Güncelleme Tarihi:
Terminalde uçağa binmek için beklerken veya check-in sırasında ‘uzman yolcu’ hemen kendini belli eder. Genellikle kabin ölçülerine sahip tek bir bavulla uçar. Güvenlikten hızla geçer, kontrolde ‘ötmez’. Siz son dakika kalan beşli sıranın orta koltuğunda uçarken o geniş koltuk aralığına sahip acil çıkış kapılarının önündeki koltuğu almıştır bile. İşte uzman yolcu olmanın sırları… Uzman yolcular için uçtuğu koltuk çok önemlidir. Özellikle de uzun seyahatlerde ekonomi uçsa bile artık birçok havayolunun yaptığı gibi biletini satın alırken hemen koltuğunu seçer. Gerekirse ek ücretini de öder. Onun için makul fiyata konfor önemlidir. “Neden acil çıkış kapısının önündeki koltuğa ek ücret vereyim?” demez.
Boyu uzunsa, koridor koltuğunu tercih eder. Uçaktan hızlı inmek için öndeki koltuklarda oturur. Beş sıra önde oturmanın pasaporta gittiğinde en az yarım saat önce çıkmak olduğunu çok iyi bilir. Bazı havayolu şirketleri uçuşa 24 saat kala internet üzerinden check-in yapabilmek için sistemini açar. Uzman yolcu, saatini kurar ve sistem açıldığı anda en iyi koltuğu alır. Hatta aralarında uçmadan önce uçak tipini inceleyip en iyi koltuğu tespit edenler bile vardır. Uçağa biniş kartını ya cep telefonuna indirir ya da kağıt kopyasını alır. Yanından ayırmaz.
Tek tek planlar
Özel arabasıyla geliyorsa en kısa yolu evden çıkmadan önce belirler. Hatta çok uçtuğu için havalimanında otoparkın neresinin boş olduğunu da bilir. Taksisini erken çağırır. Veya toplu ulaşımla gidecekse ona göre planlamasını yapar. Siz bu tür yolcular için “Nasılsa havalimanını çok iyi biliyor. Niye erken gelsin?” diye düşünseniz de uzman yolcu erkencidir. Tüm işlemleri bitirip hızla güvenlik kontrollerinden geçmek için erkenden havalimanına gelir. Sıralar uzamadan işlemlerini tamamlar. Siz sırada “Acaba uçağa yetişebilecek miyim?” diye kara kara düşünürken o çoktan içeri girmiş, salonda yerini almıştır. Uzman yolcular, çok uçtuğu için biriktirdiği millerle özel yolcu programının üst seviyelerine çıkmıştı. Taşıdığı ‘elit’ veya ‘gold’ kart ile ekonomi bile uçsa business kontuarını kullanır. Ayrı bir bölümden geçer. Veya uçağı özel yolcu salonunda oturarak bekler.
Tek bavulla uçar
Uçuşlarımın önemli bölümünü iş için yaptığım için elim kolum doludur. Bilgisayarım, fotoğraf makinelerim, kameram ile her zaman havalimanı güvenliği için potansiyel ‘ekstra zaman harcanıp detaylı aranacak’ listesinde öncelikli olarak yer alırım.
Ama uzman yolcu tek bir kabin ölçülerine sahip bavuluyla güvenlik sırasından hızla geçer. Uçak indiğinde de bavul sırası beklemez. Çantası elinde olduğu için hızla havalimanından çıkar. Çocuğunuz küçükse uçmak zorlaşabilir. Minik yolcuya hakim olmak, gerektiğinde onu oyalamak zordur. Uzman yolcu, kendisi gibi çocuğunu da duruma hazırlamıştır. Uçakta çocuğu için yanında oyuncaklar, etrafı rahatsız etmeden oyalanacağı boyalar, resim defterleri vardır. Hatta çocuğun seyredebileceği videolar tablet bilgisayara-cep telefonuna yüklenmiştir. Ama çocuğunu ekrana gömüp gitmezler. Sürekli iletişim halindedirler. Uzman yolcuların çocukları kabinde etrafı rahatsız etmez.
Yastık eksik olmaz
Uzman yolcu konforuna da düşkündür. Rahat uyumak için özel boyun yastığını yanından ayırmaz. Gürültü kesen kulaklığı da sürekli yanındadır. Kimi minik sandviçini veya özel içeceği ile uçağa biner. Son anda bir rötar oldu. Uçacağınız havalimanı ani bastıran kar yağışı ile kapandı. Veya kapı numarası değişti. Uzman yolcu hazırlıklıdır. Krizleri yönetir. Sürekli takipte olduğu için gözü bilgi ekranlarındadır. Değişen kapıyı hemen gider bulur. Onların adını ‘son çağrı’ anonsunda duymazsınız. Yaşanan bir rötarda ise alternatifler üzerinden hemen yeni planını yapmaya başlar. Uçuşunu değiştirir. Gerekirse yakındaki bir havalimanına uçar. Sonuç odaklıdır.