Paylaş
MÜSLÜM
KÜNYE
Süre: 2s 10dk / Vizyon tarihi: 26 Ekim / Toplam izleyici: 3 milyon 413 bin 161 (3 hafta) / Yönetmen: Ketche, Can Ülkay / Senaryo: Hakan Günday, Gürhan Özçiftçi / Danışman: Muhterem Nur / Oyuncular: Timuçin Esen, Zerrin Tekindor, Şahin Kendirci, Erkan Can, Ayça Bingöl, Tuncay Tunçalp, Taner Ölmez / Tür: Biyografik dram-müzik / Puan: IMDB 8.5/10-Sinemalar.com: 8.6/10
HİKÂYE
Müslüm Akbaş’ın (Gürses)
‘Filmlerde bile bu kadarı olmaz’ dedirten gerçek yaşamöyküsü. Son döneminde farklı kitlelerle de buluşmuş, öte yandan arabeskin ‘Müslüm Baba’sı olma özelliğini de yitirmemiş sanatçıyla hayat arkadaşı Muhterem Nur’un hüzünlü ama mücadeleci hayatına bakış.
MÜZİK
Timuçin Esen’in, şarkıları kendi sesiyle hakkını vererek okuması ve karakterine seyirciyi yorumuyla da inandırması. Şahin Kendirci’nin (küçük Müslüm) yorumlarının başarısı. Sunay Özgür ve Ender Akay’ın dokunuşları.
BAŞARDIKLARI
+ Biyografi içinde kaybolmayan bir sinema filmi olması.
+ Oyunculukların, karakterlerin derinleşmesi ve hikâyenin bütünü içindeki ilişkileri açısından önemli katkısı.
+ Adana Halkevi’ndeki bağlama ustası Limoncu Ali (Erkan Can) karakterinin öne çıkarak, bir rol model ve akıl hocası olarak Müslüm Gürses’in hayatındaki öneminin vurgulanması.
BAŞARAMADIKLARI
- Müslüm Gürses görüntüleri kullanılırken teknolojik imkânlardan yeterince faydalanılmalıydı.
- Müslüm Gürses’in gerçek sesinin eksikliği hissedildi.
EN ÖNEMLİ AÇMAZI
Müslüm Gürses’in fanatik ve
‘jiletçi’ hayranlarını es geçmesi.
EN ETKİLEYİCİ SAHNESİ
Baba karakterinin, anne ve henüz bebek olan küçük kardeşi öldürmesi.
WHITNEY
KÜNYE
Süre: 2s / Vizyon tarihi: 16 Kasım / Yönetmen-yazar: Kevin Macdonald / Sinematografi: Nelson Hume / Tür: Müzik belgeseli / Puan: IMDB 7.2/10-Metascore: 75/100
HİKÂYE
Whitney Houston’ın hızlı yükselişi ve dramatik çöküşü. Başlangıcından, 2012 yılında bir otel odasının küvetinde ölü bulunduğu ana kadar hayatına ve kariyerine damga vuran olaylar ve tanıklar. Hiç konuşulmamışlar, perde arkası ve derinlemesine bakış.
MÜZİK
Adam Wiltzie tarafından kotarılan kompozisyonlar, filmin trajik ruh halini besliyor.
BAŞARDIKLARI
+ Soruşturmacı belgesel film yaklaşımının Houston’ın hayatı ve ölümüyle ilgili birçok soru işaretine yanıt bulması.
+ Filmde tanık olarak Kevin Costner, Bobby Brown, Cissy Houston, Clive Davis gibi önemli isimlerin bizzat bulunması.
Arşiv üzerinden Aretha Franklin, Dionne Warwick, Nelson Mandela, Marvin Gaye gibi isimlerin yaptığı değerli ve daha önce gün ışığına çıkmamış katkı.
+ Cannes Film Festivali’nde ilk gösterimi yapılan filmin, belgesel olmasına karşın, Oscar’lı yönetmen Macdonald’ın ticari bakış açısıyla içerdiği kısmi dramatik yapı.
BAŞARAMADIKLARI
Belgesel kurgusu; gişe başarısı ve vizyon süresi açısından dezavantaj oluşturacaktır.
EN ÖNEMLİ AÇMAZI
Hayatındaki büyük hüzne odaklanırken, çok büyük bir pop ikonunun sanatçı kimliğinin yeterince derinleşmemesi.
EN ETKİLEYİCİ SAHNESİ
Baştan sona sansasyonel ve etkileyici gerçeklerle dolu.
BOHEMIAN RHAPSODY
KÜNYE
Süre: 2s 14dk / Vizyon tarihi: 2 Kasım / Toplam izleyici: 189 bin 848 (2 hafta) / Yönetmen: Bryan Singer / Senaryo: Anthony McCarten / Danışmanlar: Brian May, Roger Taylor (Queen) / Oyuncular: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello / Tür: Biyografik dram-müzik / Puan: IMDB 8.4/10-Metascore: 49/100
HİKÂYE
Rock tarihine damga vurmuş Queen ve solisti Freddie Mercury’nin öykülerinin bir bölümüne bakış. Grubun ve Mercury’nin dönüm noktaları.
MÜZİK
Queen külliyatından Mercury’nin ilgili kayıtları.
BAŞARDIKLARI
+ İlham veren, heyecan dozu yüksek, hem eğlenceli hem hüzünlü ve müzikli bir sinema deneyimi önermesi.
+ Queen ve Freddie Mercury’yi yeterince tanımayan kişilere keşif kapısı açması, motive edici yönü.
+ Rami Malek ve Gwilym Lee’nin inandırıcı oyunculuklarıyla yarattıkları Mercury ve May karakterleri.
BAŞARAMADIKLARI
- Biyografinin bazı önemli dönüm noktaları odak dışı bırakılmamalıydı (Mercury’nin ailesinin İngiltere’ye gelişi, Mercury’nin AIDS olduğunu öğrendikten sonra yaptıkları gibi).
- Çok anlamlı olarak ‘aile’ kavramını yüceltirken, Freddie Mercury’nin eşcinselliğine örtülü bir eleştiri getirip AIDS’i neredeyse bir ceza gibi göstermemeliydi.
- Freddie Mercury’nin iddialı ‘rock’n roll’ yaşantısını evcilleştirmemeliydi.
- Filmin başrol oyuncuları ve yönetmeni, süreç içinde birkaç kez değişmemeliydi. Öte yandan, danışmanlık yapan grup elemanları Brian May ve Roger Taylor’ın, filmin Mercury üzerinden ilerlemesini engelleme çabası anlamsızdı.
EN ÖNEMLİ AÇMAZI
Belgesel film niteliği taşımasa da kronolojik akışın somut hatalar içermesi ve bunun gişe filmi özelliklerini belirginleştirmek için, hem de Queen elemanlarının onayıyla gerçekleşmiş olması (Örneğin, grubun yeniden toplanışı Live Aid için değildi, zaten uzun bir ayrılık da yaşamadılar. Freddie Mercury, AIDS olduğunu Live Aid öncesi öğrenmedi. Grup ‘Killer
Queen’ parçasını ilk TV şovunda söylemedi. Yedinci albümdeki ‘Fat Bottomed Girls’ parçası ilk Amerika turnesinde söylenmedi. ‘We Will Rock You’ da 1980 sonrasının şarkısı değil vb.)...
Ayrıca odaklanılan olayların hızlı geçilmesi de kimi önemli karakterlerin derinleşememesine, filmin yüzeysel kalmasına neden oluyor.
EN ETKİLEYİCİ SAHNESİ
Prodüksiyonu çok başarılı olan Live Aid konseri performans görüntüleri.
Paylaş