Cebe en çok Çakkıdı indiriliyor

Geçtiğimiz aylarda dijital pazarla ilgili yazdığım bir yazıda, perakende albüm satışının hızla düştüğünden, öte yandan yasal dijital satışlarda mobil içerik satışının aldığı payın inanılmaz bir hızla büyüdüğünden söz etmiş ve bazı istatistiklere yer vermiştim.

GSM firmaları, internet üzerinden yasal satışın zafiyetlerini fark edip; web ortamına kıyasla çok daha kontrol edilebilir bir mecra olan mobil internet üzerinden içerik satışını büyütecek katma değerli servislere, büyük yatırımlar yapmaya karar verdiler.

MESAM, MSG, MÜYAP, MüYORBİR gibi eser sahibi, yapımcı ve yorumcuların haklarını koruyan meslek örgütleri ile anlaşmalar imzalandı. Ardından Sony BMG, EMI gibi büyük müzik şirketleriyle ve MTV ile içerik anlaşmaları yapıldı.

GOOGLE’DAN DAHA ÇOK ZİYARET EDİLDİ

Turkcell-im 7 ayda tam 56 milyon kez ziyaret edilerek mobilde en çok ziyaret edilen site olmuş örneğin. Cep telefonundan internet kullananlar; dünyanın en çok ziyaret edilen arama motoru Google’dan daha çok Turkcell-im’i ziyaret etmişler.

Elde edilen rakamlara göre Türkiye’nin yaklaşık onda biri (6.5 milyon kişi) Turkcell-im aracılığıyla mobil internet kullanıcısı olmuş. Tüm Türkiye’deki her on kişiden biri...

Turkcell-im’den bugüne kadar toplam 4,3 milyon içerik indirilmiş. Bu içeriğin yüzde 62’sini müzik oluşturuyor.

Turkcell-im’in müzik kütüphanesinde 5 bin Türk sanatçının 75 bini aşkın şarkısının yanı sıra; henüz Türkiye’de web üzerinden yasal olarak satışı yapılmayan yabancı repertuvara ait 850 bin’den fazla şarkı var.

Bunun dışında Turkcell-im, tüketicinin ilgisini çekmek için özel anlaşmalar yapıyor. Örneğin Norah Jones’un yeni albümü tüm dünyada ilk kez Türkiye’den Turkcell-im üzerinden tüketiciye ulaştırıldı. Simply Red ve son albümü, Türkiye’de yayınlanmayan Bloc Party de, yine Turkcell-im platformu üzerinden cep telefonlarına ulaştı. En son Göksel, son albümü "Ayda Yürüdüm"ü müzik marketlere çıkmadan önce mobil internet kullanıcılarına sundu.

SERDAR ORTAÇ 2. SIRADA

Turkcell-im platformundan indirilen 4.3 milyon müzik içeriğinin büyük çoğunluğunu Türkçe pop şarkıları oluşturuyor. Kenan Doğulu’nun "Çakkıdı"sı birinciliği kimselere kaptırmamış. Kenan Doğulu’nun hemen ensesinde "Gitme" ile Serdar Ortaç var. Onların ardından da Nazan Öncel’den "Aşkım Baksana Bana", İsmail YK’dan "Git Hadi Git" ve Ankaralı Namık’tan "Hovarda" geliyor.

Düşünsenize her an yanınızda taşıdığınız, kazara evde falan unuttuğunuzda kendinizi çıplak hissettiğiniz, sanki doğduğunuz günden beri varmışçasına alıştığınız cep telefonunuz üzerinden canınızın istediği şarkıyı indiriyor, dinliyorsunuz. Onu da geçtim, bazı albümlere henüz piyasaya çıkmadan önce yine cep telefonunuzun interneti üzerinden ulaşabiliyorsunuz. Üstelik son derece makul bir ücret ödeyerek.

Hal böyleyken neden albümler satmıyor diye hayıflanmanın pek manası yok artık. Daha önce dilimizde tüy bitiren lafı bir kere daha tekrarlayalım; iş yapış biçimini değiştirmemiz lazım.

Bakın size çarpıcı bir rakam daha vereyim; 2006’da Türkiye’de 15 milyon albüm satılırken, sadece Turkcell’in mobil internet ortamı üzerinden 10 milyon şarkı satılmış. Emin olun bu rakamlar önümüzdeki yıllarda mobil satış lehinde jet hızıyla büyüyecek. Gerek Avea gerekse piyasaya hızlı bir giriş yapan Vodafone bu yönde yatırımlara hazırlanıyor. Öte yandan mobil ortamda daha geniş bir bant erişimi sağlayacak olan 3G sistemi Türkiye’de devreye girdikten sonra hem mobil hizmet çeşitliliği hem de kapasitesi artacak.

Yani diyeceğim şu; önümüzdeki dönem şarkıların ücretsiz ya da makul fiyatlarla tüketicisine dijital ortamdan ulaştığı bir dönem olacak. Albüm konsepti çok yakın bir gelecekte yok olmaya yüz tutup, sadece koleksiyoner muhafazakarlığını koruyan son neslin ittirmesiyle bir süre daha varlığını koruyacak. Canlı müzik, konser, enstrümanistlik gibi kavramlar daha çok önem kazanacak.
Yazarın Tüm Yazıları