Üretilen 100 araçtan 58’i ihraç ediliyor

Otomotiv, bugün Türk ekonomisi ve ihracatının lokomotiflerinden biri...

1993 yılında toplam taşıt araçları üretiminin yüzde 2’sini ihraç eden Türk otomotiv sanayii, bugün üretiminin yüzde 58’ini ihraç eder hale geldi. 1993 yılında toplam 8 bin 121 adet taşıt aracı ihraç edilirken, ihracat bu tarihten itibaren her yıl artış gösterdi. Taşıt araçları ihracatı 2000’li yıllarla birlikte ise büyük bir ivme kazandı. İhracat, ilk kez 2000 yılında 100 bin adeti yakaladı. Daha sonra yıllarda ise katlanarak büyüdü. 2001’de 202 bin adet olan ihracat, 2002’de 261 bin adete 2003 yılında ise 359 bin adete çıktı. 2004 yılının altı aylık döneminde ise ihracat 297 bin adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde toplam 511 bin adet üretim yapılırken, üretimin yüzde 58’i ihraç edildi. İhracat bu artışla devam ederse, taşıt araçları ihracatının 500-600 bin adetleri bulması bekleniyor. Otomotiv sektörünü, yaptıkları ihracat çalışmalarından dolayı kutluyoruz. Ancak iç piyasa olmadan, otomotivin sadece ihracatla uzun süre ayakta kalması mümkün değil. Bu yüzden, bir program dahilinde otomotiv sektörünün önünü açmak gerek. Fakat, otomotiv lokomotif sektörlerin başında yer alsa da, hükümetlerden gereken ilgiyi bir türlü göremiyor. Bir anlamda ‘bindiğimiz dalı’ kesiyoruz. Biran önce önlem alınmalı, otomotive hakettiği önem verilmeli.

Satışlar hız kesti ama model tanıtımları tam gaz

Bu yılın 7 aylık döneminde toplam 269 bin adeti otomobil olmak üzere toplam 441 bin motorlu taşıt aracı satıldı. Ocak ayında 39 bin adet olan satışlar, Mart’la birlikte yükselişe geçti. Mart’ta 73 bin adet olan toplam satışlar, Mayıs’ta 85 bin adete kadar yükseldi. Ancak, tüketici kredi faizlerindeki yükseliş, hurda teşvik sisteminde yapılan ayarlama gibi nedenlerden dolayı satışlar Haziran ayında gevşemeye başladı ve Temmuz ayında 59 bin adete geriledi. Bu yavaşlamanın yıl sonuna kadar sürmesi bekleniyor. Ancak bu düşüşe rağmen, otomobil firmaları daha önceden planladıkları yeni model tanıtımlarını birbiri ardına gerçekleştiriyorlar. Özellikle yeni model yılıyla birlikte Eylül ayında birçok marka yeni modellerinin satışına başladı. Hürriyet Oto Yaşam Gazetesi, satışa sunulan yeni modelleri yakından tanımanız için bir çalışma başlattı. Her hafta, yeni bir modelin detaylı bilgilerini Oto Yaşam sayfalarında okuyabilirsiniz. Bu hafta Chrysler’in yeni modeli 300C ile başladık. Yeni otomobilleri yakından tanımak, rakipleriyle karşılaştırmak için Oto Yaşam Gazetesi’ni kaçırmamanızı tavsiye ederiz.

Trafikte havai fişek sendromu

İstanbul’da yaşayanlar bilirler, yazla birlikte her akşam ya düğün ya da bir açılış nedeniyle havai fişek gösterileri yapılır. Dakikalarca süren havai fişek gösterileri, gökyüzünde bir renk cümbüşüne neden olur. Ancak, havai fişek gösterileri nedeniyle, zaten akışkan olmayan trafik sürücülerin bu gösteriyi izlemeleri nedeniyle iyice ağırlaşır.

Geçen hafta Boğaziçi Köprüsü’nde akşam saatlerindeki trafik, Ortaköy tarafında düzenlenen bir havai fişek gösterisi nedeniyle felç oldu. O dakikalarda köprüde olan sürücüler, neredeyse otomobillerini durdurup gösteriyi izlemeye başladılar. Gösteri bittikten sonra da, trafik yoğunluğu devam etti. Çünkü, gösteriyi izleyen otomobillerin yarattığı yoğunluk, sadece köprü üzerinde değil, kilometrelerce arkada bulunan otomobilleri bile etkiledi. Bu yüzden havai fişek gösterilerini sevmiyorum.
Yazarın Tüm Yazıları