dan itibaren iç hat pazarına giriyor. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan 55 YTL’den başlayan fiyatlarla uçacak havayolu kendine İngiliz EasyJet şirketini örnek alıyor. Tarifeli olarak Ankara, Adana, Trabzon, Antalya ile Ankara aktarmalı Trabzon ve Van’a sefer yapacak Pegasus, biletlerini acentelerin yanı sıra İnternet ve çağrı merkezlerinden satışa başladı.

Son iki yıldır Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın büyük katkısıyla iç hat pazarında hareketli günler yaşanıyor. THY’nin de ciddi yolcu kazandığı iç hatta uçan havayolları arasına Onur Air, Atlasjet ve Fly Air’den sonra 1 Kasım’dan itibaren Pegasus da katılıyor. Uzun yıllardır charter yani tarifesiz yolcu taşıyan, dünyanın dört bir tarafına ekipleriyle uçak kiralayan Pegasus’ta bu yıl önemli bir değişim yaşandı. Şirket, ocak ayında ESAS Holding tarafından satın alındı. İç hatlara başlamayı gelişim planına alan havayolu, kısa süre içinde rezervasyon sistemden tüm altyapısına hazırlıklarını tamamladı.

MERKEZ SABİHA GÖKÇEN

Şirket yurtdışındaki EasyJet gibi düşük maliyetli uçan havayollarını örnek alarak ikincil bir havalimanını ana merkez seçti. Atatürk Havalimanı hızla artan uçak-yolcu trafiği ve slot sorunları nedeniyle seferler Sabiha Gökçen’den yapılacak. Pegasus zamanla İstanbul’dan yaptığı charter uçuşlarını da buraya kaydıracak. Sabiha Gökçen’in seçilmesinde bir nedeni de Anadolu yakası ile İzmit, Adapazarı, Yalova, Bursa gibi çevre illerden yolcu portföyü oluşturmak. Yolcuları buraya çekebilmek için havayolu şehrin belli noktalarından servis kaldıracak. Ücretsiz otopark imkanı da sunulacak. Havayolu iç hat operasyonunu daha rahat olan B Terminali’nden kendine ayrılan 11 check-in kontuarında yapacak.

Günde Ankara, Adana ve Trabzon 2, geri kalan noktalara ise karşılıklı tek sefer olacak. Nisan ayından itibaren iç hatlara ayrılan uçak sayısı üçten beşe çıkacak, uçuş ağı genişleyecek. Seferlerde 189 koltuklu Boeing 737-800’ler kullanılacak. Deri koltuklu hale getirilmeye başlanan kabinde tüm seferlerde yolculara sandviç ile sıcak ve soğuk içecek ikramı gerçekleştirilecek.

55 YTL’DEN BAŞLIYOR

Amerikan ve Avrupalı örnekleri gibi Pegasus Havayolları bilet satışlarını internet ve çağrı merkezi ağırlıklı yapıyor. Uçaktaki koltukların yüzde 10’u açılış fiyatından. İlk yüzde 10 satılınca biraz daha yüksek fiyatlı ikinci dilim açılıyor. Bu uygulama ile yolcuların erken bilet satın alarak avantajlı uçuş imkanına kavuşması hedefleniyor. Elektronik yani kağıtsız bilet sayesinde bilet kaybetme gibi sorunlar ortadan kalkacak. Kredi kartıyla satın alınabilecek biletlere taksit imkanı da sunulacak. Pegasus, web sitesi www.flypgs.com ile çağrı merkezi 444 0 737 No’lu telefon numaralarını uçaklarının üzerine yazacak. Tolga ÖZBEK

ÇAĞRI MERKEZİ NEDEN 444 0 737

Pegasus bilet satış ve rezervasyon sistemlerine yaklaşık 4 milyon euroluk yatırım yaptı. Havayolunun filosu Boeing 737 uçaklarından oluştuğu için çağrı merkezi numarası 444 0 737 olarak belirledi. Elektronik bilet, İnternet üzerinden satış ve check-in işleminin yanı sıra yolcular terminallerdeki otomatik check-in makineleri kullanarak havalimanında harcadıkları zamanı en aza indirecek.

Havayolunun Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, yılda yaklaşık yüzde 20 büyüyen pazarda taşların zamanla yerine oturacağına inanıyor. Pegasus filosunu büyütme planları yapıyor.

Havayolunun Genel Müdürü ise uzun yıllar THY’de çalışan ve Genel Müdür Yardımcılığı yapan Sertaç Haybat. Önümüzdeki iki ayı 80 bin, 2006’yı da 1.5 milyon iç hat yolcusuyla kapatmayı hedefleyen Haybat için bir sonraki hedef Avrupa ve Ortadoğu’ya tarifeli uçuş.

Öztürk Avrupa turnesinden döndü

Türkiye’nin tek sivil show-akrobasi pilotu Ali İsmet Öztürk yaklaşık 5 ay süren Avrupa turnesini başarıyla tamamlayarak yurda döndü. İçinde kanatlı sökülmüş halde Pitts akrobasi uçağını taşıyan özel bir TIR ile 9 Avrupa ülkesini dolaşan Öztürk, 25 havacılık gösterisinde Türk bayrağını başarıyla dalgalandırdı. Öztürk’ü gösteriler sırasında yaklaşık 3 milyon kişi izledi.

GA Europe havacılık dergisinin sponsorluğunda uçan Öztürk geçen nisan ayında yola çıktı. Gösteri uçuşlarından çok en büyük zorluk kara yolculuğuydu. Önde Öztürk’ün kullandığı otomobil, arkasında gösteri uçağı ‘Mor Menekşe’ Pitts’i taşıyan tır tam 20 bin kilometre yol yaptı. Seyahat sırasında Öztürk’e teknisyenler Hüsamettin Darıcı ve Birkan Ekinci eşlik etti.

TÜRKİYE’Yİ TANITTI

Gidilen her gösteride önce yaklaşık 2 saatlik çalışmayla Pitts uçuşa hazır hale getirildi. Bu zorlu sürece rağmen ekibin yüksek çabasıyla turne sıfır arızayla tamamladı. Gösteri ve uçak kadar seyirciler TIR’ı da merakla inceledi.

İlk gösteriler sırasında insanların Türk akrobasi pilotuna karşı çeşitli önyargılarının olduğunu söyleyen Öztürk ‘Havacılık gösterilerine binlerce insan geliyor. AB sürecinde Avrupa’yla kaynaşmamız gereken dönemde gösterilerle Türkiye adına önemli bir tanıtım yaptık. Ön yargıyı bir nebze olsa da kırdığımıza inanıyorum. ’ dedi.

İngiltere’de düzenlenen ve 1 milyon seyircinin geldiği RIAT havacılık gösterilerinde ise Öztürk en iyi akrobasi pilotu seçildi. Almanya Aachen’da ise Ali İsmet Öztürk üç defa ‘bis’ yaptı.

TRANSFER TEKLİFLERİ VAR

Beş aylık bu süreçten sponsoru GA Europe’un da memnun kaldığını belirten Öztürk gelecek yıl da turneye devam etmeyi planlıyor. Transfer teklifleri alan başarılı pilot için Formula 1 yarışlarına sponsor bulan MFI şirketi özel çalışmalar yapıyor. Öztürk, seyahatler çok yorucu olduğu için 2006’da Belçika merkezli uçmayı planlıyor. Bu işi profesyonel olarak yaptığını söyleyen Öztürk ‘Ama gönlümden uçağımı Türk bayrağı renklerine boyayıp Avrupa’yı dolaşmak geçiyor. Önyargıları ancak kendimizi tanıtarak aşabiliriz. Bu konuda destek istiyorum’ diyor.

A350'ye onay

Airbus büyük ortağı EADS’den aldığı onayla yeni projesi A350’ye resmen başladı. THY’nin de sipariş verdiği uzun menzilli A330’dan geliştirilecek uçak, yeni motor ve kanatlara sahip olacak. Kompozit malzemeler sayesinde uçağın ciddi oranda hafiflemesi öngörülüyor.

Yaklaşık 4.35 milyar euro yatırımla hayata geçirilecek A350, ilk uçuşunu 2008’de yapacak, hizmete 2010’da girecek.

Airbus uçağın 253 yolcu kapasiteli 16 bin 300 kilometre menzilli 800 ile 300 yolcu kapasiteli 13 bin 900 kilometre menzilli 900 modelini tasarlamayı planlıyor.

Boeing ile Airbus arasında uzun menzilli çift motorlu uçak pazarında ciddi bir rekabet yaşanıyor. Bir yıl önde giden Boeing yeni modeli 787 ile 263 sipariş aldı. Airbus’ın A350’si ise 140. Gelecek 20 yılda bu pazarın toplam 3 bin 300 uçağa ulaşması bekleniyor.

World Focus’u İranlılar aldı

Anı Tur bünyesinde yer alan World Focus Havayolları’nın tüm hissesi İran asıllı Alman vatandaşı yatırımcılar tarafından satın alındı. Havayolunun Yönetim Kurulu Başkanlığı’na Ramazan Cesur getirilirken Genel Koordinatör Firouzi Farzan, Genel Müdür ise Shahran Tooni oldu. Şirketin uçaklarının İran’ın özellikle iç hatlarda ciddi uçak sıkıntısı çekmesi nedeniyle bu bölgede uçacağı iddia edildi.

Ramazan fırsatlarını kaçırmayın

Türk Hava Yolları, ramazan boyunca iç hatlarda İstanbul çıkışlı İzmir, Ankara, Adana, Kayseri, Konya, Samsun, Trabzon, Ankara çıkışlı Adana, Adıyaman, Antalya, Kahramanmaraş ve Malatya’ya günün belirli saatleri tüm uçak tek yön 59 YTL’den başlayan fiyatlar sunuyor. Günün diğer saatlerinde ücretler 69, 79 ve 89 YTL’den başlyor. THY, Sabiha Gökçen’den tüm iç hat uçuşlarını 69 YTL’den başlayan fiyatlarla uçuyor. THY’nin 30 Kasım’a kadar geçerli Madrid, Barcelona 219, Lizbon ise 199 eurodan başlıyor. Ekonomi sınıfı gidiş-dönüş biletlere vergiler dahil değil.

Onur Air’in fiyatları ise 69 YTL’den başlıyor. Tüm vergiler ve KDV dahil İzmir, Antalya 69, Adana, Bodrum 79, Trabzon 86, Erzurum, Samsun, Kayseri, Malatya, Gaziantep 89, Diyarbakır 96, Kars da 106 YTL olarak belirlendi.

Tazminatlar ödendi

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) personelinin beş aydır beklediği havacılık tazminatları sonunda ödendi. Seyrüseferden sorumlu personel yüzde 200, diğer personelin de yüzde 100 oranında bu tazminattan yararlanması ise huzursuzluğa neden oldu. DHMİ yönetiminin konuyla ilgili aksaklığı gidermek üzere çalışmalara başlaması bekleniyor.

Ali Genç THY’de

Türk Hava Yolları Basın Müşavirliği’ne Dr. Ali Genç getirildi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden mezun olan Genç, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’nde yüksek lisans ve doktora yaptı. Show TV’de Haber Müdürlüğü, Akşam Gazetesi’nde Genel Yayın Yönetmenliği yapan Genç, 2002’den bu yana İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde akademisyen olarak görev yapıyor.

Haydi yarışmaya

Modelciler, İstanbul Yeşilköy’de bulunan Hava Müzesi’nde 16 Ekim’de yapılacak 19’uncu Türkiye Plastik Model Uçak Yarışması’nda buluşuyor. Hava Harp Okulu bünyesindeki yarışmaya her türlü statik uçak veya helikopter modeli katılabiliyor. Bu yıl Nejat Deryakulu, Ruşen Sayraç ve Ferdi Duman özel ödüllerinin verileceği yarışmayla ilgili detaylı bilgi Hava Müzesi Plastik Model Uçak Kulübü’nün www.ihmpmuk.com adresinden alınabilir.

En güzel pilot

Top model Adriana Karembeu, engelli çocuklar yararına başlattığı kampanyaya destek veren Fransız Hava Kuvvetleri’nin akrobasi ekibi Patrouille de France ile uçuşa katıldı. Yardımseverliği ile tanınan model, Alpha Jet tipi eğitim uçağıyla gerçekleşen gösteri uçuşundan büyük zevk aldığını söyledi.
Yazının Devamını Oku