26 Mayıs 2003
İtalya/Sardunya<br><br><B>YENİLENEN</B> BMW 5 serisi, 5 Temmuz'da Avrupa ile aynı anda Türkiye'de satışa sunulacak. 530 benzinli ve dizel motor seçenekleri ile ithal edilecek. Yeni 5 serisinde standart manuel 6 vites bulunuyor. İsteğe bağlı olarak 6 vitesli otomatik şanzıman da sunuluyor.
525 ve 545 versiyonları ise Eylül ayında satışa sunulacak. Yeni 5 serisinin satış fiyatının 60 bin Euro ile 68 bin Euro arasında olacak. Otomatik vites farkı için 3 bin Euro eklenecek. BMW Türkiye Distribütörü Borusan , yıl sonuna kadar 750 adet satış hedefliyor.
Baştan aşağı yenilenen 5 serisinin en dikkat çeken özelliklerinin başında tasarımı geliyor. Yeni 5 serisinin sportif ve güçlü görünümü ilk bakışta farkediliyor. Kaslı ön kısım, bombeli ikili farlar ve coupe modellerini andıran üst görünüm, otomobilin sportif ve dinamik özelliklerini vurguluyor. 45 ve üstü yaş grubunun tercih ettiği 5 serisi, bu yeni haliyle genç müşterilere de hitap edeceğe benziyor. Otomobilin iç mekanı da oldukça sade tasarımıyla dikkat çekiyor. Özellikle gösterge panelinde hem elektronik hem mekanik göstergeler birlikte uyum içinde kullanılmış. 5 serisi daha önceki modelden daha geniş olmasına rağmen 75 kilogram daha hafif. Bunun en önemli nedeni hafif alüminyum ön bölmenin çelik gövdenin geri kalanıyla birleştirilmesi.
Otomobilin bir başka önemli özelliği de yol tutuşu. Sardunya adasının virajlı yollarında denediğimiz 5 serisi, kendi sınıfında yol tutuşu konusunda iddialı olduğunu kanıtladı. Otomobil yüksek hızlarda yol çizgisini kaybetmemesi ve kaymamasıyla dikkat çekti. Bunun en önemli nedeni de ‘‘Active Steering’’ adını verilen sistem. Yeni 5 serisinda bulunan aktif direksiyon sistemi elektronik olarak yönlendiriliyor. Bu sistem, normal sürüş koşullarında direksiyon aktarma oranını düşük ve orta hıza göre ayarlayabiliyor. Bu sayede park ederken ve virajlarda otomobilin çevikliği artıyor. Yüksek hızda ise daha az duyarlı direksiyon ile yön kararlılığı sağlanıyor. Ancak, yol tutuşunda bu denli başarılı olmasının kötü bir tarafı var. Sürücü, bu nedenle otomobilin limitlerini zorluyor ve daha hızlı kullanıyor. Bunu Sardunya'daki test sürüşleri sırasında gördük. Meksikalı ve Ukrayna'lı meslektaşlarımız, limitleri zorlamanın sonucunda kaza yaptılar.
Yeni 5 serisinde 2.2, 3.0 litre 6 silindirli benzinli, 3.0 litre 6 silindirli common rail dizel motor ve 4.4 litrelik V6 benzinli valvetronic motor bulunuyor. Motorların güçleri 170 beygir ile 231 beygir arasında değişiyor. 530i 0'dan 100 km'ye 7.1 saniyede ulaşıyor. Maksimum hızı ise 245 km. 530d ise 0'dan 100'e 6.9 saniyede çıkıyor. Maksimum hızı 250 olan otomobilin yakıt tüketimi ise 100 km'de 9.5 litre.
Navigasyon bilgilerini cama yansıtıyor
İSTEĞE bağlı sunulan ‘‘head-up display’’ adı verilen yeni bir sistem, yol güvenliğini artırıyor. Özel tasarlanmış bir ön cama, navigasyon bilgileri, yapılan hız, tüketilen yakıt miktarı gibi bilgiler sürücünün göz hizasına yansıtılıyor. Böylece sürücü gözünü yoldan ayırmadan, otomobili kullanıyor. Cama yansıması istenilen bilgiler, sürücü tarafından seçilebiliyor. Aslında bu sistem, birçok firma tarafından kullanılmaya başlanan ‘‘night vision’’ sisteminin çalışmasına benziyor. Gece görüşü sisteminde de, gözün algılayamadığı cisimler, cama yansıtılıyor ve sürücü bir taraftan yolu takip ederken, diğer taraftan da yansımayı görübeliyor.
5 serisindeki bir başka yenilik de, run-flat lastikler. Lastiğin patlaması ya da havasının boşaldığı durumlarda, run-flat lastikler sayesinde, sürücü yola devam edebiliyor. BMW 5 Serisi ilk defa ACC (Automatic Cruise Control) sistemiyle piyasaya giriyor. Sözü edilen radar-temelli asistan, özellikle otoyolda konvoy halinde hareket ederken, öndeki araçla aradaki mesafeyi otomatik olarak kontrol ediyor.
Terzi usulü performans otomobili
Almanya/Stutgart
TÜRKİYE'de otomobillere ilgi duyanların bir kısmı AMG adını duymuşlardır. Performans otomobil tutkunları ise AMG'yi bilir. Ancak dünyada performansla özdeşleşen AMG, Türkiye'de yeterince tanınmıyor. Geçen hafta Almanya'nın Stutgart yakınlarındaki Affalterbach'de bulunan AMG fabrikasını görme fırsatı ortaya çıkınca, bunu hemen değerlendirdim. Türkiye'den 3 gazeteci arkadaşla birlikte performans otomobillerinin yaratıldığı ve terzi usulü üretim yapan bu fabrikayı görme şansına sahip olduk. Ayrıca, 231 beygir gücündeki dizel motorlu Mercedes-Benz C 30 CDI AMG, 476 beygir gücünde 476 beygir gücünde E 55 AMG ve 500 beygir gücündeki Mercedes-Benz S 55 AMG'yi test etme imkanı bulduk.
35 yıl önce motor ve tuning firması olan AMG, bugün 580 çalışanıyla 17 farklı AMG otomobilini kapsayan geniş model zinciriyle, yüksek performanslı otomobil üreticisi haline geldi. DaimlerChrysler ortaklığıyla bugün daha da gelişen AMG, terzi usulu çalışıyor. Sayıları 41 olan motor ustaları, tamamen el emeğiyle motorları imal edip, sonrasında kendi isimlerinin yazdığı plaketleri yapıştırıyorlar. Böylece ürettikleri motora terzi gibi imzalarını atıyorlar. Ayrıca, Mercedes-Benz marka otomobil sahipleri, otomobillerinde istedikleri değişiklikleri de burada gerçekleştirebiliyorlar. Otomobilini yürüyen bir ofise dönüştürmek ya da yolculuk sırasında DVD filmi izlemek isteyenlerin adresi yine AMG oluyor.
1967'de Hans Werner Aufrecht (A) ve ortağı Eberhard Melcher (M) tarafından kurulan şirketin son harfini Aufrecht'in doğum yeri olan Grossaspach (G) tamamladı. Kurulduğunda kendini mühendislik, yapım ve yarış otomobilleri motorlarının geliştirilmesi üzerine uzmanlaşan bir firma olan AMG, Mercedes-Benz 300 SE üzerine dayalı yarış otomobilleri üretmeye konsantre oldu.
AGM'in tarihindeki en önemli gelişmelerden biri 1980 yılında Daimler-Benz AG ile işbirliği anlaşması yapması oldu. Anlaşmayla birlikte AMG'nin ürünlerinin Mercedes-benz satış ve servis noktalarında satılabilir hale gelmesi, müşterilerin ürünleri benimsemesini önemli ölçüde artırdı. 1990'da Werk III fabrikasının açılması ile çalışan sayısı 400'e yükseldi. 1993 yılında şirket işbirliği anlaşması altında üretilmiş ilk ortak geliştirilen araçları olar Mercedes-Benz C 36 AMG'yi tanıttılar.
H. W. Aufrecht 1999 yılında AMG'nin hisselerinin büyük bir kısmını elinde bulunduruyordu ve şirket DaimlerChrysler'e dahil edilmişti. Bu yeni kurulmuş olan Mercedes-AMG'ye, grubun daha da büyümüş araştırma ve global durumundan faydalanmasını sağladı. Yüksek seviyede uzmanlaşmış bu yan birime AMG markalı otomobillerin mühendislik, vites mekanizması, şasi, frenler, aerodinamikler, iç donanım, tasarım ve satış ve pazarlama gibi bütün sorumluluklar verildi.Yeni E 55 AMG ve C 30 CDI AMG'nin tanıtımı ile Mercedes-AMG geçen yıl 35'inci yılını kutladı. Affalterbach fabrikası yapılan eklemelerle 18 bin 500 metrekareden 39 bin 610 metrekareye büyüdü. 20 milyon Euro yatırım yapan AMG, bu yıl 20 bin adet üretim hedefliyor.
Araplara ve Ruslara altın Mercedes yıldızı
AMG yıllık üretiminin yüzde 50'sine yakınını Amerika'ya satıyor. Amerika'dan sonra ikinci büyük pazar AMG'nin ana vatanı Almanya. Almanya'yı ise İngiltere, Japonya ve İtalya izliyor. Türkiye, AMG için küçük bir pazar, yıllık satışı 50'yi buluyor. AMG, müşterilerin her türlü isteğini, Mercedes-Benz'in güvenlik ve etik kurallarına ters düşmeyecek şekilde gerçekleştiriyor. AMG Başkanı Ulrich Bruhnke, bu durumu ‘‘Müşteri istiyor diye, onun güvenliğini tehlikeye atan değişiklikler yapmayız’’ şeklinde özetliyor.
Bazı müşteriler farklı görünmek ve sadece kendilerine ait otomobillere sahip olabilmek için farklı isteklerde bulunuyor. Hatta, Ortadoğu ve Rusya'dan gelen altın varaklı yıldız amblem isteyenler bile bulunuyor. (Bu arada Türkiye'den bu tarz bir istekte bulunan olmamış).
Ulrich Bruhnke, DaimlerChrysler ortaklığı sonrasında AMG'de gerçekleşen değişiklikleri şöyle anlatıyor:
‘‘Mevcut Mercedes-Benz araçlarını modifiye ediyoruz. Ama yeni araçların geliştirilmesinde de devreye giriyoruz. Daha önce 1 veye 2 modelde AMG versiyonu vardı. Şimdi her modelde AMG bulunuyor. Ayrıca hangi modelde AMG olacağına karar verip. Ön hazırlığını üretim aşamasında yapıyoruz. Daha önce araçlar sonradan uyarlanıyordu. Montaj süresi ve maliyetlerini bu sayede düşürdük.’’
Peugeot 206'nın en güçlüsü geliyor
SATIŞA sunulduğu 1998 yılından beri tüm dünyada kazandığı pek çok ödülün yanısıra son üç yıldır Dünya Ralli Şampiyonluğu ünvanını da elinde bulunduran Peugeot 206'nın en güçlü üyesi RC, 180 beygirlik motoruyla sonbaharda Türkiye'de piyasaya çıkıyor.
İlk kez Autoshow 2003'te Türkiye'de vitrine çıkan 206 RC, 180 beygirlik gücüyle ilk bakışta 206 gamından çok farklı görünmesede ön tampondaki daha geniş ızgara, gövde rengi tampon ve koruma bantları, 17 inch'lik iri jantlar, arka camın üzerinde yeralan geniş spoileri, çift krom egzost çıkışı ile farkını ortaya koyuyor. 206 RC'nin içinde ise yarış tipi koltuklar, deri direksiyon, metal pedal kiti ve vites topuzu aracın yarışçı kimliğini simgeliyor.
206 RC'nin motoru 206 GTI'nin 2.0 litrelik 138 beygir gücündeki motorunun üzerinde yapılan değişikliklerle oluşturulmuş. RC'nin 2.0 litre hacmindeki dört silindirli motoru 180 beygir güç üretirken, maksimum 220 kilometre hıza ulaşıyor. 5 ileri şanzımanla 0'dan 100 km/s'ye 7.4 saniyede çıkan RC, süspansiyon sisteminde yapılan değişiklikler sayesinde virajları daha rahat dönebiliyor.
Avrupa'da piyasaya çıkan 206 RC'ye Türkiye'deki Peugeot tutkunları Eylül-Ekim aylarında sahip olabilecek. RC'nin donanımları arasında ABS, EBD (Elektronik Fren Dağıtıcısı), ASR (Patinaj Önleme Sistemi), ESP (Elektronik Denge Programı), elektronik klima, direksiyondan kumandalı radyo - CD çalar bulunuyor. Avrupa'da 21 bin 500 eurodan satışa sunulan RC'nin Türkiye'deki fiyatı ise henüzbelli değil.
Emre ÖZPEYNİRCİ Fransa/Biaritz
SOL ŞERİT
MICHELIN ve BF Goodrich, binek lastiklerinden en az iki adet satın alanlar, 1 adet Peugeot 206 XT, 3 adet Philips LX 3000D ev sineması sistemi ve 33 adet Sony Ericsson T310 fotoğraf makineli cep telefonundan birini kazanma şansını yakalıyor. Kampanya 30 Haziran 2003 tarihine kadar devam edecek.
OTO Exchange ile Otomax.com, ortak üyelerinin yararlanabilecekleri bir avantaj paketini hizmete sundu. Her iki kuruma da yıllık üye olan firmalar, bir yandan ‘‘Ortak Üyelik Paketi’’ kapsamında mevcut hizmetleri daha ekonomik koşullarla almaya, öte yandan da 7 gün 24 saat otomobil ticareti yapmaya devam edecekler. Ortak Üyelik Paketi kapsamında 300 dolarlık Oto Exchange işlem çeki ve üç ay ücretsiz Otomax.com üyeliği yer alıyor.
DUNLOP'ın yeni yüksek performans lastiği SP Sport 01, eylül ayından itibaren Türkiye'de de satışa sunuluyor. Dunlop SP Sport 01, VW Golf, Audi A3 ve A4 gibi orta sınıf otomobiller, Mercedes E ve BMW 5 serisi gibi üst orta sınıf otomobiller, Audi A8, Mercedes S ve BMW 7 serisi gibi lüks sınıf otomobiller de kullanılabiliyor.
CMS tarafından üretilen 13 milyonuncu jant dünya yollarına çıktı. 25 ülkeye jant ihracatı gerçekleştiren CMS Grubu, bu yıl 2 milyon 200 adet jant satışı gerçekleştirmeyi hedefliyor. Yılın ikinci yarısında Çiğli'deki yeni fabrikanın devreye girmesiyle CMS'nin üretim kapasitesi ise 3.5 milyon adete ulaşacak.
BP Visco benzinli motor yağları, piyasaya sunduğu yeni 4 litrelik ambalajlarıyla birlikte yeni bir promosyon kampanyasına da start verdi. Mayıs ayında başlayan kampanya, Visco motor yağı ambalajlarının içindeki yeşil plakayı bulan herkese şık bir kol saati kazandırıyor.
GOODYEAR 30 Haziran'a kadar sürecek olan Bahar Kampanyası ile lastikleri uzun yolculuklara uygun olmayan araç sahipleri için yüzde 10 indirim yapıyor. Goodyear, binek otomobil, minibüs, kamyonet ve 4x4 araç lastiklerinde kampanya süresince yüzde 10 indirim uyguluyor.
BİRMOT'tan ‘‘Kış Lastiklerinizi Yazın Dinlendirin’’ kampanyası... Birmot Temsilcilikleri, kış lastiklerini temizleyip, ambalajladıktan sonra etiketliyerek ücretsiz olarak muhafaza ediyor. Daha sonra Birmot müşterileri, yazı geçiren lastiklerini, kış başında Birmot servislerini ziyaret ederek taktırabiliyorlar.
Yazının Devamını Oku 9 Aralık 2002
<B>OTOMOBİLDE</B> yıl sonu fırsatları devam ediyor. Bazı otomobil firmaları ‘‘0’’ faizli ve 36 ay vadeli satış kampanyaları düzenlerken, bazıları da servis kampanyaları gerçekleştiriyor. FİAT: Tofaş ‘‘Fiat Kutlama Günleri’’ kampanyasında test sürüşleri, sürpriz hediyeler ve cazip satın alma koşulları sunuyor. ‘‘Şampiyondan yıl sonu partisi, herkes davetli’’ sloganıyla tanıtılan kampanyada, peşin satışlarda indirim ve takas desteği de veriliyor.
RENAULT: Renault, 31 Aralık 2002 tarihine kadar sürecek olan kampanyasında, Renault satış noktalarını ziyaret eden tüketicilere cazip koşullarda otomobil sahibi olmak imkanı sunuyor. Ayrıca, düzenlenen animasyonlarla sürpriz hediyeler kazandırıyor. Bu süpriz hediyeler arasında 1 Laguna Privilege 1.6 16V otomobil de bulunuyor. Kampanyada 30 aya varan vade ve yüzde 0'dan başlayan faizler sunuluyor. Tüketiciler Megane Authentique 1.4 16V modeline 14.6 milyar peşinat ve 36 aylık 541 milyon lira taksitli kredi imkanıyla sahip olabiliyor.
SKODA: Skoda, VDF Skoda Finans işbirliği ile düzenlediği kampanyada 0'dan başlayan faizlerle 36 aya kadar vade imkanı sunuyor. Kampanya, Fabia ve Octavia modelleri için anahtar teslim bedelinin yüzde 75'ine varan kredilendirme koşullarına sahip. Tüketiciler, Fabia modelinde 7 milyara kadar 0 faiz, Octavia modelinde ise 10 milyara kadar 0 faiz avantajına sahip olacaklar. Vadeye ve kredi miktarına göre değişen faiz oranları ise yüzde 0.07 ile 3.55 arasında.
BMW: BMW Türkiye distribütörü Borusan Oto'nun düzenlediği kampanyada ise 36 aya kadar ‘‘0’’ faizli Euro kredisi veriliyor. BMW 5 serisi için aylık ödeme planı 1100 ile 1300 Euro arasında değişiyor.
FORD: Yıl sonunda kampanya düzenleyen bir başka marka da Ford... 14 milyara kadar ‘‘0’’ faizle kredi imkanı sağlayan Ford, tüm modellerinde peşin alımda 750 milyon lira ile 3 milyar lira arasında indirim uyguluyor.
HYUNDAI: Hyundai Assan'ın ‘‘Kış Servis Günleri’’ kampanyası devam ediyor. 14 Aralık'a kadar sürecek kampanyada, ücretsiz chek-up, periyodik bakım parçaları ve işçilik de yüzde 20 indirim yapılıyor. Bakım sırasında değiştirilecek tüm yağlarda da aynı indirim uygulanıyor.
DAHIATSU: Daihatsu'nun Türkiye distribütörü Entek Araçlar Dış Ticaret, Rent a Car ve filo müşterileri için bir kampanya düzenledi. Kampanya süresince toplu araç alacak filo müşterileri için Entek tarafından, hiçbir banka ya da finans kurumu kullanmadan araç bedelinin tamamına kadar döviz bazında 24 aya kadar yüzde 0 faiz imkanı sağlanıyor.
VW ticari araçlara iki yıllık garanti
VOLKSWAGEN'in Türkiye distribütörü Doğuş Otomotiv, ticari araçlar için garanti süresini 24 aya çıkardı. Garanti, 2003 model Transporte, Caddy, Volt ve Caravelle'ler için geçerli.
Volkswagen, 1 Ağustos 2002 tarihinden itibaren satın alınan 2003 model yılı Volkswagen markalı ticari araçlara iki yıl boyunca kilometre sınırı olmaksızın kusursuzluk garantisi veriyor. Ayrıca, 1 Kasım 2002 tarihinden itibaren yetkili satıcılarda değiştirilen ticari araçlara ait Volkswagen orijinal aksesuvarları TM ve parçaları da aynı garanti kapsamında yer alıyor.
Bu arada Volkswagen ticari araçlar ailesine sınıfının en güçlü motoruna sahip Volt 158PS katıldı. VW Volt'un 158 beygir motor gücüne sahip modelleri kasım ayı içinde satışa sunuldu. Volt'un 158 beygirlik motoru Common Rail ortak hatlı yakıt sistemine ek olarak, VTG değişken geometrili turbo ve Intercooler sistemine sahip. Bu özellikleri sayesinde düşük yakıt tüketimini yüksek tork değerleri ile bir arada sunuyor.
Daihatsu’nun cesur yürekli kadınları
BU yıl Oxford-Atina arasında yapılan Vorld Cup Rally'nin Avrupa ayağına Daihatsu 2 klasmanda 4 takımla katıldı. 70 takımın katıldığı ve 4 bin 500 km. süren World Cup Rally'de Daihatsu Sirion 1.3 modelinden 3 araç 1.400 cc klasmanında, Cuore 1.0 modeli ese 1.000 cc klasmanında yarıştı. Daihatsu'nun Sirion Rally II, Sirion Rally IV ve Cuore takımları profesyonel sürücüler tarafından idare edilirken, Sirion 1.3 SL takımında amatör 2 emekli bayan öğretmen yarıştı. Daihatsu yarışta en etkileyici sonucu 1.000 cc klasmanında aldı. Sophie Robinson-Catriona Rings'ten oluşan bayan ekibi , bu sınıftaki bütün erkek rakiplerini geride bırakarak birinci oldu.
180 beygirlik en hızlı Golf
VOLKSWAGEN'in efsane haline gelmiş modeli Golf GTI, kasım ayından itibaren güçlenen motoru ile Türkiye pazarında satışa sunulmaya başlandı. 1.8 lt. hacminde 180 beygir güç üreten bir motorun kullanıldığı Golf GTI'da 6 ileri manuel vites bulunuyor. 6 havayastığı, radyo-teyp, sunroof, direksiyondan kumandalı hız sabitleyici, elektronik klima, ABS, alüminyum jantlar, fark yıkama ve Xenon far gibi özellikleri ile öne çıkan VW Golf GTO, güvenlik donanımlarıyla da dikkat çekiyor. GTI versiyonunda, ESP, EBD, standart olarak sunuluyor.
Otomobilin moda rengi gümüş gri
2002 yılında otomotiv dünyasında en fazla ilgi gören renk gümüş gri oldu. Boya üreticisi PPG'nin Advanced Colour Design Team'i tarafından yürütülen, müşteri tercihlerine ilişkin yıllık ankette, en önemli otomotiv pazarları olan Kuzey Amerika, Avrupa ve Japonya'da üretilen araçların yaklaşık üçte birinin gümüş gri renkte olduğu ortaya çıktı.
Arabam.com'un haberine göre, Kuzey Amerika, Avrupa ve Japonya'da müşterilerin teknolojiye yönelmelerin yanı sıra evlerin iç mekanında, moda ve mimari tasarımda gümüş grinin kullanılması araçlarda gümüş grinin popülerliğinin dünya çapında artmasına yardımcı oldu.
PPG araştırmasına göre, müşterilerin gümüş ve öteki nötr tonları seçme eğilimi yükselmeye devam ediyor. Bu renklerin yaygınlığı 2002 model yılında Kuzey Amerika'da beyazın, Avrupa'da da mavininkini aştı. Japonya'da ise beyazın uzun yıllardır süren popülaritesine erişti.
Boyama teknolojisindeki ilerlemeler de geniş bir yelpazeye yayılan özel etkilerin ve görünüş özelliklerin yaratılmasını sağlayarak gümüşün yaygınlığının artmasına yardımcı oldu. PPG gümüş grinin önümüzdeki uzun yıllar boyunca otomobil üreticilerin renk paletindeki vazgeçilmez yerini koruyacağı tahmin ediliyor. Çünkü tüketicilerin araç renkleri konusundaki tercihleri genellikle yıldan yıla değişmek yerine, evrimleşiyor. Türkiye'de de gri en fazla talep edilen otomobil rengi olma özelliğini koruyor.
Ibiza’ya dört yıldız
EURO NCAP'ın son güvenlik testi sonuçları açıklandı. Yeni Seat Ibiza, ön ve yan çarpışma testlerinden dört yıldız alarak, segmentindeki en güvenli araçlar arasında yerini aldı. Yeni Seat Ibiza, ön ve yan çarpışma testi ile yaya güvenliği olmak üzere üç ayrı testte tabi tutuldu. Teste, 1.2 12V 64 beygirlik sürücü ve yolcu havayastığı ve ön gergili emniyet kemeri bulunan Ibiza Stella katıldı. Ön çaprışma testinde, otomobil 64 km hızla karşısındaki deforme olabilen bir bariye önden yüzde 40 oranında çarptırıldı. Yandan çarpışma testinde otomobil bir bariye 50 km hızla çarptı. Ibiza ayrıca yan havayastığı kullanılarak ek olarak yapılan ve kayıtlara girmeyen yan çarpma testine girdi. Bu kez test mankenin vücudunun her noktası darbelerden zarar görmediğini gösteren ‘‘yeşil’’ sonuç vererek, ulaşılabilecek en iyi sonuç kaydedildi.
SOL ŞERİT
TOYOTASA Yedekparça ve Servis Kampanyası'nda, aracını Toyotasa yetkili servisine getiren ve serviste harcama yapan Toyota kullanıcıları arasında yapılan çekilişte talihli bir Toyota müşterisi, 2003 model bir Toyota Yaris kazandı. 17 bin 483 Toyota müşterisi arasında yapılan çekilişte Toyota Yaris şansı, Adapazarı'nda Toyota Plaza Tuzcuoğlu'nda servise giden 51 yaşındaki Türkçe öğretmeni Halil Çilingiroğlu'na güldü.
GOODYEAR, Amerika'nın ünlü Drag, Nascar ve Rock Crowling yarışlarının tek lastik üreticisi oldu. Drag kategorisinin top fuel ve funny car sınıflarının yanı sıra Goodyear, federasyon ile yapılan anlaşma sonucu 2007 yılına kadar Nascar'ın tek lastik üreticisi ilan edildi. Goodyear, 2002 Amerika Motorsports sezonunda Nascar ve Drag dışında Corr, Sprint Car ve Rock Crowling (kaya tırmanma) yarışlarında da şampiyonluklara imza attı.
SKODA'nın yeni amiral gemisi Superb için sinema, gazete, dergi, internet reklam alanlarından sürdürülen tanıtım kampanyalarına şimdi de bir televizyon filmi eklendi. Reklam filmini Bridget Jone's Diary isimli film ile ünlenen İrlandalı yönetmen Sharon Maguire çekti. Paris'in romantik ortamında ve Normandia kumsallarında geçen filmde, aktörlerin yanı sıra Superb'in V6 motoru, geniş iç hacmi, ayak uzatma ünitesi, tiptronik vites kutusu, arka kapıdaki şemsiye gözünün de baş rolleri üstlendiği görülüyor.
Yazının Devamını Oku 16 Eylül 2002
Ekonomik kriz nedeniyle otomotivde yaşanan kriz, otomobilden hafif ticari araçlara, traktörden kamyon ve otobüslere kadar her türlü motorlu aracın üretim ve satışlarını olumsuz yönde etkiledi. Satışları en çok düşen ve krizden en fazla etkilenen motorlu araç otomobil oldu. Otomobil satışları 2001 yılına göre yüzde 48 gerilerken, minibüs üretimi yüzde 23, otobüs yüzde 4, küçük kamyon yüzde 68, büyük kamyon yüzde 58, midibüs yüzde 49 azaldı.
Krize rağmen, üretimi ve satış adetleri artan ya da geçen yılki seviyede kalan motorlu araçlar da oldu. Yılın ocak-ağustos döneminde hafif ticari araç satışları yüzde 2 artarken, kamyonet üretimi de yüzde 27 oranında artış gösterdi. 2002 yılı ocak-ağustos dönemi toplam hafif ticari araç satışları 2001 yılının aynı dönemine göre yüzde 2 artarak 36 bin 614 adete ulaştı. Geçen yıl bu rakam 35 bin 925 adet olarak gerçekleşmişti.
2002'de ithal hafif ticari araç satışları yüzde 6 arttı, yerli hafif ticari araç satışları ise aynı seviyede kaldı. Ocak-ağustos döneminde 23 bin 337 adet yerli, 13 bin 277 adet ithal hafif ticari araç satıldı.
Hafif ticari araçların satışında görülen canlılığın iki nedeni bulunuyor. Birincisi, krize rağmen özellikle yurtdışına yönelik çalışan firmalar yatırımlarına devam ediyor. Ve hafif ticari araçlara talep yaratıyor.
İkincisi ise hem ticari hem de binek amaçlı kullanılan stationwagon otomobillerin yerini hafif ticari araçlar aldı. Moda haline gelen bu araçlar hafta içi işte, hafta sonu ise binek otomobil olarak kullanılıyor.
Yeni Fiesta 21 milyara Türkiye'de
Ford'un baştan aşağı yenilenen Fiesta modeli Türk otomobilseverlerin beğenisine sunuldu. İlk olarak beş kapılı versiyonunun satışa sunulduğu Fiesta'nın üç kapı ve Fusion versiyonları da bir süre sonra Türkiye'ye gelecek. Fiesta'nın baz modeli 1.4 16V'nin anahtar teslim satış fiyatı 21 milyar lira. 1.4 TDCI dizel versiyonun fiyatı ise 23.5 milyar lira.
Ford mühendisleri yeni Fiesta'yı geliştirirken, küçük otomobil müşterilerinin en çok önem verdikleri güvenlik, geniş iç hacim, sürüş kalitesi, tasarım gibi kriterler üzerinde yoğunlaşmış.
Ford'un Ka ile başlattığı ve Focus ile yeni Mondeo serisiyle devam ettirdiği ‘‘New Edge’’ tasarım felsefesi yeni Fiesta'da da devam ediyor. Kısa motor kapağı, geniş cam alanı, yay şeklindeki ön ızgara ve sinyal lambalarını içinde barındıran ön farlar tasarımın göze çarpan detayları. Focus'tan tanıdık yüksek farlı arka tasarım anlayışı Fiesta'da da devam ediyor.
Bir önceki versiyona göre daha geniş, uzun ve yüksek olan yeni Fiesta, küçük otomobillerin bulunduğu B segmentinde yer almasına rağmen, sürücüsüne bir üst sınıfın iç mekanını sunuyor. Ön koltuk alanı kompakt modellere yaklaşırken, arka koltuk alanı, sınıfındaki en iyi arka diz ve baş mesafesi sunuyor.
Mondeo'dan adapte edilen ‘‘Akıllı güvenlik sistemi’’ Fiesta'nın daha güvenli bir otomobil olmasını sağlamış. İki aşamalı ön havayastıkları içeren bu sistem, ön darbe şiddetini algılayabilen sensörlere sahip. Bu sistem, bir kaza anında havayastığı tepkisini, darbe tipi ve şiddetine göre önde oturanlara doğru havayastığı koruması sağlayacak şekilde ayarlıyor. 1.4 litrelik 80 beygirlik motor Fiesta'yı 0'dan 100 km'ye 13.2 saniyede ulaştırıyor. Maksimum hızı 168 km. olan Fiesta'nın yakıt tüketimi ise 5.1 litre. 1.4 litrelik 68 beygir gücündeki dizel motorun maksimum hızı 156 km. 0'dan 100 km'ye 14.8 saniyede çıkan otomobilin yakıt tüketimi ise 4.3 litre.
SOL ŞERİT
HYUNDAI Assan, Elantra modeli için çok özel bir fiyat uygulamaya başladı. Anahtar teslim satış fiyatı 25 milyar 713 milyon lira olan Elantra'yı almak isteyenler, 36 aya varan kredi imkanından da yararlanabilecekler. Eylül ayında geçerli olacak kampanyada, diğer Hyundai modelleri de 468 milyon liradan başlayan ve 36 aya varan krediyle alınabilecek.
OTOMAX.com alım, satım, oto karşılaştırma, araştırma bilgi hizmetelrini ve üyelerini Club çatısı altında birleştiriyor. otomax.com Club'ın ücretsiz hizmeti OtoAjandam ile otomobil sahiplerinin hayatını kolaylaştırıyor. OtoAjandam, Club üyelerine otomobil bakım, kontrol, kasko, sigorta, garanti zamanlarını hatırlatıyor. otomax.com Club'ın ilk sponsorları akaryakıt kategorisinde BP ve madeni yağ kategorisinde Castrol.
Bu otomobil sürücüsünü parmak izinden tanıyor
Volvo, sürücüsünü tanıyan ve kontak anahtarına gerek kalmadan, kapıların açılmasını ve motorun çalışmasını sağlayan yeni bir güvenlik cihazı geliştirildi. VPC (Volvo Personel Communicator) adı verilen yeni sistem sayesinde araç, kullanıcısını fiziksel özelliklerinden tanıyor ve parmak izi tanıtımıyla otomobile giriş, alarm, anahtarsız motor çalıştırma ve kullanıcı ayarları gibi özellikler sunuyor.
VPC sistemine sahip bir aracın kapılarını açmak son derece basit. Sürücünün kapıyı açması için sadece kapı kolunu tutması yetiyor ve otomobil anahtarsız da çalıştırılabiliyor.
VPC sürücünün kişisel ayarlarını otomobile aktarıyor, otomobil de sürücü koltuğu, direksiyon simidi ve pedalları otomatik olarak ayarlıyor. Sistemin bir başka özelliği de bir kaza anında ihtiyaç duyulabilecek sağlık bilgilerini veritabanında saklaması. Böylece sürücünün alerjiden, ilaç kullanımına, hatta kalp ve benzeri yaşamsal rahatsızlıklarına kadar birçok bilgisine ulaşılabiliyor.
Bu bilgiler aynı zamanda otomobilin ‘‘telematik’’ sistemine transfer edilerek, kaza sonrasında telsiz sinyalleriyle acil kurtarma servislerine de iletiliyor.
İşadamlarına özel Octavia
Skoda Octavia'nın ‘‘Business’’ versiyonun satışına başlandı. Ağırlıklı olarak işadamları tarafından tercih edilmesi beklenen Octavia Business versiyonu zengin ekipman düzeyiyle dikkat çekiyor. Octavia Business modelinin standart donanımında Elegance versiyonunda bulunan donanımlara ilave olarak; ABS+EBD+ASR, Cruise Control, CD çalarlı ve direksiyondan kumandalı radyo, ısıtmalı koltuklar, yağmur sensörü, park sensörü, elektrik kumandalı sunroof, deri direksiyon simidi vites kolu ve el freni, dekorlu orta konsol gibi özellikler bulunuyor.
Otokoç'tan eğitime destek
Otokoç, araç ve servis hizmeti alan müşterileri adına, Türk çocuklarının eğitimine katkıda bulunarak, Türkiye'nin geleceğine yatırım yapıyor. Türk Eğitim Gönülleri Vakfı'nın (TEGEV) çalışmalarına destek olmayı amaçlayan Otokoç, bütün servis ve satış noktalarında 1 Eylül'den itibaren çocukların eğitimine destek olmak için, yeni bir uygulama başlattı.
Otokoç-TEGV ortak projesiyle Otokoç'tan ürün ve hizmet alan herkes, TEGV'in çalışmalarına destek sağlayarak sosyal sorumluluğunu yerine getiriyor ve çocukların eğitimine katkıda bulunuyor. Yapılan bu katkı bir sertifika ile de belgeleniyor. Otokoç'un eğitime verdiği destek, TEGV'in eğitim parkları, öğrenim birimleri ve gezici öğrenim birimleri ile ulaşabildiği tüm çocukların gelişimlerini destekleyerek, çok yönlü eğitim olanaklarını artıracak yeni projelerin üretilmesine kaynak sağlayacak.
Otomobil ve ticari araç satışları
(Ocak-Ağustos)
Oto Hafif ticari araç
2001 2002 2001 2002
Yerli 40.011 19.325 23.385 23.337
İthal 47.140 26.310 12.540 13.277
Toplam 87.151 45.635 35.925 36.614
Yazının Devamını Oku 26 Ağustos 2002
<B>DÜNYADA </B>2001 yılında 56.3 milyon adetlik motorlu araç üretiminin yüzde 48'i ABD, Japonya ve Almanya'da gerçekleştirildi. Türkiye ise 2001'de 100 bin adedin üzerinde üretim yapan 33 ülke arasında yüzde 37 ile en fazla üretim kaybı yaşayan ülke olurken, dünya sıralamasında 26'ıncı sırada yer aldı. 2000 yılında dünyada 1000 otomobilden 7'sini üreten Türkiye, 2001'deki düşüşle birlikte 1000 otomobilden 5'ini üretti.
A.A.'nın Uluslararası Otomotiv Üreticileri Birliği'nin (OICA) verilerine göre yaptığı değerlendirmede, 2000 yılında 58 milyon 374 bin 162 adet olan toplam motorlu araç üretimi, geçen yıl yüzde 3.5 kayıpla 56 milyon 325 bin 267 adete geriledi.
Üretimi yüzde 11 kayıpla 11 milyon 449 bin 473 adet olan ABD, üretimde ilk sırayı alırken, dünya üretiminde yüzde 20'lik paya ulaştı. İkinci olan Japonya'nın üretimi yüzde 4 gerileyerek 9 milyon 777 bin 191 adet, üçüncü Almanya'nın üretimi ise yüzde 3 artışla 5 milyon 691 bin 677 adet olarak gerçekleşti.Bu üç ülkenin 26 milyon 918 bin 341 adetlik toplam üretimi, dünya üretiminin yüzde 48'ini oluşturdu.
ARJANTİN'DE YÜZDE 31 KAYIP
Yıllık 100 bin adedin üzerinde üretim yapan ülkeler arasında Arjantin'in üretimi de yüzde 31 kayıpla 235 bin 577 adede geriledi. Tayvan'ın üretimi yüzde 27 kayıpla 271 bin 704, Polonya'nın yüzde 23 kayıpla 387 bin 58, Kanada'nın yüzde 14 kayıpla 2 milyon 535 bin 471 adet olarak gerçekleşti.
Fransa, Güney Kore, İspanya ve Kanada'nın ardından toplam üretimde 8. sırayı alan Çin'in üretiminin yüzde 13 artışla 2 milyon 331 bin 776 adede yükselmesi dikkat çekti.
Ayrıca, Malezya'nın üretimi yüzde 27, İran'ın yüzde 16, Belçika'nın yüzde 15, Güney Afrika'nın yüzde 14, Tayland'ın yüzde 12, Avusturya'nın yüzde 10 oranında yükseldi.
Yenilenen Fiat Ducato satışa sunuldu
TOFAŞ tarafından ithal edilen Fiat Ducato, yenilenerek satışa sunuldu. Yeni Fiat Ducato, dış tasarımı, sürücü kabininin iç dizaynındaki değişiklikleri ve yeni nesil JTD Common Rail teknolojisine sahip turbodizel motorlarıyla tamamen yenilendi. Özellikle yaşam mahallinde yapılan değişikliklerin dikkat çektiği yeni Ducato'da, radyo-kasetçalar, yükseklik ayarlı hidrolik direksiyon, uzaktan kumandalı merkezi kilitleme ve elektrikli ön camlar, elektrik kumandalı ve rezistanslı dış dikiz aynaları, bel ve yükseklik ayarlı kolçaklı sürücü koltuğu, telefon ön hazırlığı ve 12 volt elektrik çıkışı standart olarak sunuluyor. 5 ayrı versiyonu bulunan yeni Fiat Ducato, 84 beygir gücünde 2.0 JTD turbodizel ve 127 beygir gücünde 2.8 JTD intercooler'lı turbodizel olmak üzere iki motor seçeneği ile satışa sunuluyor.
Adapazarlı Corolla Sedan'a güvenlikte 5 yıldız
TOYOTA Corolla Japon NCAP'den 5 yıldız aldı. Önden ve yandan çarpma kriterlerinde sürücü ve yolculara sağladığı pasif emniyetin değerlendirildiği testlerde Corolla yüzde 85 oranında güvenlik puanı aldı. Çarpışma testlerinde Adapazarı tesislerinde üretilen 4 kapılı Corolla Sedan değerlendirildi. Test aracı sürücü ve yolcu havayastığıyla donatılmıştı. Türkiye'de pazarlanan yeni Corolla'larda Terra versiyonlarında çift, Sol versiyonlarında ise dört havayastığı standart olarak sunuluyor. Ayrıca tüm Corollar'da EBD ile desteklenmiş ABS fren sistemi standart olarak Türk tüketicisine sunulan diğer bir önemli güvenlik ekipmanı.
Otoda indirim fırsatı
TOFAŞ: Tofaş, Otoekonomist kampanyasında uygun vadeli kredi imkanı sunuyor. Tofaş, ‘‘yaz şöleni’’ kampanyasında 2003 model otomobillerde 3.3 milyar liraya varan fiyat avantajları sunuyor. Ayrıca Fiat Palio ve Fiat Albea modellerinde takas desteği uyguluyor. Takas anında aracınızın ikinci el değeri üzerine 1.8 milyar lira takas desteği veriliyor. Bazı Fiat modellerinde de peşin alımlarda 1.3 milyar liralık klima hediye olarak sunuluyor.
VOLKSWAGEN: Türkiye Distribütörü Doğuş Otomotiv hem Euro hem Türk Lirası için düşük faizli 36 aya kadar vade uyguluyor. 2003 model Volkswagen marka binek araçlar için 36 ay vadeye ve tavsiye edilen anahtar teslim fiyatının yüzde 50'sine kadar, TL ve Euro bazında kredi kullanılabiliyor. Ticari araçlarda ise 20 milyar lira ile veya 15 bin Euro ile sınırlı kalmak kaydı ile yine 36 ay vade ve anahtar teslim fiyatının yüzde 70'ine kadar, TL ve Euro bazında kredi kullanılabiliyor. TL bazında 6 ay vade için 12 milyar liraya kadar geçerli olmak koşuluyla sıfır faiz uygulaması yapılıyor.
FORD: Mavi Anahtar projesi çerçevesinde sunulan kampanya devam ediyor. Mavi Anahtar'da tüketicinin bütçesine ve ödeme alışkanlıklarına göre koşullar sunuluyor. Kampanyada, eşit ödeme, artarak ödeme, ara ödeme ve geri alım garantisi gibi seçenekler bulunuyor. Ford peşin alımlarda da indirim yapıyor. Ford Ka, Fiesta ve Focus modellerinde peşin alımlarda 1.8 milyar lira indirim var. Bu indirim Focus 2.0'da 8 milyara çıkıyor. Yeni Mondeo'da ise peşin alım indirimi 2 milyar lira.
HONDA: Kampanya süresi boyunca vadeli alımlarda Civic Sedan'ın 10 milyarlık bölümü 6 ay boyunca 0 faiz seçeneği ile satılıyor.
OPEL: Peşin satışlarda indirim var. Corsa modelinde 1.5 milyar lira olan indirim Astra'da 2.6 milyara, Vectra'nın dizel motor seçeneğinde ise 4 milyarı buluyor.
PEUGEOT: Binek ve ticari araçlarda modeline göre değişen yüzde 0 faiz uygulaması sürüyor. Ayrıca 24 aya kadar olan vade seçeneği de Peugeot'un hem ticari hem de binek versiyonunda mevcut. Peşin alımlarda da indirim var. 206 modelinde 1 milyara kadar, 307 modelinde 2.7 milyara kadar, 406 modelinde ise 2.7 milyara kadar indirim uygulanıyor. 607'nin peşin alım indirimi ise 3.5 milyar lira.
DAIHATSU: Peşin alımlarda indirim uyguluyor. Daihatsu'nun binek modellerinde peşin alımlarda 1.4 milyar liralık bir indirim yapılıyor.
JAPON Daihatsu'nun Sirion modeli 2002'de yenilenen yüzüyle eylül ayında, tüm dünya ile aynı andaTürkiye'de satışa sunulacak. Daihatsu kompakt aracı Sirion'u ilk kez 2000 Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtmıştı. Sirion'da 1.3 litre 4 silindirli DVVT motor bulunuyor. 102 beygir güç üreten motor 100 km.'de ortalama 6.3 litre yakıt tüketiyor. Sirion'un tasarımına sportif detaylar eklenmiş. Ön spoyler, yan ve arka eteklikler ve arka spoyler araca daha sportif bir görünüm kazandırmış. Ön tarafta büyük farlar, yeni krom görünümlü ızgara ile tampon ve kapı kolları araca şık bir görünüm kazandırmış.
SOL ŞERİT
EFES Pilsen ailesinin yeni üyesi Becks's, Porsche hediye ediyor. 31 Ekim 2002 tarihine kadar sürecek kampanyada bir Beck's şişe kapağı veya Beck's kutunun mor renkli açma halkasını gönderen tüketiciler, Porsche Boxter S otomobil ve Ericsson t-68 cep telefonu ve comunicam kazanma şansına sahip olacaklar. Beck's talihlilerinin belirleneceği çekiliş 11 Kasım 2002'de yapılacak ve talihliler 14 Kasım 2002 tarihinde açıklanacak.
PETROL Ofisi, yeni nesil motor yağı Nera 15W/50'ün satışına başladı. İçerdiği oksidasyon, pas ve korozyon önleyici katıklar sayesinde en zor şartlarda aracın kolayca çalışmasını sağlayan Nera 15W/50, sahip olduğu yeni nesil deterjan-dispersan katıkları ile motor temizliği de sağlıyor. Düşük buharlaşma özelliği sayesinde yağ kayıplarını önleyecek şekilde geliştirilen ürün, aşınma önleme özellikleri ile daha uzun motor ömrü sağlıyor.
VARAN yolcularına Migros indirim çeki... 30 Eylül'e kadar tüm Türkiye'de geçerli olacak kampanyadan, Antalya, Bodrum, Marmaris, Çeşme, Kuşadası ve daha pek çok tatil beldesindeki Varan Bilet Satış Ofislerinden bilet alan herkes yararlanabilecek. Satın alınan biletin yanında verilen ‘‘Migros İndirim Çeki’’yle, bir seferde 100 milyon lira tutarında alışveriş yaptıklarında 7.5 milyon lira tutarında alışveriş çekini kullanma hakkına sahip olacaklar.
SHELL, müşterilerine alışverişlerinde ayrıcalıklı imkan sunduğu Shell Club Smart Card'la satışlarını yüzde 15 artırdı. Kısa sürede 750 bin kişinin aktif üye olduğu ‘‘Shell Club Smart Car’’la bugüne kadar yaklaşık 15 bin kişi elektronik eşyalardan mutfak aletlerine, kişisel bakım ürünlerinden oyuncaklara, tatile, aküden otomobil lastiğine kadar çeşitli hediyeler kazandılar.
KOSİFLER Oto, Başak Sigorta ile yaptığı işbirliğiyle ‘‘Süper Kasko’’ uygulamasını başlattı. ‘‘Süper Kasko’’ ile Kosifler Oto'dan satın alınan BMW, Mini ve Land Rover marka araçlar, model yılı içerisinde pert olduğu taktirde yenisi ile değiştiriliyor. Sel, su baskını, terör, deprem, yanma, çalınma ve çarpma gibi durumlarda tüm masraflar hiçbir kesinti yapılmadan karşılanıyor.
Yazının Devamını Oku 19 Ağustos 2002
<B>2002 </B>yılında tarihinin en büyük düşüşünü yaşayan Türk otomotiv pazarında, lüks oto satışlarında büyük artış yaşandı. Yılın 7 aylık döneminde, BMW satışları yüzde 43.1 artışla 940 adede, Mercedes'in satışları ise yüzde 39.9 artışla 635 adete yükseldi. A.A.'nın Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin verilerine göre yaptığı değerlendirmede, ocak-temmuz döneminde, orta üst sınıfın üzerindeki lüks ve spor otomobillerle 4x4 arazi araçlarından toplam 3 bin 488 adet satıldı. 2001 yılının aynı döneminde bu segmentteki toplam satış 2 bin 990 adet olarak belirlenmişti.
7 aylık dönemlere bakıldığında BMW'nin geçen yıl 657 adet olan satışı, bu yıl 940 adede yükseldi. En ucuzu 36.7 milyar lira olan BMW'nin 3 serisinden 542 adet, 5 serisinden 198 adet, 7 serisinden 52 adet, X5'den 96 adet, Z 3 serisinden 10 adet satıldı. 300 milyar lirayı aşan Z 8 serisinden de 2 adedi alıcı buldu.
Mercedes'in de geçen yıl 454 adet olan alt segmentteki A serisi hariç binek araç satışları, bu yıl 635'e ulaştı. Mercedes'in bu yılki satışlarının 253'ü C serisinden, 6'sı CL serisinden, 188'i E serisinden, 71'i S serisinden, 17'si SL serisinden, 4'ü SLK serisinden, 41'i CLK serisinden, 50'si ML serisinden 5'i de G serisinden oluştu.
Ocak-temmuz döneminde, Jaguar'ın satışları 61'den 81'e yükselirken, Land Rover'ın satışları da 184'den 270'e çıktı. Land Rover'ın satışlarının 57'sini Range Rover, 56'sını Discovery, 157'sini de Freelander oluşturdu.
Bu dönemde, Maserati'nin satışları ise 1 adetten 2'ye çıktı. Chrysler'in Grand Cherokee modeli 126 adet, Cherokee modeli de 85 adet müşteri buldu. Ancak bu dönemde satışları bir önceki yıla göre gerileyen markalarda var. Bunlardan biri de Ferrari... Ferrari'nin satışları 9'dan 3'e, Porsche'nin 15'den 8'e, Saab'ın 36'dan 29'a, Subaru'nun 207'den 187'ye, Volvo'nun 318'den 310'a geriledi.
Bu yılın 7 aylık bölümünde toplam otomobil satışları 41 bin 949 adet, hafif ticari araç satışları da 29 bin 453 adet olarak gerçekleşti.
Lüks oto satışları
2001 2002
BMW 657 940
Mercedes 454 635
Jaguar 61 81
Land Rover 184 270
Maserati 1 2
Ferrari 9 3
Saab 36 29
Subaru 207 187
Volvo 318 310
*7 aylık satış adedi
Türkiye'yi temsil edecek maceraseverler aranıyor
LAND Rover'ın dünya çapındaki macerası ‘‘Land Rover G4 Challenge’’ 30 Mart 2003 tarihinde başlıyor. Land Rover'ın bütün modellerinin yer alacağı yarışmaya Türkiye dahil 16 ülke katılacak. Kuzey Amerika'nın doğu ve batı sahilleri, Avustralya ve Güney Afrika'da gerçekleştirilecek yarışma, 5 hafta sürecek. Ağustos ayında başlayan başvurulara katılanlar arasından bir kişi çeşitli elemeler sonucunda ülkesini temsil etmeye hak kazanacak.
Yarışmaya katılmak isteyen adaylar ayrıntılı bir eleme sürecinden geçecek. Basit bir başvuru formu ile başlayacak süreç, Uluslararası Eğitim ve Seçimler'de sona erecek. İlk seçim aşamasında adaylarda, kişisel uygunluk, davranış özellikleri, fiziksel güç ve kapasite, İngilizce bilgisi, 4x4 arazi sürüş yeteneği, araç mekaniği, navigasyon yeteneği ve acil yardım bilgisi kriterleri aranacak. Her yıl değişik bölgelerde gerçekleştirilecek Land Rover G4 Challenge'ın birincisinin ödülü ise bir Range Rover olacak. Yarışmaya katılmak isteyen adaylar www.landroverG4challenge.com web adresinden daha ayrıntılı bilgi alabilirler.
VW'nin yeni minivanı 2003'te Türkiye'de
VOLKSWAGEN'in yeni minivanı'nın üzerindeki sis perdesi kalktı. VW yeni minivanı Touran'ın üretimine Ekim 2002'de başlayacak. Golf şasisi üzerine geliştirilen Touran, Volkswagen'in Wolfburg fabrikasında üretilecek. Farklı beygir gücünde, 1.6 lt. benzinli, 1.9 lt. dizel ve 2.0 lt. hem benzinli hem dizel olarak tüketiciye sunulacak olan Touran'ın Türkiye'de satışa sunulması ise 2003 yılının ilk yarısında gerçekleşecek.
Otoda kampanya dönemi
SATIŞLARIN 1980'ler hatta 1970'li yılların seviyesine gerileyen Türk otomobil sektöründe, kampanya dönemi yeniden başladı. Otomobilciler, içinde bulundukları darboğazı aşmak için kampanyalara yeniden hız verdi.
Renault'nun ağustos ayı kampanyasında, müşteriler esnek vade ve esnek ödeme seçenekleri ile kendi ödeme planlarını kendileri oluşturabiliyorlar. Bunun yanı sıra kampanyada, sabit Türk Lirası ile uygun ödeme seçenekleri ve sıfırdan başlayan faiz oranları, 36 aya varan uygun aylık ödeme seçenekleri de bulunuyor. Kampanyada ayrıca, Clio Authentique 1.2 ve Megane Authentique 1.4 modellerinde klima farkı için 1 milyon lira ödemek yeterli...
Hyundai Assan'ın düzenlediği kampanyada müşterilerine benzin hediye ediyor. Kampanyada benzinli Accent modellerinden alan herkes 500 milyon liralık benzin desteğinden yararlanıyor. Hyundai Assan, ayrıca Hyundai Finans Sistemi ile müşterilerine cazip kredi koşulları da sunuyor.
2003 model yılına giren Seat'ın Türkiye distribütörü Katalonya Oto, 2002 modellerinde 2 Eylül'e kadar devam edecek kredili satış kampanyasına başladı. VDF Seat Finans ile yürütülen kampanyada Seat alıcıları, 6, 12, 24, 36 aylık vadelerle 15 milyar liraya kadar kredi kullanabiliyorlar. Kampanyada, çeşitli vadelere 0.86, 1.98, 3.10, 3.46, 3.70 ve 3.98 oranlarında faizler uygulanıyor.
Kangoo'ya 4x4 yakışmış
RENAULT, Kangoo bazında geliştirdiği yeni kavram otomobili Kangoo Break'up'ı vitrine çıkarıyor. 1997 yılında satışa sunulan Kangoo farklı versiyonlarıyla, hem fonksiyonel ve pratik bir otomobil arayanlara hem de ticari otomobil isteyenlere seslendi. Renault Uluslararası Val d/Isere 4x4 ve Hobi Araçları Fuarı'nda Kangoo'nun 4x4 modelini sergiledi. Kangoo Break'up, doğa sporları ve hobi etkinliklerini ön plana çıkaran üstü açık bir araç. Bu yeni model, Kangoo'nun aile otomobili yönünü de koruyarak, doğa sporları, hobi, macera etkinliklerine dönük kullanım şeklini ön plana çıkarıyor.
Normal Kangoo'dan daha uzun olan brek'up, aynı zamanda daha yüksek. Break'up'da 110 beygir güç üreten 1.6 16V benzinli motor bulunuyor. Sürekli dört çeker olan Break'up'ın dış tasarımı bir 4x4 olduğunu açıkça ortaya koyuyor. Otomobilin arka kısmı (tavan+kasa yanları) pick-up işlevselliği sunacak şekilde kesilmiş. Böylece dağ bisikleti, yelken, sörf ve kayak gibi hacimli eşyaların taşınması kolaylaşmış.
Ancak, tamamen elektrikle açılabilir camlı bir bölme, iç mekanı pick up alanından ayırıyor ve ek mekanın aydınlığına ilave katkıda bulunuyor. Bu cam bölmenin altında, pick up bölümünde, istepne bulunuyor.
Suzuki Swift'e 85 beygirlik motor
1984 yılından bu yana Türkiye'de satılan Suzuki Swift'in motor tipi değişti. Tek noktadan enjeksiyonlu, Euro II standartındaki 68 beygir güç üreten motor, yerini çok noktadan enjeksiyonlu Euro III standartında 85 beygir güç üreten motor tipine bıraktı. Yeni motorun yakıt tüketimi de eski motora göre iyileşmiş. Yeni motor 100 km'de ortalama 5.6 litre yakıt tüketiyor. Bu arada Suzuki, tüm ürünlerinde 2 milyar ile 4 milyar lira arasında değişen bir indirim kampanyası başlattı. Kampanya süresince; Swift 16.1 milyar lira, Liana 24.1 milyar lira, Vitara 36.4 milyar lira, Grand Vitara XL7 ise 57.8 milyar liradan satılıyor. 29 Ağustos'ta sona erecek olan kampanya boyunca Suzuki yetkili satıcıları pazar günleri de açık olacak. Kampanyada peşin indirimlerin yanı sıra 3 aydan 12 aya kadar vadeli satış seçenekleri de bulunuyor.
SOL ŞERİT
BRIDGESTONE lastikleri, Axess kredi kartı sahibi olanlara özel ödeme imkanları ile sunuluyor. Bridgestone-Axess işbirliği ile, Bridgestone lastiklerine fiyat listeleri üzerinden vade farksız olarak veya vade farkı olarak 12 aya kadar taksitli satış imkanları ile sahip olunabiliyor.
AUDİ, ağustos ayı ile birlikte 2003 model yılına geçti. 2003 model Audi otomobillerin satışına başlayan Doğuşmotor, yeni model yılı ile birlikte yeniliklere de imza attı. Bu yeniliklerle birlikte, Audi marka otomobillerde aksesuvar seçenekleri arttı.
LAND Rover'in Solihull'daki fabrikası, Institution of Mechanical Engineers tarafından verilen ‘‘Mükemmel Üretim-2002’’ ödülüne layık görüldü. Landr Rover'ın birinci olduğu yarışmaya 300'e yakın firma katıldı. Ödül, şirketlerin iş alanlarında en çok önem verdikleri konulardaki en son gelişmeleri gözönüne alınıyor.
VOLKSWAGEN Golf ve Passat, Amerikalı tüketiciler için yapılan güvenlik testleri sonucunda kendi sınıflarının ‘‘en güvenli’’ otomobilleri seçildi. Amerika'nın önde gelen tüketici dergisi Consumer Report ‘‘The 2002 Cars’’ adlı özel sayısında, 85 otomobilin güvenlik donanımları ve kaza sırasında güvenlik performansları değerlendirildi.
MOBİL madeni yağları markası, iki yıl süren hazırlıklar sonucunda yenilenerek Avrupa pazarına sunuldu. Mobil Delvac markası altında kapsamlı bir ürün yelpazesi sunan Mobil, ürün gelişimine yapılan yatırımlar ve ekipman üreticileri ile kurulan işbirliği sonucunda pazardaki yerini daha da güçlendirmeyi amaçlıyor.
TNT Cargotech Lojistik ile Shell, teknoloji ve dış kaynak kullanımına örnek olacak yeni bir uygulama başlattı. Shell, müşterilerine yönelik başlattığı ‘‘Smart Club’’ kampanyası kapsamında verilecek ürünlerin satın alınmasından, depolanmasına, benzin istasyonlarına dağıtımından, müşteriye teslim edilmesine kadar tüm faaliyetleri TNT Cargotech'e verdi.
DOĞUŞ Oto Değerlendirme DOD, internetteki web sitesinde sunduğu hizmetlerle, ikinci el otomobil pazarının referans kaynağı oldu. Her gün 6 bin kişinin ziyaret ettiği web sitesinde ikinci el araç stokları yayınlanıyor. Web sitesinin en önemli özelliklerinden biri olan ön fiyat programı ile; müşterilere 30'dan fazla markanın en güncel ikinci el fiyatları sunuluyor.
Yazının Devamını Oku 28 Ocak 2002
2002'nin otomotiv sektörü için zor bir yıl olacağını ‘‘ocak’’ ayı gösterdi. Ocak ayının ilk iki haftasında satılan otomobil sayısı 125 oldu. Bu da gösteriyor ki, 2002 yılı tüm iyimser beklentilere rağmen, satışların düşük olacağı bir yıl olacak.
Otomotivciler, satışlarını artırmak için yeni yöntemler geliştirmeye çalışıyorlar. Son olarak Volkswagen Doğuş Finans (VDF) Avrupa'da kullanılan bir kredilendirme sistemini Türkiye'de başlattı. ‘‘Auto Credit’’ adı verilen bu sistem, klasik kredilendirmeden farklı olarak tüketicilere uygun vadeyi seçme ve düşük taksit imkanı sağlıyor. ‘‘Leasing’’ uygulamasına benzer bu sistem sayesinde, mevcut imkanlarla otomobil satın alamayan ya da otomobilini üst modellerle değiştiremeyenlere cazip olanaklar sunuluyor.
Kiralama sistemini andıran, bu ilginç sistem şöyle işliyor:
‘‘Auto Credit'in klasik krediden farklılığı; yetkili satıcının, vade bitiminde otomobile geri alım garantisi vermesi ve tüketiciye daha düşük taksit imkanı sağlaması.
Öncelikle otomobile vade sonunda geri alım garantisinde baz olması için bir balon fiyat belirleniyor. Balon fiyat, otomobilin iki yıl sonraki ikinci el piyasa değeri ve diğer faktörler gözönüne alınarak tespit ediliyor. Örneğin anahtar teslim satış fiyatı 10 milyar lira olan bir otomobilin balon değeri (yani vade bitimindeki geri alım fiyatı-bu aynı zamanda otomobilin son taksidi) 6 milyar lira olarak tespit ediliyor. 3 milyarlık vergiyi peşin ödedikten ve otomobilin balon değeri toplam fiyattan çıkarıldıktan sonra geri kalan 1 milyar 24 ay vadeli taksitlendiriliyor. Balon fiyat yani 6 milyar lira ise vadenin bitiminde son taksit olarak ödeniyor.
Tüketici, 24 aylık vadenin bitiminde iki yıl boyunca kullandığı otomobili istemez ve vade bitiminde bu parayı ödemezse, geri alım garantisi devreye giriyor. Yetkili satıcı, son taksiti VDF'ye ödeyerek otomobili geri alıyor.
Tüketici, otomobilini vade bitiminde daha yüksek bir fiyata başkasına satarak VDF'ye olan 6 milyarlık borcunu ödeme ve kár etme şansına da sahip.
Tüketici otomobilden memnun ancak yeterli parası yoksa yine VDF devreye girerek, son vadeyi kredilendiriyor. Böylece tüketici, son taksidini krediyle ödeyerek otomobilin sahibi oluyor. Aslında, ilk başta da otomobil tüketicinin adına ruhsatlandırıyor. Ancak, VDF tarafından ruhsata satılamaz kaydı konuyor. Tüketici, tüm taksitlerini ödediği taktirde ruhsattan rehin kaldırılıyor.
Kiralama sistemini andıran bu sistem sayesinde, tüketici aylık yüksek taksitlerden kurtularak, istediği otomobili kullanma şansına sahip olabiliyor.
Mercedes'in en çok satan modeli E serisi yenilendi
MERCEDES-Benz, en çok satılan modeli olan E-serisini yeniledi. 1.3 milyar poundluk yatırım sonucunda yenilenen E-serisi pek çok teknolojik gelişmeyi bünyesinde barındırıyor. Bunlar arasında S serisinde kullanılan havalı süspansiyonlar ve mekanik yerine elektrik sistemlerle çalışan fren sistemi gibi yenilikler bulunuyor. E serisinin dış tasarımı da eski versiyona göre yumuşatılmış. Ayrıca S ve C serisinde olduğu gibi yeni E serisinin iç mekanı da hayli geniş tutulmuş. Öncelikle beş farklı motor seçeneğiyle satışa sunulacak olan yeni E serisinin giriş donanımında 2.4 litre benzinli ve 2.2 litre dizel motor seçenekleri sunulacak. Yeni E serisinin güvenlik donanımı da etkileyici... Elektronik fren sistemi, çift açılımlı havayastıkları, emniyet kemeri basınç ayarlayıcıları, yeni güvenlik donanımları arasında öne çıkıyor. Ayrıca otomobilin şasisinde yer alan yeni alüminyum bölgeler ve darbe emici parçalar çarpışma anında yolculara maksimum koruma sağlıyor.
İşte Ford'un yeni aracı
FORD'un Fiesta Courier adıyla satışa sunulması beklenen V227 kodlu aracı vitrine çıkmaya hazırlanıyor. Sadece Türkiye'de Ford Otosan tesislerinde üretilecek ve dünya pazarlarına ihraç edilecek olan aracın ilk fotoğrafı Auto Show Dergisi'nde yayınlandı. Yılda 1 milyar dolarlık ihracat hedefiyle üretilen araç, 5 Şubat 2002 tarihinde Amsterdam'da düzenlenecek ticari araç fuarında tanıtılacak. Mayıs ayında satışa sunulması beklenen araç 1.6 lt benzinli ve 1.8 lt. dizel motorlarla donatılacak. Yolcular ve eşyaları için geniş bir iç hacim sunacak olan araç, bu nedenle ‘‘Küçük Transit’’ olarak da anılıyor. Geliştirme çalışmaları, aralarında Türk mühendislerinin de katıldığı bir ekip tarafından yapılan V227'nin yıl sonuna kadar 100 bin adet üretilmesi planlanıyor.
SOL ŞERİT
HYUNDAI Motor Company, 2002 yılında 2.6 milyon adet araç satmayı hedefliyor. Hyundai, 2001 yılında gerçekleştirdiği yüksek satış rakamları ile şirket tarihinde yeni bir rekora imza attı. 2000 yılına oranla toplam satışlarını yüzde 4.3 artıran Hyundai, 2001 yılında toplam 1.5 milyon adetlik araç satışı gerçekleştirdi. 2001 yılında Santa Fe ve Trajet modelleri ile yüksek ihracat rakamlarını yakalayan Hyundai ihracatını 982 bine çıkardı.
BİRMOT Drive Fotoralli'nin 4'üncü ayağı dün Antalya ve çevresindeki güzergahta gerçekleştirildi. Birmot ana sponsorluğunda ve Drive dergisi tarafından düzenlenen 12 ayaktan oluşan ve bir yıl boyunca her ayın son pazar günü Birmot temsilciliklerinin bulunduğu illerde gerçekleştirilen Fotoralli, Antalya'lılara keyifli anlar yaşattı. Fotoralli organizasyonuna katılmık için Birmot temsilciliklerine başvurmak, Drive Dergisi satın almak veya 0 216 465 10 72 numaralı telefonu aramak gerekiyor.
PEUGEOT, 2002 yılına kampanya ile başladı. 31 Ocak tarihlerine kadar sürecek finans kampanyasında 0'dan başlayan faizler, 24 aya varan vade seçenekleri, 35 milyar liraya kadar kredi imkanları sunuluyor. Ayrıca peşin alımlarda da fiyat avantajları var. Tüm bu olanakların yanı sıra aylara göre esnek ödeme koşulları da kampanya dahilinde sunulan alternatiflerden bir diğeri.
Yazının Devamını Oku 21 Ocak 2002
<B>2001</B> yılında yaşanılan krizden en çok etkilenen sektörlerin arasında yer alan otomotiv, 2002'ye de kötü başladı. Ocak ayının ilk iki haftasında Türkiye'de toplam 125 otomobil satıldı. Geçen yılın aynı döneminde bu rakam 3 bin 200 adet olmuştu. Ocak ayı sonuna kadar pazarda 750-1000 arasında otomobil satılacağı tahmin ediliyor. Böylece Ocak 2002, Türk otomotiv tarihine en düşük otomobil satılan ay olarak geçecek. Ekonomik krizin yaşandığı 2001 yılının Ocak ayında 8 bin 250 adet otomobil satılmıştı. Yine aynı yılın en az otomobil satılan ayları eylül ve ekim olmuş, bu aylarda otomobil satışı 7 bin 200 adet olarak gerçekleşmişti.
Otomobil satışlarının 2002 Ocak ayında bu denli düşük gerçekleşmesinde mevsim koşullarından, yeni yılda yürürlüğe giren zamlı vergilere kadar birçok neden var. Ancak bu tabloyu etkileyen en önemli neden, Ek Taşıt Alım Vergisi ve KDV oranlarındaki geçici indirimin yeni yıl başında kalkması oldu. Vergilerdeki artış, firmaların fiyat ayarlamasıyla birleşince otomobil fiyatları yüksek oranlarda arttı. Otomobil fiyatları yüzde 30'lar civarında yükseldi. Bütün bunların yanında kötü hava koşulları ve ocak ayının otomobil sektörü için ‘‘ölü sezon’’ olması da otomobil satışlarına olumsuz yansıdı.
Ancak 2002 Ocak ayı, benzer koşulların yaşandığı diğer ocak aylarına göre inanılmaz bir düşüş gösterdi. 1994 yılının Ocak ayında otomobil satışları 25 bin 500, 95'de 9 bin 500, 96'da 8 bin 500, 97'de 8 bin 800, 98'de 12 bin 200, 99'da ise 5 bin 700 adet olmuştu. 2000 yılında 11 bin 500 adet olarak gerçekleşen otomobil satışları, kriz yılı olan 2001'de 8 bin 250 gibi oldukça yüksek adetlerde gerçekleşmişti.
VERGİ GELİRİ ETKİLENİYOR
Ocak ayında tarihinin en düşük satış rakamına gerileyen otomobil sektörünü, yılın geri kalan aylarında da kötü günler bekliyor gibi görünüyor. 700 bin adetlik üretim kapasitesine sahip Türk otomotiv sanayiinde otomobil satışlarının bu denli düşmesi, sektörün istihdamı ve vergi gelirlerinde de tehlike sinyalleri veriyor. Otomotiv sanayiinin direkt ve dolaylı etkilediği sektörler de, bu tablodan olumsuz yönde etkilenecek.
Otomobil satışlarının düşmesi, satılan her otomobilden yüzde 50 vergi alan Maliye'yi de olumsuz etkiliyor. Bu hesaba göre maliye 125 otomobilin satışından 62 otomobilin fiyatı kadar vergi toplayabildi. Kaba bir hesapla otomobil fiyatının 10 bin dolar olduğu düşünülürse, maliyenin kasasına 620 bin dolar vergi geliri girdi. Geçen yılın aynı döneminde 3 bin 200 otomobil satılmış ve maliye 16 milyon dolar vergi geliri elde etmişti.
Fiat Siena'nın adı ‘Albea’ oldu
Tofaş-Fiat, Siena modelinin adını ‘‘Albea’’ olarak değiştiriyor. Bursa tesislerinde üretilen Siena modelinde kapsamlı bir değişiklik yapan Tofaş-Fiat, bundan sonra Siena'yı ‘‘Albea’’ olarak satacak. Yapılan (face lift) değişikliklerle bambaşka bir otomobil görünümüne kavuşan Siena (Albea) önümüzdeki aylarda satışa sunulacak. Siena ile birlikte Palio'da makyajlanıyor. Ancak Tofaş-Fiat, Palio'da yapılan değişikliklere rağmen Siena'da olduğu gibi isim değişikliğine gitmiyor.
Albea ismine gelince, İtalyanca'da Alba tan-şafak demek. Albea bu isimden türetilmiş olabilir. Albea'nın okunuşu Türkçe'de ‘‘albeni’’yi hatırlatıyor.
Otomobil sektöründe sıkça kullanılan bir kelime olan face-lift, kamuoyunda ‘‘makyaj’’ olarak biliniyor. Genelde firmalar, otomobil yarı ömrünü tamamladığında face-lift yaparak otomobilin görünümünü değiştiriyorlar. Dış ve iç mekanda yapılan bu değişiklik otomobilin görünümünde büyük bir farklılık yaratmıyor. Tamponlar, ön ızgara, farlar gibi parçalarda yapılan face-lift de ayrıca, otomobilin donanım seviyesi de artırılabiliyor. Otomobilde daha önce bulunmayan donanımlar, (elektrik kumandalı camlar, elektrikli yan aynalar, otomatik klima gibi...) ekleniyor. Face-lift çalışması her firmaya göre değişmekle birlikte, ortalama iki-üç yıl içinde yapılabiliyor.
Jaguar 80 yıllık tarihinde ilk kez 100 bini aştı
JAGUAR 80 yıllık tarihinde ilk kez yılda 100 bin adedin üzerinde otomobil satışı gerçekleştirdi. Jaguar 2001 yılında tüm dünya pazarlarında 100 bin 770 adet araç sattı. Jaguar'ın bu başarısında yeni X-Type modelinin etkisi büyük oldu. X-Type 2001 yılının ortalarında satışa sunulmasına rağmen 30 bin adedin üzerinde satış rakamına ulaştı.
Jaguar, 2001'de en büyük pazarı ABD'de rekor satış seviyesine ulaştı ve 44 bin 532 adet satış gerçekleştirdi. Jaguar için yine bir rekor olan İngiltere satışları ise 2000 yılına göre yüzde 47 artarak 22 bin 120 adet oldu.
Dünya yollarında 574 bin Türk malı araç dolaşıyor
TÜRKİYE'de son 10 yılda üretilen yarım milyondan fazla motorlu taşıt aracı dünya yollarında dolaşıyor. Türk otomotiv sanayii, 1992-2001 yılları arasında toplam 574 bin 461 adet motorlu araç ihracatı gerçekleştirdi. 10 yıllık motorlu araç ihracatından da 6 milyar 130 milyon dolarlık ihracat geliri sağlandı.
A.A.'nın haberine göre, 1992 yılında 8 bin 996 adedi otomobil, toplam 9 bin 776 adet olan araç ihracatı, geçen 10 yıllık sürede 20 kat arttı. 2001 yılına otomobil ihracatı 142 bin adete, toplam motorlu araç ihracatı ise 201 bin adete yükseldi. Araçların büyük bölümü, Avrupa pazarlarında müşteri buldu. Türk otomotiv sanayiinin ihraç ettiği ‘Made in Turkey’’ damgalı motorlu araçlar arasında otomobil, minibüs, midibüs, kamyon, kamyonet, otobüs ve traktörler bulunuyor.
Saab 9-3X ile araziye giriyor
DETROIT Otomobil Fuarı'nda tanıtılan Saab'ın 9-3X konsept otomobili, Saab'ın off-road segmentine girişini sağlayan ilk araç oldu. Bir spor coupe gövde tasarımı ile bir off-road aracın işlevselliğini birleştiren konsept, ‘‘off-road coupe’’ olarak tanımlanıyor. 9-3X konsepti, geçen yıl tanıtılan 9X konseptinden yola çıkılarak tasarlanmış. Coupe formatı içinde 9-3X, dört yetişkin için geniş iç mekana sahip ve çok yönlü, kullanışlı bir yük taşıma kabiliyeti sunuyor. 280 beygir gücünde 2.8 litrelik V6 turbo motor ve akıllı dört çeker sistemi, aracın her türlü yol koşuluna uyum sağlamasını kolaylaştırıyor.
Otonuzun bakımını taksitle yapın
EKONOMİK kriz nedeniyle otomobillerinin kasko, Motorlu Taşıtlar Vergisi, benzin ile bakım ve onarım masraflarını karşılamakta güçlük çekenleri sevindirecek bir haberimiz var. VDF Audi Finans, Audi müşterilerinin bakım ve onarım masraflarını karşılamak için ‘‘servis kredisi’’ vermeye başladı. Bu uygulamaya göre Audi kullanıcıları, otomobillerinin bakım ve onarımları için yapmış oldukları harcamaları tek taksitte değil, uzun vadelerde ödeyebilme imkanına sahip olacaklar. Böylelikle, bir anda büyük tutarları nakit ödemek yerine, yüksek limitlerle kredi kullanabilecek olan Audi sahipleri, servis masrafları 1.5 milyar liranın altında olduğunda nüfus cüzdanı fotokopisi ve aracın ruhsat fotokopisi ile kolaylıkla kredi başvurusunda bulunabilecekler. Servis masrafı 1.5 milyar liranın üzerinde olduğu durumda ise klasik kredi başvurusu için gerekli evrakları sağlamak yeterli olacak.
SOLŞERİT
GENERAL Motors, yakıt-hücreli sistem ile elektronik kontrol sistemlerini birleştiren Autonomy konseptini tanıttı. Autonomy konseptinin farklılığı bu teknolojiyi temel alarak dizayn edilen ilk araç olması. Bugüne kadar, üretim araçlarına yakıt-hücreli sistemler entegre ediliyordu. Bu sistemde yakıt hücreleri ile kullanışlı elektronik kontrol sistemi ilk kez birleştiriyor.
SEAT, kriz döneminde istikrarlı büyüme politikasını sürdürerek, 2001 yılında ithal otomobiller arasında 6'ıncı oldu. Seat'ın bu başarısında, satış noktalarında yürütülen birebir müşteri takibi ve finans kolaylıkları, satış sonrasında ise üst seviyede müşteri tatmini sağlamaya yönelik, servis, parça, yol yardım ve ikinci el uygulamalarından oluşan müşteri odaklı yaklaşımlar büyük rol oynadı.
Yazının Devamını Oku 7 Ocak 2002
Son yılların en zorlu kış koşulları, gerekli donanımlara sahip olmadan otomobille bir yerden bir yere gitmenin zorluğu bir kez daha anlaşıldı. Kaygan kış koşullarında sürücü otomobilini hareket ettirebilmek için doğa şartlarıyla savaş halindedir. Bu savaşta kar, buz gibi koşulları yenebilmek için otomobilin teknik gücünü ve kendi teknik becerilerini kullanır. Ancak tüm bu gücü yere aktarabilecek tek unsur ise lastikleridir. Kötü durumdaki lastikler, zaten olumsuz olan şartlara ilave bir olumsuzluk katar ve otomobili güvenle kullanmak mümkün olamaz. Kış şartlarında güvenle otomobil kullanmak için öncelikle lastik dişlerinin yeterli derinlikte olması gerekir. Sırt deseni üzerindeki bu oluklar ıslak zeminde suyu boşalttığı gibi, karlı zeminde de kar tabakasına bastırarak tutunma ve çekiş gücü sağlar.
Karlı zeminde daha iyi çekiş gücü sağlayabilmek için genel kanının aksine lastik basınçlarını bir miktar artırmak gerekir. Böylece olukların arasındaki mesafe açılır ve lastik kara daha iyi tutunur. Ayrıca bu durumda lastikte taban deseninin daha az bir yüzeyi zemine basacağı için birim alana düşen ağırlık yani basınç da artar.
KIŞ LASTİKLERİ
Karla kaplı zeminlere en uygun lastikler kış lastikleridir. Kış lastikleri kaygan zeminde standart lastiklere oranla yüzde 40-50 oranında daha iyi yol tutuş ve frenaj sağlarlar. Kış lastiğinin kauçuk karışımı yuvarlanmaya başladığında standart lastikten daha çabuk ısınır, ayrıca havanın soğumasına rağmen yapısı büzüşmediği gibi daha gergin durur. Bu sayede desen aralıkları küçülmez, lastiğin tutunma kabiliyeti artar. Kış lastiğinin taban desenindeki kılcal çizikler de tutunmayı artırır. Yeni nesil kış lastiklerinde kullanılan silisyum minerali düşük sıcaklıklarda lastik kauçuğunun yumuşaklığını artırarak normal sıcaklık şartlarındakine benzer tutunma sağlıyor.
Volvo'nun 4X4'ü devrim yaratacak
2002 yılının ilk otomobil fuarı 7 Ocak'ta Detroit'te kapılarını açıyor. Birçok dünya tanıtımının yapılacağı fuarda Volvo'nun arazi araçlarında devrim yaratacak XC90 gibi ses getirecek modeller de var.
Binek otomobil platformu kullanılarak üretilen XC90, Volvo'nun ilk SUV (Sport Utilitiy Vehicle) aracı olma özelliğini de taşıyor. Esnek oturma düzeni sayesinde, oturma kapasitesi 7 yolcuya kadar yükselebiliyor. Araçta normalin beş katı gece görüşü olanağı veren, kızıl ötesi gece görüş sistemi bulunuyor. Ayrıca, arka koltuklarda oturan yolcuların seyahat sırasında vakit geçirmelerini amaçlayan eğlence sistemleri de var.
Volvo XC90 ile arazi aracı pazarına girerken bazı alanlarda yenilikler sunuyor. Bunlar, takla atma, devrilme ve çarpışmada devrim yaratan yeni güvenlik çözümleri. Aracın devrilme riskini azaltmak için Denge Stabilite Kontrol Sistemi adı verilen aktif dengeyi artırıcı bir sistem kullanılıyor. Bu sistem, özel bir denge algılayıcısı ile aracın yan yatma hızını ve yatma açısını kaydediyor. Bu bilgiyi kullanarak, ulaşılabilecek son açı ve bununla birlikte devrilme riski hesaplanıyor. Eğer hesaplanan açı bariz bir devrilme riski oluşturacak kadar büyüksek, Dinamik Denge ve Çekiş Kontrolü adı verilen çekiş kontrol sistemi devreye giriyor. Sistem, araç istenenden az dönme davranışı gösterip dengeleninceye kadar motorun gücünü azaltıyor ve bir ya da iki tekerleği frenliyor. Bu da aşırı manevraların neden olduğu devrilme türü kaza riskini en aza indiriyor.
1928 yılında taşıt sayısı 5 bin 500 adetti
TOFAŞ, Türk otomotiv sanayiinin tarihçesini ‘‘Anadolu tasarım mirasının ayak izlerinde Türk otomotiv sanayii ve Tofaş’’ adlı kitapta topladı. Prof. Dr. Önder Küçükerman'ın hazırladığı kitapta at arabalarından, otomobillere otomotiv sanayindeki ilkler yeralıyor.
V. Mehmed Reşad otomobile binen ilk Osmanlı Padişahı oldu.
Motorlu araçların önemli bir yenilik olduğunu görerek, ilk otomobilleri getiren Sadrazam Mahmut Şevket Paşa, 11 Haziran 1913'de bir suikaste uğradı ve otomobilinin içinde öldürüldü.
Osmanlı İmparatorluğu döneminde ilk otomobilin ülkeye hangi tarihte girdiği tam olarak belli değil. II. Abdülhamid döneminde özel izinle getirilen iki otomobilin hediye edildiği, ancak kendisinin bunları kullanmamış olduğu anlaşılıyor.
Otomobilin Türkiye'de yoğun olarak kullanımı resmi ve askeri otomobillerle başladı. Üst düzey devlet hizmetinde yavaş yavaş at arabası yerine otomobil kullanılmaya başlandı. Askeri amaçlı alınan araçların bakımı için ‘‘Otomobil Taburu’’ kuruldu.
İstanbul'un işgalinde otomobil firmalarının ilk büroları açıldı.
1924-25'li yıllarda otomobil işine Türkler girmeye başladı. Türk tüccarlar, Ford, Peugeot, Fiat, Studebaker, Essex, Dodge, Lancia gibi markaları Türkiye'ye getirdiler.
1920'lerde İstanbul'da yaklaşık 200 özel otomobil, 300-400 adet de taksi bulunuyordu. Bütün Türkiye'de ise toplam 1500 otomobil bulunduğu tahmin ediliyordu. 1928'de toplam taşıt sayısı kamyon ve kaptıkaçtılarla birlikte 5 bin 500 dolayındaydı.
Motorlu taşıt aracı üretimi 1920'li yılların sonunda başladı. 1940'da Uzel otomobil yayı ve şasi takviyesi üretmeye başladı. Zırai Donatım Kurumu, 1943'de tarım araçları için Adapazarı'nda fabrika kurdu. 1948 yılında Türk Hava Kurumu tarafından ‘‘Türk Traktör’’ kuruldu. İlk yerli otomobil Devrim 1960'da üretildi. 1962 yılında ise Chrysler Kamyon fabrikası kuruldu.
Türkiye'nin seri üretilen ilk yerli otomobili Anadol projesi 1965 yılında Koç Grubu tarafından yapıldı.
Uzun yıllar at arabası üretiminin merkezi olan Bursa, 1960'lı yıllarda yeni bir misyona kavuştu. Tofaş ve Oyak Renault otomobil fabrikalarının kurulmasıyla, Bursa Türkiye'nin otomobil üretim merkezi haline geldi.
İlk yerli oto Devrim 99 günde üretildi
Türkiye'nin ilk yerli otomobili Devrim, 99 günde tasarlandı ve üretildi. Eskişehir'deki Devlet Demiryolları atölyesinde, bütün parçaları yerli olan bir otomobilin üretilmesi çalışmaları 1960 yılında başladı. 25 mühendis, dört otomobilin üretimini 1960 yılının Cumhuriyet Bayramı'na yetiştirdi. Otomobiller, Cumhuriyet Bayramı törenlerinden bir gün önce Ankara'ya getirildi. Ancak tören, otomobile yeterli benzin koyulmadan birden bire başlayınca, Devrim ilk kullanılışında yolda kaldı. Bu talihsiz durum, Devrim projesinin rafa kaldırılmasına yol açtı.
Yazının Devamını Oku