Vizyon bu işte

2008 yılındayız, dünya ekonomik krizi başlamış, dünyanın dev şirketleri küçülme kararı alıyor; THY ise tam aksine büyümeye karar veriyor.

Haberin Devamı

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, kurul toplantısında yeni stratejiyi açıklıyor:

Dünyada havayolu şirketleri küçülüyor, birçok hatları iptal ediyorlar. Biz büyüyeceğiz ve onların çekildiği hatlara gireceğiz.

Hemen 105 uçak siparişi veriyorlar. Sektör daralma halinde olduğu için, uçakları uygun fiyatlarla satın alıyorlar.
Bir grup gazeteciyle yaptığı sohbette Hamdi Topçu, “THY’de 2015 yılı için planladığımız hedeflere bu kararla 2011 yılında ulaştık” diye belirtti.
Bu tür başarı örneklerinin yeni nesillere anlatılması lazım; girişim kültürünün gelişmesi için... Topluma da anlatılması lazım, milli özgüvenin güçlenmesi için.

ÖZAL VE SONRASI

Topçu sohbette Turgut Özal’ın vizyonundan bahsetti. Başbakan Özal 1986-87 döneminde “Türkiye dışa açılıyor, THY’nin kıtalararası uçuş yapması lazım” diye talimat vermiş. O zamanki THY yönetimi üç uçak almaya karar vermiş, Özal bunu 7’ye çıkarmış; THY 7 uçağı almakta da zorlanmıştı.
Halbuki 2000’li yıllarda, 2008’e kadar dünyada para bolluğu yaşanıyordu; alım, satım, ticaret ve seyahatler patlamıştı. Bu fırsatı kaçırmamak lazımdı; yine “vizyon” faktörü... THY, 2004 yılında 61 uçak siparişi verdi, 27 uçak da kiralandı. Netice, uçulan yer (destinasyon) sayısının 101’den bugün 243’e çıkmış olmasıdır! Londra’ya uçuş günde 2’den 8’e, Moskova’ya uçuş günde 1’den 5’e çıkmış. Amerika’nın artık 5 havaalanına İstanbul’dan direk uçuşlar var, sadece New York’a günde üç uçuş yapılıyor. Uzakdoğu ve Afrika uçuşlarında da böyle ‘patlama’ var.

REKABET SAVAŞI

Topçu “Sivil havacılık alanında müthiş bir savaş yaşanıyor, hava şirketlerinin arkalarında devletler var tabii” diye vurguladı. Amerika’da iç hat uçuşlarında yabancı havayolu şirketlerinin payının artmasını ve buna Amerikan şirketlerinin birleşerek gösterdiği tepkiyi anlattı.
Diğer bir örnek, Almanya ve Alman Havayolları Lufthansa... THY, Lufthansa’dan yüzde 30’a kadar daha ucuz, servis üstünlüğü de var. THY Almanya’da 14 şehre uçuş yapıyor, yakında 17’ye çıkacak. Lufthansa buna tepki gösteriyor; THY uçuşlarında müşterilerin kazandığı millerin sadece 1/4’ini tanıma kararı aldı. Mil kazanmak isteyen THY’ye gitmesin diye!
THY de Lufthansa da “Star Alliance” üyesi, Alliance’ın Viyana toplantısında THY bu durumu gündeme getirecek, bunun “Alliance” kurallarına aykırı olduğunu anlatacak.
Topçu diyor ki:
“Dünyanın ekonomik ekseni Batı’dan Doğu’ya kayıyor, Türkiye ise merkezde. Doğu da Batı da, buna ilaveten Kuzey de Güney de bizim uçuş alanımız. İşte 243 yere uçuyoruz, bu sayı daha da artacak. Körfez havayolları yükseliyor diyorlardı, artık THY yükseliyor diyorlar.”

KÜRESELLEŞME ÇAĞINDA

THY bugün yılda 42 milyon yolcu taşıyor; bunun yüzde 60’ı yabancı ya da transit! Küreselleşmenin bir örneğidir bu. THY’nin cirosu bu dönemde 1.5 milyar dolardan 14 milyar dolara, çalıştırdığı personel sayısı 11 binden 34 bine çıkmış. “Diplomalı işsizler”e nasıl iş açılır, böyle... Dünyada rekabet gücü nasıl artırılır, böyle...
Topçu’nun verdiği bilgilere göre bu başarıda vizyon, planlama ve işletmecilikten başka ikram hizmetlerinin, CIP ve transit salonlarının konforu, personelin iyi eğitimli olması ve tanıtım gibi faktörlerin de rolü büyük.
THY’nin eğitim merkezinde uçuş smülasyonu yaptık. Hostes dediğimiz “kabin memurları”nın nasıl eğitim aldığını gördük. Acil sağlık yardımı ve kalp krizine müdahaleden tutun da, uçak içinde güvenliği bozmak isteyenlere kelepçe takılmasına, acil inişlerde uygulanacak tedbirlere kadar çok geniş bir alanda eğitim alıyorlar.
İçim aydınlandı, sorunlarımız var ama Türkiye’de çok iyi şeyler de oluyor, büyük başarılarımız da var.

Haberin Devamı

Vizyon bu işte

Haberin Devamı

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu ile simülasyon için kokpitteyiz. Pilotluk çok zormuş!

Yazarın Tüm Yazıları