Türkiye'nin ‘ihracat üssü’ ünvanına darbe

Türkiye, son dönemde yapılan yatırımlarla Avrupa'nın hafif ticari araç üssü olmuştu. Sadece Türkiye'de üretilen Fiat Doblo, Ford Transit Connect, Hyundai Starex ve Peugeot Partner modellerini yurtdışına ihraç eden Türk otomotiv sektörünün bu ünvanı şimdi tehlikede...

Geçen hafta ÖTV Kanunu'nda yapılan bir değişiklikle hafif ticari araçların ÖTV'si yüzde 4'ten yüzde 20 ile yüzde 75'e artırıldı. Bu artışın, satış kaybı nedeniyle hafif ticari araç üretimini olumsuz etkilemesi bekleniyor. Otomotiv Sanayii Derneği'nin hesaplamalarına göre, hafif ticari araç üretimi bu yıl 90 bin adetten 40 bin adete gerileyecek. Eşya taşımaya mahsus araçlar içinde yer alan hafif ticari araçlar son yıllarda Türk otomotiv sanayinin geliştirdiği en önemli ürünleri oluşturuyor. Büyük bir ihracat potansiyeline sahip bu ürünlerin iç pazarda aşırı vergilerle kısıtlanması, otomotiv sanayinin rekabet gücü açısından çok önemli bir darbe oluşturuyor. Otomotiv sektöründe iç pazarda güçlü olmayan ürünlerin ihracatında aşırı bir risk bulunuyor.

Bu vergi artışı olmasaydı, Türk otomotiv sektörü kısa vadede 1 milyon adet üretim ve 700 bin adet ihracat, orta vadede 1.5 milyon adet üretim ve 1 milyon adet ihracat hedefine koşuyordu. Otomotiv sektörünün dolar bazındaki ihracat hedefi ise 15 milyar dolar gibi oldukça yüksek bir rakamdı... Bütün bu hedeflere ulaşmak için ise yüksek bir istihdam gerekiyordu. Türk otomotiv sektörünün bu ihracat hedeflerine ulaşması için 480 bin kişiyi istihdam etmesi bekleniyordu. Ancak, şimdiki hükümetin ve bundan öncekilerin otomotiv sektörünü kasa gibi görerek, vergileri artırması ihracat ve istihdam hedefleri ile Türkiye'nin Avrupa'nın ihracat üssü ünvanını tehlikeye soktu.

ÖTV artışı vergi gelirini azaltacak

Hükümet, ÖTV artışı ile kendi bindiği dalı kesti. Hafif ticari araçların ÖTV'sini artıran hükümet, bu yıl içinde satılması beklenen 90 bin araçtan eski ÖTV oranına göre 465 milyon dolar vergi geliri elde edecekti. Ancak, ÖTV artışı nedeniyle talebin azalması sonucu, hafif ticari araç satışlarının 40 bin adete gerilemesi bekleniyor. Hükümetin 40 bin hafif ticari araçtan elde edeceği vergi geliri, ÖTV oranlarındaki artışa rağmen 390 milyon dolarda kalacak. Dolayısıyla, bu yıl hükümetin vergi kaybı 75 milyon doları bulacak. Hükümet, bir taraftan bütçe açıklarını kapatmak için vergi gelirlerini artırmaya çalışıyor, diğer taraftan ise vergi gelirlerini aldığı kararlarla düşürüyor. Yapılan bu artış, sadece hükümeti değil, otomotiv sektörünün yatırım kararlarını ve ihracat hedeflerini de etkiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları