2022’nin lider havalimanları

Yılın sonuna iyice yaklaştık. Pandemi döneminde neredeyse yolcu bulamaz hale gelen havalimanları bir bakıma kendilerine geldiler. Kimi 2019 yani pandemi öncesinden daha fazla yolcu ağırlarken, kimi ise buna yakın sonuçlara ulaştılar. İstanbul Havalimanı ise listelerde ilk 10’un içerisinde yer alıyor ve rekora koşuyor gibi görünüyor.

Haberin Devamı

Elbette kesin rakamlar IATA’dan tam resmi açıklamanın gelmesine bağlı. Ama yine de ortaya çıkan durum sıralama yapma imkânı veriyor. Pandemi öncesi 2019 ve sonrası 2021 yılının da yer aldığı listelerin bazılarında İstanbul Havalimanı 9’uncu sırada yer alırken bazı değerlendirmelerde ise 7’nci sıraya kadar çıkıyor. Sonuçta bütün yolların kesiştiği ve coğrafi olarak en önemli noktada olan İstanbul Havalimanı rekora koşuyor gibi görünüyor. İşte uçuş sayılarına göre 2022’nin en işlek havalimanları:

2022’nin lider havalimanları

Şu anda ilk 10’da yer alan JFK, Delhi ve İstanbul’a dikkat edin; önceden çok daha düşüktüler. Beijing Capital, Frankfurt ve London Heathrow’un yerini aldılar. Yeni girenlerin eskisinden daha fazla uçuşu olduğundan değil: JFK’nin hizmetleri bu yıl 2019’a göre yüzde 2, Delhi’ninki yüzde 7 ve Amsterdam’ınki yüzde 19 azaldı. Uçan koltuk kapasitesi açısından Atlanta bu yıl birinci sırada yer aldı. Bu kategoride 2019 sıralaması çok değişti. Beijing Capital artık ilk 10’da değil (ikinciydi). Shanghai Pudong, Frankfurt veya Hong Kong da değil. Önümüzdeki yıllarda yavaş yavaş yeniden ortaya çıkacaklar. Ama Amerika’da Denver ciddi atak yaptı. Kapasitesi yüzde 4 arttığı için 2019’da 21. sıradayken bu ölçüte göre dünyanın dördüncü havalimanı oldu.

Haberin Devamı

ASM’LERDE İSTANBUL 7’NCİ

İstanbul Havalimanı ASM’lere göre  dünyada 7’nci sıraya oturdu. ASM’ler standart bir havacılık endüstrisi ölçümü. Bir koltuğun bir mil uçtuşu ASM olarak hesaplanıyor. Örneğin; 1.000 mil uçan 250 koltuklu bir uçak, 250.000 ASM’ye sahip oluyor. Bu havayolu çıktısını ölçmenin bir yolu. En iyi 10 listesinden de anlaşıldığı gibi, uçak boyutu ve mesafesi orantısız bir şekilde bu önlemin sonuçlarını etkiliyor; rotalar da dahil olmak üzere geniş faaliyetlerine rağmen Atlanta, Dallas veya Denver yok. Bunun yerine, Dubai liderliğindeki büyük küresel havalimanları öne çıkıyor. İstanbul Havalimanı da listelerde yükseliyor.

Haberin Devamı

2022’nin lider havalimanları

YÜKSELEN HAVALİMANI

İSTANBUL Havalimanı giden yolcu sayılarına bakıldığında 2022 yılı bitmemiş olmasına rağmen 39 milyon 500 bin yolcu ile dünyanın en işlek havalimanları sıralamasında da 9. sırada yer aldı. 2019 yılında İstanbul Havalimanı bu kategoride 15. sırada, 2021 yılında ise 19. sırada yer alıyordu. 2022’de 9. sıraya yükselerek gelecekte listenin en üst sıralarına doğru bir yükselişe geçtiğini de görmek mümkün olacak.

2022’nin lider havalimanları

THY’DE KATOVİÇE SEFERLERİ DEVREDE

UZUN yıllardır Polonya’da sadece Varşova’ya uçan THY şimdi Katoviçe’ye uçmaya başlıyor. İlk uçuşu 3 Mart’ta yapacak şirket haftanın 5 günü bu uçuşları gerçekleştirecek. Pazartesi, çarşamba ve cuma günleri İstanbul’dan saat 08.05’de kalkan uçaklar Polonya yerel saati ile 08.20’de Katoviçe’ye inecekler. Haftanın diğer iki Katoviçe’ye İstanbul’dan 17.55’de ve 19.00’da seferler yapılacak. Öte yandan, şirket Yaz tarifesinde Katoviçe seferlerini her güne çıkaracak. 7 gün yapılacak seferlerde haftanın üç günü uçak 07.05’de İstanbul’dan kalkacak. Bazı günler seferler 09.10’da başlayacak.

Haberin Devamı

2022’nin lider havalimanları

SON JUMBO JET

BOEING,  son 747 Jumbo jet uçağının imalatını tamamlayarak bir efsaneyi uğurladı. Üretim hattından son çıkan jumbo jet uçağı bir kargo uçağı. Boeing 747-8F, kargo uçağı ile havacılık endüstrisinde yarım yüzyıllık ikonik bir dönemin sonu gelmiş oldu. Son jumbo jetin sahibi ünlü kargo taşıcısı Atlas Air. Boeing’in ünlü ‘Göklerin Kraliçesi’nin üretimi ilk olarak 1960’larda hava yolculuğuna olan talebin patlamasıyla başladı. Bu yüzden havayolları daha fazla yolcu taşımak için daha büyük uçaklara ihtiyaç duydu. Boeing’den çözüm arayan Pan American World Airways (Pan Am) kurucusu Juan Trippe, uzun mesafe uçabilen büyük kapasiteli bir yolcu uçağı istedi.

Haberin Devamı

2022’nin lider havalimanları

Chicago merkezli uçak üreticisi bu zorluğu üstlendi ve yaklaşık 50.000 çalışanın yardımıyla iki yıllık tasarım ve montajdan sonra, ilk Boeing 747 Şubat 1969’da havalandı. Pan Am ve diğer havayolları uçaktan memnun kaldılar. Dar gövdeli Boeing 707’nin kapasitesinin iki katı yolcu taşıyabilen Boeing 747 ilk kez uluslararası seyahati ekonomik hale getirdi ve uzun mesafeli uçuş nihayet herkes için ortak bir ayrıcalık haline geldi. jumbojet’i havacılık endüstrisinde devrim yaratan uçak haline getirdi.

Pan Am, 1970 yılında New York’tan Londra’ya ilk Boeing 747’yi böyle tarihi bir uçağın ilk alıcısı olarak işletti. Havayolu, Kraliçe’yi o kadar çok sevdi ki, o zamanlar büyük bir sipariş olarak kabul edilen 20’den fazla sipariş verdi. Ve uçak 347 yolcu taşıyabildiğinden, kısa sürede British Overseas Airways Corporation, Japan Airlines, KLM ve Qantas gibi bu oyun değiştirici için sipariş vermek için diğer birçok havayolunu cezbetti. Airbus A380 , jumbo jetler arasındaki rekabeti canlandırmak için ortaya çıktığında bile, 747 Jumbo’nun saltanatını kısmen sallayabildi.  Ancak sonunda iki Jumbo uçağı da şirketlerinin sırtına fazla yük olmaya başladılar. Ve gökyüzündeki bu uçuş gemileri birlikte sisteme veda ettiler.

Haberin Devamı

2022’nin lider havalimanları

KESİP SİMULATÖR YAPTILAR

GERÇEK bir Boeing 747 Jumbo uçağı kokpitindeki ilk uçuş simulatörü İngiltere’nin Manchester kentinde halka açıldı. İngiliz hava yollarında uçan ve ticari ömrünü tamamlayan 747 Jumbo uçağının ön üst kısmındaki kokpit bölümü kesilerek The Deck 747 adı ile yeni bir hizmete başlamış oldu. İsteyenler gibi belli bir ücret karşılığı bu orijinal kokpitte yapılan simülatörde uçabiliyorlar. 

Yazarın Tüm Yazıları