Lüfer hamsiyi yuttu, afiyet olsun...

Şu sıralarda marinalar, balıkçı barınakları, iskeleler çok hareketli çünkü tekneler yaza hazırlanıyor.

Kışın rehavetinden kurtulmaya çalışan amatör denizci, şu günlerde, genellikle ihtiyaç ile cüzdan arasında sıkışıp kalır. Teknenin "olmazsa olmaz" işlerinin yanı sıra, "olsa harika olur" türü işleri de vardır. Para, bu iki evlat arasında adiláne paylaştırılmalıdır.

Bütün bunları yapacak profesyoneller ise, kış aylarında yan gelip yattıktan sonra, voliyi birkaç ayda vurmak için, hamsilere dalmayı bekleyen lüferler misali etrafta sessiz sessiz dolanmaktadır. Kış yine durgun geçmiş, cepten yenmiştir. Büyük restorasyon geçiren birkaç tekne, masrafları bile karşılamamıştır ve onlar da zaten parayı gıdım gıdım vermektedir.

Marina yönetimi kiralara yine zam yapmıştır. Bir kalfa kendi dükkanını açmak için gitme tehdidinde bulunmuş ancak maaşı artırılınca kalmayı kabul etmiştir. Belli ki gözü dışarıdadır, her an gidebilir ve giderken bir müşteriyi de götürebilir. Bir ustanın geçen ilkbaharda yaptığı hatalar ortaya çıkmış, şikayetçi tekne sahipleri, yanlış işlerin düzeltilmesi için sıraya girmiştir. Masraf bini aşmaktadır.

*

- Usta bizim iş kaça mal olur?

- Hallederiz merak etme...

- Teknecilikte yeniyim. Tamam biraz eski ama... Yeni gibi olsun istiyorum.

- Yeni gibi yapıcaz abicim; dedin ya. Bütün kaplamaları değiştiririz.

- Kaça çıkar peki?

- 12 bin euro; o da sana.

- Ama yapma yahu, tekneyi 15 bine aldım.

- Ama yepyeni olacak...

Tekneyi biraz adam edecek bir estetik operasyon için malzeme ve işçilik maliyetinin yedi katı fiyat çeken lüfer, "teknecilikte yeniyim" ve "yeni gibi olsun istiyorum" cümleleri ile sazanlığını ortaya koyan hamsiyi ham yapmak üzeredir. Teknenin, sahibinin gözbebeği olması için bu işlerin yapılması kesinlikle gereklidir çünkü.

Hamsi biraz ürkmüştür; pazarlık girişiminde bulunur ve güç bela 10 bine anlaşılır. Fiyat hálá çok yüksektir, ama en azından ödemeler parça parça yapılacaktır. Hamsi bilmez ki, ödeme bir gün geciktiğinde işi en az bir hafta durduracak olan lüfer yüzünden, teknenin denize asabi bir şekilde inişi temmuzu bulacaktır.

*

Bu tür pazarlıkları her gün yapıyoruz; çiçek, portakal, otomobil, ev alırken örneğin. Ama neden yalnızca tekneler için şöyle bir söz var: "Bir alırken, bir de satarken mutlu olursun." Karacı zihnimizin, denize bakışını yansıtan bir söz bu.

Açık buldukları anda içeri sızan, deneyimsiz teknecileri can evinden vuracak anahtar sözcükleri kullanan insan sarrafı ustaların içinde, işlerini gerçekten çok iyi yapanlar var. Önceki kış epey zaman geçirdiğim Kalamış’ta edindiğim lüfer ve kofana dostlar Halki’yi gerçekten yeni gibi yaptılar, teknecilikte yeni olmama rağmen... Bazıları ile dostluklarım da sürüyor.

Halki’yi elden geçirirlerken yutuldumsa farkına varmadım. Ama... Afiyet olsun.

Akdeniz’in öncü yarışı İstanbul’a geliyor

Akdeniz Yelken Federasyonları Birliği’nin "Akdeniz’in Öncü Yarışı" olarak takvime aldığı Cannes- İstanbul yelken yarışı önündeki son engeller de ortadan kalktı. Paris’te düzenlenen basın toplantısında Fransa Yelken Federasyonu’nun yarışı onayladığı açıklandı. Figaro Gazetesi ve Beneteau tekne üretim şirketi tarafından, Classe Figaro- Beneteau markasıyla yıllardır düzenlenen yarış ilk kez Türkiye’yi de kapsıyor. 25 Haziran- 7 Temmuz 2006 tarihleri arasındaki yarış, Türkiye’de yelken sporuna sağlayacağı büyük katkının yanı sıra, iki ülke arasındaki ilişkileri de olumlu etkileyecek, çünkü yelken Fransa’da futbol ve tenisin ardından en popüler üçüncü spor dalı. Hürriyet ve CNN Türk de yarışın sponsorları arasında.

Geçen ekim ayında başlayan çalışmalar sonunda meyvesini verdi ve Cannes- İstanbul yelken yarışının yapılacağı kesinleşti.

Türkiye Dışişleri Bakanlığı’nın ikili ilişkileri geliştirmek için iyi bir fırsat olarak gördüğü proje, Fransa tarafından da destekleniyor. 2006 yılında Türkiye’de "Fransa Baharı" adı altında bir dizi etkinlik gerçekleştirecek olan Fransa, bu yarışın, Avrupa Birliği tartışmaları ardından doğan soğukluğu aşmaya yardımcı olacağını düşünüyor.

Yarışın önemi, katılımcılarından kaynaklanıyor. Beneteau tarafından özel yapılan teknelerin ekipleri arasında dünya şampiyonları var. Dünya çevresindeki yarışlara tek başına katılan birçok ünlü yelkencinin Cannes- İstanbul arasında yarışacak olması özellikle Fransa medyasını, ama yelken ile ilgilenen diğer ülkelerdeki basın- yayın organlarını da yakından ilgilendiriyor.

Akdeniz’i bir ucundan diğerine hiç durmadan geçecek olan iki kişilik ekiplerin mücadelesi Fransa’da gazete manşetlerine, televizyon haber bültenlerine taşınacak. Canal+, TV5, TF1 gibi kanallar ve başta Figaro olmak üzere tüm gazeteler yarışı geniş biçimde duyuracak.

Akdeniz, büyük de olsa bir iç deniz olması nedeniyle yarattığı kaprisli rüzgar sistemleri ve yoğun gemi trafiği nedeniyle ancak iki kişilik ekiplerin yarışmasını mümkün kılıyor. Tek kişinin zamana karşı yarışının çok riskli olacağı belirtiliyor. Özellikle kara yakınlarında ve Ege Denizi’nde sürekli değişen rüzgarın yönü ve hızlarının yarışı nasıl etkileyeceği bilinmiyor.

Tekneler, 25 Haziran’da Cannes’da yelken bastıktan sonra Akdeniz ve Ege’yi durmadan geçip, her şey yolunda giderse, yarışı 5 Temmuz’da İstanbul Boğazı’nda tamamlayacaklar. Bundan bir gün sonra da, ilki geçen yıl Boğaz’da gerçekleştirilen Vakko Kupası’na katılacaklar ve daha sonra gemiye yüklenerek Fransa’ya gönderilecekler.

Yarışın sona erdiği günlerde İstanbul deniz şehri özelliğini, en zarif deniz araçları olan yelkenlilerle bir kez daha taçlandırmış olacak.

YARIŞ, ŞEHRİ ŞENLENDİRECEK

İstanbul Büyükşehir Belediyesi projeye evsahibi olarak destek vermeyi kabul etti. Belediye, yarışın en iyi şekilde duyurulması için, İstanbul’u, Formula 1 yarışındaki gibi donatacak. Bu amaçla, 200 reklam panosu, 40 üst geçit panosu, 1000 elektrik direği panosu, 300 raketboard, 1000 otobüs afişi ile 300 İDO ve Metro istasyonundaki afiş panoları kullanılacak. Ayrıca, Taksim meydanındaki dev ekrandan da yarışla ilgili her gün canlı yayın yapılacak. Yarış sponsoru Hürriyet, gelişmeleri her gün sayfalarında geniş biçimde duyuracak. CNN Türk de her gün yarışla ilgili haberleri ayrıntılı olarak verecek.
Yazarın Tüm Yazıları