787 Dreamliner Boeing’i uçurdu

Amerikalı imalatçı Boeing, dünya turu kapsamında İstanbul’da tanıttığı en yeni yolcu uçağı 787 sayesinde liderlik koltuğunu rakibi Airbus’tan geri aldı. Sadece bu yıl tam 54 adet 787 satışı yapan Boeing, çift koridorlu, iki motorlu uçak pazarının yüzde 70’ine hakim olduğunu açıkladı.

Resmi olarak iki yıl önce Japon ANA Havayolları’nın verdiği 50 uçaklık siparişle başlayan 787 Projesi, bu süre içinde toplam 50 milyar dolar değerinde 393 adetlik satışa ulaştı. Boeing’in hedefi önümüzdeki 20 yıl içinde 400 milyar dolar değerinde 3 bin 500 adet 787 satabilmek.

İmalat çalışmaları devam eden 787’nin ilk uçuşunu 2007’de yapması planlanıyor. 2011’e kadar imalat hatları dolu olan 787, hizmete 2008’de girecek.

İlk defa yolcu uçağında denenecek tamamen kompozitten imal edilen gövde, 787’ye hafiflik ve yüksek dayanıklılık sağlayacak. Özel kanat tasarımı, sürtünmeyi en aza indirirken Boeing, uçağın yüzde 20 daha az yakıt harcayacağına dikkat çekiyor. Üç ayrı model olarak planlanan uçak, sessiz motorları ile çevreyi daha az kirletecek. Motorlar, 787’nin performansını yüzde 8 artıracak. Gövdenin genişlemesiyle birlikte kargo alanı da büyüyecek. Böylece havayolları kargo gelirlerini yüzde 40-60 oranında artırabilecek.

AIRBUS’UN RAKİP MODELİ A350

Boeing’in tüm gücünü 787’ye vermesi ve hızla siparişlerini artırmaya başlaması Avrupalı imalatçı Airbus’ı da harekette geçirdi. Finansal gücünün önemli bir kısmını iki katlı, 555 koltuklu A380’e veren Airbus, 787’nin önünü A330’dan geliştirilen A350 ile kesmeyi planlıyor. Çok hafif malzemelerden imal edilecek gövde ile yeni motorlara sahip olacak uçak 2009’da uçacak.

A350’de Airbus’ın acele ettiğini belirten uçağın finansmanını gerçekleştiren leasing şirketleri, bu konuda imalatçıyı uyarıyor. Şirketler, Airbus’ın tasarımını gözden geçirerek 787’ye karşı daha iyi bir rakip oluşturmasını istiyor. Buna karşılık Airbus, uyarıları kulak ardı etmeyerek söz verdiği gibi A350’nin uçuş maliyetlerinin 787 ile rekabet edecek düzeyde olduğunu belirtiyor.

TÜRKİYE 20-30 UÇAK ALABİLİR

Kuşkusuz en çok merak edilen konuların başında 787’nin Türkiye’deki pazar payı geliyor. Boeing’in Satış Direktörü Aldo Basile’e göre 787 için Türkiye’de yaklaşık 20-30 uçak arasında bir pazar var. Basile, Türk Hava Yolları’nın yanı sıra uzun menzili büyüme hedefleri arasına koymaya başlayan özel sektörün bu uçağın potansiyel müşterileri arasında olacağına inanıyor. Aldo Basile’in tek sıkıntısı üretim hatlarının ancak 2012’de yer olması.

Boeing’in Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Martin Bentrott’a göre Türkiye, uçağın uzun menzilli modelleri 787-8 ile 9’un pazar şansı olduğuna inanıyor. Yolcu kapasiteleri 250-290 arasında değişen iki modelin menzilleri ise 14 bin 800 ve 16 bin 300 km.Tolga ÖZBEK

UZUN UÇUŞA RAHAT KABİN

Boeing bir rekora imza atarak uzun menzilli uçuşlarda kullanılacak 787’nin kabin tasarımına yaklaşık 3 milyar dolar ayırdı. İşte tasarımı Klaus Brauver tarafından gerçekleştirilen kabindeki yenilikler:

Çift koridorlu uçaklara göre kabin eni 787’de 38 santimetre daha geniş. Böylece koridorlardaki yolcu ve ikram troleyinin geçişi daha rahat olacak.

İnce koltuklar, geniş koltuk aralıkları yolculara 16 saat gibi çok uzun sürecek uçuşlarda konfor sunacak. Ayrıca her koltukta özel eğlence sistemleri de yer alacak.

Uçağın pencereleri normalin yaklaşık iki katı. Boyu 47, eni de 28 santimetre olan camlar otomatik olarak karartılabilecek.

Kabin içindeki özel ışıklandırma saat dilimi farklarından oluşan jet-lag etkisini ortadan kaldıracak.

Kabin basıncı uçak örneğin 13 bin metrede uçarken 1830 metredeki basıncı hissedecek. Böylece yolcunun daha nemli, daha iyi şartlara sahip kabin sayesinde yorgunluğu en aza inecek.

787’NİN MODELLERİ

787-8 787-3 787-9

Yolcu Kapasitesi 210-250 290-330 250-290

Menzil (km)15.700 6.500 16.300

Kalkış Ağırlığı (kg)215.800 163.200 244.940

Uzunluk (m)57 57 63

Kanat açıklığı (m)60 52 60

Pilotlar mutlu dönüyor

İstanbul’da gerçekleştirilen Uluslararası Havayolu Pilotlar Birliği Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu rekor katılımla sona erdi. Toplam 550 delegeyi ağırlayan Türkiye Havayolu Pilotları Derneği’nin (TALPA) çok başarılı bir organizasyona imza attığını belirten IFALPA Başkanı Kaptan Pilot Dennis J.Dolan, bu genel kurulun aldığı kararlarla da tarihi açıdan öneme sahip olduğunu söyledi. Sekiz yeni üye ülkenin katılımıyla büyüyen IFALPA’nın yönetimi beş bölgeye ayrıldı. Uçuş emniyetinde İngilizce yetersizliği ile pist konusundaki çalışmalara ağırlık veren IFALPA’nın kararları havacılık otoriteleri ve imalatçıların üzerinde ciddi bir etkisi bulunuyor.

HAVACI BAKAN

Türkiye’nin havacılığı bilen ve destekleyen bir ulaştırma bakanına sahip olduğu için çok şanslı olduğunu belirten Başkan Dolan, "Bu sayede Türk havacılığı son yıllarda inanılmaz gelişti. Bakan Binali Yıldırım büyük jest yaparak toplantımıza bütün gün katıldı. Keşke diğer ülkelerin ulaştırma bakanları da Yıldırım gibi bilgili ve yapıcı davranabilse" diye konuştu.

Kontrolörler İstanbul’da buluşuyor

Havacılıkta arka arkaya uluslararası toplantılara ev sahipliği yapan İstanbul’da 16-20 Nisan 2007 tarihleri arasında dünya hava trafik kontrolörleri bir araya gelecek. Türkiye Hava Trafik Kontrolörleri Derneği (TATCA) tarafından gerçekleştirilecek genel kurula bin delegenin katılması hedefleniyor.

İstanbul’daki toplantıyla ilgili sunumu Tayvan’da düzenlenen 45’inci IFATCA Dünya Toplantısı’nda yaptıklarını belirten TATCA Başkanı Ayhan Kartal, amaçlarının Türkiye’nin coğrafi avantajını kullanarak 95 ülkeden delegenin gelmesini sağlamak olduğunu söyledi.

AtlasJet’e üç CRJ900

AtlasJet, Bombardier’in imalatı 90 koltuklu üç CRJ900 tipi bölgesel uçağını Kanada’da törenle teslim aldı. Uçağın anahtarını Bombardier Uluslararası Satış Başkan Yardımcısı James Dailly’den alan Tuncay Doğaner, yeni uçakların yarından itibaren seferlerine başlayacağını açıkladı.

Kısa pistlere inip kalkabilen CRJ900’ler, AtlasJet’in Adıyaman, Tokat, Siirt, Şanlıurfa, Uşak, Erzincan, Isparta gibi yeni hatlarında kullanılacak. Filodaki 70 koltuklu CRJ700’ler ise imalatçıya iade edilecek. Halen CRJ900 serisi için opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir satış anlaşması bulunan AtlasJet, bu ihtiyacını imalatçının 104 koltuklu olarak planlanan CRJ900X modeliyle kullanmayı planlıyor.

Kokpit’e THK’dan ödül

Türk Hava Kurumu’nun uçuş faaliyetlerini gerçekleştiren Türkkuşu, kuruluşunun 71’inci yılını kutladı. Törene Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Faruk Cömert ve THY Genel Müdürü Temel Kotil katıldı. Törende havacılığın tanıtımı ve gelişmesine yaptığı katkılardan dolayı Kokpit’e de ödül verildi. Onuncu yaşını kutlayan Kokpit’in ödülünü Ümit Kozan, Türkkuşu Genel Müdürü Aktuğ Atay’dan aldı.
Yazarın Tüm Yazıları