Otomobilde kafalar iyice karıştı...

Otomobil satın almayı düşünenlerin kafası, son yaşanan olaylarla iyice karıştı. Danıştay 7'inci Dairesi'nin motor silindir hacmi 1600 cc'nin üzerindeki motorlu taşıtların vergi oranlarında yüzde 11.11 oranında üzerinde yapılan artışa ilişkin kısmın yürütmesini, dava sonuna kadar durdurması kafaları bulandırdı.

Buna göre silindir hacmi 1600-2000 arasındaki otomobillerin ÖTV'sinde 0.89 puanlık bir (yüzde 51.11) bir azalma olabilecek. Danıştay'ın kararı otomobil satın alacakları, beklenti içine soktu. Birçok tüketici olayın ne olduğunu anlayabilmek için satın alma kararını erteledi.

Ayrıca, birçok tüketici 2000 cc hacmindeki otomobillerin ÖTV indirimini, 1600 cc hacmindeki otomobiller için de algıladığı için, bu sınıftaki otomobillerde de beklenti yarattı. Ancak, motor silindir hacmi 2000 cc'ye kadar olan motorlu taşıtlarda müşterilerin satın alma kararını olumsuz etkileyecek bir durum söz konusu değil.

Piyasalarda alım kararını etkileyen ikinci olay ise bir söylenti... Hurda desteğinin yarı yarıya indirilmesi sonrasında, piyasalarda bu desteğin yeniden 4.5 milyar liraya çıkartılacağı konuşuluyor. Bu durum, satışları etkiliyor. Tüketiciler, beklenti içine girdikleri için, alım kararlarını erteliyorlar. Ancak, yaptığımız araştırmaya göre, hükümetin aldığı bu karardan geriye dönmesi söz konusu değil. Yıl sonuna kadar 2 milyar 250 milyon liralık hurda teşviği uygulanacak. Sanırım bu söylenti Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın daha önce yaptığı bir açıklamanın yanlış anlaşılmasından kaynaklandı. Unakıtan, hurda teşviğinin 2005 yılında da süreceğini söylemişti. Bu açıklama, birçok kişi tarafından hurda indiriminin 4.5 milyar lira uygulanacağı şeklinde anlaşıldı.

Renault, Carlos Ghosn'u bekliyor

Nissan-Renault ittifaki sonrasında Nissan'ın içinde bulunduğu zor durumdan kurtarmak amacıyla Japonya'ya gönderilen Carlos Ghosn, 2005 yılından itibaren Renault Başkanı Louis Schweitzer'den görevi teslim alacak. Nissan'ı iflasın eşiğinden kurtarıp kár eden bir şirket haline getiren ve ekonomi çevrelerince ‘‘Buzkıran’’, ‘‘Maliyet Öldüren’’, ‘‘Problem Avcısı’’ gibi lakaplarla anılan Nissan Başkanı Ghosn, Renault'da endişeyle bekleniyor. Ghosn'un, Schweitzer'e göre daha radikal olması ve maliyetleri düşürmek için agresif reformlar yapması Renault çalışanlarında tedirginlik yaratıyor. Ghosn'dan sonra Renault'da hem yönetim, hem de global stratejilerle ilgili önemli değişiklikler bekleniyor. Renault'nun Avrupa'daki önemli üretim üslerinden biri olan Oyak Renault'nun da bu değişikliklerden nasıl etkileneceği merakla bekleniyor.
Yazarın Tüm Yazıları